Första intrycken - MYRWD -24

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av The Tog »

Plockade ut min MYRWD förra veckan.

Jag är ingen bilnörd som gjort oändligt med research men MY var den bilen som passar både jobb och familj bäst just nu.

50 mil senare har jag iaf hunnit få lite intryck av bilen.

Körning:

+ Går som en klocka och gott om effekt för normal körning
+ Bra styrning och respons
+ One foot driving fungerar enklare än förväntat
- Som väntat lite stötig
- Bakåtsikten i spegeln är tämligen usel, ger ingen överblick...
- Blinkers stänger ofta inte av sig, kört samma sträckor i 5 år och vet när andra bilar gör detta

Förbrukning:

1,6 kWh/mil hittills, känns bra
Laddning hemma och SuC fungerar fint

Tjänster och funktioner

+ Navigator och förkonditionering fungerar bra
+ Parkeringskameror fungerar bra, vänjer sig snabbt. Även om jag nästan klippte en stolpe dag två då den inte pep särskilt intensivt.
+ Appen och laddning fungerar bra. Skulle önska att kunna schemalägga starttider för olika dagar.
- Autopiloten är tämligen dålig, bromsar för allt möjligt, men bromsar aldrig innan fara bara efter...
- Adaptiv farthållare är tämligen dålig, spökbromsar och byter ibland hastighet. Saknar även Resumefunktion
- Ingen möjlighet till Carplay eller Android Auto. Saknar framförallt Waze i Stockholmstrafiken. Hade missat att denna funktionalitet inte finns, räknade kallt med det i en ny bil.
- Gillar inte Auto-läge på fläkten, blåser rakt i ansiktet


Omdöme 4/5 (svag 4a)

Framförallt spökbromsningar och telefonkoppling stör mig. Det blir väldigt ryckigt jämfört med min gamla XC60, jag kör väldigt mycket på farthållare men känner att jag behöver köra mer "manuellt" än med mina tre senaste bilar...
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av flamman »

Tips är att man kan styra fläktblåset i auto-läget. Bara peta och dra på luftflödet på skärmen.
Tips är också då att använda två fingrar för då kan du splitta det i två (vä-hö) och få blåset på båda sidor av huvudet.
Jag brukar ha det splittat max och styrt uppåt max. På sommaren när det är varmt slår jag temporärt ihop det och rakt i ansiktet för att få max kylning.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av jonasl »

Stäng av att den stänger av blinkers efter filbyte så kommer den fungera mer som en vanlig blinkers och stänga av efter att man svängt i korsningar och rondeller. I övrigt håller jag med om allt tror jag, utom fläkten då som du fått tips om redan. Kör alltid min i autoläge men har nog gjort den där manövern nån gång.

Hade Android Auto på förra bilen och trodde faktiskt jag skulle sakna det mer än jag gör.

Bakåtsikten har nog blivit sämre för varje bil jag haft de senaste 3-4 gångerna jag bytt. Bästa runtomsikten i speglar och genom rutor hade Subaru Forester -09, jättestor ruta bakåt och stora speglar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av The Tog »

flamman skrev: 12 mar 2024 13:21
Tips är att man kan styra fläktblåset i auto-läget. Bara peta och dra på luftflödet på skärmen.
Ett tips är att använda två fingrar för då kan du splitta det i två (vä-hö) och få blåset på båda sidor av huvudet.
Jag brukar ha det splittat max och styrt uppåt max. På sommaren när det är varmt slår jag temporärt ihop det och rakt i ansiktet för att få max kylning.
Tack för tipset!

Kändes konstigt att man inte kunde justera....
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av Richie »

The Tog skrev: 12 mar 2024 13:16
Plockade ut min MYRWD förra veckan.

Jag är ingen bilnörd som gjort oändligt med research men MY var den bilen som passar både jobb och familj bäst just nu.

50 mil senare har jag iaf hunnit få lite intryck av bilen.

Körning:

+ Går som en klocka och gott om effekt för normal körning
+ Bra styrning och respons
+ One foot driving fungerar enklare än förväntat
- Som väntat lite stötig
- Bakåtsikten i spegeln är tämligen usel, ger ingen överblick...
- Blinkers stänger ofta inte av sig, kört samma sträckor i 5 år och vet när andra bilar gör detta

Förbrukning:

1,6 kWh/mil hittills, känns bra
Laddning hemma och SuC fungerar fint

Tjänster och funktioner

+ Navigator och förkonditionering fungerar bra
+ Parkeringskameror fungerar bra, vänjer sig snabbt. Även om jag nästan klippte en stolpe dag två då den inte pep särskilt intensivt.
+ Appen och laddning fungerar bra. Skulle önska att kunna schemalägga starttider för olika dagar.
- Autopiloten är tämligen dålig, bromsar för allt möjligt, men bromsar aldrig innan fara bara efter...
- Adaptiv farthållare är tämligen dålig, spökbromsar och byter ibland hastighet. Saknar även Resumefunktion
- Ingen möjlighet till Carplay eller Android Auto. Saknar framförallt Waze i Stockholmstrafiken. Hade missat att denna funktionalitet inte finns, räknade kallt med det i en ny bil.
- Gillar inte Auto-läge på fläkten, blåser rakt i ansiktet


Omdöme 4/5 (svag 4a)

Framförallt spökbromsningar och telefonkoppling stör mig. Det blir väldigt ryckigt jämfört med min gamla XC60, jag kör väldigt mycket på farthållare men känner att jag behöver köra mer "manuellt" än med mina tre senaste bilar...
Hej!

Har läst flera poster senaste åren kring hur dålig autopiloten och farthållaren verkar vara för många. Vi har typ aldrig problem med vår (model 3 2022). Har funktionen rent objektivt blivit sämre med tiden? Vad är det i så fall som bidrar till det ?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av mikebike »

Richie skrev: 12 mar 2024 18:43
The Tog skrev: 12 mar 2024 13:16
Plockade ut min MYRWD förra veckan.

Jag är ingen bilnörd som gjort oändligt med research men MY var den bilen som passar både jobb och familj bäst just nu.

50 mil senare har jag iaf hunnit få lite intryck av bilen.

Körning:

+ Går som en klocka och gott om effekt för normal körning
+ Bra styrning och respons
+ One foot driving fungerar enklare än förväntat
- Som väntat lite stötig
- Bakåtsikten i spegeln är tämligen usel, ger ingen överblick...
- Blinkers stänger ofta inte av sig, kört samma sträckor i 5 år och vet när andra bilar gör detta

Förbrukning:

1,6 kWh/mil hittills, känns bra
Laddning hemma och SuC fungerar fint

Tjänster och funktioner

+ Navigator och förkonditionering fungerar bra
+ Parkeringskameror fungerar bra, vänjer sig snabbt. Även om jag nästan klippte en stolpe dag två då den inte pep särskilt intensivt.
+ Appen och laddning fungerar bra. Skulle önska att kunna schemalägga starttider för olika dagar.
- Autopiloten är tämligen dålig, bromsar för allt möjligt, men bromsar aldrig innan fara bara efter...
- Adaptiv farthållare är tämligen dålig, spökbromsar och byter ibland hastighet. Saknar även Resumefunktion
- Ingen möjlighet till Carplay eller Android Auto. Saknar framförallt Waze i Stockholmstrafiken. Hade missat att denna funktionalitet inte finns, räknade kallt med det i en ny bil.
- Gillar inte Auto-läge på fläkten, blåser rakt i ansiktet


Omdöme 4/5 (svag 4a)

Framförallt spökbromsningar och telefonkoppling stör mig. Det blir väldigt ryckigt jämfört med min gamla XC60, jag kör väldigt mycket på farthållare men känner att jag behöver köra mer "manuellt" än med mina tre senaste bilar...
Hej!

Har läst flera poster senaste åren kring hur dålig autopiloten och farthållaren verkar vara för många. Vi har typ aldrig problem med vår (model 3 2022). Har funktionen rent objektivt blivit sämre med tiden? Vad är det i så fall som bidrar till det ?
Den blev mycket sämre när radarn kopplades ur.
Sedan började min bil tvärbromsa på motorväg när det kommer en bil på påfartsrampen efter uppdateringen före Jul.

Menar du att farthållaren aldrig någonsin ändrat hastigheten omotiverat för dig?
Det gjorde både min Model 3 2021 och min MY innan kastreringen, men det har blivit ungefär 50 gånger vanligare, och kraftigare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av jonasl »

Verkar vara stor skillnad mellan individuella bilar. Upplever inten drastisk skillnad på Model 3 med radar och Model Y utan. Trean hade också sina ställen där den ville bromsa. På det stora hela tycker jag det fungerar bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av Richie »

mikebike skrev: 12 mar 2024 19:16
Richie skrev: 12 mar 2024 18:43
The Tog skrev: 12 mar 2024 13:16
Plockade ut min MYRWD förra veckan.

Jag är ingen bilnörd som gjort oändligt med research men MY var den bilen som passar både jobb och familj bäst just nu.

50 mil senare har jag iaf hunnit få lite intryck av bilen.

Körning:

+ Går som en klocka och gott om effekt för normal körning
+ Bra styrning och respons
+ One foot driving fungerar enklare än förväntat
- Som väntat lite stötig
- Bakåtsikten i spegeln är tämligen usel, ger ingen överblick...
- Blinkers stänger ofta inte av sig, kört samma sträckor i 5 år och vet när andra bilar gör detta

Förbrukning:

1,6 kWh/mil hittills, känns bra
Laddning hemma och SuC fungerar fint

Tjänster och funktioner

+ Navigator och förkonditionering fungerar bra
+ Parkeringskameror fungerar bra, vänjer sig snabbt. Även om jag nästan klippte en stolpe dag två då den inte pep särskilt intensivt.
+ Appen och laddning fungerar bra. Skulle önska att kunna schemalägga starttider för olika dagar.
- Autopiloten är tämligen dålig, bromsar för allt möjligt, men bromsar aldrig innan fara bara efter...
- Adaptiv farthållare är tämligen dålig, spökbromsar och byter ibland hastighet. Saknar även Resumefunktion
- Ingen möjlighet till Carplay eller Android Auto. Saknar framförallt Waze i Stockholmstrafiken. Hade missat att denna funktionalitet inte finns, räknade kallt med det i en ny bil.
- Gillar inte Auto-läge på fläkten, blåser rakt i ansiktet


Omdöme 4/5 (svag 4a)

Framförallt spökbromsningar och telefonkoppling stör mig. Det blir väldigt ryckigt jämfört med min gamla XC60, jag kör väldigt mycket på farthållare men känner att jag behöver köra mer "manuellt" än med mina tre senaste bilar...
Hej!

Har läst flera poster senaste åren kring hur dålig autopiloten och farthållaren verkar vara för många. Vi har typ aldrig problem med vår (model 3 2022). Har funktionen rent objektivt blivit sämre med tiden? Vad är det i så fall som bidrar till det ?
Den blev mycket sämre när radarn kopplades ur.
Sedan började min bil tvärbromsa på motorväg när det kommer en bil på påfartsrampen efter uppdateringen före Jul.

Menar du att farthållaren aldrig någonsin ändrat hastigheten omotiverat för dig?
Det gjorde både min Model 3 2021 och min MY innan kastreringen, men det har blivit ungefär 50 gånger vanligare, och kraftigare.
Det var en skillnad i direkt anslutning till att de kopplade ur radarn. Då hade vi spökinbromsningar. Men nu är det otroligt länge sedan vi hade något sådant. Däremot har jag märkt att den helt omotiverat ändrar hastighet och byter hastighet för autopiloten ibland. Från 90 till 30 utan att en skylt har aviserat en ny hastighet. Bilen har gjort motiverade inbromsningar till exempel när en bil kört ut framför oss på motorväg.
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av Richie »

jonasl skrev: 12 mar 2024 19:20
Verkar vara stor skillnad mellan individuella bilar. Upplever inten drastisk skillnad på Model 3 med radar och Model Y utan. Trean hade också sina ställen där den ville bromsa. På det stora hela tycker jag det fungerar bra.
Intressant! Vad är det mer du märker i övergången från 3:an till Y?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av jonasl »

Det är ju flera faktorer.


USA-byggd till Kina-byggd. Otroligt stor skillnad i hur bilen känns ihopskruvad, hur paneler linjerar osv. Inget skrammel när man stänger dörren utan ett rätt trevligt "tjoff".

F2020 till 2022 - face-lift (2021+) där det mesta även gäller Model 3, kupen är ju en aning mera ombonad.

SR+ (före LFP, under 50kWh tillgängligt) mot LR med strax under 80kWh tillgängligt. Även om bilen är lite lite törstigare så är det en enorm skillnad, räckviddsångest existerar inte. Laddar 250kW istället för 170kW också.

Model 3 -> Model Y - Trean är mer agil och roligare att köra, antagligen för att den är lättare och lägre. Man sitter lägre. Model Y är som en lite tristare men mognare bil, man sitter mera upprätt, den är lite sävligare (men fortfarande ingen SUV-känsla, långt från). Lättare att kliva i och ur både fram och bak pga högre taklinje. Avsevärt bättre sittställning i baksätet. Bagaget är mera lättlastat pga stora luckan men själva ytan är snarlik, bara volymen som är större pga luckan.

Hade vi inte haft barn och deltidshund hade vi säkert kört en 3:a men Y är otroligt lätt att leva med i vardagen! Tror vi kommer ha den kvar länge, senaste åren har vi bytt bil alldeles för ofta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Första intrycken - MYRWD -24

Inlägg av d3marcus »

jonasl skrev: 12 mar 2024 19:20
Verkar vara stor skillnad mellan individuella bilar. Upplever inten drastisk skillnad på Model 3 med radar och Model Y utan. Trean hade också sina ställen där den ville bromsa. På det stora hela tycker jag det fungerar bra.
Det är inte bilarna som skiljer sig åt utan miljön de körs i. Undermålig mjuk- och hårdvara för domänen ”köra bil i hela Sverige” helt enkelt.
Skriv svar