Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.taliz skrev: ↑06 apr 2024 04:28Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.jeppe_sthlm skrev: ↑05 apr 2024 23:13Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.
Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.
För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.
Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Model 3 Highland
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Model 3 Highland
Nja, det tog väl rätt lång tid. De började ju levereras 2021, rund ratt kom först 2023 IIRC. De flesta på forumet här har väl yoke. Kanske ska skapa en omröstning.Dinsdale skrev: ↑06 apr 2024 05:46Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.taliz skrev: ↑06 apr 2024 04:28Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.jeppe_sthlm skrev: ↑05 apr 2024 23:13Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.
Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.
För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 Highland
Jag var (väldigt) skeptisk till yoke men köpte en lagerbil med yoke. Tänkte ge det en månad och sedan byta.
Köper man med ratt har man fortfarande ingen blinkersspak utan touchknappar på ratten. Jag anser att den lösningen är problematiskt oavsett ratt-sort.
Jag löste blinkersfrågan med S3XY Buttons från start så jag slapp det problemet.
Har man bråttom att tex tuta, så är det inte lätt att lösa snabbt, och toutchlösningen gör att man ibland måste snegla inåt när man borde titta ut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Highland
Tesla 3 Highland har en stor tut-knapp i mitten på ratten, som en ”traditionell” bil.AAKEE skrev: ↑06 apr 2024 08:52Jag var (väldigt) skeptisk till yoke men köpte en lagerbil med yoke. Tänkte ge det en månad och sedan byta.
Köper man med ratt har man fortfarande ingen blinkersspak utan touchknappar på ratten. Jag anser att den lösningen är problematiskt oavsett ratt-sort.
Jag löste blinkersfrågan med S3XY Buttons från start så jag slapp det problemet.
Har man bråttom att tex tuta, så är det inte lätt att lösa snabbt, och toutchlösningen gör att man ibland måste snegla inåt när man borde titta ut.
Re: Model 3 Highland
Kul att höra!jeppe_sthlm skrev: ↑04 apr 2024 20:28Var inne hos Tesla för att testa en Model Y. Kom inte riktigt överens med den - hård, bullrig och lite instabil på motorväg.
Den gick direkt bort som alternativ till vår Model S Raven.
Passade på att även testa en Highland. Ville inte lämna tillbaks den. Komforten var helt i klass mer Raven - förmodligen tystare och betydligt roligare. Take my money! (Om bara någon ville byta in vår bil till vettiga pengar…)
Själv älskar jag att köra (gamla) M3, och ser verkligen fram emot nya Highland när den kommer i P-version.
MY gillar jag personligen inte alls som bil. Praktiskt mycket bättre baklucka (som jag önskar att M3 hade), men körkänslan gillar jag inte alls. Inte alls en bil i min smak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Fungerar det stabilt och laggfritt med mjukvaran för blinkers med S3XY Buttons?
Tänkte just köra på den lösningen från start (hatar touchknappar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Jag har inte haft en issue alls på 1800 mil/9 månader. Ingen bugg heller. Riktigt nöjd.
Första trycket på en knapp efter start av bilen har en fördröjning på kanske en sekund (knappt).
Efter det är det snabbt gensvar.
Nya versionen som kom i höstas har beskrivits som snabbare!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Highland
Om du frågar mig, blinkersknappar på framsidan av yoken. Ungefär där det sitter växlingspaddar på min Audi-ratt.
Sen har jag tutknappen under airbagen på yoken.
Har tre knappar som inte direkt används framför armstödet på centerkonsollen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 Highland
en bra idéAAKEE skrev:Om du frågar mig, blinkersknappar på framsidan av yoken. Ungefär där det sitter växlingspaddar på min Audi-ratt.
Sen har jag tutknappen under airbagen på yoken.
Har tre knappar som inte direkt används framför armstödet på centerkonsollen.
MX LR (Raven) 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 Highland
Många som skulle ha klagat har väl helt enkelt skaffat sexiga knappar, förtaliz skrev: ↑06 apr 2024 05:59Nja, det tog väl rätt lång tid. De började ju levereras 2021, rund ratt kom först 2023 IIRC. De flesta på forumet här har väl yoke. Kanske ska skapa en omröstning.Dinsdale skrev: ↑06 apr 2024 05:46Tesla backade ganska omgående och erbjöd rund ratt som tillval. När jag klickar in på hemsidan nu är rund ratt dessutom förvalt, iaf på S. Att kritiken dött ut kan därför bero på att folk helt enkelt väljer vanlig ratt istället.taliz skrev: ↑06 apr 2024 04:28Ja man hörde mkt gnäll om yoken när den var ny. Den skulle omöjligen funka i rondeller, när man skall vända etc etc.jeppe_sthlm skrev: ↑05 apr 2024 23:13Nu åkte jag inte i någon rondell, men efter 10 minuter tyckte jag att knapparna snarare var en fördel än en nackdel.
Växelväljaren gick rätt fort att vänja sig vid också.
För mig skulle det absolut inte vara en dealbreaker.
Nu hör man typ nada, folk har vant sig.
blinkers iaf, kan man köra växelväljare med dom också förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 Highland
Varför skulle man vilja ersätta knapparna för blinkers med andra knappar för blinkers?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Re: Model 3 Highland
För att placeringen av knapparna gör det i princip omöjligt att instinktivt "trycka rätt" när ratten är upp och ner.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Highland
jag ska nog provköra den när jag orkar ta mig till mos
har letat överallt efter kommentarer och det verkar som att alla tycker att det är sjukt korkat, funkar ok överallt förutom rondeller men att man kan hitta instinktivt utan att titta ner efter ca 3 månader
blinka höger som vi gör i rondeller, gör man bäst genom att söka till "vänstra ovansidan" av ratten, tex när den är upp och ner och klicka, lite sökande och pilligt, sen lär man sig förutspå vart knappen hamnar.
risken för strul med andrahandsvärde är nog postponad till 2026 också, "Euro NCAP rules for safety ratings will change in 2026, due to safety concerns over the steady loss of buttons"
har letat överallt efter kommentarer och det verkar som att alla tycker att det är sjukt korkat, funkar ok överallt förutom rondeller men att man kan hitta instinktivt utan att titta ner efter ca 3 månader
blinka höger som vi gör i rondeller, gör man bäst genom att söka till "vänstra ovansidan" av ratten, tex när den är upp och ner och klicka, lite sökande och pilligt, sen lär man sig förutspå vart knappen hamnar.
risken för strul med andrahandsvärde är nog postponad till 2026 också, "Euro NCAP rules for safety ratings will change in 2026, due to safety concerns over the steady loss of buttons"
Re: Model 3 Highland
Varför skulle andrahandsvärdet gå ner på nuvarande bilar om Euro NCAP gör en ändring 2026?
Dessutom har den ju blinkersknapp?
Nu har min beställda 3LR fått regplåt, det närmar sig
Dessutom har den ju blinkersknapp?
Nu har min beställda 3LR fått regplåt, det närmar sig
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Re: Model 3 Highland
Vill ha en på vänster respektive höger sida av ratten (ungefär som blinkers på en Ferrari).
Ville ha fysiska knappar (hatar touch).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Det är nog andra grejer än blinkers man avser, främst.seaturtle skrev: ↑11 apr 2024 17:04jag ska nog provköra den när jag orkar ta mig till mos
har letat överallt efter kommentarer och det verkar som att alla tycker att det är sjukt korkat, funkar ok överallt förutom rondeller men att man kan hitta instinktivt utan att titta ner efter ca 3 månader
blinka höger som vi gör i rondeller, gör man bäst genom att söka till "vänstra ovansidan" av ratten, tex när den är upp och ner och klicka, lite sökande och pilligt, sen lär man sig förutspå vart knappen hamnar.
risken för strul med andrahandsvärde är nog postponad till 2026 också, "Euro NCAP rules for safety ratings will change in 2026, due to safety concerns over the steady loss of buttons"
Där knappar ersätts av skärm eller automatik. Blinkers har bara flyttat från spak, till knapp, båda fysiska.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Model 3 Highland
Hej. Mycket prat om touchknappar här i Highland tråden. Vill påpeka att Highlands knappar för blinkers inte är touch. Du kan sitta och hålla fingret på knappen utan att den aktiveras. Den måste tryckas ned. Fungerar även med handskar. För vi är ju i Highland tråden.
Re: Model 3 Highland
Ok, tack! Det var mer än jag visste.Klas1234 skrev: ↑12 apr 2024 10:56Hej. Mycket prat om touchknappar här i Highland tråden. Vill påpeka att Highlands knappar för blinkers inte är touch. Du kan sitta och hålla fingret på knappen utan att den aktiveras. Den måste tryckas ned. Fungerar även med handskar. För vi är ju i Highland tråden.
Har inte provkört en Higland än, och hade av misstag att sett på bilderna och felaktigt antagit att de var touch.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Det är även en ribba mellan knapparna så man känner var de är utan att titta på ratten.
Har inte kört min så länge än men att blinka ut ur rondeller vid vänstersväng när ratten är vriden mer än 180 grader är hopplöst.
Har inte kört min så länge än men att blinka ut ur rondeller vid vänstersväng när ratten är vriden mer än 180 grader är hopplöst.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Re: Model 3 Highland
För mig var det hopplöst även efter ett drygt år. Usel lösning helt enkelt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Highland
Jo, därför jag tror mer på den lösningen som Aake var inne på (även om det är mekaniska knappar). Känns som det är enklare att trycka på stora knappar på varsin sida av ratten, istället för så här idiotiskt nära varandra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Absolut mycket bättre. Men bäst av allt är den vanliga spakenmartinot skrev: ↑12 apr 2024 20:57Jo, därför jag tror mer på den lösningen som Aake var inne på (även om det är mekaniska knappar). Känns som det är enklare att trycka på stora knappar på varsin sida av ratten, istället för så här idiotiskt nära varandra.
Tror iofs det funkar mkt bättre för de som alltid kör med ena eller andra lösningen. För mig som gillar att växla mellan många olika bilar så funkar det dåligt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Highland
Eftersom blinkers är så problematiskt i rondeller:
Borde inte det gå att programmera så att bilen känner av om den är i en rondell. Då skulle båda blinkersknapparna kunna blinka åt höger. Kanske t.o.m. knappen på andra sidan ratten också.
Självklart ett valbart alternativt som man skulle kunna välja i någon meny.
Är väl egentligen väldigt sällan vi enligt regelboken ska blinka vänster i eller före en rondell…
Borde inte det gå att programmera så att bilen känner av om den är i en rondell. Då skulle båda blinkersknapparna kunna blinka åt höger. Kanske t.o.m. knappen på andra sidan ratten också.
Självklart ett valbart alternativt som man skulle kunna välja i någon meny.
Är väl egentligen väldigt sällan vi enligt regelboken ska blinka vänster i eller före en rondell…
Re: Model 3 Highland
Precis före skulle det ju kunna vara ett filbyte.Emg skrev: ↑12 apr 2024 21:13Eftersom blinkers är så problematiskt i rondeller:
Borde inte det gå att programmera så att bilen känner av om den är i en rondell. Då skulle båda blinkersknapparna kunna blinka åt höger. Kanske t.o.m. knappen på andra sidan ratten också.
Självklart ett valbart alternativt som man skulle kunna välja i någon meny.
Är väl egentligen väldigt sällan vi enligt regelboken ska blinka vänster i eller före en rondell…