spacecoin skrev: ↑17 apr 2024 19:01
Om du räknar in utvecklingen till i dag, hur många ”tranches” skulle han missa då?
Jag förstår inte riktigt resonemanget, alla tranches uppnåddes ju, och på väsentligt kortare tid än någon trodde var möjligt (inklusive Elon Musk sannolikt).
Man får också komma ihåg att det här paketet var unikt åt
båda håll, definitivt vad gäller potentiell utdelning, men även med avseende på risk.
Eftersom det baserades helt på en eskalerande trappa av börsvärde och lönsamhet och manifesterades i form av optioner och hade en femårig inlåsning så var paketet det i särklass mest riskfyllda för
mottagaren, dvs Elon Musk, av alla jämförbara bonuspaket när det skrevs.
En negativ utveckling av bolaget under kortare eller längre tid kunde utan vidare radera ut hela värdet av även redan gjorda utdelningar från uppnådda tranches, dvs Elon Musk kunde mycket väl ha blivit helt utan kompensation.
Själva principen för paketet, att premiera långsiktig tillväxt och lönsamhet framför kortsiktiga mål, tycker jag också är mycket sympatisk, i skarp kontrast till många andra paket.
Och igen, oavsett vad man anser om paketet så är det vad aktieägarna med
mycket stor majoritet (73% av "disinterested owners", dvs exklusive Musk et al, inklusive Musk med familj motsvarar det c:a 95% av rösterna) beslutade skulle gälla.
Paketet utgör också ett avtal som ingåtts, ett avtal som Elon Musk levererade på (med råge), och ett avtal som jag inte kan se att det finns någon orsak att bryta.
/fth