Highland och parkera

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 01 apr 2024 15:01
flamman skrev: 01 apr 2024 14:55
mikebike skrev: 01 apr 2024 11:53
flamman skrev: 01 apr 2024 10:18
mikebike skrev: 01 apr 2024 08:59
Hur gör andra tillverkare som har uss och 360-visning?
360-vy är bara en ihopklippt platt bild från flera kamerors vyer. Ingen smartness/tolkning eller skapande av 3D-vy som HFPA har. 360-vy blir inte alltid rätt:
Nej, men har de fortfarande kvar cm-visning?
Tesla har ju tagit bort den.
HFPA visar en färgskala gult-rött på samma sätt som majoriteten av USS-implementationer på andra bilar. Fast med mycket högre upplösning eftersom den har kameror och skapar en 3D-vy.
(Mig veterligen är det bara Teslas USS som försöker visa avstånd)
"eftersom den har kameror"
-Det är just det som saknas, en frontkamera alltså.
Skillnaden är ju att Tesla "skapar" en 3D-vy, medan andra sammanfogar faktiska bilder till sina 360-vyer.
Funkar utmärkt utan i praktiken, se mitt tidigare svar ovan.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Highland och parkera

Inlägg av Xanthopteryx »

flamman skrev: 31 mar 2024 23:28
Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:57
Självklart är inget felfritt men SONAR har funnits sjukt länge och är jäkligt väl fungerande och är inte heller beroende av rena kameror (lycka till under en svensk vinter att få hjälp vid backning - varken kamera eller parkings"sensor" lär fungera då "sensorn" just bygger på kameran, som är helt täckt av salt och skit).
Den använder alla kameror så funkar bra för allra flesta fallen. För den enda kameran som är utsatt för skit är bakre (alla andra är skyddade/opåverkade) och där kör jag med en sån här så den håller sig ren:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y
Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:57
Det är helt klart fler nackdelar med att använda kamerorna för att gissa sig till saker baserat på vad datorn kan tolka av föremål som finns runt bilen (plus då den enorma blinda fläcken i fören) jämfört med att använda ljudpulser som känner av i princip alla föremål (ytterst få tillfällen då en Bra SODAR inte klarar av - att Teslan inte klarar av slangvindan alla gånger med SODAR är ju faktiskt makalöst dåligt baserat på erfarenheten jag har av vad SODARN på vår bil klarar av).
Precis. Olika tekniker med olika styrkor.
Kamerans styrka är just att den kan tolka omgivningen och rita upp den i 3D och även på längre avstånd. Enda lilla svagheten är precis framför fronten men där ser jag ju bra själv och vet vad jag har kör mot och dessutom är HFPA bra på att rita ut det området (omgivningen är ju vädligt förutsägbar med stolpar, murar och andra bilar som man vet hur de se ut på de delar man inte ”ser”) och det finns även kameror i B-stolpen som ser framåt på båda sidor av bilen.
USS kan bara visa avstånd och kräver att man är väldigt nära objektet innan de funkar. Kräver också många sensorer och hål både fram och bak. USS är därmed blind på sidorna av bilen, t.ex. vid stolpar som finns i parkeringsgarage som man kan skrapa i framförallt när man svänger ut från en ruta.
Skulle säga att bästa systemet är att själv titta på omgivningen i speglar och med ögonen. Det är för mig åtminstone det primära systemet jag använder.

Ett ”kul” tanke-experiment jag kom på är vilket system jag skulle vilja ha om jag skulle parkera med försatta fönster-rutor i bilen i t.ex. ett parkeringsgarage eller på en parkeringsplats. 10 av 10 skulle jag välja HFPA före USS och mest troligt klara mig rätt bra. HFPA ritar ju väldigt bra upp allt som är omkring bilen.

En extra bonus med HFPA är att den ritar upp rutorna som är målade på marken vilket gör det lätt att träffa mitt i och rakt i en ruta, något som faktiskt är lite lurigt att få till bra med bakspeglarna och back-kameran tyvärr.
Jag har sonar runtom bilen så stolpar är inget problem, som exempel.
Kamerornas svaghet är just att den inte förstår vad den ser och därmed inte kommer få med alla objekt på korrekt sätt, vilket jag redan visat ett exempel på här ovan.
SONAR kan du nästan helt lita på. Kamerorna kan du inte lita på alls.

Genom att ha 360-kameror, där bilen syr ihop en surroundbild av minst fyra kameror, så kan du se saker runt bilen väldigt bra, inklusive äkta rutor och inte de som bilen Tror finns (dåligt målade kommer till exempel inte att visas alls eller ens vara korrekt), exempelvis.
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Highland och parkera

Inlägg av Xanthopteryx »

Här två exempel till på problemen med att använda kameror och en dator som på något sätt skall försöka tolka vad kamerorna levererar. Det är mycket hit and miss i detta:



Här ett till exempel:



Inte helt stabilt och det vi ser är två problem:
1. Datorn är skitdålig på att tolka vad den ser på ett för oss människor adekvat sätt.
2. Den är helt blind långt framför bilen och måste gissa sig till saker och det gör den riktigt dåligt.

Har du fyra kameror runtom så kommer du att se nästan allting runt bilen, om det är vettigt gjort.
SODAR runtom gör också att du kommer "se" runtom, hur skitiga kamerorna än är.
Radar, exempelvis som vi har på vår bil i bakänden på varsida, hjälper dig att se när du backar ut från en parkeringsplats till exempel, så den kan varna om någon är på väg att korsa din väg.
Med mera.

Gissa varför Tesla nu börjat smyga in en kamera i fronten?
Dock längst ner, och det kommer ju fungera skitdåligt i vårat klimat...
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Highland och parkera

Inlägg av Anderzzon »

Ett rykte som jag har hört är att Tesla väntade med kameran i fronten för att de insåg att den ofta blev skitig. Men att de kommer lägga till spolning när de introducerar den. Angående USS så är de långt ifrån perfekta. Jag har tex alltid haft problem med snövallar i mina bilar, oavsett märke. Gissa om bilen varnar här eller inte?
IMG_1481.jpeg
Jag skulle såklart helst vilja ha både kamera och USS men var jag tvungen att välja skulle jag ta kameror (med spolning) alla dagar i veckan.
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Highland och parkera

Inlägg av Xanthopteryx »

Det är nog mest skitsnack som vanligt från Tesla eller Teslafans, för att skylla på något.
Bakre kameran blir brutalt skitig och inte har den någon spolning heller.
Sidokamerorna blir också skitiga även om de klarar sig bättre, och ingen spolning där.
Det är nog snarare så att man har till slut börjat inse hur dåligt det fungerar utan parkeringssensorer och man vill fortfarande hänvda att kameror är allt som behövs, så då lägger man till kameror.

Intressant med din snövall.
Har aldrig haft bekymmer på vår bil (ej Tesla) med sådant faktiskt.
Har till och med haft en halv centimeter klaris över sensor fram efter en lång resa i skitväder, och den fungerade ändå om än med kortare räckvidd.
Men baserat på tidigare film med slangvinda som deras sodar inte lyckades upptäcka så verkar ju deras system generellt inte vara särskilt känsligt.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

Xanthopteryx skrev: 02 apr 2024 09:43
Det är nog mest skitsnack som vanligt från Tesla eller Teslafans, för att skylla på något.
Bakre kameran blir brutalt skitig och inte har den någon spolning heller.
Sidokamerorna blir också skitiga även om de klarar sig bättre, och ingen spolning där.
Cybertruck är den första Teslan med kamera i fronten och den har spolning så helt otroligt är det inte. Men den som lever får se. :D

Det är bara bakre kameran som blir skitig, sidokametorna klarar sig, linsen sitter bakåt och vinddraget håller också borta sprutet.
Xanthopteryx skrev: 02 apr 2024 09:43
Har aldrig haft bekymmer på vår bil (ej Tesla) med sådant faktiskt.
Vad har du för bil? Blev nyfiken för du skrev också att den använder radar vid parkering, något som det finns hopp (rena drömmar såklart ;-) ) om att Tesla skulle göra med den främre nya radarn i S/X.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Highland och parkera

Inlägg av Xanthopteryx »

Här kom rykten/foton på att det skulle komma på 3 bland annat. Tror det är närmre än man tror:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... h-but-why/

Volvo.
Parkeringssensorer runtom, så tar då även hänsyn till om man snävar vid en stolpe till exempel.
Radar åt sidorna samt bakåt (en på var sida snett riktad) som ser 80 meter bakåt och används även till BLIS. BLIS fungerar för övrigt i alla väder. Snöstorm, ösregn, solsken, skitig bil eller ren bil. ALDRIG falsklarmat eller underlarmat.
Snabbt upphinnande bil bakifrån så larmar den tidigare, då självklart i ytterbackspegeln med en tydlig orange lång grej. Signalerar jag för att byta fil när något är på väg eller är i döda vinkeln så blinkar den frenetiskt och försöker jag svänga över så motar bilen tillbaka mig.
Främre radarn fungerar lika bra i ALLA väder. Den har ALDRIG haft bekymmer, hur moddigt och isig och jäklig bilen än är.
Hur kan det funka så bra?
Den sitter bakom vindrutan tillsammans med kameran (en RACAM).
Och så 360-kamera så man ser allt jäkligt trevligt runtom som extra grädde på moset.
Den använder kanske radarn även för autoparkering, känns det som åtminstone. Men vet inte. Kanske bara är parkeringssensorerna men i så fall är det sjukt bra gjort. Väljer att jag vill pakera (klarar vinkelrät och parallell), kör förbi tomrummet och bilen säger om den hittat en plats man får plats i. Sedan bara följa instruktionerna. Får växla och gasa själv men den rattar snällt in, och i parallellfallet även ut, bilen. Funkar skitbra. Har för mig det är 1,4 x bilens längd (5 meter i detta fall) och jag vet att den snyggt tagit sig in i utymmen jag inte skulle försökt med.

Det märks att bilen är gjord för svenskt klimat. Saker bara mest fungerar helt enkelt.

Bjuder på en parkeringssensor från kring julas efter 47 mils färd i skitväder.
Den är där under. Jag lovar!
Och den fungerade (!). Om än med kortare räckvidd.
20231223_103155 - Copy.jpg
Skriv svar