Japp, vad kan gå fel?

Moderator: Redaktion
Som sagt håller med om att det kan gå ännu mer söderut i närtid (PE är hög på ca 40 (5-20 brukade aktiestiensen prata om som bra nivå)) men på några års sikt så tror jag på bolaget (vi kommer behöva gå över till eldrift för transportsektorn då världens olje och gastillgångar mfl är ändliga och ligger kring peak utvinning) sedan har vi detta med klimatförändringar, lokala utsläpp mm.Xanthopteryx skrev: ↑05 mar 2024 17:33Beklagar sorgen.NiklasTesla skrev: ↑05 mar 2024 12:21Själv köpte jag lite mer TSLA precis. Kursen kan nog gå lite söderut till men jag ser en vändning inom senast ett par år.spacecoin skrev: ↑05 mar 2024 12:05Inte om man får tro Troy Teslike. Q1 verkar bli långt sämre än Q4 om man får tro honom.
"Over the last 3 years, Tesla sales in Q1 have been higher than the preceding Q4. That's not g!oing to be the case in this quarter.
Instead, Q1 2024 will be much less than 484K in Q4 2023 or 466K in Q2 2023. It's not great."
Teslas vändning av bilförsäljningen är avhängt fortsatta bidrag i USA och nya bidrag på andra stora marknader (Kina, EU) och en vändning av den globala ekonomin. Givet att det står och väger i USA, är recession i större delen av EU och verkar gå åt helvete i Kina, så skulle jag personligen vänta ett kvartal och se.
MVH
Vore jag dig skulle jag sälja igen. Det kommer inte gå uppåt (självklart volatiliten som vi sett men ingen stadig långvarig uppgång) utan snarare nedåt. Tesla är så löjligt övervärderat så det finns inte.
PE är inte 40. Den är 40.9 baserat på 2023 års EPS (4.30) och dagens kurs (176).NiklasTesla skrev: ↑07 mar 2024 09:43Som sagt håller med om att det kan gå ännu mer söderut i närtid (PE är hög på 40 (5-20 brukade aktiestiensen prata om som bra nivå)) men på några års sikt så tror jag på bolaget (vi kommer behöva gå över till eldrift för transportsektorn då världens olje och gastillgångar mfl är ändliga och ligger kring peak utvinning) sedan har vi detta med klimatförändringar, lokala utsläpp mm.
Då undrar jag lite försiktigt hur kommer du fram till PE 120 baserat på konsensus ? Baserat på datan i din länk är konsensus EPS 3,05 för 2024 och uträknat på dagens kurs har jag svårt att se hur PE skulle kunna bli 120. 60 möjligtvis, men det är ju rätt långt ifrån 120. Väsentligt längre än 40 från 40,9 som verkade vara värt att anmärka på.spacecoin skrev: ↑07 mar 2024 11:13PE är inte 40. Den är 40.9 baserat på 2023 års EPS (4.30) och dagens kurs (176).NiklasTesla skrev: ↑07 mar 2024 09:43Som sagt håller med om att det kan gå ännu mer söderut i närtid (PE är hög på 40 (5-20 brukade aktiestiensen prata om som bra nivå)) men på några års sikt så tror jag på bolaget (vi kommer behöva gå över till eldrift för transportsektorn då världens olje och gastillgångar mfl är ändliga och ligger kring peak utvinning) sedan har vi detta med klimatförändringar, lokala utsläpp mm.
Dagens kurs beräknat på EPS-konsensus för 2024 ger ett PE på över 120. Inte ens 2025 bedömer analytikerkåren att Tesla kommer att överträffa 2023 år resultat.
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/analysis/
Värt att tänka på är att analytikerna hoppas mycket på FSD. Om man är skeptisk till Robotaxi och FSD är TSLA värd ungefär $100 per aktie enligt analytikerna. Det räcker alltså inte med att öka bilförsäljningen med i genomsnitt 15% per år över fem år för att motivera dagens värdering.
Om Tesla ökar vinsten med 15% i genomsnitt varje år från 2025 och framåt kommer P/E att ligga på 20 år 2030 till dagens kurs.
Varför 15%? Det är det analytikerna tror. Om man tittar i backspegeln har tillväxten varit 70% per år i snitt mellan 2019-2023.
Tack för trevligt svar, uppskattas! Det händer att man räknar fel ibland.spacecoin skrev: ↑07 mar 2024 19:36Ja det blev ju fel där....
Tack för att du kollar!
Nu tror ju jag att 3.05 är högt iofs för 2024 och PE 120 var baserat på mitt EPS-estimat, men hela poängen är att aktien fortsatt är dyr om man inte tror på FSD.
PE 30 till dagens kurs 2030 om man växer med 15% per år, vilket inte är helt trivialt för en tillverkningsindustri. Men det klarar säkert Tesla i snitt om de lanserar ett par bilmodeller som känns ny och läcker de kommande 3-4 åren. M2 väcker nog inga större ha-begär hos folk om de fortsätter i Teslastil och bara göra allt billigare. Jag tror det är en kass strategi att tävla med kineser i billiga bilar.
Tack själv!Mnil69 skrev: ↑07 mar 2024 19:57Tack för trevligt svar, uppskattas! Det händer att man räknar fel ibland.spacecoin skrev: ↑07 mar 2024 19:36Ja det blev ju fel där....
Tack för att du kollar!
Nu tror ju jag att 3.05 är högt iofs för 2024 och PE 120 var baserat på mitt EPS-estimat, men hela poängen är att aktien fortsatt är dyr om man inte tror på FSD.
PE 30 till dagens kurs 2030 om man växer med 15% per år, vilket inte är helt trivialt för en tillverkningsindustri. Men det klarar säkert Tesla i snitt om de lanserar ett par bilmodeller som känns ny och läcker de kommande 3-4 åren. M2 väcker nog inga större ha-begär hos folk om de fortsätter i Teslastil och bara göra allt billigare. Jag tror det är en kass strategi att tävla med kineser i billiga bilar.
Men då måste jag fråga hur du kommer fram till PE 30 baserat på dagens kurs och 15% tillväxt fram till 2030? Ärlig fråga, jag fattar verkligen inte, men tycker det är en intressant analys och vill gärna förstå.
Finns inga enkla sätt att vara ”kort” på lite längre sikt i från Sverige så vitt jag vet. Berätta gärna hur om det inte stämmer.models4karl skrev: ↑08 mar 2024 15:26Ni som tycker att TSLA är övervärderad och framhärdar detta gång efter gång, lever ni som ni lär?
Om inte, varför?
Put one's money where one's mouth is…
Om jag ska argumentera för att köpa TSLA så är det väl att elbilsmarknaden växer och att Tesla kanske kan fortsätta växa energy-storage-affären i hög takt. Kan man räkna hem de två delarna så har jag inget problem med att gå in.Mnil69 skrev: ↑08 mar 2024 17:24Nu tillhör jag inte falangen som tycker att TSLA är så fruktansvärt övervärderad, utan jag är lång i aktien, men jag kan förstå att man inte handlar på att aktien ska gå ner, annat än att sälja sin långa position. Det finns nämligen ett väldigt dåligt utbud av produkter för att ta en kort position i TSLA.
Jag minns inte när men Elon uttalade sig nån gång när de började ta betalt att de inte skulle tjäna pengar på Supercharger nätverket utan sätta priser så de skulle gå break-even. (Inkl kostnader för utbyggnad.)
Tesla har väl sagt att de har ca 10% marginal på SuC, eller minns jag fel? Jag tror att de tjänar även när betalande Teslor laddar, medlemskapet för att få det lägre priset kostar inte mycket.TiborBlomhall skrev: ↑08 mar 2024 20:26Jag minns inte när men Elon uttalade sig nån gång när de började ta betalt att de inte skulle tjäna pengar på Supercharger nätverket utan sätta priser så de skulle gå break-even. (Inkl kostnader för utbyggnad.)
De har inte nämnvärt ökat påslaget för laddning för Teslaägare sedan dess. Däremot tar de mer betalt från övriga elbilister. Därmed kan vi anta att ev vinst från Supercharger laddarna kommer från övriga elbilister.
Håller helt med.
Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...
Autonoma humanoider är några få år bort, inte 10-20 årspacecoin skrev: ↑10 mar 2024 00:34Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...
Optimus är inte märkbart bättre än Honda Asimo på att vara teleoperated expensive junk.
Det finns två förklaringar till att Open AI och Figure skulle göra det där på fem dagar:Sabbe skrev: ↑13 mar 2024 17:46Autonoma humanoider är några få år bort, inte 10-20 årspacecoin skrev: ↑10 mar 2024 00:34Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...
Optimus är inte märkbart bättre än Honda Asimo på att vara teleoperated expensive junk.![]()
Betyder det att du hade blivit väldigt imponerad om den inte är teleoperated och inte hårdkodad?spacecoin skrev: ↑13 mar 2024 17:54Det finns två förklaringar till att Open AI och Figure skulle göra det där på fem dagar:Sabbe skrev: ↑13 mar 2024 17:46Autonoma humanoider är några få år bort, inte 10-20 årspacecoin skrev: ↑10 mar 2024 00:34Ja. Tesla kan inte ens få en bil att köra i en väldefinierad labyrint (vårt vägsystem) utan en mänsklig fallback. Roboten kommer efter det, med cirka 10-20 år om man ska få den att göra något autonomt...
Optimus är inte märkbart bättre än Honda Asimo på att vara teleoperated expensive junk.![]()
1) Videon är teleoperated marketing-trams eller hårdkodad.
2) Tesla AI suger fullständigt eftersom de inte kan göra samma sak efter 2 år.
Jag tror på (1). Jag ser framför mig när Elon mejlar till sina engineers och skriker åt dem för deras demo inte är lika cool.
När kommer FSD Robotaxi då? Min gissning är tidigast 2030. Roboten 2035-2040.
Så kan det ju vara även om jag inte tror det.
Inte enligt LeCun, nej, men det finns ju lika tunga namn inom AI (Geoffrey Hinton, Andrew Ng etc) som har en helt annan uppfattning.