Hade glömt att vi redan haft den diskussionen. Men du har nog rätt trots allt (plötsligt händer dettaliz skrev: ↑26 sep 2023 21:35Som jag skrivit ovan så kommer LFP hos tillverkare som är bättre på mjukvara och kylsystem än kineserna.iAkita skrev: ↑26 sep 2023 20:01LFP kommer säkerligen bli (eller är) tillräcklig bra för att få till en räckvidd som räcker för de allra flesta. Det ser vi redan nu exempel på. Problemet är snarare att de laddar så förbaskat långsamt, framförallt när det är kallt. Förutom i Tesla då, när temperaturen är bra.
Tesla pressar upp laddeffekten betydligt högre än andra tillverkare, inklusive BYD själva. Av den anledningen skulle jag aldrig köpa en bil med LFP batterier i dagsläget, tyvärr. Det skulle nästan vara som att gå tillbaka till att köra eNiro igen, vad det gäller laddtider. BYD HAN/TANG tar till exempel en halvtimme från 30-80%, under ideala förhållanden. Det är inte godkänt idag skulle jag säga.
Tesla lyckas som sagt ladda snabbt med LFP. Även EX30 laddar förhållandevis snabbt med tanke på batteristorleken. Antar att Mercedes, Rivian mfl som också inför LFP inom kort kommer ha rimliga laddhastigheter.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Däremot såg jag nu att XPENG G9 kan fås med både LFP och NCM batterier. Båda laddar 10-80% på 20 minuter. I och för sig med ett 800V system, men det kan kvitta eftersom det går att jämföra de två olika batterikemierna i samma plattform i det fallet.