Absolut. De flesta aktieägare kommer säkert enbart försöka vinstmaximera utifrån sitt eget perspektiv och det är inget solklart beslut vad som blir bäst.gjohansson skrev: ↑18 apr 2024 07:44Håller med dig att det är rent bondförnuftsmässigt rimligt att man alltid håller ingångna avtal, så även denna gång även om rimligheten i avtalet kan diskuteras.
Men efter det juridiska underkännandet hamnar man ändå i en ny sits, nu har ju aktieägarna redan fått ökningen av aktiens värde, då kanske man ändå frestas smita från betalningen om man nu kan?
Det enda som gör att aktieägarna ända troligen kommer bevilja Elon en väldigt stor säck pengar är väl vetskapen om att om Elon lämnar Tesla så kommer aktiekursen kollapsa.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Ja, självklart har någon tagit det till domstol och självklart hade domstolen avvisat fallet om det inte hade funnits några problem med det.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 08:36Det var en aktieägare som tog det till domstol. Domstolen fick ju inte bara för sig att ta upp frågan. Market cap idag är under performance goals för programmet.Maw skrev: ↑18 apr 2024 08:22Det är inte några sura aktieägare som har rivit upp avtalet utan en domstol. Att domstolen har gjort det beror på att domstolen anser att aktieägarna har blivit lurade. Domstolens beslut har inget med aktieutvecklingen att göra utan beror på att det inte gick rätt till när kompensationspaketet togs fram.
Hela saken har inget med att hålla avtal eller läropengar att göra utan är en fråga om omständigheterna kring hur kompensationspaketet kom till. Att Elon nu försöker få till en ny omröstning om paketet visar naturligtvis att han inser att han gjorde fel och kommer förlora tvisten.
Styrelsen ska representera ägarna inte VD.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
De aktieägare som köpt aktien de senaste 3.5 åren har inte fått någon ökning. De flesta har inte ens break even. Men de har säkert inget emot att ge bort 10% av Teslas framtida vinster till Elon för all evighet. Det låter rimligt.gjohansson skrev: ↑18 apr 2024 07:44Håller med dig att det är rent bondförnuftsmässigt rimligt att man alltid håller ingångna avtal, så även denna gång även om rimligheten i avtalet kan diskuteras.
Men efter det juridiska underkännandet hamnar man ändå i en ny sits, nu har ju aktieägarna redan fått ökningen av aktiens värde, då kanske man ändå frestas smita från betalningen om man nu kan?
Det enda som gör att aktieägarna ända troligen kommer bevilja Elon en väldigt stor säck pengar är väl vetskapen om att om Elon lämnar Tesla så kommer aktiekursen kollapsa.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Läs gärna vad jag skrev en gång till…
Nej, högst sannolikt hade ingen tagit det till domstol i det fallet att Elon fått lite eller ingen kompensation. Men domstolens beslut när frågan väl kommit dit handlar inte om aktiekursens utveckling utan om hur kompensationspaketet kommit till och/eller hur det är skrivet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Skönt att vara aktieägare.
Först blåser man upp en gigantisk bubbla. Sen när bubblan är så sprängfylld att den tillslut spricker så kräver man kompensation för att man blåste upp bubblan
Först blåser man upp en gigantisk bubbla. Sen när bubblan är så sprängfylld att den tillslut spricker så kräver man kompensation för att man blåste upp bubblan

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Jag läste vad du skrev. Du påstod att domstolens beslut inte har något med aktiens utveckling att göra. Det är 100% felaktigt. Hade inte aktien utvecklats positivt så hade domstolen tagit ett helt annat beslut om någon ens hade initierat en process (vilket som sagt också är extremt osannolikt).Maw skrev: ↑18 apr 2024 09:01Läs gärna vad jag skrev en gång till…
Nej, högst sannolikt hade ingen tagit det till domstol i det fallet att Elon fått lite eller ingen kompensation. Men domstolens beslut när frågan väl kommit dit handlar inte om aktiekursens utveckling utan om hur kompensationspaketet kommit till och/eller hur det är skrivet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
1) Det är väl så det brukar funka. Ingen gnäller så länge det går spikrakt uppåt.
2) Det är väl inte ägarna som blåser upp bubblor.
Re: Aktien TSLA
1.) Ja, det är mycket som inte fungerar optimalt här i världen.
2.) Utan köpare ingen bubbla. Visst finns det "oskyldiga" riktigt långsiktiga ägare.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Aktien TSLA har fungerat som ett pyramidspel där Elon i högsta grad är ansvarig. Alla lögner och dimridåer som uppenbarligen mest är tänkt för att haussa aktiekursen. 6480-batterierna, FSD med Robotaxi, Roboten, Semi...
Hade det inte räckt med den fantastiska utvecklingen inom personbilar? Tesla har ju vuxit nåt otroligt sen 2018 och gjort väldigt mycket bra. Varför kände Elon att han måste blåsa upp bubblan ännu mer? Det drabbar ju i slutändan naiva småsparare.
Hade det inte räckt med den fantastiska utvecklingen inom personbilar? Tesla har ju vuxit nåt otroligt sen 2018 och gjort väldigt mycket bra. Varför kände Elon att han måste blåsa upp bubblan ännu mer? Det drabbar ju i slutändan naiva småsparare.
Re: Aktien TSLA
Legato skrev: ↑18 apr 2024 08:42Nej det är inget gott skäl. Elon har inte tagit beslutet själv, det har tagits helt enligt reglerna vilket är det relevanta.backe skrev: ↑18 apr 2024 07:45Problemet här är att man verkar anse att Elon var med och utformade sitt eget kompensationspaket själv, det borde väl isåfall vara ett ganska gott skäl att riva upp det om det finns ett flertal oklarheter?Legato skrev: ↑18 apr 2024 07:33Det är självklart att VDn påverkar aktiens utveckling, det är ju hela poängen med att knyta incitamenten till det. Nackdelarna är också helt uppenbara. Det är faktorer man får ta hänsyn till innan man avtalar programmet, inte anledning att i efterhand riva upp det.backe skrev: ↑18 apr 2024 07:25Det är väl mer oklarheter hur man utformade kompensationspaketet, varför och vilken påverkan Elon kunde ha på sitt eget kompensationspaket som gjorde att man stoppade det.
Kan du inte se några oklarheter i hur han nådde dessa mål sett till hype kring Robotaxi, Nya roadster, 4680 och FSD m.m. som inte direkt verkar ha gynnat bolaget nu i efterhand? Att man skalat upp biltillverkningen imponerande tror jag ingen bestrider, men det hade i sig inte gett några stora utbetalningar.
Gällande att enbart skala upp biltillverkning så skulle jag inte vara så säker... Hade man bara gjort det och på så sätt genererat en abnormt hög vinsttillväxt pga alla kostnader man hade sluppit om man skippade allt trams så kanske aktien hade utvecklats ännu bättre... Och då dessutom på betydligt rimligare multiplar. Det är helt omöjligt att gissa och imo irrelevant.
Personligen tror jag Elon genuint tror på satsningarna. Definitivt med ett extremt optimistiskt och i mina ögon ofta naivt sinne, men det relevanta är ju intentionen, inget annat.
Du tror alltså att Tesla som ren biltillverkare hade varit värd mer än alla andra biltillverkare tillsammans eller hur det nu var på toppen även om man tillverkade en knapp procent av alla bilar?
Adam Jonas värderar Teslas biltillverkning till 63$.
Jag skrev inte att jag tror det ang Teslas värde, jag sa att det är helt omöjligt att veta. Återigen, utan allt trams hade vinsterna varit långt mycket större, liksom vinsttillväxten.
AJs värdering av biltillverkningen görs givetvis på den långt sämre vinst och tillväxt vi nu faktiskt haft, inget annat.
Här skiljer sig din åsikt och domstolens, jag väljer att gå på domstolens tills vidare. Förstår dock inte varför man väljer att anordna en ny omröstning istället för att bara överklaga om det så uppenbart att förfarandet är helt korrekt?Nej det är inget gott skäl. Elon har inte tagit beslutet själv, det har tagits helt enligt reglerna vilket är det relevanta.
Det är även helt omöjligt att veta om det hade varit mycket bättre för Tesla om inte Elon hade haft kompensationspaketet eller ens varit VD? Sen är frågan om den som varit ytterst ansvarig för allt trams som du skriver ska ha 500 miljarder som tack för det?Jag skrev inte att jag tror det ang Teslas värde, jag sa att det är helt omöjligt att veta. Återigen, utan allt trams hade vinsterna varit långt mycket större, liksom vinsttillväxten.
Återigen så är den ytterst ansvariga för sämre vinst och tillväxt Elon. Elon som dessutom vill ha 5% till nu(förutsatt att han får kompensationspaketet, annars mer än 5% då han själv vill kontrollera 25%) av aktierna i Tesla för att fortsätta göra sitt jobb så bra som han anser att han kan.AJs värdering av biltillverkningen görs givetvis på den långt sämre vinst och tillväxt vi nu faktiskt haft, inget annat.
Re: Aktien TSLA
Kommer du erkänna att du hade fel när/om 4680-batterierna tillverkas i stor skala, Semi tillverkas i stora volymer, Optimus ersätter människor i fabriker osv?Verdi_ skrev: ↑18 apr 2024 09:36Aktien TSLA har fungerat som ett pyramidspel där Elon i högsta grad är ansvarig. Alla lögner och dimridåer som uppenbarligen mest är tänkt för att haussa aktiekursen. 6480-batterierna, FSD med Robotaxi, Roboten, Semi...
Hade det inte räckt med den fantastiska utvecklingen inom personbilar? Tesla har ju vuxit nåt otroligt sen 2018 och gjort väldigt mycket bra. Varför kände Elon att han måste blåsa upp bubblan ännu mer? Det drabbar ju i slutändan naiva småsparare.
Re: Aktien TSLA
Kommer du erkänna att du hade fel om det inte blir så?Sabbe skrev: ↑18 apr 2024 10:23Kommer du erkänna att du hade fel när/om 4680-batterierna tillverkas i stor skala, Semi tillverkas i stora volymer, Optimus ersätter människor i fabriker osv?Verdi_ skrev: ↑18 apr 2024 09:36Aktien TSLA har fungerat som ett pyramidspel där Elon i högsta grad är ansvarig. Alla lögner och dimridåer som uppenbarligen mest är tänkt för att haussa aktiekursen. 6480-batterierna, FSD med Robotaxi, Roboten, Semi...
Hade det inte räckt med den fantastiska utvecklingen inom personbilar? Tesla har ju vuxit nåt otroligt sen 2018 och gjort väldigt mycket bra. Varför kände Elon att han måste blåsa upp bubblan ännu mer? Det drabbar ju i slutändan naiva småsparare.
Vad gäller 4680 så kanske det kommer tillverkas i stora volymer, men att det inte blev den revolutionerande utvecklingen som man sa på Battery day kan väl alla vara överens om nu när Tesla verkar lägga ner flera av divisionerna som jobbade med just detta.
Re: Aktien TSLA
Om det hade varit bättre för Tesla som bolag och hur vinsterna hade utvecklats utan incitamentprogrammet är båda delarna irrelevanta. Det enda vi vet är att det gick absurt bra med programmet. Det var inte jag som lyfte hur det eventuellt hade gått utan, det var du. Jag konstaterar bara att det långt ifrån är solklart att aktien skulle presterat sämre utan dessa svarta hål.backe skrev: ↑18 apr 2024 10:10Legato skrev: ↑18 apr 2024 08:42Nej det är inget gott skäl. Elon har inte tagit beslutet själv, det har tagits helt enligt reglerna vilket är det relevanta.backe skrev: ↑18 apr 2024 07:45Problemet här är att man verkar anse att Elon var med och utformade sitt eget kompensationspaket själv, det borde väl isåfall vara ett ganska gott skäl att riva upp det om det finns ett flertal oklarheter?Legato skrev: ↑18 apr 2024 07:33Det är självklart att VDn påverkar aktiens utveckling, det är ju hela poängen med att knyta incitamenten till det. Nackdelarna är också helt uppenbara. Det är faktorer man får ta hänsyn till innan man avtalar programmet, inte anledning att i efterhand riva upp det.backe skrev: ↑18 apr 2024 07:25
Det är väl mer oklarheter hur man utformade kompensationspaketet, varför och vilken påverkan Elon kunde ha på sitt eget kompensationspaket som gjorde att man stoppade det.
Kan du inte se några oklarheter i hur han nådde dessa mål sett till hype kring Robotaxi, Nya roadster, 4680 och FSD m.m. som inte direkt verkar ha gynnat bolaget nu i efterhand? Att man skalat upp biltillverkningen imponerande tror jag ingen bestrider, men det hade i sig inte gett några stora utbetalningar.
Gällande att enbart skala upp biltillverkning så skulle jag inte vara så säker... Hade man bara gjort det och på så sätt genererat en abnormt hög vinsttillväxt pga alla kostnader man hade sluppit om man skippade allt trams så kanske aktien hade utvecklats ännu bättre... Och då dessutom på betydligt rimligare multiplar. Det är helt omöjligt att gissa och imo irrelevant.
Personligen tror jag Elon genuint tror på satsningarna. Definitivt med ett extremt optimistiskt och i mina ögon ofta naivt sinne, men det relevanta är ju intentionen, inget annat.
Du tror alltså att Tesla som ren biltillverkare hade varit värd mer än alla andra biltillverkare tillsammans eller hur det nu var på toppen även om man tillverkade en knapp procent av alla bilar?
Adam Jonas värderar Teslas biltillverkning till 63$.
Jag skrev inte att jag tror det ang Teslas värde, jag sa att det är helt omöjligt att veta. Återigen, utan allt trams hade vinsterna varit långt mycket större, liksom vinsttillväxten.
AJs värdering av biltillverkningen görs givetvis på den långt sämre vinst och tillväxt vi nu faktiskt haft, inget annat.Här skiljer sig din åsikt och domstolens, jag väljer att gå på domstolens tills vidare. Förstår dock inte varför man väljer att anordna en ny omröstning istället för att bara överklaga om det så uppenbart att förfarandet är helt korrekt?Nej det är inget gott skäl. Elon har inte tagit beslutet själv, det har tagits helt enligt reglerna vilket är det relevanta.
Det är även helt omöjligt att veta om det hade varit mycket bättre för Tesla om inte Elon hade haft kompensationspaketet eller ens varit VD? Sen är frågan om den som varit ytterst ansvarig för allt trams som du skriver ska ha 500 miljarder som tack för det?Jag skrev inte att jag tror det ang Teslas värde, jag sa att det är helt omöjligt att veta. Återigen, utan allt trams hade vinsterna varit långt mycket större, liksom vinsttillväxten.
Återigen så är den ytterst ansvariga för sämre vinst och tillväxt Elon. Elon som dessutom vill ha 5% till nu(förutsatt att han får kompensationspaketet, annars mer än 5% då han själv vill kontrollera 25%) av aktierna i Tesla för att fortsätta göra sitt jobb så bra som han anser att han kan.AJs värdering av biltillverkningen görs givetvis på den långt sämre vinst och tillväxt vi nu faktiskt haft, inget annat.
Faktum kvarstår. Den enda anledningen till att det överhuvudtaget uppkom en rättsprocess är att incitamentsprogrammet fungerade bättre än någon (annan än möjligen Musk) ens kunde drömma om.
Musk hade en tilltro till aktiens utveckling som 99,9%+ av alla andra tyckte var överoptimistisk. Musk fick rätt och skapade otroligt aktieägarvärde som en konsekvens. Nu ska han straffas för att han lyckades med det alla (inklusive jag) tyckte var helt omöjligt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev: ↑18 apr 2024 10:23Kommer du erkänna att du hade fel när/om 4680-batterierna tillverkas i stor skala, Semi tillverkas i stora volymer, Optimus ersätter människor i fabriker osv?Verdi_ skrev: ↑18 apr 2024 09:36Aktien TSLA har fungerat som ett pyramidspel där Elon i högsta grad är ansvarig. Alla lögner och dimridåer som uppenbarligen mest är tänkt för att haussa aktiekursen. 6480-batterierna, FSD med Robotaxi, Roboten, Semi...
Hade det inte räckt med den fantastiska utvecklingen inom personbilar? Tesla har ju vuxit nåt otroligt sen 2018 och gjort väldigt mycket bra. Varför kände Elon att han måste blåsa upp bubblan ännu mer? Det drabbar ju i slutändan naiva småsparare.
Ja det är väl inga problem. Men risken/chansen att det blir så är ju minimal. Jag tycker det är oansvarigt av Elon att hetsa om detta. Han vet ju att det finns väldigt många som ser upp till honom.
Re: Aktien TSLA
När du säger svarta hål så antar jag att projekten (FSD, Optimus) som håller uppe värderingen? Med ditt resonemang så är i så fall de "svarta hålen" förutsättningen till att värderingen inte är 40% lägre än idag.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:34Om det hade varit bättre för Tesla som bolag och hur vinsterna hade utvecklats utan incitamentprogrammet är båda delarna irrelevanta. Det enda vi vet är att det gick absurt bra med programmet. Det var inte jag som lyfte hur det eventuellt hade gått utan, det var du. Jag konstaterar bara att det långt ifrån är solklart att aktien skulle presterat sämre utan dessa svarta hål.
Faktum kvarstår. Den enda anledningen till att det överhuvudtaget uppkom en rättsprocess är att incitamentsprogrammet fungerade bättre än någon (annan än möjligen Musk) ens kunde drömma om.
Musk hade en tilltro till aktiens utveckling som 99,9%+ av alla andra tyckte var överoptimistisk. Musk fick rätt och skapade otroligt aktieägarvärde som en konsekvens. Nu ska han straffas för att han lyckades med det alla (inklusive jag) tyckte var helt omöjligt.
Elon har haft god insyn i FSD hela tiden och att han handlar i god tro och trott att Tesla skulle bli robotaxi 2020 då Tesla hade väldigt lite användande av AI och en planner helt skriven i C++ (de där 300k LoC som man skryter att man tagit bort nyligen) är inte särskilt sannolikt. Det är ju rent bondfångeri. Klassisk start-up fake-it-til-you-make-it, fast då i ett publikt bolag och över 10 år.
Karln har en historik av att ljuga rakt upp och ned och att fatta beslut som endast gagnar honom själv (t ex köpa Solar City). Styrelsen går aldrig emot Elon och lägger fram förslag som hans proxy, och som är rent skadliga för ägarna och bolaget.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Nu vet vi ju ännu inte hur ett eventuellt framtida paket kommer att se ut, men jag är 100% säker på att det kommer vara baserat på uppnådda mål, inte någon form av förskott, det är alltså inte fråga om några "5% till nu".
Elon Musk kommer alltså nå sin önskade ägarandel på 25% först om och när han har uppfyllt samtliga kriterier för nästa kompensationspaket som beslutas av styrelse och aktieägare.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Som jag skrivit flera gånger så är jag inte alls säker på att projekten håller uppe värderingen. Utan alla svarta hål så hade vinstnivåer och därmed också vinsttillväxten varit extremt stark (allt annat lika). Utan de svarta hålen så hade vi haft ett mycket lägre PE-tal kombinerat med en långt starkare vinsttillväxt. Det är inte alls omöjligt att kursen hade varit starkare idag i det scenariot.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 10:43När du säger svarta hål så antar jag att projekten (FSD, Optimus) som håller uppe värderingen? Med ditt resonemang så är i så fall de "svarta hålen" förutsättningen till att värderingen inte är 40% lägre än idag.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:34Om det hade varit bättre för Tesla som bolag och hur vinsterna hade utvecklats utan incitamentprogrammet är båda delarna irrelevanta. Det enda vi vet är att det gick absurt bra med programmet. Det var inte jag som lyfte hur det eventuellt hade gått utan, det var du. Jag konstaterar bara att det långt ifrån är solklart att aktien skulle presterat sämre utan dessa svarta hål.
Faktum kvarstår. Den enda anledningen till att det överhuvudtaget uppkom en rättsprocess är att incitamentsprogrammet fungerade bättre än någon (annan än möjligen Musk) ens kunde drömma om.
Musk hade en tilltro till aktiens utveckling som 99,9%+ av alla andra tyckte var överoptimistisk. Musk fick rätt och skapade otroligt aktieägarvärde som en konsekvens. Nu ska han straffas för att han lyckades med det alla (inklusive jag) tyckte var helt omöjligt.
Hur mycket större vinsterna hade varit vet jag inte. För att veta det skulle man behöva veta exakt vilka direkta kostnader samt avskrivningar man haft genom åren för respektive projekt, samt intäkterna från FSD, och detta är ju inget man särredovisar.
Sen kan man såklart addera komplexiteter som att Tesla kanske hade hållit lägre priser på bilarna och sålt ännu fler utan dessa kostnader. Eller så hade färre köpt Teslor för att "hypen" inte hade funnits där utan "coola" funktioner som låtsas-FSD osv, osv.
Allt är hypotetiskt och extremt svårt att gissa kring. Men inget av det har någon relevans för diskussionen kring incitamentsprogrammet imo. Det enda vi vet är att det gick sjuhel-es j-la bra

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Enligt en enig analytikerkår är det det enda som håller kursen ovanför 100 dollar.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:55Som jag skrivit flera gånger så är jag inte alls säker på att projekten håller uppe värderingen. Utan alla svarta hål så hade vinstnivåer och därmed också vinsttillväxten varit extremt stark (allt annat lika). Utan de svarta hålen så hade vi haft ett mycket lägre PE-tal kombinerat med en långt starkare vinsttillväxt. Det är inte alls omöjligt att kursen hade varit starkare idag i det scenariot.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 10:43När du säger svarta hål så antar jag att projekten (FSD, Optimus) som håller uppe värderingen? Med ditt resonemang så är i så fall de "svarta hålen" förutsättningen till att värderingen inte är 40% lägre än idag.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:34Om det hade varit bättre för Tesla som bolag och hur vinsterna hade utvecklats utan incitamentprogrammet är båda delarna irrelevanta. Det enda vi vet är att det gick absurt bra med programmet. Det var inte jag som lyfte hur det eventuellt hade gått utan, det var du. Jag konstaterar bara att det långt ifrån är solklart att aktien skulle presterat sämre utan dessa svarta hål.
Faktum kvarstår. Den enda anledningen till att det överhuvudtaget uppkom en rättsprocess är att incitamentsprogrammet fungerade bättre än någon (annan än möjligen Musk) ens kunde drömma om.
Musk hade en tilltro till aktiens utveckling som 99,9%+ av alla andra tyckte var överoptimistisk. Musk fick rätt och skapade otroligt aktieägarvärde som en konsekvens. Nu ska han straffas för att han lyckades med det alla (inklusive jag) tyckte var helt omöjligt.
Hur mycket större vinsterna hade varit vet jag inte. För att veta det skulle man behöva veta exakt vilka direkta kostnader samt avskrivningar man haft genom åren för respektive projekt, samt intäkterna från FSD, och detta är ju inget man särredovisar.
Sen kan man såklart addera komplexiteter som att Tesla kanske hade hållit lägre priser på bilarna och sålt ännu fler utan dessa kostnader. Eller så hade färre köpt Teslor för att "hypen" inte hade funnits där utan "coola" funktioner som låtsas-FSD osv, osv.
Allt är hypotetiskt och extremt svårt att gissa kring. Men inget av det har någon relevans för diskussionen kring incitamentsprogrammet imo. Det enda vi vet är att det gick sjuhel-es j-la bra![]()
Ja, Elon har gjot ett bra jobb. Kompensationsprogrammet är orimligt, och dåligt utformat. Båda påståendena kan vara sanna samtidigt.
Min uppfattning är att om Tesla löser generell autonomi förtjänar han pengarna, inte när han ljuger om det.
Re: Aktien TSLA
Nej, de värderingarna av bilverksamheten är gjorda på nuvarande (och prediktion om framtida) vinster för bolaget Tesla. Hur värderingen hade sett ut med långt högre vinster är omöjligt att veta.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 11:09Enligt en enig analytikerkår är det det enda som håller kursen ovanför 100 dollar.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:55Som jag skrivit flera gånger så är jag inte alls säker på att projekten håller uppe värderingen. Utan alla svarta hål så hade vinstnivåer och därmed också vinsttillväxten varit extremt stark (allt annat lika). Utan de svarta hålen så hade vi haft ett mycket lägre PE-tal kombinerat med en långt starkare vinsttillväxt. Det är inte alls omöjligt att kursen hade varit starkare idag i det scenariot.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 10:43När du säger svarta hål så antar jag att projekten (FSD, Optimus) som håller uppe värderingen? Med ditt resonemang så är i så fall de "svarta hålen" förutsättningen till att värderingen inte är 40% lägre än idag.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:34Om det hade varit bättre för Tesla som bolag och hur vinsterna hade utvecklats utan incitamentprogrammet är båda delarna irrelevanta. Det enda vi vet är att det gick absurt bra med programmet. Det var inte jag som lyfte hur det eventuellt hade gått utan, det var du. Jag konstaterar bara att det långt ifrån är solklart att aktien skulle presterat sämre utan dessa svarta hål.
Faktum kvarstår. Den enda anledningen till att det överhuvudtaget uppkom en rättsprocess är att incitamentsprogrammet fungerade bättre än någon (annan än möjligen Musk) ens kunde drömma om.
Musk hade en tilltro till aktiens utveckling som 99,9%+ av alla andra tyckte var överoptimistisk. Musk fick rätt och skapade otroligt aktieägarvärde som en konsekvens. Nu ska han straffas för att han lyckades med det alla (inklusive jag) tyckte var helt omöjligt.
Hur mycket större vinsterna hade varit vet jag inte. För att veta det skulle man behöva veta exakt vilka direkta kostnader samt avskrivningar man haft genom åren för respektive projekt, samt intäkterna från FSD, och detta är ju inget man särredovisar.
Sen kan man såklart addera komplexiteter som att Tesla kanske hade hållit lägre priser på bilarna och sålt ännu fler utan dessa kostnader. Eller så hade färre köpt Teslor för att "hypen" inte hade funnits där utan "coola" funktioner som låtsas-FSD osv, osv.
Allt är hypotetiskt och extremt svårt att gissa kring. Men inget av det har någon relevans för diskussionen kring incitamentsprogrammet imo. Det enda vi vet är att det gick sjuhel-es j-la bra![]()
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Ja, visst det köper jag. Men det är inte särskilt troligt att de varit särskilt mycket högre.Legato skrev: ↑18 apr 2024 12:27Nej, de värderingarna av bilverksamheten är gjorda på nuvarande (och prediktion om framtida) vinster för bolaget Tesla. Hur värderingen hade sett ut med långt högre vinster är omöjligt att veta.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 11:09Enligt en enig analytikerkår är det det enda som håller kursen ovanför 100 dollar.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:55Som jag skrivit flera gånger så är jag inte alls säker på att projekten håller uppe värderingen. Utan alla svarta hål så hade vinstnivåer och därmed också vinsttillväxten varit extremt stark (allt annat lika). Utan de svarta hålen så hade vi haft ett mycket lägre PE-tal kombinerat med en långt starkare vinsttillväxt. Det är inte alls omöjligt att kursen hade varit starkare idag i det scenariot.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 10:43När du säger svarta hål så antar jag att projekten (FSD, Optimus) som håller uppe värderingen? Med ditt resonemang så är i så fall de "svarta hålen" förutsättningen till att värderingen inte är 40% lägre än idag.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:34Om det hade varit bättre för Tesla som bolag och hur vinsterna hade utvecklats utan incitamentprogrammet är båda delarna irrelevanta. Det enda vi vet är att det gick absurt bra med programmet. Det var inte jag som lyfte hur det eventuellt hade gått utan, det var du. Jag konstaterar bara att det långt ifrån är solklart att aktien skulle presterat sämre utan dessa svarta hål.
Faktum kvarstår. Den enda anledningen till att det överhuvudtaget uppkom en rättsprocess är att incitamentsprogrammet fungerade bättre än någon (annan än möjligen Musk) ens kunde drömma om.
Musk hade en tilltro till aktiens utveckling som 99,9%+ av alla andra tyckte var överoptimistisk. Musk fick rätt och skapade otroligt aktieägarvärde som en konsekvens. Nu ska han straffas för att han lyckades med det alla (inklusive jag) tyckte var helt omöjligt.
Hur mycket större vinsterna hade varit vet jag inte. För att veta det skulle man behöva veta exakt vilka direkta kostnader samt avskrivningar man haft genom åren för respektive projekt, samt intäkterna från FSD, och detta är ju inget man särredovisar.
Sen kan man såklart addera komplexiteter som att Tesla kanske hade hållit lägre priser på bilarna och sålt ännu fler utan dessa kostnader. Eller så hade färre köpt Teslor för att "hypen" inte hade funnits där utan "coola" funktioner som låtsas-FSD osv, osv.
Allt är hypotetiskt och extremt svårt att gissa kring. Men inget av det har någon relevans för diskussionen kring incitamentsprogrammet imo. Det enda vi vet är att det gick sjuhel-es j-la bra![]()
Allt jobb med FSD/Optimus lär ju hamna på CAPEX och skrivs av på fem år, så de största kostnaderna för det bär bolaget troligen fortfarande i ryggsäcken, då man intäktsfört FSD-sales i USA till fullo nu så vitt jag förstår.
Med tanke på att Elon vill köpa Nvidia-hårdvara för en miljard dollar i år och hans lekstuga med eget superdatorchip har havererat så lär det behövas framgångar och högre vinster framöver för att bara hantera elräkningen

Hittills har det varit mycket snack och lite leverans på den fronten.
Re: Aktien TSLA
Skriver av utvecklingskostnader gör de definitivt, men jag tror det handlar om väldigt många och dyra resurser som jobbat med detta i många år. Hade man inte balansfört utvecklingskostnader så hade såklart skillnaden varit ännu större, men av de ca 5 miljarder dollar man skriver av årligen är detta säkert en signifikant del.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 13:28Ja, visst det köper jag. Men det är inte särskilt troligt att de varit särskilt mycket högre.Legato skrev: ↑18 apr 2024 12:27Nej, de värderingarna av bilverksamheten är gjorda på nuvarande (och prediktion om framtida) vinster för bolaget Tesla. Hur värderingen hade sett ut med långt högre vinster är omöjligt att veta.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 11:09Enligt en enig analytikerkår är det det enda som håller kursen ovanför 100 dollar.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:55Som jag skrivit flera gånger så är jag inte alls säker på att projekten håller uppe värderingen. Utan alla svarta hål så hade vinstnivåer och därmed också vinsttillväxten varit extremt stark (allt annat lika). Utan de svarta hålen så hade vi haft ett mycket lägre PE-tal kombinerat med en långt starkare vinsttillväxt. Det är inte alls omöjligt att kursen hade varit starkare idag i det scenariot.
Hur mycket större vinsterna hade varit vet jag inte. För att veta det skulle man behöva veta exakt vilka direkta kostnader samt avskrivningar man haft genom åren för respektive projekt, samt intäkterna från FSD, och detta är ju inget man särredovisar.
Sen kan man såklart addera komplexiteter som att Tesla kanske hade hållit lägre priser på bilarna och sålt ännu fler utan dessa kostnader. Eller så hade färre köpt Teslor för att "hypen" inte hade funnits där utan "coola" funktioner som låtsas-FSD osv, osv.
Allt är hypotetiskt och extremt svårt att gissa kring. Men inget av det har någon relevans för diskussionen kring incitamentsprogrammet imo. Det enda vi vet är att det gick sjuhel-es j-la bra![]()
Allt jobb med FSD/Optimus lär ju hamna på CAPEX och skrivs av på fem år, så de största kostnaderna för det bär bolaget troligen fortfarande i ryggsäcken, då man intäktsfört FSD-sales i USA till fullo nu så vitt jag förstår.
Med tanke på att Elon vill köpa Nvidia-hårdvara för en miljard dollar i år och hans lekstuga med eget superdatorchip har havererat så lär det behövas framgångar och högre vinster framöver för att bara hantera elräkningen
Hittills har det varit mycket snack och lite leverans på den fronten.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Take rate för FSD är uppskattat till 50% under 2019 efter pumpardagen. Bara det är en miljard dollar under 2019.Legato skrev: ↑18 apr 2024 14:15Skriver av utvecklingskostnader gör de definitivt, men jag tror det handlar om väldigt många och dyra resurser som jobbat med detta i många år. Hade man inte balansfört utvecklingskostnader så hade såklart skillnaden varit ännu större, men av de ca 5 miljarder dollar man skriver av årligen är detta säkert en signifikant del.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 13:28Ja, visst det köper jag. Men det är inte särskilt troligt att de varit särskilt mycket högre.Legato skrev: ↑18 apr 2024 12:27Nej, de värderingarna av bilverksamheten är gjorda på nuvarande (och prediktion om framtida) vinster för bolaget Tesla. Hur värderingen hade sett ut med långt högre vinster är omöjligt att veta.spacecoin skrev: ↑18 apr 2024 11:09Enligt en enig analytikerkår är det det enda som håller kursen ovanför 100 dollar.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:55
Som jag skrivit flera gånger så är jag inte alls säker på att projekten håller uppe värderingen. Utan alla svarta hål så hade vinstnivåer och därmed också vinsttillväxten varit extremt stark (allt annat lika). Utan de svarta hålen så hade vi haft ett mycket lägre PE-tal kombinerat med en långt starkare vinsttillväxt. Det är inte alls omöjligt att kursen hade varit starkare idag i det scenariot.
Hur mycket större vinsterna hade varit vet jag inte. För att veta det skulle man behöva veta exakt vilka direkta kostnader samt avskrivningar man haft genom åren för respektive projekt, samt intäkterna från FSD, och detta är ju inget man särredovisar.
Sen kan man såklart addera komplexiteter som att Tesla kanske hade hållit lägre priser på bilarna och sålt ännu fler utan dessa kostnader. Eller så hade färre köpt Teslor för att "hypen" inte hade funnits där utan "coola" funktioner som låtsas-FSD osv, osv.
Allt är hypotetiskt och extremt svårt att gissa kring. Men inget av det har någon relevans för diskussionen kring incitamentsprogrammet imo. Det enda vi vet är att det gick sjuhel-es j-la bra![]()
Allt jobb med FSD/Optimus lär ju hamna på CAPEX och skrivs av på fem år, så de största kostnaderna för det bär bolaget troligen fortfarande i ryggsäcken, då man intäktsfört FSD-sales i USA till fullo nu så vitt jag förstår.
Med tanke på att Elon vill köpa Nvidia-hårdvara för en miljard dollar i år och hans lekstuga med eget superdatorchip har havererat så lär det behövas framgångar och högre vinster framöver för att bara hantera elräkningen
Hittills har det varit mycket snack och lite leverans på den fronten.
För 2022 blir det 2 miljarder dollar om man räknar på en take rate på 20% och ett pris på 8000 dollar i snitt.
FSD teamet är under 100 pers som är dyra. Sedan finns det säkert 200-1000 grunts.
Edit: och merparten av comp lär vara aktier eller optioner.
Hardvaran och alla failade R&D-projekt lär ju ha kostat en hel del.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Deutsche Bank: HOLD, target $123.
"The fact that Mr. Musk announced an unveiling of Robotaxi for Aug 8 in no way means the technology is ready."
"The fact that Mr. Musk announced an unveiling of Robotaxi for Aug 8 in no way means the technology is ready."
Re: Aktien TSLA
Snart dags att köpa lite igen kanske?
Eller inte då Deutsche bank satt riktpris på 123$.
Eller inte då Deutsche bank satt riktpris på 123$.
Model Y LR.
Model S70D