Jag anser att man kan förvänta sig en räckvidd på ca 565 km. Gäller MY LR med 19-tumshjul. Om du kör enligt förutsättningarna som stipuleras av WLTP-standarden.
Frångår du standarden så blir det svårare att uppskatta räckvidden, som då såväl kan bli längre som kortare.
Det är nog svårt att köra snålare än WLTP-standarden, +23C klimatanlöggningen avstängd. Nollvind (en stor del av vindriktningen inverkar negativt på förbrukningen.
WLTP är frammätt genoim att man kör tills bilen stannar, dvs cirka 4.5% under 0% på skärmen. Man bör nog räkna med atty man inte gör det generellt, så 4,5% kortare än WLTP.
I verkligheten kör man ytterst sällan som WLTP, EPA-räckvidden brukar gå att uppnå dock med avdrag för 4.5% energi under 0% på skärmen.
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:
Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.
Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .
Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:
Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.
Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .
Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.
Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ?
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.
Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:
Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.
Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .
Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.
Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ?
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.
Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Det låter som att du har haft en bra erfarenhet med din Model Y Performance, en förbrukning som är i höjd med eller lägre än Long Range-modellerna. Men som sagt min hastighet var 110-135 som max samt utan glädje körande…
Vilka tip och råd har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så .
Senast redigerad av mYperformance, redigerad totalt 1 gånger.
Vilka tips har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så
Vilka tips har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så
Vilka tips har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så
Byta till 19" fälgar?
Kan man få fler alternativ ?
Med fälgar och sänkt fart får du dubblad räckvidd
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWhREFERRAL>>>
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:
Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.
Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .
Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.
Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ?
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.
Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Det låter som att du har haft en bra erfarenhet med din Model Y Performance, en förbrukning som är i höjd med eller lägre än Long Range-modellerna. Men som sagt min hastighet var 110-135 som max samt utan glädje körande…
Alla Performance drar lika med samma hjul och hastighet. Jag körde 19" vinter till Vemdalen och den drar inte mer än en LR på samma sträcka.
Det är ungefär som frågan som brukar uppstå angående att köra på chill eller standardläge.
Det drar samma.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .
Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.
Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ?
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.
Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Det låter som att du har haft en bra erfarenhet med din Model Y Performance, en förbrukning som är i höjd med eller lägre än Long Range-modellerna. Men som sagt min hastighet var 110-135 som max samt utan glädje körande…
Alla Performance drar lika med samma hjul och hastighet. Jag körde 19" vinter till Vemdalen och den drar inte mer än en LR på samma sträcka.
Det är ungefär som frågan som brukar uppstå angående att köra på chill eller standardläge.
Det drar samma.
Enligt manualen drar det mindre med chill i kallt väder (oklart hur kallt och hur mycket lägre förbrukning det blir dock..).
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:
Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.
Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Låter spontant väldigt kort. Jag kommer längre med min RWD. Noterade du vad färddatorn angav för någon förbrukning? Men visst låg du mestadels runt 135 km/h sticker förbrukningen iväg. Bästa spartipset är att sänka farten som någon redan skrivit.
Vilka tip och råd har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så .
Den enskilt största åtgärden sommartid är att byta däck till lättrullande.
Michelin E-Primacy är i princip bäst på det.
Köp gärna aningen smalare än original, m n kör med högre tryck.
Vintertid, om det är kallt ute: ladda sent med hög effekt, gärna supercharging så att batteriet blir ordebtligt varmt omedelbart före avresa, då kommer du bli förvånad över låg förbrukning.
Året om: håll nere farten. >100 km/h kostar ström.
Vilka tip och råd har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så .
Den enskilt största åtgärden sommartid är att byta däck till lättrullande.
Michelin E-Primacy är i princip bäst på det.
Köp gärna aningen smalare än original, m n kör med högre tryck.
Vintertid, om det är kallt ute: ladda sent med hög effekt, gärna supercharging så att batteriet blir ordebtligt varmt omedelbart före avresa, då kommer du bli förvånad över låg förbrukning.
Året om: håll nere farten. >100 km/h kostar ström.
Min lägsta förbrukning har jag faktiskt mätt med (dubbfria) vinterdäck. 235 mm breda, +17 grader, E4 Stockholm - Sundsvall.