Vad går sönder när >~10kmil passerats?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ready4tesla

Vad går sönder när >~10kmil passerats?

Inlägg av ready4tesla »

Hej!
Jag har tittat på långmilsbilar då jag vill ned i pris.

Vad är körsträckeberoende?
- drivlina? Garanti verkar generös..
- snedslitna däck. Är framvagn känslig för trottoarkanter och kommer ur läge?
- hur kollar man degradation? Går laddning upp till 100% även om kapacitet sjunkit till 90%?
- skinn verkar tåligt, spricker det vid ratt eller säte?
- tunn lack huv känslig men stenskott rostar ej?
- övriga komponenter?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Vad går sönder när >~10kmil passerats?

Inlägg av lator »

ready4tesla skrev:
Hej!
Jag har tittat på långmilsbilar då jag vill ned i pris.

Vad är körsträckeberoende?
- hur kollar man degradation? Går laddning upp till 100% även om kapacitet sjunkit till 90%?
- övriga komponenter?
Drivlina 8 år. Tar ju et tag till innan man når det...
Framvagnen ser ut att vara dimensionerad för att sitta på en större Jeep eller mindre lastbil. Har svårt att tro att den inte skulle tåla lite misshandel.
Degradering kan egentligen bara konstateras med hjälp av körsträcka vilken också kan luras beroende på mjukvara men rent allmänt så är det nog inget problem.
Skinnet verkar inte vara av absolut högsta kvalitet men ägarna är i stor utsträckning rädda om sina bilar så hittar du en bil med trasigt skinn ska du nog akta dig...
Många folierar sin front (vissa hela bilen) annars är inte en omlackering av huven någon kostsam historia om det inte är MC Red eller white...
Knapparna på ratten har täckbrickor som inte håller så bra. Den nya typen är mkt bättre. Antar att det går att byta till dem och att det görs på garanti.
Generellt så verkar Model S hålla bra med vissa detaljproblem som åtgärdas utan knussel på SC.
Om jag skulle köpa en långmilare skulle jag titta på hjul och tecken på omlackering samt ägarens allmänna status vad gäller ordning och reda... Det kan löna sig.

Bara mina tankar då jag har haft samma funderingar som du eftersom priset på en lågmilare ligger över min ribba... Och med autopilot kom nästa ribba! :evil:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Tåligt skinn?

Haft min bil i lite över en månad och förvisso redan lagt ca 700 mil på mätaren...men redan märker jag av att skinnet verkar snarare ömtåligt än tåligt...?

Lyckats göra märke på armstöd samt på dörren (knappt synligt men finns där) utan att jag märkt det vid tillfället, samt att kollar man i sätet verkar det som att det redan börjar märkas att man suttit en del i bilen.

Har haft amerikanskt förr och då upplevt skinnet som "Ja, lite känsligt är det nog..." I Teslan känner jag mig nästan rädd att något ska hända med skinnet...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Tesla fixar i princip allt. Skulle inte oroa mig.

Upplever det som vilken annan bil som helst, dvs har inte haft några problem. Kört ca 1500mil.

Ladda till 90% se vad den rapporterar för typical range, brukar inte vara några fel. Har sett en Tesla med 25.000mil och ca 95% batterikapacitet kvar fortfarande.

En del här på forumet har säkert suttit i en Bently eller något och jämför med det, men jag anser att det håller standard nivå, inte premium men god standard.

Standard för en bra bil, men bättre än budget bilarna eftersom dom har 16 lager lack på flera lackmodeller.

- övriga komponenter?
Bra bilar :)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Drive units är ett frekvent problem. Många har fått fler än en utbytta. Panoramataket läcker ibland.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Drive units är ett frekvent problem. Många har fått fler än en utbytta. Panoramataket läcker ibland.
Om panoramataket läckt och SC fixat felet så läcker det inte igen. Tippar att de flesta som fått vatten över sig när det regnat har sett till att få felet åtgärdat - har svårt att tro att det finns långmilare med med läckande glastak.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Sök upp film med TeslaBjörn på youtube när han gör en tillbakablick på de första 210000 km han kört med sin MS. Han går igenom allt som krånglat och gått sönder.
Hittade länken...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Skinnet är INTE tåligt. Det är inte i närheten av skinnet i något av alla andra bilar jag haft. Teslans skinn är betydligt sämre än dåligt gällande slitstyrka. Trevligt och fint är det ju dock, så länge det håller.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Haglund skrev:
Skinnet är INTE tåligt. Det är inte i närheten av skinnet i något av alla andra bilar jag haft. Teslans skinn är betydligt sämre än dåligt gällande slitstyrka. Trevligt och fint är det ju dock, så länge det håller.
Skönt att någon annan har samma/liknande åsikt som mig!

Vid första kontakt med Service tänkte jag påpeka det och se deras respons iallafall!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Haglund skrev:
Använder man lite skinnvårdsprodukter, så får man ett betydligt bättre resultat.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

apkungen skrev:
Ældre performance (RWD) bilar hade stora problem med DU. Mycket bættre numera, speciellt 4WD.
Panotaket læcker vatten från fabrik verkar det som (føre aug 15). Det fixade service utan fortsatta læckage før min del.
Annars blir bilen bara bættre å bættre !
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Haglund skrev:
Du har aldrig haft en nyare Passat med skinnklädsel, det hör jag direkt :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

HelectriC skrev:
Haglund skrev:
Använder man lite skinnvårdsprodukter, så får man ett betydligt bättre resultat.
Har, sedan jag fick bilen i mitten på december 2015, behandlat skinnet inte mindre än fyra gånger med Autoglyms lädervårdsprylar. Samma grejer som jag använt på mina tidigare bilar. Skinnet blir mjukt, fint, mättat och bra. Men slitstarkt är det tyvärr ändå inte.

danni skrev:
Haglund skrev:
Stämmer. Men ett antal BMW, en Merca och lite annat. Både nyare och äldre, välvårdade och vanvårdade, men skinnet har aldrig varit så känsligt som det i Teslan är efter 3 månader...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

HelectriC skrev:
Haglund skrev:

Har tänkt köra något, köpte Meguairs variant men inte kommit för mig att sätta igång och smörja in!

Har du även behandlat ratt / armstöd osv? Eller bara stolar?

/Jocce
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Haglund skrev:
danni skrev:
Haglund skrev:
Stämmer. Men ett antal BMW, en Merca och lite annat. Både nyare och äldre, välvårdade och vanvårdade, men skinnet har aldrig varit så känsligt som det i Teslan är efter 3 månader...
Såhär såg min Passat 2012 ut på sidostödet efter ca 3800 mil:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

apkungen skrev:
Men det där verkar överspelat. Jag har inte hört om någon som haft problem senaste året med varken panoramataket eller DU. Och de som hade problem har fått det åtgärdat. Rätta mig om jag har fel....
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ekenman skrev:
apkungen skrev:
Men det där verkar överspelat. Jag har inte hört om någon som haft problem senaste året med varken panoramataket eller DU. Och de som hade problem har fått det åtgärdat. Rätta mig om jag har fel....
DU är ff problem, inte många dagar sedan det skrevs i annan tråd att det var svårt att ens få tag i en DU för ett byte, gäller både nyare och äldre bilar.
Jag bytte 2st i somras och sedan dess har det vart många andra oxo som haft problem.
Dom renoverar ju dessutom bara upp gamla och monterar vid byte så....... (ok antar att vissa får en ny DU, men har inte hört hur man kollar om man fått en ny eller renoverad)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Angående skinnet kan man ju se om man hittar en begagnad med tyg annars. För till skillnad mot skinnet så håller tyget hög tyg-klass jämfört med andra bilar.
Enda nackdelen är väl att man blir begränsad till svart klädsel, men annars skulle jag nog säga att det bara är fördelar om man tittar på begagnat.
På en ny bil är det ju lite annorlunda då next gen stolen bara finns med skinn. Men den är ändå inte värd vad den kostar...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

matbl skrev:
Angående skinnet kan man ju se om man hittar en begagnad med tyg annars. För till skillnad mot skinnet så håller tyget hög tyg-klass jämfört med andra bilar.
Enda nackdelen är väl att man blir begränsad till svart klädsel, men annars skulle jag nog säga att det bara är fördelar om man tittar på begagnat.
På en ny bil är det ju lite annorlunda då next gen stolen bara finns med skinn. Men den är ändå inte värd vad den kostar...
Håller helt och hållet med. Textil är bäst och bekvämast. Next gen behövs inte om man har textil eftersom friktionen är mycket högre än skinn.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

ekenman skrev:
apkungen skrev:
Tesla bytte tydligen takluckekonstruktion något på bilar som levererats efter juli ca. Min från aug 15 erbjöd en skvätt vatten i pallet efter nästan varje regn, men efter service är det tätt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar