Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.
De har ju höjt Y 3ggr på raken nu tex.
Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.
Jag ser räntekampanjerna som en prissänkning.
Kunderna förväntar sig att tesla är billigast.
Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.
De som behöver en bil köper när de behöver den och priset är rimligt. De som sitter och väntar/hoppas på bästa möjliga pris långa perioder kan nog räknas på ena handens fingrar typ.
Jag tror problemet för tesla att man gör det helt öppet. Andra tillverkare maskerar sina tillfälliga prissänkningar mer. Vanligt är ju att t.ex. betala mer för inbyte och erbjuda ett bra mellanpris.
Teslas variant är ju bättre för kunderna som enklare kan bedöma vad man betalar.
Nackdelen för tesla är att det blir svårare att höja priset utan att kunderna avvaktar.
Det är ju därför andra biltillverkare ofta inte använder metoden med fast priser.
Det är snarare en fördel, såväl för Tesla som för kunderna.
Övriga biltillverkare övergår ju till Teslas säljmodell av en anledning. Det är inte för att vara coola, det är för att de tjänar mer pengar på det sättet.
Vilken säljmodell menar du och varför tjänar man mer pengar på den isåfall? Om du menar endast direkt till kund så är min känsla att några testade men har mer eller mindre gått ifrån det. Fasta priser kör väl ingen med egentligen då det är reor och kampanjer från alla biltillverkare inklusive Tesla.
Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.
Jag ser räntekampanjerna som en prissänkning.
Kunderna förväntar sig att tesla är billigast.
Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.
De som behöver en bil köper när de behöver den och priset är rimligt. De som sitter och väntar/hoppas på bästa möjliga pris långa perioder kan nog räknas på ena handens fingrar typ.
Jag tror problemet för tesla att man gör det helt öppet. Andra tillverkare maskerar sina tillfälliga prissänkningar mer. Vanligt är ju att t.ex. betala mer för inbyte och erbjuda ett bra mellanpris.
Teslas variant är ju bättre för kunderna som enklare kan bedöma vad man betalar.
Nackdelen för tesla är att det blir svårare att höja priset utan att kunderna avvaktar.
Det är ju därför andra biltillverkare ofta inte använder metoden med fast priser.
Det är snarare en fördel, såväl för Tesla som för kunderna.
Övriga biltillverkare övergår ju till Teslas säljmodell av en anledning. Det är inte för att vara coola, det är för att de tjänar mer pengar på det sättet.
Vilken säljmodell menar du och varför tjänar man mer pengar på den isåfall? Om du menar endast direkt till kund så är min känsla att några testade men har mer eller mindre gått ifrån det. Fasta priser kör väl ingen med egentligen då det är reor och kampanjer från alla biltillverkare inklusive Tesla.
Vilka är det som har gått över till den modellen.
Du har inte hört om "agentmodell" och "fasta priser" hos Volvo, VW, Audi, Mercedes mfl mfl?
Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.
De som behöver en bil köper när de behöver den och priset är rimligt. De som sitter och väntar/hoppas på bästa möjliga pris långa perioder kan nog räknas på ena handens fingrar typ.
Jag tror problemet för tesla att man gör det helt öppet. Andra tillverkare maskerar sina tillfälliga prissänkningar mer. Vanligt är ju att t.ex. betala mer för inbyte och erbjuda ett bra mellanpris.
Teslas variant är ju bättre för kunderna som enklare kan bedöma vad man betalar.
Nackdelen för tesla är att det blir svårare att höja priset utan att kunderna avvaktar.
Det är ju därför andra biltillverkare ofta inte använder metoden med fast priser.
Det är snarare en fördel, såväl för Tesla som för kunderna.
Övriga biltillverkare övergår ju till Teslas säljmodell av en anledning. Det är inte för att vara coola, det är för att de tjänar mer pengar på det sättet.
Vilken säljmodell menar du och varför tjänar man mer pengar på den isåfall? Om du menar endast direkt till kund så är min känsla att några testade men har mer eller mindre gått ifrån det. Fasta priser kör väl ingen med egentligen då det är reor och kampanjer från alla biltillverkare inklusive Tesla.
Vilka är det som har gått över till den modellen.
Du har inte hört om "agentmodell" och "fasta priser" hos Volvo, VW, Audi, Mercedes mfl mfl?
Som någon tidigare skrev så är det en bra metod om man kan erbjuda ett attraktivt pris, d.v.s. om man sänker priset. När man sen vill höja är det inte riktigt lika bra.
Som jag skrev så är det främst bra för kunderna samt företag som kan sänka priset kontinuerligt.
Hur menar du att biltillverkarna tjänar pengar på att ha fasta priser jämfört med att ha flexibla rabatter?
Det finns ju andra sätt att lämna rabatt. Låneränta. Saltat inbytespris. Andra tjänster runt bilägandet.
Kör man med agentlösningen så betalar man ju sin agent för tjänsten. Där finns det möjlighet att slussa delar av ersättningen till kunden om man vill locka kunder.
Jag tror problemet för tesla att man gör det helt öppet. Andra tillverkare maskerar sina tillfälliga prissänkningar mer. Vanligt är ju att t.ex. betala mer för inbyte och erbjuda ett bra mellanpris.
Teslas variant är ju bättre för kunderna som enklare kan bedöma vad man betalar.
Nackdelen för tesla är att det blir svårare att höja priset utan att kunderna avvaktar.
Det är ju därför andra biltillverkare ofta inte använder metoden med fast priser.
Det är snarare en fördel, såväl för Tesla som för kunderna.
Övriga biltillverkare övergår ju till Teslas säljmodell av en anledning. Det är inte för att vara coola, det är för att de tjänar mer pengar på det sättet.
Vilken säljmodell menar du och varför tjänar man mer pengar på den isåfall? Om du menar endast direkt till kund så är min känsla att några testade men har mer eller mindre gått ifrån det. Fasta priser kör väl ingen med egentligen då det är reor och kampanjer från alla biltillverkare inklusive Tesla.
Vilka är det som har gått över till den modellen.
Du har inte hört om "agentmodell" och "fasta priser" hos Volvo, VW, Audi, Mercedes mfl mfl?
Som någon tidigare skrev så är det en bra metod om man kan erbjuda ett attraktivt pris, d.v.s. om man sänker priset. När man sen vill höja är det inte riktigt lika bra.
Som jag skrev så är det främst bra för kunderna samt företag som kan sänka priset kontinuerligt.
Hur menar du att biltillverkarna tjänar pengar på att ha fasta priser jämfört med att ha flexibla rabatter?
Det finns ju andra sätt att lämna rabatt. Låneränta. Saltat inbytespris. Andra tjänster runt bilägandet.
Kör man med agentlösningen så betalar man ju sin agent för tjänsten. Där finns det möjlighet att slussa delar av ersättningen till kunden om man vill locka kunder.
Det handlar om att snabbt och enkelt kunna sälja direkt till kund, utan mellanhänder och förhandling. Just förhandling och mellanhänder tar en stor del av kakan idag, det vill de komma ifrån.
Att priserna går upp och ner baserat på efterfrågan är inget konstigt i andra branscher, och Tesla visar att det fungerar utmärkt även i bilbranschen. Förstår inte varför du hakar upp dig på varför det skulle vara svårt att höja priserna. Om något visar väl prisutvecklingen i samhället överlag senaste åren hur lätt det är att höja priserna.
Det är snarare en fördel, såväl för Tesla som för kunderna.
Övriga biltillverkare övergår ju till Teslas säljmodell av en anledning. Det är inte för att vara coola, det är för att de tjänar mer pengar på det sättet.
Vilken säljmodell menar du och varför tjänar man mer pengar på den isåfall? Om du menar endast direkt till kund så är min känsla att några testade men har mer eller mindre gått ifrån det. Fasta priser kör väl ingen med egentligen då det är reor och kampanjer från alla biltillverkare inklusive Tesla.
Vilka är det som har gått över till den modellen.
Du har inte hört om "agentmodell" och "fasta priser" hos Volvo, VW, Audi, Mercedes mfl mfl?
Som någon tidigare skrev så är det en bra metod om man kan erbjuda ett attraktivt pris, d.v.s. om man sänker priset. När man sen vill höja är det inte riktigt lika bra.
Som jag skrev så är det främst bra för kunderna samt företag som kan sänka priset kontinuerligt.
Hur menar du att biltillverkarna tjänar pengar på att ha fasta priser jämfört med att ha flexibla rabatter?
Det finns ju andra sätt att lämna rabatt. Låneränta. Saltat inbytespris. Andra tjänster runt bilägandet.
Kör man med agentlösningen så betalar man ju sin agent för tjänsten. Där finns det möjlighet att slussa delar av ersättningen till kunden om man vill locka kunder.
Det handlar om att snabbt och enkelt kunna sälja direkt till kund, utan mellanhänder och förhandling. Just förhandling och mellanhänder tar en stor del av kakan idag, det vill de komma ifrån.
Att priserna går upp och ner baserat på efterfrågan är inget konstigt i andra branscher, och Tesla visar att det fungerar utmärkt även i bilbranschen. Förstår inte varför du hakar upp dig på varför det skulle vara svårt att höja priserna. Om något visar väl prisutvecklingen i samhället överlag senaste åren hur lätt det är att höja priserna.
Har man själv kontroll över ”mellanhänderna” behåller man den kakan själv.
Någon förhandling behöver det ju inte bli. Det väljer dom ju själva. Det är möjligheten att fritt kunna erbjuda olika kunder olika priser sömlöst man vill åt. Det är ju en metod som är framgångsrik på många andra områden.
Som sagt, teslas metod är bäst för kunderna.
Såg just att Tesla kör noll procent ränta i Kina... Kollapsen närmare och närmare för varje dag...
Jag skulle säga att ryktet om Teslas nära förestående kollaps är kraftigt överdriven. Jag är övertygad om att företaget Tesla kommer klara sig utmärkt. Aktiekursen däremot…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vilken säljmodell menar du och varför tjänar man mer pengar på den isåfall? Om du menar endast direkt till kund så är min känsla att några testade men har mer eller mindre gått ifrån det. Fasta priser kör väl ingen med egentligen då det är reor och kampanjer från alla biltillverkare inklusive Tesla.
Vilka är det som har gått över till den modellen.
Du har inte hört om "agentmodell" och "fasta priser" hos Volvo, VW, Audi, Mercedes mfl mfl?
Som någon tidigare skrev så är det en bra metod om man kan erbjuda ett attraktivt pris, d.v.s. om man sänker priset. När man sen vill höja är det inte riktigt lika bra.
Som jag skrev så är det främst bra för kunderna samt företag som kan sänka priset kontinuerligt.
Hur menar du att biltillverkarna tjänar pengar på att ha fasta priser jämfört med att ha flexibla rabatter?
Det finns ju andra sätt att lämna rabatt. Låneränta. Saltat inbytespris. Andra tjänster runt bilägandet.
Kör man med agentlösningen så betalar man ju sin agent för tjänsten. Där finns det möjlighet att slussa delar av ersättningen till kunden om man vill locka kunder.
Det handlar om att snabbt och enkelt kunna sälja direkt till kund, utan mellanhänder och förhandling. Just förhandling och mellanhänder tar en stor del av kakan idag, det vill de komma ifrån.
Att priserna går upp och ner baserat på efterfrågan är inget konstigt i andra branscher, och Tesla visar att det fungerar utmärkt även i bilbranschen. Förstår inte varför du hakar upp dig på varför det skulle vara svårt att höja priserna. Om något visar väl prisutvecklingen i samhället överlag senaste åren hur lätt det är att höja priserna.
Har man själv kontroll över ”mellanhänderna” behåller man den kakan själv.
Någon förhandling behöver det ju inte bli. Det väljer dom ju själva. Det är möjligheten att fritt kunna erbjuda olika kunder olika priser sömlöst man vill åt. Det är ju en metod som är framgångsrik på många andra områden.
Som sagt, teslas metod är bäst för kunderna.
Menar du att de övergår till Teslas modell för att vara snälla mot kunderna? Eller vad är det du försöker säga egentligen?
Du har inte hört om "agentmodell" och "fasta priser" hos Volvo, VW, Audi, Mercedes mfl mfl?
Som någon tidigare skrev så är det en bra metod om man kan erbjuda ett attraktivt pris, d.v.s. om man sänker priset. När man sen vill höja är det inte riktigt lika bra.
Som jag skrev så är det främst bra för kunderna samt företag som kan sänka priset kontinuerligt.
Hur menar du att biltillverkarna tjänar pengar på att ha fasta priser jämfört med att ha flexibla rabatter?
Det finns ju andra sätt att lämna rabatt. Låneränta. Saltat inbytespris. Andra tjänster runt bilägandet.
Kör man med agentlösningen så betalar man ju sin agent för tjänsten. Där finns det möjlighet att slussa delar av ersättningen till kunden om man vill locka kunder.
Det handlar om att snabbt och enkelt kunna sälja direkt till kund, utan mellanhänder och förhandling. Just förhandling och mellanhänder tar en stor del av kakan idag, det vill de komma ifrån.
Att priserna går upp och ner baserat på efterfrågan är inget konstigt i andra branscher, och Tesla visar att det fungerar utmärkt även i bilbranschen. Förstår inte varför du hakar upp dig på varför det skulle vara svårt att höja priserna. Om något visar väl prisutvecklingen i samhället överlag senaste åren hur lätt det är att höja priserna.
Har man själv kontroll över ”mellanhänderna” behåller man den kakan själv.
Någon förhandling behöver det ju inte bli. Det väljer dom ju själva. Det är möjligheten att fritt kunna erbjuda olika kunder olika priser sömlöst man vill åt. Det är ju en metod som är framgångsrik på många andra områden.
Som sagt, teslas metod är bäst för kunderna.
Menar du att de övergår till Teslas modell för att vara snälla mot kunderna? Eller vad är det du försöker säga egentligen?
Ja det där resonemanget är lite konstigt... att man har kontroll över mellanhänderna betyder väl bara att man får behålla en liten del av kakan (vinstmarginalen hos mellanhanden). Mellanhänderna kostar fortfarande pengar (löner, lokalhyror osv), den delen av kakan kan man enbart behålla om man helt tar bort mellanhänderna.
Du har inte hört om "agentmodell" och "fasta priser" hos Volvo, VW, Audi, Mercedes mfl mfl?
Som någon tidigare skrev så är det en bra metod om man kan erbjuda ett attraktivt pris, d.v.s. om man sänker priset. När man sen vill höja är det inte riktigt lika bra.
Som jag skrev så är det främst bra för kunderna samt företag som kan sänka priset kontinuerligt.
Hur menar du att biltillverkarna tjänar pengar på att ha fasta priser jämfört med att ha flexibla rabatter?
Det finns ju andra sätt att lämna rabatt. Låneränta. Saltat inbytespris. Andra tjänster runt bilägandet.
Kör man med agentlösningen så betalar man ju sin agent för tjänsten. Där finns det möjlighet att slussa delar av ersättningen till kunden om man vill locka kunder.
Det handlar om att snabbt och enkelt kunna sälja direkt till kund, utan mellanhänder och förhandling. Just förhandling och mellanhänder tar en stor del av kakan idag, det vill de komma ifrån.
Att priserna går upp och ner baserat på efterfrågan är inget konstigt i andra branscher, och Tesla visar att det fungerar utmärkt även i bilbranschen. Förstår inte varför du hakar upp dig på varför det skulle vara svårt att höja priserna. Om något visar väl prisutvecklingen i samhället överlag senaste åren hur lätt det är att höja priserna.
Har man själv kontroll över ”mellanhänderna” behåller man den kakan själv.
Någon förhandling behöver det ju inte bli. Det väljer dom ju själva. Det är möjligheten att fritt kunna erbjuda olika kunder olika priser sömlöst man vill åt. Det är ju en metod som är framgångsrik på många andra områden.
Som sagt, teslas metod är bäst för kunderna.
Menar du att de övergår till Teslas modell för att vara snälla mot kunderna? Eller vad är det du försöker säga egentligen?
Nej, för att kunderna efterfrågar det naturligtvis.
Men litar du på att dom andra verkligen har fasta priser? Jag gör det inte.
Som någon tidigare skrev så är det en bra metod om man kan erbjuda ett attraktivt pris, d.v.s. om man sänker priset. När man sen vill höja är det inte riktigt lika bra.
Som jag skrev så är det främst bra för kunderna samt företag som kan sänka priset kontinuerligt.
Hur menar du att biltillverkarna tjänar pengar på att ha fasta priser jämfört med att ha flexibla rabatter?
Det finns ju andra sätt att lämna rabatt. Låneränta. Saltat inbytespris. Andra tjänster runt bilägandet.
Kör man med agentlösningen så betalar man ju sin agent för tjänsten. Där finns det möjlighet att slussa delar av ersättningen till kunden om man vill locka kunder.
Det handlar om att snabbt och enkelt kunna sälja direkt till kund, utan mellanhänder och förhandling. Just förhandling och mellanhänder tar en stor del av kakan idag, det vill de komma ifrån.
Att priserna går upp och ner baserat på efterfrågan är inget konstigt i andra branscher, och Tesla visar att det fungerar utmärkt även i bilbranschen. Förstår inte varför du hakar upp dig på varför det skulle vara svårt att höja priserna. Om något visar väl prisutvecklingen i samhället överlag senaste åren hur lätt det är att höja priserna.
Har man själv kontroll över ”mellanhänderna” behåller man den kakan själv.
Någon förhandling behöver det ju inte bli. Det väljer dom ju själva. Det är möjligheten att fritt kunna erbjuda olika kunder olika priser sömlöst man vill åt. Det är ju en metod som är framgångsrik på många andra områden.
Som sagt, teslas metod är bäst för kunderna.
Menar du att de övergår till Teslas modell för att vara snälla mot kunderna? Eller vad är det du försöker säga egentligen?
Nej, för att kunderna efterfrågar det naturligtvis.
Men litar du på att dom andra verkligen har fasta priser? Jag gör det inte.
De kommunicerade detta i de flesta fall 2022 när det var en helt annan marknad.
Sedan dess har de lanserat massvis med dyra bilar prissatta för just 2022 års marknad. Det funkar inte alls idag så de MÅSTE köra med rejäla kampanjer och dessutom förhandla ytterligare på det för att sälja något överhuvudtaget.
De hade helt fel timing dvs.
Det handlar om att snabbt och enkelt kunna sälja direkt till kund, utan mellanhänder och förhandling. Just förhandling och mellanhänder tar en stor del av kakan idag, det vill de komma ifrån.
Att priserna går upp och ner baserat på efterfrågan är inget konstigt i andra branscher, och Tesla visar att det fungerar utmärkt även i bilbranschen. Förstår inte varför du hakar upp dig på varför det skulle vara svårt att höja priserna. Om något visar väl prisutvecklingen i samhället överlag senaste åren hur lätt det är att höja priserna.
Har man själv kontroll över ”mellanhänderna” behåller man den kakan själv.
Någon förhandling behöver det ju inte bli. Det väljer dom ju själva. Det är möjligheten att fritt kunna erbjuda olika kunder olika priser sömlöst man vill åt. Det är ju en metod som är framgångsrik på många andra områden.
Som sagt, teslas metod är bäst för kunderna.
Menar du att de övergår till Teslas modell för att vara snälla mot kunderna? Eller vad är det du försöker säga egentligen?
Nej, för att kunderna efterfrågar det naturligtvis.
Men litar du på att dom andra verkligen har fasta priser? Jag gör det inte.
De kommunicerade detta i de flesta fall 2022 när det var en helt annan marknad.
Sedan dess har de lanserat massvis med dyra bilar prissatta för just 2022 års marknad. Det funkar inte alls idag så de MÅSTE köra med rejäla kampanjer och dessutom förhandla ytterligare på det för att sälja något överhuvudtaget.
De hade helt fel timing dvs.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Har man själv kontroll över ”mellanhänderna” behåller man den kakan själv.
Någon förhandling behöver det ju inte bli. Det väljer dom ju själva. Det är möjligheten att fritt kunna erbjuda olika kunder olika priser sömlöst man vill åt. Det är ju en metod som är framgångsrik på många andra områden.
Som sagt, teslas metod är bäst för kunderna.
Menar du att de övergår till Teslas modell för att vara snälla mot kunderna? Eller vad är det du försöker säga egentligen?
Nej, för att kunderna efterfrågar det naturligtvis.
Men litar du på att dom andra verkligen har fasta priser? Jag gör det inte.
De kommunicerade detta i de flesta fall 2022 när det var en helt annan marknad.
Sedan dess har de lanserat massvis med dyra bilar prissatta för just 2022 års marknad. Det funkar inte alls idag så de MÅSTE köra med rejäla kampanjer och dessutom förhandla ytterligare på det för att sälja något överhuvudtaget.
De hade helt fel timing dvs.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Menar du att de övergår till Teslas modell för att vara snälla mot kunderna? Eller vad är det du försöker säga egentligen?
Nej, för att kunderna efterfrågar det naturligtvis.
Men litar du på att dom andra verkligen har fasta priser? Jag gör det inte.
De kommunicerade detta i de flesta fall 2022 när det var en helt annan marknad.
Sedan dess har de lanserat massvis med dyra bilar prissatta för just 2022 års marknad. Det funkar inte alls idag så de MÅSTE köra med rejäla kampanjer och dessutom förhandla ytterligare på det för att sälja något överhuvudtaget.
De hade helt fel timing dvs.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Nej, för att kunderna efterfrågar det naturligtvis.
Men litar du på att dom andra verkligen har fasta priser? Jag gör det inte.
De kommunicerade detta i de flesta fall 2022 när det var en helt annan marknad.
Sedan dess har de lanserat massvis med dyra bilar prissatta för just 2022 års marknad. Det funkar inte alls idag så de MÅSTE köra med rejäla kampanjer och dessutom förhandla ytterligare på det för att sälja något överhuvudtaget.
De hade helt fel timing dvs.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Såg just att Tesla kör noll procent ränta i Kina... Kollapsen närmare och närmare för varje dag...
Jag skulle säga att ryktet om Teslas nära förestående kollaps är kraftigt överdriven. Jag är övertygad om att företaget Tesla kommer klara sig utmärkt. Aktiekursen däremot…
Det roliga är att situationen vi är i nu mer eller mindre exakt speglar alla andra stora omställningar.
"Det nya" haussas och "alla" satsar på det. Sen kommer ett bakslag, inte sällan pga konjunkturen, och "de gamla" stoppar sina investeringar i "det nya". Istället lägger de budgeten på "det gamla". De gör enorma vinster. Sen svänger det igen och plötsligt står de med byxorna nere, all deras tillverkningskapacitet är knuten till det gamla, och konkursen är ett faktum.
Kort sagt behöver man inte vara ett dugg orolig för Tesla. Det är de gamla drakarna som är nära förestående kollaps.
De kommunicerade detta i de flesta fall 2022 när det var en helt annan marknad.
Sedan dess har de lanserat massvis med dyra bilar prissatta för just 2022 års marknad. Det funkar inte alls idag så de MÅSTE köra med rejäla kampanjer och dessutom förhandla ytterligare på det för att sälja något överhuvudtaget.
De hade helt fel timing dvs.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
De kommunicerade detta i de flesta fall 2022 när det var en helt annan marknad.
Sedan dess har de lanserat massvis med dyra bilar prissatta för just 2022 års marknad. Det funkar inte alls idag så de MÅSTE köra med rejäla kampanjer och dessutom förhandla ytterligare på det för att sälja något överhuvudtaget.
De hade helt fel timing dvs.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Det är ju en ganska stor kundgrupp som uppenbarligen inte vill ha en tesla även om den är billigast.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Det är ju en ganska stor kundgrupp som uppenbarligen inte vill ha en tesla även om den är billigast.
Jag tex. Hatar inredningen. Vi behöver dock en tredjebil snart. Xpeng G6 ser mycket bättre ut än en Model Y.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Det är ju en ganska stor kundgrupp som uppenbarligen inte vill ha en tesla även om den är billigast.
Många som inte vill ha en iPhone eller Mac heller. Men det är inget Apple gråter över direkt. Det viktiga är inte att fånga alla, det viktiga är att växa och tjäna så mkt pengar som möjligt.
Kampanjer hör ju till bilbranschen. Tidigare var det ju extremt sällsynt att någon betalade listpriset för en bil. Det var ju unikt för supersportbilar.
Som sagt, så länge en bilsäljare köper inbytesbilar kommer det alltid finnas möjligheter att boosta marknaden utan att det hela marknaden förväntar sig rabatt.
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Det där är avgasbilar. Jag pratar elbilar. Se inlägg ovan om hur snabbt det vänder och vad som händer då..
Hästhandlarmodellen är utdaterad, komplicerad, långsam, dyr och passar inte alls dagens köpare. De förväntar sig att kunna köpa en bil på samma vis som man köper allt annat nuförtiden.
Att tro att alla Teslaköpare sitter och väntar på deals är väldigt långt från verkligheten. Det är precis tvärtom, de traditionella handlarna sitter med den huvudvärken. Folk ber om offerter från massa ÅF och sen bönar och ber ÅF att de ska köpa hos just dom.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Det är ju en ganska stor kundgrupp som uppenbarligen inte vill ha en tesla även om den är billigast.
Många som inte vill ha en iPhone eller Mac heller. Men det är inget Apple gråter över direkt. Det viktiga är inte att fånga alla, det viktiga är att växa och tjäna så mkt pengar som möjligt.
Precis. Hästhandlarmodellen är utdaterad och kunderna förväntar sig fasta priser och slippa ta in offerter från flera handlare. Då är tillverkarna tvungna att tillgodose att kunderna iallafall upplever att priset är fast och att man lyckas få en billig finansiering och bra inbytespris.
När det går lite trögare kommer ju kunderna upptäcka att slutkostnaden blev billigare än vad man först räknat med. Om det sen är ett tidsbegränsat erbjudande triggas ofta köpreflexen.
Jag tror det är många teslaspekulanter som väntar på nästa räntekampanj.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Det är ju en ganska stor kundgrupp som uppenbarligen inte vill ha en tesla även om den är billigast.
Många som inte vill ha en iPhone eller Mac heller. Men det är inget Apple gråter över direkt. Det viktiga är inte att fånga alla, det viktiga är att växa och tjäna så mkt pengar som möjligt.
Apple konkurrerar väl inte med pris.
Det gör dom definitivt. De har "inropare" i alla segment.
Problemet för dom är att det forfarande blir dyrare än Tesla. De har inte i närheten av samma marginaler.
Det är ju en ganska stor kundgrupp som uppenbarligen inte vill ha en tesla även om den är billigast.
Många som inte vill ha en iPhone eller Mac heller. Men det är inget Apple gråter över direkt. Det viktiga är inte att fånga alla, det viktiga är att växa och tjäna så mkt pengar som möjligt.
Apple konkurrerar väl inte med pris.
Det gör dom definitivt. De har "inropare" i alla segment.
Det var ett tag sedan jag köpte en egen telefon men tidigare var priserna hos Apple stabila och sjönk först när nästa modell kom. Man höjde aldrig gamla modeller. Har man börjat med aggressiva kampanjer för att få upp volym?
Det är ju inte direkt jämförbart då Apple ju säljer flera generationer samtidigt. Man säljer ju iPhone 11, 12, 13, 14 och 15 samtidigt.
Vad menar du är parallellen till tesla?