Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant
Hur är känslan i Plaiden jämfört med Taycan Turbo S? Jag skulle ju vilja tro att det är bättre känsla i Porschen men du får gärna berätta vad som är bättre i Plaiden. Velar mellan båda Lutar mest åt Taycan just nu, kanske för att de är aningens billigare (och äldre).
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring
Men taycan är snyggare
Mina intryck jfr MS (ej kört Plaid) och Taycan att det är en helt olika bilar. En MS åker man i och och en Taycan kör man. Helt annan tuning i styrning, chassit, fjädring, regen et,.c. MS är en familjesedan med snabb 0-100. Taycan är en snygg sportbil med riktig premiumkänsla men saknar MS lastmöjligheter och drag m.m.
Har inte testat Porches InnoDrive vs AP så där har jag ingen uppfattning.
Mjo, fast Plaid S är ju en helt annan bil än Raven S...
Taycan är ännu mer förarens bil, men skillnaden mellan Raven och Plaid är nog lika stor som skillnaden mellan Plaid och Taycan ungefär.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant
Hur är känslan i Plaiden jämfört med Taycan Turbo S? Jag skulle ju vilja tro att det är bättre känsla i Porschen men du får gärna berätta vad som är bättre i Plaiden. Velar mellan båda Lutar mest åt Taycan just nu, kanske för att de är aningens billigare (och äldre).
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring
Men taycan är snyggare
Mina intryck jfr MS (ej kört Plaid) och Taycan att det är en helt olika bilar. En MS åker man i och och en Taycan kör man. Helt annan tuning i styrning, chassit, fjädring, regen et,.c. MS är en familjesedan med snabb 0-100. Taycan är en snygg sportbil med riktig premiumkänsla men saknar MS lastmöjligheter och drag m.m.
Har inte testat Porches InnoDrive vs AP så där har jag ingen uppfattning.
Mjo, fast Plaid S är ju en helt annan bil än Raven S...
Taycan är ännu mer förarens bil, men skillnaden mellan Raven och Plaid är nog lika stor som skillnaden mellan Plaid och Taycan ungefär.
Precis. Gamla och nya s:en är olika bilar. Tycker de har fått till det som fattades på s:en.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant
Hur är känslan i Plaiden jämfört med Taycan Turbo S? Jag skulle ju vilja tro att det är bättre känsla i Porschen men du får gärna berätta vad som är bättre i Plaiden. Velar mellan båda Lutar mest åt Taycan just nu, kanske för att de är aningens billigare (och äldre).
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring
Men taycan är snyggare
Mina intryck jfr MS (ej kört Plaid) och Taycan att det är en helt olika bilar. En MS åker man i och och en Taycan kör man. Helt annan tuning i styrning, chassit, fjädring, regen et,.c. MS är en familjesedan med snabb 0-100. Taycan är en snygg sportbil med riktig premiumkänsla men saknar MS lastmöjligheter och drag m.m.
Har inte testat Porches InnoDrive vs AP så där har jag ingen uppfattning.
Mjo, fast Plaid S är ju en helt annan bil än Raven S...
Taycan är ännu mer förarens bil, men skillnaden mellan Raven och Plaid är nog lika stor som skillnaden mellan Plaid och Taycan ungefär.
Okej, det låter lovande! Då får jag väl boka in en provkörning till våren och se om jag håller med.
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant
Gissar att det var 'fyradörrarscoupén'. Eller var det Sport Turismo-/Cross Turismo-/Kombiversionen?
Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.
Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?
Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.
Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet
Tack vare Teslas nät?
Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.
De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.
Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.
Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.
Är inte teslaladdarna i Norge tillgängliga för en id4?
Det är ju precis det jag börjar min post med!
Slutsatsen är att utan Teslas nät bli’rä skit.
Kan hålla med till 100 procent baserat på mina egna erfarenheter när jag kört andra bilar såsom Taycan, I7 och EQE. Då blir det problem faktiskt vid längre färd, svårt hitta bra laddare, olika företag där du måste ha deras appar, laddare ur funktion, mindre antal laddare, dom är ibland placerade längre bort. Alla Teslas laddare går inte att använda för andra märken? Med Teslan så är det mest att sätta sig i bilen utan frustration och köra iväg, har funkat alltid mycket bra för mig både för resor inom Sverige samt till andra sidan Europa
Har funderat på vilken bil som kan ersätta en Plaid...ibland vill man sälja pga ekonomiska skäl såklart, och ibland för att byta bil, frågan är till vad? Själv har jag funderat men inte hittat någon som är bättre och har allt den har...dvs prestandan, utrymmet, laddnätverk m m
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Hade en Taycan turbo s innan, den var snygg och sportig men inte praktisk alls samt inte samma känsla som Plaiden...mer en sportbil. Möjligtvis kan nya bmw m5 vara intressant
Gissar att det var 'fyradörrarscoupén'. Eller var det Sport Turismo-/Cross Turismo-/Kombiversionen?
Ja sedan versionen (4 dörras coupe)....tycker den är snyggare
Hur är känslan i Plaiden jämfört med Taycan Turbo S? Jag skulle ju vilja tro att det är bättre känsla i Porschen men du får gärna berätta vad som är bättre i Plaiden. Velar mellan båda Lutar mest åt Taycan just nu, kanske för att de är aningens billigare (och äldre).
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring
Men taycan är snyggare
Mina intryck jfr MS (ej kört Plaid) och Taycan att det är en helt olika bilar. En MS åker man i och och en Taycan kör man. Helt annan tuning i styrning, chassit, fjädring, regen et,.c. MS är en familjesedan med snabb 0-100. Taycan är en snygg sportbil med riktig premiumkänsla men saknar MS lastmöjligheter och drag m.m.
Har inte testat Porches InnoDrive vs AP så där har jag ingen uppfattning.
Mjo, fast Plaid S är ju en helt annan bil än Raven S...
Taycan är ännu mer förarens bil, men skillnaden mellan Raven och Plaid är nog lika stor som skillnaden mellan Plaid och Taycan ungefär.
Precis. Gamla och nya s:en är olika bilar. Tycker de har fått till det som fattades på s:en.
Körde Pläd idag. Det enda som blew my mind var accelerationen. Allt annat kändes ”ett steg fram, två steg bak”. Det som var rent ut sagt dåligt var bromsarna och styrkänslan. Men nästa MS för mig blir nog en long range.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring
Men taycan är snyggare
Mina intryck jfr MS (ej kört Plaid) och Taycan att det är en helt olika bilar. En MS åker man i och och en Taycan kör man. Helt annan tuning i styrning, chassit, fjädring, regen et,.c. MS är en familjesedan med snabb 0-100. Taycan är en snygg sportbil med riktig premiumkänsla men saknar MS lastmöjligheter och drag m.m.
Har inte testat Porches InnoDrive vs AP så där har jag ingen uppfattning.
Mjo, fast Plaid S är ju en helt annan bil än Raven S...
Taycan är ännu mer förarens bil, men skillnaden mellan Raven och Plaid är nog lika stor som skillnaden mellan Plaid och Taycan ungefär.
Precis. Gamla och nya s:en är olika bilar. Tycker de har fått till det som fattades på s:en.
Körde Pläd idag. Det enda som blew my mind var accelerationen. Allt annat kändes ”ett steg fram, två steg bak”. Det som var rent ut sagt dåligt var bromsarna och styrkänslan. Men nästa MS för mig blir nog en long range.
Man sitter ganska lågt i en Taycan, mer kompakt både fram och bak. känns ungefär som att köra en 911, Plaiden har större kupeutrymme och känns mer komfortabel men ändå sportig på något sätt, mer en sportig och praktiskt familjebil, hoppas du förstår min förklaring
Men taycan är snyggare
Mina intryck jfr MS (ej kört Plaid) och Taycan att det är en helt olika bilar. En MS åker man i och och en Taycan kör man. Helt annan tuning i styrning, chassit, fjädring, regen et,.c. MS är en familjesedan med snabb 0-100. Taycan är en snygg sportbil med riktig premiumkänsla men saknar MS lastmöjligheter och drag m.m.
Har inte testat Porches InnoDrive vs AP så där har jag ingen uppfattning.
Mjo, fast Plaid S är ju en helt annan bil än Raven S...
Taycan är ännu mer förarens bil, men skillnaden mellan Raven och Plaid är nog lika stor som skillnaden mellan Plaid och Taycan ungefär.
Precis. Gamla och nya s:en är olika bilar. Tycker de har fått till det som fattades på s:en.
Körde Pläd idag. Det enda som blew my mind var accelerationen. Allt annat kändes ”ett steg fram, två steg bak”. Det som var rent ut sagt dåligt var bromsarna och styrkänslan. Men nästa MS för mig blir nog en long range.
Jojo, du kommer ju för alltid tro att P85+ är Guds gåva.....
Bromsarna är brutala med track package. Hjulupphängningen är helt överlägsen gamla Teslor. Tre motorer med Torque Vectoring likaså. På banan bokstavligt talat slaktar den alla andra Teslor.
Jag kan förstå att det finns folk som gillar Volvo Amazon och dylikt, men romantiseringen av gamla Teslor med kvalitetskänsla som en Fiat kan jag verkligen inte förstå.
Taycan combi … varje gång jag ser den undrar jag om det är nåt skämt? Vem kan köpa en så ful bil?
Tycker det är fronten på Taycan som komplicerar till det. Förstår faktiskt inte hur Porsche tänkte där... Men fronten är ju densamma oavsett vilken kaross man väljer. Tycker Panamera och Cayman har mycket mer stilrena utseenden i fronten. I åtm. vissa utföranden av nya Taycan Refresh så har de ju fixat till det här.
Tråkigt att det inte går att uppskatta Pläds värde i Sverige idag, omsätts 0 bilar. Samma bilar på Blocket från ett år sen. Men en bra proxy är värdet i USA. Där omsätts faktiskt bilar.
Saxat nedan.
Ett vettigt värde idag kanske är 700 000kr?
Jag vet att man får kring 350 - 390 000 från bilhandlare vid inbyte av Model S från 2020-2021. Så då är det väl vettigt med 700k för en begagnad pläaiden.
Tråkigt att det inte går att uppskatta Pläds värde i Sverige idag, omsätts 0 bilar. Samma bilar på Blocket från ett år sen. Men en bra proxy är värdet i USA. Där omsätts faktiskt bilar.
Saxat nedan.
Ett vettigt värde idag kanske är 700 000kr?
Jag vet att man får kring 350 - 390 000 från bilhandlare vid inbyte av Model S från 2020-2021. Så då är det väl vettigt med 700k för en begagnad pläaiden.
Jag kan köpa en MS Plaid för 800k av dig osedd så jag skulle tro att det ligger lite högre.
Ligger en MS (810 mil bara) ute för 1.099 nu, kanske går för 1.0-1.05 som Legato var inne på för en 2k milare. Så jag skulle säga att en 2k-milare ligger under miljonen.
Tråkigt att det inte går att uppskatta Pläds värde i Sverige idag, omsätts 0 bilar. Samma bilar på Blocket från ett år sen. Men en bra proxy är värdet i USA. Där omsätts faktiskt bilar.
Saxat nedan.
Ett vettigt värde idag kanske är 700 000kr?
Jag vet att man får kring 350 - 390 000 från bilhandlare vid inbyte av Model S från 2020-2021. Så då är det väl vettigt med 700k för en begagnad pläaiden.
Jag kan köpa en MS Plaid för 800k av dig osedd så jag skulle tro att det ligger lite högre.
Ligger en MS (810 mil bara) ute för 1.099 nu, kanske går för 1.0-1.05 som Legato var inne på för en 2k milare. Så jag skulle säga att en 2k-milare ligger under miljonen.
Det är självklart att enskilda objekt kan säljas något billigare medan andra enskilda objekt (som min) säljs något dyrare. : D
Direktjämförelsen med amerikanska begagnatpriser är såklart hopplöst irrelevant. Gör man den så kommer man i konsekvensens namn inbilla sig att nästan alla bilar på svenska marknaden är alldeles för dyra
Tråkigt att det inte går att uppskatta Pläds värde i Sverige idag, omsätts 0 bilar. Samma bilar på Blocket från ett år sen. Men en bra proxy är värdet i USA. Där omsätts faktiskt bilar.
Saxat nedan.
Ett vettigt värde idag kanske är 700 000kr?
Jag vet att man får kring 350 - 390 000 från bilhandlare vid inbyte av Model S från 2020-2021. Så då är det väl vettigt med 700k för en begagnad pläaiden.
Usa priser går väl inte att jämföra rakt av med svenska priser då det bör tillkomma skatt, moms, tull osv? Priserna där har alltid varit lägre än svenska, inget nytt....men med påslag hamnar man över miljonen...är så med alla varor du köper därifrån, även en iphone som exempel.
Frågan är ju om Tesla kommer justera priserna på framförallt X när nu EV9 kommer starkt och även EX90 är ca 200 000 billigare i dessutom volvolandet Sverige.
Frågan är ju om Tesla kommer justera priserna på framförallt X när nu EV9 kommer starkt och även EX90 är ca 200 000 billigare i dessutom volvolandet Sverige.
Jag tror att det är väldigt sällan Tesla justerar lokalt på enskild marknad baserat på konkurrensen just där. Men visst kan det komma sänkningar, försäljningen av S/X går ju uselt. EV9 och EX90 påverkar nog dock XLR mer än X Plaid.