Jag har ju loggat 8000 mil plus med Scan my tesla —> teslalogger och teslafi.Gustafsson skrev: ↑09 apr 2024 13:48Jag tror inte på det dock. Jag tycker bilens räckvidd motsvarar den uppgivna, men jag tycker att det är svårare att köra 65 mil med palladium än att köra 50 mil med 100D. Men visst går det.
Förbrukningssiffrorna är ju framtagna utifrån en specifik metod. Har ännu inte haft någon bil som det varit enkelt vid vanlig körning att komma ner i angiven förbrukning. Så det gäller väl alla biltillverkare?
Det finns inget lurt med Teslas energi.
Både EPA och WLTP kräver att man laddar fullt, låter bilen stå ( ~ en natt) och sedan kör tills bilen stannar. Sedan laddar man upp och mäter påfylld energi.
Tesla följer EPA-direktiven till punkt och pricka medans vissa tillverkare ”underdriver” räckvidden. Tex gör Porsche det.
Det blir svårt att jämföra räckvidder om tillverkarna godtyckligt sätter egna värden (det är pga en frivillig reduktion man tillåts göra, standard är dock 30% reduktion precis som Tesla gör).
Så Tesla följer reglerna noga där.
Tesla måste uppge den EPA-räckvidd som testet visar och de har även valt att visa den räckvidden vid batterisymbolen.
Sedan har Tesla valt att ha en buffer så att 0% inte visas exakt när bilen stannar.
Buffern är 4.5% av totala kapaciteten, och man kan alltså köra ut hela buffern precis som i EPA- och WLTP-testet.
Det är ju rätt schysst att bilen ger oss en marginal längst ned. För att göra det döljer bilen successivt en del av laddningsnivån/SOC.
När det är laddat 100% visar bilen 100%.
Sedan minskar den visade laddningsnivån 1% för varje 0.955% av batteriet man förbrukar, så när det visas 0% har man 4.5% kvar.
Energin är helt straightforward i BMS.
Om 100% = 100kWh, så är 50% = 50%.
(Pga att bilen skapar en buffer visar bilen dock 47.75%, då den hunnit dölja halva buffern vid 50%.
(Man kan se både displayad SOC och sann SOC i BMS med Scan My Tesla.
Det finns inget mygel, och det finns inget fusk.
Men om man vill, eller inte förstår bättre, kan man tolka det som att Tesla ljuger 4.5% om räckvidden. Men då har man inte förstått att EPA-räckvidd är tills bilen stannar.
Av mina 20K bilder i mobilen är nog minst 1000 bilder på BMS-data, som här min M3P 2021. Eller här, min MSP: Och allt är loggat med teslalogger så det finns i dataform, som här dagens hemresa på 240km från jobbet: Det finns noll tvekan på att det Tesla visar är korrekt. Jag är inte speciellt pro Tesla efter att de blåste mig och lämnade ut en bucklig bil, så jag skulle hellre klaga på dem än ge blåögd information men i det här fallet är rätt information att de inte luras alls.