Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
Nu när han anser att FSD är så gott som löst och robotaxi därmed åter står för dörren anser han säkert att M2 återigen är irrelevant och fokus hamnar på att göra färdigt robotaxi och Teslabot.
Nu när han anser att FSD är så gott som löst och robotaxi därmed åter står för dörren anser han säkert att M2 återigen är irrelevant och fokus hamnar på att göra färdigt robotaxi och Teslabot.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
Så du tror vi har robotaxi snart?
NejVerdi_ skrev: ↑05 apr 2024 21:25Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Ah, tänkte väl. Men du tror att Elon tror det?Maw skrev: ↑05 apr 2024 21:32NejVerdi_ skrev: ↑05 apr 2024 21:25Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
JappVerdi_ skrev: ↑05 apr 2024 21:36Ah, tänkte väl. Men du tror att Elon tror det?Maw skrev: ↑05 apr 2024 21:32NejVerdi_ skrev: ↑05 apr 2024 21:25Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
Fast det är svårt att veta om Elon lurar sig själv eller ljuger medvetet.. men i det här fallet lutar jag åt att han har gått på sin egen falska propaganda
VW ID.7 GTX Tourer -25
Nu blir det väldigt spekulativt, men OM det stämmer att Musk bestämt sig för att lägga Model 2 på is för att han tror FSD och Robotaxi blir mer lönsamt i närtid, ja då kan man ju förstå att han lämnar. "The pressure is on" för FSD teamet...spacecoin skrev: ↑03 apr 2024 21:06Det här är ju spännande:
"Last month, Tesla machine-learning scientist Ethan Knight became the fourth Tesla engineer to leave the car company for xAI, the startup’s website shows. At Tesla, Knight had overseen the team working on computer vision for Tesla’s self-driving technology, according to a former employee. His departure follows those of engineers who worked at Tesla on supercomputing, Autopilot and artificial intelligence infrastructure and who have joined xAI in the past 12 months."
https://www.theinformation.com/articles ... from-tesla (paywall)
Men mer sannolikt fick han väl ett bättre erbjudande från xAI.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Såhär tror AI att den kommer se ut. Jag skulle inte sätta mina pengar på det. Även om det känns osannolikt att det är något mer substantiellt som kommer presenteras, så tror jag inte det som presenteras kommer se ut såhär.
Att de ska hinna samla in meningsfull data och få tillstånd att få dem i bruk till Augusti känns helt osannolikt, så något sånt ser jag inte framför mig att presentationen kommer innehålla. Men vem vet?
BMW i4 M50 -24
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Kan vi inte ta Roadster, Semi, fungerande Solar tiles och FSD robotaxi till våra bilar med ”all nödvändig hårdvara för självkörning säkrare än en människa” först?
Beroende på hur mycket man visar så ska det bli spännande att se om den kommer vara utrustad med sensorer motsvarande HW3, skulle det vara radar och lite annat smått och gott så kan man nog anta att man även gett upp FSD(L4/L5) för alla nuvarande Teslor).
Blir också spännande att se vilken timeline man har på detta.
Att man släpper datumet nu känns för mig som ett försök att bromsa negativ påverkan på aktien ett tag, många kommer inte våga sälja i tron att det finns en riktig joker här.
-
Det här låter ju faktiskt som en ganska logisk förklaring. Var ju intressant att Elon fick bråttom att ordna Robotaxi unveil efter nyheten om Model 2, men också det beslutet tycker jag passar ganska bra ihop med det du skriver. Stor risk att det blir fiasko av detta.Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
Nissan Leaf 2014
Det tog ca 8-10 år för Waymo, från att de kunde köra långa sträckor utan ingripanden, att få bort föraren och bygga en taxi-business som fortfarande inte är lönsam. Om Elon gör det på halva tiden kan han ha en olönsam taxi-business runt 2030 han med. Köööp!granlundii skrev: ↑06 apr 2024 09:29Det här låter ju faktiskt som en ganska logisk förklaring. Var ju intressant att Elon fick bråttom att ordna Robotaxi unveil efter nyheten om Model 2, men också det beslutet tycker jag passar ganska bra ihop med det du skriver. Stor risk att det blir fiasko av detta.Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
Karln är desperat.
Kan det vara så att Elon har slut på cash igen och behöver sälja aktier? Det skulle förklara ansträngningar från hans sida att hypa aktien med vaga utfästelser om robotaxi fram till augusti
VW ID.7 GTX Tourer -25
Är det om detta?
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-12-08/"Tesla's attitude against the right to collective bargaining is of deep concern," said a draft of the letter to the carmaker's management provided by Norway's largest pension fund KLP.
The Nordic region's labour market model combines high job mobility with income security for the unemployed through a long tradition of dialogue between employer associations and labour unions.
"(This model) has enabled the Nordics to thrive as one of the most prosperous and harmonious regions worldwide," the draft letter said.
spacecoin skrev: ↑06 apr 2024 09:32Det tog ca 8-10 år för Waymo, från att de kunde köra långa sträckor utan ingripanden, att få bort föraren och bygga en taxi-business som fortfarande inte är lönsam. Om Elon gör det på halva tiden kan han ha en olönsam taxi-business runt 2030 han med. Köööp!granlundii skrev: ↑06 apr 2024 09:29Det här låter ju faktiskt som en ganska logisk förklaring. Var ju intressant att Elon fick bråttom att ordna Robotaxi unveil efter nyheten om Model 2, men också det beslutet tycker jag passar ganska bra ihop med det du skriver. Stor risk att det blir fiasko av detta.Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
Karln är desperat.
Problemet med Omar är att han inte laddar upp de turerna som det inte går. Då börjar han om tills det går. Det blir inte en korrekt bild över hur systemet funkar.Sabbe skrev: ↑08 apr 2024 07:06spacecoin skrev: ↑06 apr 2024 09:32Det tog ca 8-10 år för Waymo, från att de kunde köra långa sträckor utan ingripanden, att få bort föraren och bygga en taxi-business som fortfarande inte är lönsam. Om Elon gör det på halva tiden kan han ha en olönsam taxi-business runt 2030 han med. Köööp!granlundii skrev: ↑06 apr 2024 09:29Det här låter ju faktiskt som en ganska logisk förklaring. Var ju intressant att Elon fick bråttom att ordna Robotaxi unveil efter nyheten om Model 2, men också det beslutet tycker jag passar ganska bra ihop med det du skriver. Stor risk att det blir fiasko av detta.Maw skrev: ↑05 apr 2024 20:46Det är inte så konstigt om Elon har bestämt sig för att pausa M2 igen. För två år sedan gjorde han det för att han ansåg att robotaxi var väldigt nära och att M2 därmed skulle vara irrelevant eftersom Teslas kunder istället skulle använda M3 med robotaxi som skulle bli extremt billigt att använda. Om jag minns rätt så skulle det kosta en bråkdel av kostnaden för en bussbiljett att åka M3 robotaxi i Elons föreställningsvärld.
Karln är desperat.
De enda gångerna man ser interventions i hans videor är när andra är i bilen.
Det är noll procents chans att Tesla släpper en robotaxi som levereras inom tre är och kan köra ”överallt”.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Det var väl iofs inte för ”beast”, men rampen verkar gå sådär så det är svårt att säga om det är demand eller problem.
-
Alldeles nyss kunde man få sin bil levererad i Maj. Nu 2025...
Något stämmer inte.
Och man skryter inte med försäljningen utan man klumpar ihop S, X och CT i samma klump, och antalet sålda där är ungefär som tidigare så ingen märkbar ökning.
Varför vill man inte visa CT separat?
Antagligen för att det går så dåligt...
Det är omöjligt att säga just nu varför man inte kan få en CT förrän 2025 om man vill ha sin Cyberbeast. Kan vara demand, men något troligare slow ramp och problem (vilket inte är konstigt med tanke på all ny tech).Xanthopteryx skrev: ↑08 apr 2024 19:55Alldeles nyss kunde man få sin bil levererad i Maj. Nu 2025...
Något stämmer inte.
Och man skryter inte med försäljningen utan man klumpar ihop S, X och CT i samma klump, och antalet sålda där är ungefär som tidigare så ingen märkbar ökning.
Varför vill man inte visa CT separat?
Antagligen för att det går så dåligt...
Ska bli intressant att se VIN-trackers hur det går över året.