Xiaomi SU7
Moderator: Redaktion
Re: Xiaomi SU7
Problemet blir som vanligt att när denna bil står på Svensk mark då är den inte billig.
Då blir det som vanligt alla köper Tesla i stället.
Då blir det som vanligt alla köper Tesla i stället.
Re: Xiaomi SU7
Du tror inte folk har tröttnat på att köra MY till dess? Hur många M3 säljer Tesla i EU? Man kan inte dominera marknaden med 1.5 modell.
MS/MX är i princip döda volymmässigt.
Det finns gott om konkurrenter och många marknads-segement som Tesla inte har en bil i ens:
* Budget (600k+...)
* Lyx (nej Model S är inte en Merca eller en Porsche)
* Sportbil (nej Model S är inte en sportbil, det är en fantastisk kompromiss dock)
* Kombi
etc etc
Själv vill jag ha en bil med automatisk dragkrok och som är tyst på riktigt. Lutar åt en tysk (Audi, Porsche). Kan bli en kinesisk (ex Polestar, Zeekr). Knappast en amerikan.
Att åka 130 km/h med en Model X är som att ha en hårtork i huvudet. Antingen är min bil heltrasig eller så är frameless doors skit eller så kan inte Tesla bygga en bil med frameless doors.
MS/MX är i princip döda volymmässigt.
Det finns gott om konkurrenter och många marknads-segement som Tesla inte har en bil i ens:
* Budget (600k+...)
* Lyx (nej Model S är inte en Merca eller en Porsche)
* Sportbil (nej Model S är inte en sportbil, det är en fantastisk kompromiss dock)
* Kombi
etc etc
Själv vill jag ha en bil med automatisk dragkrok och som är tyst på riktigt. Lutar åt en tysk (Audi, Porsche). Kan bli en kinesisk (ex Polestar, Zeekr). Knappast en amerikan.
Att åka 130 km/h med en Model X är som att ha en hårtork i huvudet. Antingen är min bil heltrasig eller så är frameless doors skit eller så kan inte Tesla bygga en bil med frameless doors.
Re: Xiaomi SU7
För 6-700 000 kr och uppåt så tror jag många letar efter något annat helt enkelt.
Och kvalitén och känslan på material verkar vad jag kan läsa mig till och har sett betydligt högre på de flesta andra bilar i samma prisklass.
Personligen så är jag så less på kontakten med bolaget Tesla, så även om jag inte är missnöjd med bilen så byter jag gärna märke om något likvärdigt eller bättre alternativ kommer.
Sen är jag ganska less på Teslas inställning att man ska ta bort allting också och köra massa saker som någon slags beta med löften om att det kanske ska fungera bra i framtiden.
- G-Johansson
- Teslaägare
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 31 jul 2023 20:40
- Ort: Enköping
Re: Xiaomi SU7
Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.
Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Re: Xiaomi SU7
Jag vill veta om/när den kommer till Sverige/EU. Detta är riktigt intressant.
MX LR (Raven) 2019
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Xiaomi SU7
Såg filmerna igår, lite samma känsla i min gamla EV6a när man körde i sport-läget och gasade på så det släppte (väldigt tydligt på vintern). Nästan lite väl läskigt (kört många ’häftiga’ bilar tidigare på bana osv så anser mig vara något sånär van med ’aktiv körning’), blev själv förvånad att bilen tillät mig att få så pass ”okontroll” på bilen utan att den steppade in. Skillnad är det på MEB-bilarna, i princip omöjligt att åka på ställbacke skrev: ↑02 apr 2024 21:48Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.
Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Re: Xiaomi SU7
Hade en id4, gick knappt få sladd på blankis :p Tror inte man kunde stänga av systemen alls där heller? Det som var relativt otroligt med den var att man kunde accelerera på blankis helt utan hjulspinn, det enda som avslöjade det var ilskna lampor som blinkade. Så är inte Teslan, den kan spinna och sladda en hel del.OvePaHornet skrev: ↑03 apr 2024 16:40Såg filmerna igår, lite samma känsla i min gamla EV6a när man körde i sport-läget och gasade på så det släppte (väldigt tydligt på vintern). Nästan lite väl läskigt (kört många ’häftiga’ bilar tidigare på bana osv så anser mig vara något sånär van med ’aktiv körning’), blev själv förvånad att bilen tillät mig att få så pass ”okontroll” på bilen utan att den steppade in. Skillnad är det på MEB-bilarna, i princip omöjligt att åka på ställbacke skrev: ↑02 apr 2024 21:48Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.
Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Tror problemet med dessa sladdar uppstår med relativt hög vikt och effekt, vikten ger fäste längre än man är van från klassiska sportbilar där man kan få en känsla för när det börjar släppa, med dessa brakar det iväg och ger jobbiga kast som blir svåra att kontrollera.
Såg nåt klipp förut också där någon erkänt bra förare testade att köra en Rimac helt utan hjälpsystem, han var chanslös.
Re: Xiaomi SU7
Beror nog på bil. Hade en passat GTR, den gick inte att ställa upp med fullt antisladd aktiverat. Men den tillät bilen att gå "brett", dvs driva i sidled lite parallellt med vägen, så om man körde på attack så kunde bilen skrika på alla fyra däck och driva utåt kontrollerat, med ett "lätt" ställ, dvs den nöp inte direkt men såg till att bilen inte vred sig. Samma med den Touareg jag hade efter, liknande beteendeOvePaHornet skrev: ↑03 apr 2024 16:40Såg filmerna igår, lite samma känsla i min gamla EV6a när man körde i sport-läget och gasade på så det släppte (väldigt tydligt på vintern). Nästan lite väl läskigt (kört många ’häftiga’ bilar tidigare på bana osv så anser mig vara något sånär van med ’aktiv körning’), blev själv förvånad att bilen tillät mig att få så pass ”okontroll” på bilen utan att den steppade in. Skillnad är det på MEB-bilarna, i princip omöjligt att åka på ställbacke skrev: ↑02 apr 2024 21:48Vore konstigt om den var problemfri faktiskt.
Kollat lite på filmerna nu dock och den enda som är märklig ut är väl när man sladdar ut ur en korsning och får flera returer tills han kraschar. Visserligen klantigt kört, men ett hjälpsystem borde stoppat det. Men där vet man inte heller om man kopplat ur det då man har nån som filmar det?
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Xiaomi SU7
Exakt sådär hände med min luftfjädring på den sista Model S jag hade så det beror nog inte på märket i sig.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Re: Xiaomi SU7
Ganska imponerande ändå för en telefontillverkare att leverera 7058 bilar(SU7) i april när de första leveranserna kom igång den 3:e april. Aggresivt mål också på 100 000 bilar under 2024 när man har knappt 9 månader på sig och en bilmodell.
https://cnevpost.com/2024/05/01/xiaomi- ... -apr-2024/Chinese smartphone giant Xiaomi (HKG: 1810, OTCMKTS: XIACY) delivered 7,058 SU7 electric vehicles (EVs) in April, having started first deliveries of the model on April 3.
As of 24:00 Beijing Time on April 30, there were 88,063 locked-in orders for the SU7, Xiaomi's EV unit Xiaomi EV announced today on Weibo.
Xiaomi's SU7 production capacity is being expanded at full swing to accelerate deliveries and to ensure that the target of 100,000 units delivered this year is met, it said.
Re: Xiaomi SU7
Såg denna bil med interimsskyltar på E6an Göteborg i veckan, svängde av mot Liseberg.
Påminde väldigt mycket om Toyota GT86 / Subaru BRZ fast längre då givetvis.
Påminde väldigt mycket om Toyota GT86 / Subaru BRZ fast längre då givetvis.
Re: Xiaomi SU7
Mest synd tycker jag det är att det är en sedan och inte en kombikupé.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.