Cupèvärmare och laddning
Moderator: Redaktion
Cupèvärmare och laddning
Nu börjar det bli kallt och då är det superskönt att kunna förvärma bilen!
Jag har bilen oftast på laddning både på jobb och hemma. Den brukar vara fulladdad några timmar före jag skall använda den.
När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.
Kan unngå detta på något sätt?
Fultrixet är att flytta "Charge Limit" fram och sen tillbaka igjen - men ni kanske vet om något bättre sätt?
Jag har bilen oftast på laddning både på jobb och hemma. Den brukar vara fulladdad några timmar före jag skall använda den.
När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.
Kan unngå detta på något sätt?
Fultrixet är att flytta "Charge Limit" fram och sen tillbaka igjen - men ni kanske vet om något bättre sätt?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Cupèvärmare och laddning
De låter som nått tesla borde fixa me en update. Hur svårt borde de vara att låta den priotera laddströmen?
Hur mycket drar den för att värma bilen? Kan inte vara tokmycket?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
har för mig att tesla har en 6 kw värmarehybris skrev:Hur mycket drar den för att värma bilen? Kan inte vara tokmycket?
osäker dock
Är du säker? Har för mig den ska ta från inkopplad ström fast det är färdigladdat.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Nej, så länge sladden sitter i så tas strömmen därifrån. Du behöver inte trixa.Marten skrev:När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Precis. Och den värmer enbart batterypacket om kabeln e i. Annars bara kupén.
Nopp - inte på min.....ironjack skrev:Nej, så länge sladden sitter i så tas strömmen därifrån. Du behöver inte trixa.Marten skrev:När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.

Värmde bilen idag efter jobb, försvann ca 20km Typical innan jag kom ut till bilen.
Mycket märkligt, jag ska dubbelkolla min imorgon bitti.Marten skrev:Nopp - inte på min.....
Värmde bilen idag efter jobb, försvann ca 20km Typical innan jag kom ut till bilen.
Re: Sv: Cupèvärmare och laddning
Vad laddar du med? Trefas eller 230v? Kör du 230v är det inte så märkligt att du förlorar räckvidd då värmaren drar mer än vad uttaget kan ge.Marten skrev:Nopp - inte på min.....ironjack skrev:Nej, så länge sladden sitter i så tas strömmen därifrån. Du behöver inte trixa.Marten skrev:När jag sen sätter på cupèvärmaren så tar det av batteriet, eftersom laddningen har stoppat.
Re: Sv: Cupèvärmare och laddning
Bra Fredrik! Där har vi anledningen. På jobb har jag bara 230/13A vilket ger ca 3kW - om värmaren ger 6kW så förstår jag om det tar av batteriet. (även om den tog lite väl mycket snabbt...)
Tack för hjälpen - nu är jag klokare!
Tack för hjälpen - nu är jag klokare!
Jag startade värmen med appen imorse, på en halvtimme hade temperaturen i bilen gått från 4,5 till ca 20 grader och Typical Range var oförändrad. Inga förluster på grund av uppvärmning när sladden sitter i alltså. Laddar från trefasuttag.
Däremot hade jag förlorat 5 km under de 9 timmar bilen stått ute sen laddningen var klar igår kväll, det var nollgradigt i natt. Det kan ju hanteras genom att tajma laddningen istället, om det är viktigt att nå exakt range.
Däremot hade jag förlorat 5 km under de 9 timmar bilen stått ute sen laddningen var klar igår kväll, det var nollgradigt i natt. Det kan ju hanteras genom att tajma laddningen istället, om det är viktigt att nå exakt range.
Precis! 400/16 (3x230/16) ger nog ström till att driva värmaren.ironjack skrev:Jag startade värmen med appen imorse, på en halvtimme hade temperaturen i bilen gått från 4,5 till ca 20 grader och Typical Range var oförändrad. Inga förluster på grund av uppvärmning när sladden sitter i alltså. Laddar från trefasuttag.
Tänkte på en annan sak... Som du skriver så sjunker "Typical Range" när bilen står stilla. Om man låter bilen stå stilla i ca 2v med sladden i - kommer bilen starta ladda av sig själv när den passerat en viss nivå? Eller måste man aktivera laddningen via appen?
(Nu vill man ju inte vara utan sin Tesla i 2v.....

Det där med att batteriet ska värmas om man har värmen på och kabel inkopplad tycker jag verkar funka sådär. Jag har alltid haft streckade effektbegränsningslinjer när jag sätter mig i bilen vid kallt väder, oavsett hur länge kupévärmaren har varit på. Jag har testat upp till 45 minuters värmning vid nollgradigt utan att batteriet har kommit upp i temperatur. Hur länge ska man då behöva ha på värmaren om det är kallt på riktigt?Wester skrev:Precis. Och den värmer enbart batterypacket om kabeln e i. Annars bara kupén.
Jag tror jag har läst nånstans att bilen, om den är inkopplad, börjar ladda upp igen när den har tappat 2%. Om man har schemalagd laddning vet jag inte hur det funkar men jag antar att den sätter igång vid första schemalagda tidpunkt som inträffar efter att bilen har tappat 2%.Marten skrev:Tänkte på en annan sak... Som du skriver så sjunker "Typical Range" när bilen står stilla. Om man låter bilen stå stilla i ca 2v med sladden i - kommer bilen starta ladda av sig själv när den passerat en viss nivå? Eller måste man aktivera laddningen via appen?
Jag har precis samma upplevelse! Som vädret har varit senaste tiden (0 till +5 ungefär) så försvinner inte effektregenereringsbegränsningen (hur många poäng ger det i Wordfeud?!elulf skrev:Det där med att batteriet ska värmas om man har värmen på och kabel inkopplad tycker jag verkar funka sådär. Jag har alltid haft streckade effektbegränsningslinjer när jag sätter mig i bilen vid kallt väder, oavsett hur länge kupévärmaren har varit på. Jag har testat upp till 45 minuters värmning vid nollgradigt utan att batteriet har kommit upp i temperatur. Hur länge ska man då behöva ha på värmaren om det är kallt ute på riktigt?

Batteripacket värms antingen om du laddar det eller värmer kupén. Dock värms bara batteriet så mycket att effektbegränsningen kommer att ligga vid regenerering på 30kW.
Det krävs mycket el för att värma batteriet helt till optimal temperatur.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Men om det krävs mycket el är det väl bättre att ta det från extern energikälla, när sladden sitter i? Varför vänta med att värma tills man är ute på vägen och dra strömmen från batteriet!? Förstår inte riktigt logiken här...Niclas skrev:Batteripacket värms antingen om du laddar det eller värmer kupén. Dock värms bara batteriet så mycket att effektbegränsningen kommer att ligga vid regenerering på 30kW.
När du väl är på rull så genererar batteriet värmen ändå, "precis" som en traditionell förbränningsmotor.ironjack skrev:Men om det krävs mycket el är det väl bättre att ta det från extern energikälla, när sladden sitter i? Varför vänta med att värma tills man är ute på vägen och dra strömmen från batteriet!? Förstår inte riktigt logiken här...Niclas skrev:Batteripacket värms antingen om du laddar det eller värmer kupén. Dock värms bara batteriet så mycket att effektbegränsningen kommer att ligga vid regenerering på 30kW.