Cupèvärmare och laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Marten »

Nu börjar det bli kallt och då är det superskönt att kunna förvärma bilen!

Jag har bilen oftast på laddning både på jobb och hemma. Den brukar vara fulladdad några timmar före jag skall använda den.

När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.

Kan unngå detta på något sätt?

Fultrixet är att flytta "Charge Limit" fram och sen tillbaka igjen - men ni kanske vet om något bättre sätt?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Kalle »

De låter som nått tesla borde fixa me en update. Hur svårt borde de vara att låta den priotera laddströmen?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av hybris »

Hur mycket drar den för att värma bilen? Kan inte vara tokmycket?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Kalle »

hybris skrev:
Hur mycket drar den för att värma bilen? Kan inte vara tokmycket?
har för mig att tesla har en 6 kw värmare
osäker dock
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av matbl »

Är du säker? Har för mig den ska ta från inkopplad ström fast det är färdigladdat.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av ironjack »

Marten skrev:
När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.
Nej, så länge sladden sitter i så tas strömmen därifrån. Du behöver inte trixa.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Wester »

Precis. Och den värmer enbart batterypacket om kabeln e i. Annars bara kupén.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Marten »

ironjack skrev:
Marten skrev:
När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.
Nej, så länge sladden sitter i så tas strömmen därifrån. Du behöver inte trixa.
Nopp - inte på min..... :-(

Värmde bilen idag efter jobb, försvann ca 20km Typical innan jag kom ut till bilen.
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av ironjack »

Marten skrev:
Nopp - inte på min..... :-(

Värmde bilen idag efter jobb, försvann ca 20km Typical innan jag kom ut till bilen.
Mycket märkligt, jag ska dubbelkolla min imorgon bitti.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 09 mar 2014 17:04
Ort: Lidingö

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av axel »

Min drar ca 6kW från uttaget när jag startar värmen vid 0 grader.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Sv: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Fredriksv »

Marten skrev:
ironjack skrev:
Marten skrev:
När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.
Nej, så länge sladden sitter i så tas strömmen därifrån. Du behöver inte trixa.
Nopp - inte på min..... :-(

Värmde bilen idag efter jobb, försvann ca 20km Typical innan jag kom ut till bilen.
Vad laddar du med? Trefas eller 230v? Kör du 230v är det inte så märkligt att du förlorar räckvidd då värmaren drar mer än vad uttaget kan ge.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Sv: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Marten »

Bra Fredrik! Där har vi anledningen. På jobb har jag bara 230/13A vilket ger ca 3kW - om värmaren ger 6kW så förstår jag om det tar av batteriet. (även om den tog lite väl mycket snabbt...)

Tack för hjälpen - nu är jag klokare!
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av ironjack »

Jag startade värmen med appen imorse, på en halvtimme hade temperaturen i bilen gått från 4,5 till ca 20 grader och Typical Range var oförändrad. Inga förluster på grund av uppvärmning när sladden sitter i alltså. Laddar från trefasuttag.

Däremot hade jag förlorat 5 km under de 9 timmar bilen stått ute sen laddningen var klar igår kväll, det var nollgradigt i natt. Det kan ju hanteras genom att tajma laddningen istället, om det är viktigt att nå exakt range.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Marten »

ironjack skrev:
Jag startade värmen med appen imorse, på en halvtimme hade temperaturen i bilen gått från 4,5 till ca 20 grader och Typical Range var oförändrad. Inga förluster på grund av uppvärmning när sladden sitter i alltså. Laddar från trefasuttag.

Däremot hade jag förlorat 5 km under de 9 timmar bilen stått ute sen laddningen var klar igår kväll, det var nollgradigt i natt. Det kan ju hanteras genom att tajma laddningen istället, om det är viktigt att nå exakt range.
Precis! 400/16 (3x230/16) ger nog ström till att driva värmaren.

Tänkte på en annan sak... Som du skriver så sjunker "Typical Range" när bilen står stilla. Om man låter bilen stå stilla i ca 2v med sladden i - kommer bilen starta ladda av sig själv när den passerat en viss nivå? Eller måste man aktivera laddningen via appen?

(Nu vill man ju inte vara utan sin Tesla i 2v..... :-) , men semesterplanerna kanske säger så...)
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av elulf »

Wester skrev:
Precis. Och den värmer enbart batterypacket om kabeln e i. Annars bara kupén.
Det där med att batteriet ska värmas om man har värmen på och kabel inkopplad tycker jag verkar funka sådär. Jag har alltid haft streckade effektbegränsningslinjer när jag sätter mig i bilen vid kallt väder, oavsett hur länge kupévärmaren har varit på. Jag har testat upp till 45 minuters värmning vid nollgradigt utan att batteriet har kommit upp i temperatur. Hur länge ska man då behöva ha på värmaren om det är kallt på riktigt?
Marten skrev:
Tänkte på en annan sak... Som du skriver så sjunker "Typical Range" när bilen står stilla. Om man låter bilen stå stilla i ca 2v med sladden i - kommer bilen starta ladda av sig själv när den passerat en viss nivå? Eller måste man aktivera laddningen via appen?
Jag tror jag har läst nånstans att bilen, om den är inkopplad, börjar ladda upp igen när den har tappat 2%. Om man har schemalagd laddning vet jag inte hur det funkar men jag antar att den sätter igång vid första schemalagda tidpunkt som inträffar efter att bilen har tappat 2%.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av ironjack »

elulf skrev:
Det där med att batteriet ska värmas om man har värmen på och kabel inkopplad tycker jag verkar funka sådär. Jag har alltid haft streckade effektbegränsningslinjer när jag sätter mig i bilen vid kallt väder, oavsett hur länge kupévärmaren har varit på. Jag har testat upp till 45 minuters värmning vid nollgradigt utan att batteriet har kommit upp i temperatur. Hur länge ska man då behöva ha på värmaren om det är kallt ute på riktigt?
Jag har precis samma upplevelse! Som vädret har varit senaste tiden (0 till +5 ungefär) så försvinner inte effektregenereringsbegränsningen (hur många poäng ger det i Wordfeud?! :D ) förrän efter ca 30 minuters körning. Varför värms inte batteripacket snabbare med sladden i?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Niclas »

Batteripacket värms antingen om du laddar det eller värmer kupén. Dock värms bara batteriet så mycket att effektbegränsningen kommer att ligga vid regenerering på 30kW.
Det krävs mycket el för att värma batteriet helt till optimal temperatur.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av Sofie »

Tack Niclas Du är en stor källa till kunnskap!
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av ironjack »

Niclas skrev:
Batteripacket värms antingen om du laddar det eller värmer kupén. Dock värms bara batteriet så mycket att effektbegränsningen kommer att ligga vid regenerering på 30kW.
Det krävs mycket el för att värma batteriet helt till optimal temperatur.
Men om det krävs mycket el är det väl bättre att ta det från extern energikälla, när sladden sitter i? Varför vänta med att värma tills man är ute på vägen och dra strömmen från batteriet!? Förstår inte riktigt logiken här...
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4506
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Cupèvärmare och laddning

Inlägg av dstr »

ironjack skrev:
Niclas skrev:
Batteripacket värms antingen om du laddar det eller värmer kupén. Dock värms bara batteriet så mycket att effektbegränsningen kommer att ligga vid regenerering på 30kW.
Det krävs mycket el för att värma batteriet helt till optimal temperatur.
Men om det krävs mycket el är det väl bättre att ta det från extern energikälla, när sladden sitter i? Varför vänta med att värma tills man är ute på vägen och dra strömmen från batteriet!? Förstår inte riktigt logiken här...
När du väl är på rull så genererar batteriet värmen ändå, "precis" som en traditionell förbränningsmotor.
Skriv svar