Lonsan skrev: ↑16 apr 2024 11:48
Kontrollmätning fick skjutas upp tills torsdag. Men man ser väldigt tydligt bakhjulens negativa camber.
Drivaxlar, inte satt mig in i det än. Hur ter sig den? Jag märkte och märker vid halv till full acceleration att det händer något fram men tolkat det som att fästet i framhjulen inte räcker till. Eller är det drivaxlarna som knorrar i sig? Svårt att beskriva. Inga indikationer på nåt konstigt vid normal körning, inte vid svängar heller.
Det finns problem med half shafts på S.
Sannolikt beror det på att S konstruerades för att vara RWD och när man gjorde om till 4WD så fanns det inte plats att ha främre motorn så lågt som den borde.
Resultatet är att drivknutarna står i en ofördelaktig vinkel då motorn sitter onödigt högt.
Man
kan få kraftiga vibrationer vid högt effektuttag.
Det som är standard för S Palladium är en vibration i ratten (och tidigare i gaspedalen) vid försiktig acceleration runt 50-70 km/h samt en initial vibration som känns i hela bilen och kan höras sublimt) från det man börjar köra om bilen stått ett tag och 0.5-2km som tonar ut och försvinner efter en lite sträcka.
Min bil har den senare vibrationen. Det fanns redan kännbart inne på Huddinge delivery center innan jag kom ut på allmän väg.
Jag har märkt av 40-70km/h några ggr (lite random tillfällen) före vintern. Sedan kom
en uppdatering som skulle påverka hur främre motorn drivs under hösten. Under vintern har det vart svårt att känna något exakt iom snöbelagda vägar (jag tycker S för in mer vibrationer i ratten utifrån underlaget man kör på än min 3 eller mina Audis gör/gjort).
Nu när det börjar vara vår och snöfria vägar i norr har jag inte känt av 40-70- wibe något mer, men jag har börjat känns kittlingar i ratten med rattutslag som får det att kännas som om det skulle blivit grooves i drivknutarna där kulorna rör sig fram och tillbaka. Det är nytt för min bil och eftersom det är just helt nytt så tror jag att det kanske är början till att mina drivaxlar kommer behöva bytas.
Det finns flera trådar på TMC, rekommenderar denna:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.249344/
(Det finns även trådar här på Teslaclubsweden om det skulle kännas obekvämt utanför

)
Det finns även kommersiell info, här får man såklart betänka att företaget lever på att sälja grejer så man kan tänka sig en liten affärsmässig vinkling pga det. Jag har dock inte hittat ngt som tyder på att de svamlar.
Om jag behöver skaffa tex camber arms blir det nog N2itive:
https://n2itive.me/