Kan tänka mig det. Men vi vet ju att teslan upptäcker bilar bakifrån då den redan idag bländar av helljuset rätt jäkla bra nu för tiden.
Både min tidigare M3P 2021 och min S 2023 ser framförvarande bil men bländar av alldeles för nära bakom, så man får dåligt samvete och måste handblända av när man kommer ikapp ngn bil (eller mot förmodan blivit omkörd ).
Det spelar ju dock inte så stor roll, det torde inte bli sämre med adaptiv avbländning än fullt heljus när man ligger bakom.
Ja jag tror vi upplever lite olika, eller kanske har olika skämströskel men jag anser mina två 21 och 22 vara rätt bra på det.
Och håller med, det borde inte skilja sig med matrix eller helt av/på.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Tror att avbländning är en relativt enkel funktion och som inte behöver så sofistikerad objektigenkänning. Ett tillräckligt stark ljus kan räcka för att släcka relevanta pixlar. Liksom röda ljus i färdriktningen
Det borde ju vara svårare utföra partiell avbländning än total avbländning som idag, och det tog 5 år att få till någorlunda.
Bil bil är f.ö. inte alltför intresserad av att blända för bilar framför konstaterade jag idag.
Däremot bländar den av bra för mötande, jag fick inget helljusblink från mötande bilar, inte ens från långtradare.
Problemet ligger ju inte i att blända av eller släcka pixlar. Det ligger i huruvida du vill blända av helt eller vilka pixlar du vill släcka. Om bilen anser att det inte är en mötande bil och därav inte släcka, så släcks det inte. Vilket kan bli väldigt fel då alla framför bilen blir bländade.
Om bilen anser att det är en bil, mötande eller i samma riktning så kan den välja att släcka belysningen bara där. Det blir då inte lika fel som ovan. Du kommer nog inte ens märka att den släcker en stund på 1-2 meters bredd, 50-200 meter framför bilen.
Det är bara min teori.
Grejen är att det är dynamiskt, d.v.s. ljusen från mötande trafik kommer att röra sig i förhållande till strålkastarna och kamerans synfält vilket gör att man kontinuerligt måste beräkna vilka pixlar/zoner som skall vara tända.
Med vanlig avbländning räcker det att detektera minst en ljuspunkt inom en viss sektor och därmed släcka helljuset.
Jämför med om du själv skulle utföra partiell avbländning jämfört med konventionell avbländning.
Ja så är det ju. Det är kontinuerligt att både se om det är en punkt som ska bländas av för, samt släcka berörda pixlar i lampan. Men jag tror att identifieringen sker någorlunda likadant. Bilen måste ju även idag för varje millisekund se om det är en bil som ligger framför eller ej. Stora skillnaden borde nog vara att det körs flera liknande processer samtidigt för just avbländningen.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Tror att avbländning är en relativt enkel funktion och som inte behöver så sofistikerad objektigenkänning. Ett tillräckligt stark ljus kan räcka för att släcka relevanta pixlar. Liksom röda ljus i färdriktningen
Det borde ju vara svårare utföra partiell avbländning än total avbländning som idag, och det tog 5 år att få till någorlunda.
Bil bil är f.ö. inte alltför intresserad av att blända för bilar framför konstaterade jag idag.
Däremot bländar den av bra för mötande, jag fick inget helljusblink från mötande bilar, inte ens från långtradare.
Problemet ligger ju inte i att blända av eller släcka pixlar. Det ligger i huruvida du vill blända av helt eller vilka pixlar du vill släcka. Om bilen anser att det inte är en mötande bil och därav inte släcka, så släcks det inte. Vilket kan bli väldigt fel då alla framför bilen blir bländade.
Om bilen anser att det är en bil, mötande eller i samma riktning så kan den välja att släcka belysningen bara där. Det blir då inte lika fel som ovan. Du kommer nog inte ens märka att den släcker en stund på 1-2 meters bredd, 50-200 meter framför bilen.
Det är bara min teori.
Grejen är att det är dynamiskt, d.v.s. ljusen från mötande trafik kommer att röra sig i förhållande till strålkastarna och kamerans synfält vilket gör att man kontinuerligt måste beräkna vilka pixlar/zoner som skall vara tända.
Med vanlig avbländning räcker det att detektera minst en ljuspunkt inom en viss sektor och därmed släcka helljuset.
Jämför med om du själv skulle utföra partiell avbländning jämfört med konventionell avbländning.
Ja så är det ju. Det är kontinuerligt att både se om det är en punkt som ska bländas av för, samt släcka berörda pixlar i lampan. Men jag tror att identifieringen sker någorlunda likadant. Bilen måste ju även idag för varje millisekund se om det är en bil som ligger framför eller ej. Stora skillnaden borde nog vara att det körs flera liknande processer samtidigt för just avbländningen.
Identifieringen är säkert liknande men istället för att slå av helljuset totalt vid osäkerhet
så kan man slå av områden som kanske är ett fordon, det blir inte lika osäkert och ”förödande”
att tolka en ljuspunkt fel utan man kan ”kosta på sig” att släcka ner ”utifall att” det är ett fordon.
Det borde ju vara svårare utföra partiell avbländning än total avbländning som idag, och det tog 5 år att få till någorlunda.
Bil bil är f.ö. inte alltför intresserad av att blända för bilar framför konstaterade jag idag.
Däremot bländar den av bra för mötande, jag fick inget helljusblink från mötande bilar, inte ens från långtradare.
Problemet ligger ju inte i att blända av eller släcka pixlar. Det ligger i huruvida du vill blända av helt eller vilka pixlar du vill släcka. Om bilen anser att det inte är en mötande bil och därav inte släcka, så släcks det inte. Vilket kan bli väldigt fel då alla framför bilen blir bländade.
Om bilen anser att det är en bil, mötande eller i samma riktning så kan den välja att släcka belysningen bara där. Det blir då inte lika fel som ovan. Du kommer nog inte ens märka att den släcker en stund på 1-2 meters bredd, 50-200 meter framför bilen.
Det är bara min teori.
Grejen är att det är dynamiskt, d.v.s. ljusen från mötande trafik kommer att röra sig i förhållande till strålkastarna och kamerans synfält vilket gör att man kontinuerligt måste beräkna vilka pixlar/zoner som skall vara tända.
Med vanlig avbländning räcker det att detektera minst en ljuspunkt inom en viss sektor och därmed släcka helljuset.
Jämför med om du själv skulle utföra partiell avbländning jämfört med konventionell avbländning.
Ja så är det ju. Det är kontinuerligt att både se om det är en punkt som ska bländas av för, samt släcka berörda pixlar i lampan. Men jag tror att identifieringen sker någorlunda likadant. Bilen måste ju även idag för varje millisekund se om det är en bil som ligger framför eller ej. Stora skillnaden borde nog vara att det körs flera liknande processer samtidigt för just avbländningen.
Identifieringen är säkert liknande men istället för att slå av helljuset totalt vid osäkerhet
så kan man slå av områden som kanske är ett fordon, det blir inte lika osäkert och ”förödande”
att tolka en ljuspunkt fel utan man kan ”kosta på sig” att släcka ner ”utifall att” det är ett fordon.
Exakt så!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Uppdaterar just till 2024.2.3 och enligt internet så ska detta innebära Matrix, vi får väl vänta tills det blir mörkt för att kolla, någon som redan fått uppgraderingen och vet?
Uppdaterar just till 2024.2.3 och enligt internet så ska detta innebära Matrix, vi får väl vänta tills det blir mörkt för att kolla, någon som redan fått uppgraderingen och vet?
Uppdaterar just till 2024.2.3 och enligt internet så ska detta innebära Matrix, vi får väl vänta tills det blir mörkt för att kolla, någon som redan fått uppgraderingen och vet?
Releasenoteringarna bruka bara byggas på för minor-release så jämfört med 24.2.2 så verkar det bara vara en påminnelse att plugga in bilen som är nytt. Ev buggfixar möjligen.
Vi kan ju inte bara plötsligt sluta prata om Matrix-headlights Det borde väl ligga gabska nära i tiden att tidigare Model 3 får det? Jag ser sjukt mycket fram emot det, fetaste uppdateringen på länge.
Vi kan ju inte bara plötsligt sluta prata om Matrix-headlights Det borde väl ligga gabska nära i tiden att tidigare Model 3 får det? Jag ser sjukt mycket fram emot det, fetaste uppdateringen på länge.
Va, har du fått det ännu?
Det vore en intressant uppdatering att få snart men efter lite sporadiskt läsande om det så har ju förväntningarna på hur bra det är sänkts lite. Men som sagt det blir kul att se.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det vore en intressant uppdatering att få snart men efter lite sporadiskt läsande om det så har ju förväntningarna på hur bra det är sänkts lite. Men som sagt det blir kul att se.
De "äldre" bilarna har ju bättre förutsättningar eftersom de har mycket flera segment. Sen vet vi förstås inte om det utnyttjas.
Vi kan ju inte bara plötsligt sluta prata om Matrix-headlights Det borde väl ligga gabska nära i tiden att tidigare Model 3 får det? Jag ser sjukt mycket fram emot det, fetaste uppdateringen på länge.
2024.8.x borde komma i första version inom någon vecka. Jag håller tummarna (men inte andan!) för att det kommer till Y/3 då.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Nu är det ju knappt mörkt på kvällarna längre, räknar inte med att den kommer innan sommartidsomställningen
Nej men med tanke på när bananerna mognar så...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det vore en intressant uppdatering att få snart men efter lite sporadiskt läsande om det så har ju förväntningarna på hur bra det är sänkts lite. Men som sagt det blir kul att se.
Nej, jag har inte fått den ännu men jag kan längta lite efter just denna uppdateringen. Kör en hel del mörkare landsvägar vid konstiga tider på dygnet och helljusautomatiken som finns nu vinner ju knappast några priser..
Uppdaterar just till 2024.2.3 och enligt internet så ska detta innebära Matrix, vi får väl vänta tills det blir mörkt för att kolla, någon som redan fått uppgraderingen och vet?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---