Den stora hjulkaosdagen!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av hybris »

Nordiska dubbfria har ett mjukare gummi. Vid plusgrader ör de väldigt mjuka och vid breda dimensioner känns de ormiga. De blir bättre under nollan.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Franz »

hybris skrev:
Nordiska dubbfria har ett mjukare gummi. Vid plusgrader ör de väldigt mjuka och vid breda dimensioner känns de ormiga. De blir bättre under nollan.
Det kan inte vara någon som missat det nu ;).

Men det behöver ju inte vara någon naturlag att alla nordiska dubbfria skulle bli för mjuka vid samma temperatur va? Jag hade R2 på min förra bil också och var riktigt nöjd med dem under de vintrarna jag hade dem.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Lembritt »

Angående "hatt" på hjulbultar/muttrar. Använd rätt storlek på hylsa och undvik mutterknackare. Har sådana på min dodge och när jag skulle ta bort hjulen på den råkade jag ut för samma problem. Upptäckte att hatten på alla muttrar var skadade, troligtvis av för stor hylsa och mutterknackare. Hade ett rent helvete att få loss muttern som var helt runddragen, efter mycket om och men så fick jag bort större delen av hatten och upptäckte att muttern är ihålig. Tillverkade en kona som jag slog in i hålet och sedan slog på en för liten hylsa, då fick jag den att släppa, utan konan gick det inte att få grepp med en mindre hylsa. Bytte sedan alla muttrarna och drar dom med momentnyckel.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
hybris skrev:
Nordiska dubbfria har ett mjukare gummi. Vid plusgrader ör de väldigt mjuka och vid breda dimensioner känns de ormiga. De blir bättre under nollan.
Det kan inte vara någon som missat det nu ;).

Men det behöver ju inte vara någon naturlag att alla nordiska dubbfria skulle bli för mjuka vid samma temperatur va? Jag hade R2 på min förra bil också och var riktigt nöjd med dem under de vintrarna jag hade dem.
jag har Hakka R2 på eGolfen i dimension 225/40-18 och dær ær det inga problem med greppet, inte ens de førsta milen. Inte heller på førra Volvon, XC70 med 235/55-17, hade jag några problem. Men det mynnar kanske ut i att en bakhjulsdriven bil med såpass mycket vrid har lite andra førsutsættningar æn framhjulsdriven kontra fyrhjulsdriven?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Bjelke »

Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av ironjack »

Bjelke skrev:
Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)
13/16 står det på hylsan på mitt gamla hederliga fälgkors, det passar på originalmuttrarna. Men det är tajt, om en mutter blivit lite skadad så går det inte på. Lätt hänt om man använt mutterdragare och något för stor hylsa tidigare :(
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ironjack skrev:
Bjelke skrev:
Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)
13/16 står det på hylsan på mitt gamla hederliga fälgkors, det passar på originalmuttrarna. Men det är tajt, om en mutter blivit lite skadad så går det inte på. Lätt hänt om man använt mutterdragare och något för stor hylsa tidigare :(
På oskadade muttrar är 21 mm hylsa lite för stor. 13/16 hylsa vilken är 20,6 mm är den riktiga dimensionen.

Men går inte ens 21 mm på så är nog muttrarna ganska skadade.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
ironjack skrev:
Bjelke skrev:
Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)
13/16 står det på hylsan på mitt gamla hederliga fälgkors, det passar på originalmuttrarna. Men det är tajt, om en mutter blivit lite skadad så går det inte på. Lätt hänt om man använt mutterdragare och något för stor hylsa tidigare :(
På oskadade muttrar är 21 mm hylsa lite för stor. 13/16 hylsa vilken är 20,6 mm är den riktiga dimensionen.

Men går inte ens 21 mm på så är nog muttrarna ganska skadade.
Kollade nu och alla muttrar ser ut att vara i perfekt skick, har både en 13/16-hylsa och en 21-hylsa, men 21-hylsan passar inte på en enda mutter iaf :evil:
Känns återigen som typisk skit-TESLA-piss-kvalitet som allt annat! 20,6mm kan lika gärna vara 21,5mm tydligen, slår vad om när jag ringer och frågar dom så har jag
någon jä..la special-mutter på just den här bilen.
Jag har ju haft bilen där ganska många gånger och dom har plockat av hjulen typ 10ggr hittills och aldrig sagt ngt om slitna muttrar, det här skulle sas bli första ggn jag gör det själv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7961
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är inte så att du har mutterskydden kvar?
Har för mig det fanns plastskydd på muttrarna som ska plockas bort innan man börjar skruva.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Bjelke »

Om jag förstod tråden rätt så skulle man kunna ta bort hatten, men bara när muttrarna är bortmonterade... och 21mm verkar stämma sånär som på några tiondelar och så
tunna skydd antar jag att det inte finns...?
Dom ser ut som riktiga och fina muttrar och inget plastskydd iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Om jag förstod tråden rätt så skulle man kunna ta bort hatten, men bara när muttrarna är bortmonterade... och 21mm verkar stämma sånär som på några tiondelar och så
tunna skydd antar jag att det inte finns...?
Dom ser ut som riktiga och fina muttrar och inget plastskydd iaf...

Den kromade hatten får man definitivt inte bort utan grovt våld, tanken är att man ska skruva med denna på. Stålmuttrarna under hatten verkar vara mer precisa i storlek. Tror hattarna diffar en del i storlek. jag fick använda två olika hylsor eftersom hattarna inte har samma precision runt om.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Huxx
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 okt 2015 17:29

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Huxx »

På min Volvo sitter det små bultliknande grej på den riktiga bulten. Dessa tas bort med ett medföljande verktyg, typ pincett. och de kan sitta lite små hårt
Skriv svar