Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MNA skrev: 13 apr 2024 22:36
Nicke Nyfiken skrev: 13 apr 2024 22:11
MNA skrev: 13 apr 2024 22:04
Nicke Nyfiken skrev: 13 apr 2024 21:59
MNA skrev: 03 apr 2024 18:01


Grymt, snabbt fixat med uppdatering om det stämmer 👍
Nu har XBBs uppdatering kommit.
Har installerat den på min bil men inte hunnit testa ännu.

Någon som testat och har ett resultat?
Ska be polaren testa då 👍
Jag ska testa imorgon. :)
Då får du återkomma! Jag var visst mer intresserad än polarn 😂
Funkar inte! :evil:

Ingen skillnad efter XBBs uppdatering.
Ledrampen släcks fortfarande inte förrän bilen går ner på vanligt halvljus, precis som tidigare.


EDIT: Jag hade tydligen bara uppdaterat det gamla receptet, istället för att byta till det nya för matrix. :oops:

Har nu installerat det nya receptet för matrix. Blir nog ny provkörning i kväll. :)
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 614
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Utan att läsa hela tråden i detalj, hur gamla Tesla 3 och Y får matrix uppdateringen?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sportbilsentusiasten skrev: 14 apr 2024 23:14
Utan att läsa hela tråden i detalj, hur gamla Tesla 3 och Y får matrix uppdateringen?
I grova drag alla bilar byggda 2021 och senare.
Vilket innebär att alla Model Y får det.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
rojeras
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2024 15:18

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av rojeras »

Jag var ute och provade det nya XBB-receptet i kväll och kan konstatera att det fungerade alldeles utmärkt. Jag satte Utgång 1 till HIGHBEAM_PWM i appen och rampen släcktes snyggt och prydligt i samband med att helljuset började pixla ner. Snabbt och bra jobbat av XBB-teamet!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rojeras skrev: 15 apr 2024 22:05
Jag var ute och provade det nya XBB-receptet i kväll och kan konstatera att det fungerade alldeles utmärkt. Jag satte Utgång 1 till HIGHBEAM_PWM i appen och rampen släcktes snyggt och prydligt i samband med att helljuset började pixla ner. Snabbt och bra jobbat av XBB-teamet!
Jag var precis ute och körde och kan bara bekräfta det du skriver. Nu släcks LED-rampen när helljuset börjar släcka pixlar. Bra jobbat av XBB.

Tyvärr funkar det inte alls på min bil eftersom min LED-ramp lyser så starkt att de mötande redan fått frispel långt innan helljuset börjat pixla ner och släcker rampen. :(

Och när man närmar sig en reflexskylt med LED-rampen tänd, börjar bilen pixla ner vilket gör att den släcker rampen. Och då drar bilen på fullt helljus igen och tänder rampen och då börjar bilen pixla ner igen... ja ni förstår. LED-rampen släcks och tänds 4-5 gånger varje gång man kör förbi en lite större reflexskylt. Det funkar helt enkelt inte. Misstänkte redan innan att det skulle bli så. :|

Har en Lazer Linear 18 Elite Dubble E-Mark 130W LED-ramp.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 614
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nicke Nyfiken skrev: 14 apr 2024 23:29
Sportbilsentusiasten skrev: 14 apr 2024 23:14
Utan att läsa hela tråden i detalj, hur gamla Tesla 3 och Y får matrix uppdateringen?
I grova drag alla bilar byggda 2021 och senare.
Vilket innebär att alla Model Y får det.
Sjukt bra!!
Tack för svar Nicke
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
rojeras
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2024 15:18

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av rojeras »

Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 23:05
rojeras skrev: 15 apr 2024 22:05
Jag var ute och provade det nya XBB-receptet i kväll och kan konstatera att det fungerade alldeles utmärkt. Jag satte Utgång 1 till HIGHBEAM_PWM i appen och rampen släcktes snyggt och prydligt i samband med att helljuset började pixla ner. Snabbt och bra jobbat av XBB-teamet!
Jag var precis ute och körde och kan bara bekräfta det du skriver. Nu släcks LED-rampen när helljuset börjar släcka pixlar. Bra jobbat av XBB.

Tyvärr funkar det inte alls på min bil eftersom min LED-ramp lyser så starkt att de mötande redan fått frispel långt innan helljuset börjat pixla ner och släcker rampen. :(

Och när man närmar sig en reflexskylt med LED-rampen tänd, börjar bilen pixla ner vilket gör att den släcker rampen. Och då drar bilen på fullt helljus igen och tänder rampen och då börjar bilen pixla ner igen... ja ni förstår. LED-rampen släcks och tänds 4-5 gånger varje gång man kör förbi en lite större reflexskylt. Det funkar helt enkelt inte. Misstänkte redan innan att det skulle bli så. :|

Har en Lazer Linear 18 Elite Dubble E-Mark 130W LED-ramp.
Jag har en "vanlig" Lazer Linear 18 Elite (lite osäker på vad som skiljer den från en "Double"). Jag var lite besviken på att den inte lyste så starkt inledningsvis, men under testet igår så tyckte jag det fungerade riktigt bra tillsammans med matris-ljusen. Ingen mötande blinkade på mig. Vidare mörkerkörning får väl utvisa om det uppstår problem.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rojeras skrev: 16 apr 2024 08:41
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 23:05
rojeras skrev: 15 apr 2024 22:05
Jag var ute och provade det nya XBB-receptet i kväll och kan konstatera att det fungerade alldeles utmärkt. Jag satte Utgång 1 till HIGHBEAM_PWM i appen och rampen släcktes snyggt och prydligt i samband med att helljuset började pixla ner. Snabbt och bra jobbat av XBB-teamet!
Jag var precis ute och körde och kan bara bekräfta det du skriver. Nu släcks LED-rampen när helljuset börjar släcka pixlar. Bra jobbat av XBB.

Tyvärr funkar det inte alls på min bil eftersom min LED-ramp lyser så starkt att de mötande redan fått frispel långt innan helljuset börjat pixla ner och släcker rampen. :(

Och när man närmar sig en reflexskylt med LED-rampen tänd, börjar bilen pixla ner vilket gör att den släcker rampen. Och då drar bilen på fullt helljus igen och tänder rampen och då börjar bilen pixla ner igen... ja ni förstår. LED-rampen släcks och tänds 4-5 gånger varje gång man kör förbi en lite större reflexskylt. Det funkar helt enkelt inte. Misstänkte redan innan att det skulle bli så. :|

Har en Lazer Linear 18 Elite Dubble E-Mark 130W LED-ramp.
Jag har en "vanlig" Lazer Linear 18 Elite (lite osäker på vad som skiljer den från en "Double"). Jag var lite besviken på att den inte lyste så starkt inledningsvis, men under testet igår så tyckte jag det fungerade riktigt bra tillsammans med matris-ljusen. Ingen mötande blinkade på mig. Vidare mörkerkörning får väl utvisa om det uppstår problem.
Double E-Mark är lite starkare och lyser lite längre än vanliga 18 Elite. Men det verkar inte vara någon fördel nu. :(
Alla bilar jag mötte blinkade med helljuset innan bilen började pixla ner och rampen släcktes. :oops:

Känns trist att behöva manövrera ljusrampen manuellt nu när Tesls helljusautomatik äntligen fungerar.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
rojeras
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2024 15:18

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av rojeras »

Nicke Nyfiken skrev: 16 apr 2024 13:34
rojeras skrev: 16 apr 2024 08:41
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 23:05
rojeras skrev: 15 apr 2024 22:05
Jag var ute och provade det nya XBB-receptet i kväll och kan konstatera att det fungerade alldeles utmärkt. Jag satte Utgång 1 till HIGHBEAM_PWM i appen och rampen släcktes snyggt och prydligt i samband med att helljuset började pixla ner. Snabbt och bra jobbat av XBB-teamet!
Jag var precis ute och körde och kan bara bekräfta det du skriver. Nu släcks LED-rampen när helljuset börjar släcka pixlar. Bra jobbat av XBB.

Tyvärr funkar det inte alls på min bil eftersom min LED-ramp lyser så starkt att de mötande redan fått frispel långt innan helljuset börjat pixla ner och släcker rampen. :(

Och när man närmar sig en reflexskylt med LED-rampen tänd, börjar bilen pixla ner vilket gör att den släcker rampen. Och då drar bilen på fullt helljus igen och tänder rampen och då börjar bilen pixla ner igen... ja ni förstår. LED-rampen släcks och tänds 4-5 gånger varje gång man kör förbi en lite större reflexskylt. Det funkar helt enkelt inte. Misstänkte redan innan att det skulle bli så. :|

Har en Lazer Linear 18 Elite Dubble E-Mark 130W LED-ramp.
Jag har en "vanlig" Lazer Linear 18 Elite (lite osäker på vad som skiljer den från en "Double"). Jag var lite besviken på att den inte lyste så starkt inledningsvis, men under testet igår så tyckte jag det fungerade riktigt bra tillsammans med matris-ljusen. Ingen mötande blinkade på mig. Vidare mörkerkörning får väl utvisa om det uppstår problem.
Double E-Mark är lite starkare och lyser lite längre än vanliga 18 Elite. Men det verkar inte vara någon fördel nu. :(
Alla bilar jag mötte blinkade med helljuset innan bilen började pixla ner och rampen släcktes. :oops:

Känns trist att behöva manövrera ljusrampen manuellt nu när Tesls helljusautomatik äntligen fungerar.
Vet du om det går att konfigurera XBB så att du kan styra rampen manuellt (med spaken) samtidigt som det adaptiva helljuset är aktiverat? Om det går att få till blir det ändock ganska smidigt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rojeras skrev: 16 apr 2024 17:49
Nicke Nyfiken skrev: 16 apr 2024 13:34
rojeras skrev: 16 apr 2024 08:41
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 23:05
rojeras skrev: 15 apr 2024 22:05
Jag var ute och provade det nya XBB-receptet i kväll och kan konstatera att det fungerade alldeles utmärkt. Jag satte Utgång 1 till HIGHBEAM_PWM i appen och rampen släcktes snyggt och prydligt i samband med att helljuset började pixla ner. Snabbt och bra jobbat av XBB-teamet!
Jag var precis ute och körde och kan bara bekräfta det du skriver. Nu släcks LED-rampen när helljuset börjar släcka pixlar. Bra jobbat av XBB.

Tyvärr funkar det inte alls på min bil eftersom min LED-ramp lyser så starkt att de mötande redan fått frispel långt innan helljuset börjat pixla ner och släcker rampen. :(

Och när man närmar sig en reflexskylt med LED-rampen tänd, börjar bilen pixla ner vilket gör att den släcker rampen. Och då drar bilen på fullt helljus igen och tänder rampen och då börjar bilen pixla ner igen... ja ni förstår. LED-rampen släcks och tänds 4-5 gånger varje gång man kör förbi en lite större reflexskylt. Det funkar helt enkelt inte. Misstänkte redan innan att det skulle bli så. :|

Har en Lazer Linear 18 Elite Dubble E-Mark 130W LED-ramp.
Jag har en "vanlig" Lazer Linear 18 Elite (lite osäker på vad som skiljer den från en "Double"). Jag var lite besviken på att den inte lyste så starkt inledningsvis, men under testet igår så tyckte jag det fungerade riktigt bra tillsammans med matris-ljusen. Ingen mötande blinkade på mig. Vidare mörkerkörning får väl utvisa om det uppstår problem.
Double E-Mark är lite starkare och lyser lite längre än vanliga 18 Elite. Men det verkar inte vara någon fördel nu. :(
Alla bilar jag mötte blinkade med helljuset innan bilen började pixla ner och rampen släcktes. :oops:

Känns trist att behöva manövrera ljusrampen manuellt nu när Tesls helljusautomatik äntligen fungerar.
Vet du om det går att konfigurera XBB så att du kan styra rampen manuellt (med spaken) samtidigt som det adaptiva helljuset är aktiverat? Om det går att få till blir det ändock ganska smidigt.
Ja det skulle vara en OK lösning. Men jag tror inte det är möjligt som det ser ut nu.

Undrar om det fungerar lika dåligt på andra bilar med Matrix-ljus. Jag har inte kört någon annan bil som haft kombinationen Matrix-ljus och väldigt stark LED-ramp. Man vill ju naturligtvis ha kvar Matrix-funktionen även när man släcker LED-rampen. Och man vill ju inte att bilen släcker LED-rampen för att man närmar sig en reflexskylt.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1024
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av R_Edvinsson »

Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 09:10
rojeras skrev: 16 apr 2024 17:49
Nicke Nyfiken skrev: 16 apr 2024 13:34
rojeras skrev: 16 apr 2024 08:41
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 23:05


Jag var precis ute och körde och kan bara bekräfta det du skriver. Nu släcks LED-rampen när helljuset börjar släcka pixlar. Bra jobbat av XBB.

Tyvärr funkar det inte alls på min bil eftersom min LED-ramp lyser så starkt att de mötande redan fått frispel långt innan helljuset börjat pixla ner och släcker rampen. :(

Och när man närmar sig en reflexskylt med LED-rampen tänd, börjar bilen pixla ner vilket gör att den släcker rampen. Och då drar bilen på fullt helljus igen och tänder rampen och då börjar bilen pixla ner igen... ja ni förstår. LED-rampen släcks och tänds 4-5 gånger varje gång man kör förbi en lite större reflexskylt. Det funkar helt enkelt inte. Misstänkte redan innan att det skulle bli så. :|

Har en Lazer Linear 18 Elite Dubble E-Mark 130W LED-ramp.
Jag har en "vanlig" Lazer Linear 18 Elite (lite osäker på vad som skiljer den från en "Double"). Jag var lite besviken på att den inte lyste så starkt inledningsvis, men under testet igår så tyckte jag det fungerade riktigt bra tillsammans med matris-ljusen. Ingen mötande blinkade på mig. Vidare mörkerkörning får väl utvisa om det uppstår problem.
Double E-Mark är lite starkare och lyser lite längre än vanliga 18 Elite. Men det verkar inte vara någon fördel nu. :(
Alla bilar jag mötte blinkade med helljuset innan bilen började pixla ner och rampen släcktes. :oops:

Känns trist att behöva manövrera ljusrampen manuellt nu när Tesls helljusautomatik äntligen fungerar.
Vet du om det går att konfigurera XBB så att du kan styra rampen manuellt (med spaken) samtidigt som det adaptiva helljuset är aktiverat? Om det går att få till blir det ändock ganska smidigt.
Ja det skulle vara en OK lösning. Men jag tror inte det är möjligt som det ser ut nu.

Undrar om det fungerar lika dåligt på andra bilar med Matrix-ljus. Jag har inte kört någon annan bil som haft kombinationen Matrix-ljus och väldigt stark LED-ramp. Man vill ju naturligtvis ha kvar Matrix-funktionen även när man släcker LED-rampen. Och man vill ju inte att bilen släcker LED-rampen för att man närmar sig en reflexskylt.
Jag har ingen ramp på min ID4 men Matrixlyset pixlar ganska ofta bort skyltar som står i en viss vinkel mot körbanan, och så skulle den också såklart släcka rampen så det tror jag inte du kommer ifrån oavsett bil.

Inga större problem utan ramp men förstår att man skulle bli smått irriterad om rampen blinkar i tid och otid.

Har även en kul passage på vägen hem där bilen på en lite mindre väg ALLTID bländar av inför en viss kurva, inga skyltar att tala om, inga lampor…men ett hus en bit upp i backen, slår aldrig fel 🤣
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Kan vi förvänta oss matrix-funktion i äldre modeller?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

R_Edvinsson skrev: 17 apr 2024 09:53
Nicke Nyfiken skrev: 17 apr 2024 09:10
rojeras skrev: 16 apr 2024 17:49
Nicke Nyfiken skrev: 16 apr 2024 13:34
rojeras skrev: 16 apr 2024 08:41


Jag har en "vanlig" Lazer Linear 18 Elite (lite osäker på vad som skiljer den från en "Double"). Jag var lite besviken på att den inte lyste så starkt inledningsvis, men under testet igår så tyckte jag det fungerade riktigt bra tillsammans med matris-ljusen. Ingen mötande blinkade på mig. Vidare mörkerkörning får väl utvisa om det uppstår problem.
Double E-Mark är lite starkare och lyser lite längre än vanliga 18 Elite. Men det verkar inte vara någon fördel nu. :(
Alla bilar jag mötte blinkade med helljuset innan bilen började pixla ner och rampen släcktes. :oops:

Känns trist att behöva manövrera ljusrampen manuellt nu när Tesls helljusautomatik äntligen fungerar.
Vet du om det går att konfigurera XBB så att du kan styra rampen manuellt (med spaken) samtidigt som det adaptiva helljuset är aktiverat? Om det går att få till blir det ändock ganska smidigt.
Ja det skulle vara en OK lösning. Men jag tror inte det är möjligt som det ser ut nu.

Undrar om det fungerar lika dåligt på andra bilar med Matrix-ljus. Jag har inte kört någon annan bil som haft kombinationen Matrix-ljus och väldigt stark LED-ramp. Man vill ju naturligtvis ha kvar Matrix-funktionen även när man släcker LED-rampen. Och man vill ju inte att bilen släcker LED-rampen för att man närmar sig en reflexskylt.
Jag har ingen ramp på min ID4 men Matrixlyset pixlar ganska ofta bort skyltar som står i en viss vinkel mot körbanan, och så skulle den också såklart släcka rampen så det tror jag inte du kommer ifrån oavsett bil.

Inga större problem utan ramp men förstår att man skulle bli smått irriterad om rampen blinkar i tid och otid.

Har även en kul passage på vägen hem där bilen på en lite mindre väg ALLTID bländar av inför en viss kurva, inga skyltar att tala om, inga lampor…men ett hus en bit upp i backen, slår aldrig fel 🤣
Du får knacka på och be dem hålla lamporna släckta i huset. De är säkert väldigt förstående inför ditt problem. ;)

När jag kör med avstängd LED-ramp så upplever jag inte att bilen pixlar bort reflexskyltar. Så bilen löser väldigt bra att skilja på en lampa och en reflex. Men när man drar på LED-rampen så börjar bilen att pixla bort skyltarna och då släcks naturligtvis LED-rampen. Men det är ju inget fel utan bara en konsekvens av att jag har monterat extraljus. Inget bilen är designad för.

Jag är bara nyfiken på hur det funkar för andra som har Matrix-ljus och stark LED-ramp.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar