Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.martinot skrev: ↑14 mar 2024 19:23Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 06 mar 2023 11:35
- Referralkod: ts.la/mikael269954
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Eller ett klockrent bevis på att det inte går att driva en konflikt mot ett företag om man inte kan få dom anställda på företaget med sig. Bara för IF Metall att plocka ihop prylarna och dra hem med svansen mellan bena.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:30Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.martinot skrev: ↑14 mar 2024 19:23Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag gjorde samma, i affekt. För vad skulle jag med en 3 till när jag redan har en S.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, vi får väl se hur tolkningen i slutändan faller ut Klart är i alla fall att händelser och statistik kan vara mångfacetterade. I vilket fall som helst förefaller ju kraftmätningen fortsätta ett tag till, få se hur det utvecklas…Teslabilen2023 skrev: ↑14 mar 2024 19:54Eller ett klockrent bevis på att det inte går att driva en konflikt mot ett företag om man inte kan få dom anställda på företaget med sig. Bara för IF Metall att plocka ihop prylarna och dra hem med svansen mellan bena.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:30Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.martinot skrev: ↑14 mar 2024 19:23Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
På DI idag finns ännu en undersökning som förefaller visa att även bolaget tagit stryk när varumärken rankas. Så de pragmatiska i denna tråd som dragit slutsatsen att konflikt kostar på för alla inblandade parter har nog inte fel.
https://www.di.se/nyheter/kalldusch-for ... -anseende/
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Hämtade ut tjejens nya MY igår. Beställdes i rent trots mot IF Metalls idiotiska beteende. Kunde inte låta bli att skaka på huvudet framför deras fåniga lilla tält på gräsplätten framför SC.
Och tjejen är nöjd med bilen så win win
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Happy wife happy life.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.Love_O skrev: ↑14 mar 2024 10:27Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?bjornnilsson skrev: ↑14 mar 2024 09:36https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/
Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.Love_O skrev: ↑14 mar 2024 10:27Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?bjornnilsson skrev: ↑14 mar 2024 09:36https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/
Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.Love_O skrev: ↑14 mar 2024 10:27Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?bjornnilsson skrev: ↑14 mar 2024 09:36https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/
Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direktJonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.Love_O skrev: ↑14 mar 2024 10:27Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?bjornnilsson skrev: ↑14 mar 2024 09:36https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/
Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 06 mar 2023 11:35
- Referralkod: ts.la/mikael269954
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Om du blir ombudsman på IF Metall kan du få stå och hänga med polarna och leka runt i snöhögar.Earplugged skrev: ↑15 mar 2024 07:58Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direktJonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Varför peta på något som redan rullar och ger pengar? Dom strejkar ju inte för medlemmarnas skull, det har dom ju själva sagt.JonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.Love_O skrev: ↑14 mar 2024 10:27Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?bjornnilsson skrev: ↑14 mar 2024 09:36https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/
Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vi som har tid och sitta och skriva här efter 8 på morgonen har väl redan sådana jobbEarplugged skrev: ↑15 mar 2024 07:58Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direktJonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag läste den där artikeln och tittade på källan och jag kan nog tycka att vissa slutsatser är kanske lite väl snabba.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 21:23Ja, vi får väl se hur tolkningen i slutändan faller ut Klart är i alla fall att händelser och statistik kan vara mångfacetterade. I vilket fall som helst förefaller ju kraftmätningen fortsätta ett tag till, få se hur det utvecklas…Teslabilen2023 skrev: ↑14 mar 2024 19:54Eller ett klockrent bevis på att det inte går att driva en konflikt mot ett företag om man inte kan få dom anställda på företaget med sig. Bara för IF Metall att plocka ihop prylarna och dra hem med svansen mellan bena.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:30Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.martinot skrev: ↑14 mar 2024 19:23Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
På DI idag finns ännu en undersökning som förefaller visa att även bolaget tagit stryk när varumärken rankas. Så de pragmatiska i denna tråd som dragit slutsatsen att konflikt kostar på för alla inblandade parter har nog inte fel.
https://www.di.se/nyheter/kalldusch-for ... -anseende/
https://medieakademin.se/wp-content/upl ... n_2024.pdf
11% är ju självklart en väldigt dålig siffra, men det är första gången Tesla är med i undersökningen så att tala om ett ras i förtroendet är konstigt.
Sedan är siffran hur stor del av de tillfrågade som har stort eller ganska stort förtroende för varje bolag.
Så komplementet befinner sig i gruppen: Har förtroende, har ganska lågt förtroende, eller har lågt förtroende, men oklart var. Vad jag vill komma till är att 89% av de tillfrågade kan finnas i förtroendegruppen och det skulle inte märkas i den här undersökningen. Dock tror jag inte att det är så för det finns onekligen ett utbrett elbilshat i allmänhet och teslahat i synnerhet att döma av diverse diskussionsforum på nätet så siffran är nog inte missvisande, men svårt att dra några statistiska slutsatser. Man kan ju självklart tänka sig att det beror på strejken, men personligen tror jag nog snarare att det är gruppen som avskyr förändring och alltid vill kunna köra diesel för den kan ju tankas på en minut och tror att alla klimatförändringar är naturliga.
Utöver det är ju Tesla en lite udda fågel i det här sammanhanget för de övriga företagen har gemene man en viss relation till, om inte nyligen så i alla fall tidigare i livet. Alla har varit på Ica, Coop, IKEA och systembolaget. Alla har åkt med SJ, och i alla fall i hög grad med SAS. Vattenfall är nätägare till stor del.. etc..
Men det är en ganska liten grupp än så länge som har en personlig relation till Tesla..
Så för att sammanfatta, inte en bra siffra, men väldigt svårt att statistiskt säga hur dålig.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Klart det blir mindre stress om de skickar iväg bilar som inte är klara enligt inlägg ovan från DanneB, då behöver man inte kontrollera att allt är som det ska, bara klarmarkera och skicka ut bilen. Plättlätt då.JonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.Love_O skrev: ↑14 mar 2024 10:27Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?bjornnilsson skrev: ↑14 mar 2024 09:36https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/
Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tänkte bara påpeka att tidigare kom Y från Kina och de kom sista månaden i ett kvartal (per båt), Berlin som nästan gör allt i år av Y jobbar hela året, det gör att Y levereras hela året, så går inte att jämföra leveranser av Y i år med förra året om man inte slår ihop första tre månaderna i år med förra året.martinot skrev: ↑14 mar 2024 19:23Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Oberoende av Fack eller Tesla.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du har helt rätt i att leveranserna har förändrats, men är rätt säker på att dom kommer slå förra årets första kvartal utan problem.wannabee skrev: ↑15 mar 2024 11:02Tänkte bara påpeka att tidigare kom Y från Kina och de kom sista månaden i ett kvartal (per båt), Berlin som nästan gör allt i år av Y jobbar hela året, det gör att Y levereras hela året, så går inte att jämföra leveranser av Y i år med förra året om man inte slår ihop första tre månaderna i år med förra året.martinot skrev: ↑14 mar 2024 19:23Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/
Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.
Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.
Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:
– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Oberoende av Fack eller Tesla.
Kollar vi statistiken sedan sista februari så har det redan levererats ca 1000 Y i mars.
allt mellan 100-190 Y har levererats per arbetsdag i mars.
1317 st Y var levererade fram till 14/3-23
2588 st Y var levererade fram till 14/3-24
Det lär dessutom pushas lite extra dom sista dagarna innan kvartalsslut.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det var enligt denna mekaniker exakt det som hände hos återförsäljaren för Volvo men inte hos Tesla. De blev tydligen tillsagda att endast ”klarmarkera” utan att fixa felet där.frippe skrev: ↑15 mar 2024 09:26Klart det blir mindre stress om de skickar iväg bilar som inte är klara enligt inlägg ovan från DanneB, då behöver man inte kontrollera att allt är som det ska, bara klarmarkera och skicka ut bilen. Plättlätt då.JonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Strejk på Tesla i Sverige
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-rundar- ... lar-saljs/
Tesla rundar strejken – fler bilar säljs
Trots IF Metalls strejk mot Tesla i Sverige har 2 800 nya bilar registrerats hos Transportstyrelsen sedan årsskiftet.
Tesla har hittat nya sätt att få ut registreringsskyltar till kunderna, enligt Sveriges Radio Ekot.
Bakom betalvägg men sammanfattning i stort sett samma info som under länken ovan från Gustafsson.
Tesla rundar strejken – fler bilar säljs
Trots IF Metalls strejk mot Tesla i Sverige har 2 800 nya bilar registrerats hos Transportstyrelsen sedan årsskiftet.
Tesla har hittat nya sätt att få ut registreringsskyltar till kunderna, enligt Sveriges Radio Ekot.
Bakom betalvägg men sammanfattning i stort sett samma info som under länken ovan från Gustafsson.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 27 nov 2023 23:22
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Så finns det ju människor som arbetar under hela dygnet och helger. Vilket medför att man är ledig då andra människor som enbart jobbar 7-4 eller 8-17 är på jobbet.Pontus skrev: ↑15 mar 2024 09:08Vi som har tid och sitta och skriva här efter 8 på morgonen har väl redan sådana jobbEarplugged skrev: ↑15 mar 2024 07:58Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direktJonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Tänk vad konstig världen kan vara…
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja det är många skrivbordsnissar som glömmer bort att stora delar av samhället är igång 24/7.Harry Haffa skrev: ↑16 mar 2024 08:48Så finns det ju människor som arbetar under hela dygnet och helger. Vilket medför att man är ledig då andra människor som enbart jobbar 7-4 eller 8-17 är på jobbet.Pontus skrev: ↑15 mar 2024 09:08Vi som har tid och sitta och skriva här efter 8 på morgonen har väl redan sådana jobbEarplugged skrev: ↑15 mar 2024 07:58Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direktJonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Tänk vad konstig världen kan vara…
Jag är knappast ensam om att sitta på jobbet en lördagskväll.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Precis. Ackords-helvetet, det är inget Metallarna vill ta upp. Orimliga ”standardtider” som sänker mekanikerns ackord och därmed håller ner lönekostnader. Utstuderat så ser sjunger om det men de pompösa fack-pamparna har gett noll komma nix energi på det (för det skulle innebära jobb?).
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vill börja med att säga att jag har jobbat på (bl.a.) BMW och Volvo tidigare.frippe skrev: ↑15 mar 2024 09:26Klart det blir mindre stress om de skickar iväg bilar som inte är klara enligt inlägg ovan från DanneB, då behöver man inte kontrollera att allt är som det ska, bara klarmarkera och skicka ut bilen. Plättlätt då.JonasH skrev: ↑15 mar 2024 07:38Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…Love_O skrev: ↑15 mar 2024 06:46Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.DanneB skrev: ↑15 mar 2024 04:36Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.
"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.
– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."
Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.
Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent.
Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Det Dekra gör, som påverkar mekanikerna/teknikerna, är att kolla så att allt är korrekt utfört. Man lägger sig inte i huruvida ett jobb som är planerat ta 1 timme tog 2 timmar.
Med det sagt, ALLA märken jag jobbat för (BMW, Volvo, VAG och KIA) har samma ”problem”. Den anslagna tiden. Den anslagna tiden är tiden som mekanikerna/teknikerna får för att utföra arbete X. Tiden för arbete X tas fram av respektive tillverkare, i ”labbmiljö”. Ytterst få, om ens något (självklart finns det jobb som går ihop), jobb går ihop tidsmässigt. Det kan vara allt ifrån att det helt enkelt tar för lång tid att hämta bilen, men även så enkelt som att det är fysiskt omöjligt då tiderna är satta på nya bilar och alla som skruvat på något ”gammalt” vet att det kan sitta fast o.s.v.
Alla arbeten (utom felsökning) är färdiga ”paket” som den som bokar in arbetet lägger till. Det kan t.ex. vara ”Oljebytarservice 145 perioder” (100 perioder är 1 timme). Bara det att ”alla” vet att just det jobbet tar 180 perioder. Då har alltså teknikern gått back ett antal minuter på denna bil, sen fortsätter det så och eftersläpningen blir bara större och större. Samtidigt ska verkmästaren/planeraren ha full beläggning (på omöjliga tider). Det är som upplagt för fel/misstag etc.
Har du eller någon annan fler frågor så svarar jag gärna