Lika bra att ta bort tutan helt och hållet.
Gemene man kan ändå inte hantera den rätt.
Tesla är ännu en gång ledande i utvecklingen när de tagit bort tutan från rattnavet och satt den på en oanvändbar lite touchknapp på ratten.
De kanske kan ta bort funktionen helt i nästa uppdatering så är vi hemma.
Jag tycker vi kan byta ut tutan mot att man istället utför den klassiska franska hälsningen bras d'honneur. Den är ungefär lika enkel att få till i rondell som att hitta pet-knappen.
Jag har tre SEXY Buttons-knappar på yoken (joket):
-Blinka H/V
-Tuta, men då valde jag två olika snäll-tutar-man istället:
-kort tryck = kort tut
-snabbt dubbeltryck = snällt snabbt dubbeltut.
Dom är inte arga nog mot en vårdslös timmerbilschaufför men de fungerar bra mot gångagängare, cyklister, och annat när man behöver göra ngn uppmärksam på något.
Ja, sista åren har jag ofta fått väja, bromsa eller hålla mig undan när jag sett bilar köra på ett inte normalt sätt, dvs väldigt sannolikt titta på mobilen istället för att titta ut.
Det såg jag i princip aldrig från första dagen med körkortet 1983 fram till ~ 2015 eller ngt:
Det har eskalerat mer och nu ser man det beteendet flera ggr per vecka.
Livsfarligt.
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Tror samma sak. Om det är en knapp eller spak är nog irrelevant.
Samma sak om det är touch eller ej.
Det viktiga är att det finns en dedikerad knapp/spak, man ska inte behöva bläddra bland menyer på en skärm.
Med det sagt så suger touchknappar. Hatade dem på min ID4.
touchknappar är riktigt dryga, fungerar inte med handskar och fungerar inte om man har torra händer. Vet inte hur många gånger jag har försökt trycka fram en kölapp utan att skräpet fungerar
touchknappar är riktigt dryga, fungerar inte med handskar och fungerar inte om man har torra händer. Vet inte hur många gånger jag har försökt trycka fram en kölapp utan att skräpet fungerar
Tycker Teslas lösningar är bättre än massa knappar och reglage. Vad är det som egentligen stör utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv? En bara skärmlösning är bättre än dåliga knappar och reglage.
Skillnaden är att man kan manövrera spakar och fysiska knappar och reglage utan att titta ner.
Exakt
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
touchknappar är riktigt dryga, fungerar inte med handskar och fungerar inte om man har torra händer. Vet inte hur många gånger jag har försökt trycka fram en kölapp utan att skräpet fungerar
Fungerar inte med blöta händer heller.
Kanske inte ett lika förekommande problem i en bil som i ett kök. Må vitvarutillverkares skägg för evigt växa inåt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
touchknappar är riktigt dryga, fungerar inte med handskar och fungerar inte om man har torra händer. Vet inte hur många gånger jag har försökt trycka fram en kölapp utan att skräpet fungerar
Fungerar inte med blöta händer heller.
Kanske inte ett lika förekommande problem i en bil som i ett kök. Må vitvarutillverkares skägg för evigt växa inåt.
Ja, någon får gärna förklara varför det måste vara toush på t.ex. induktionshällar istället för ett skjut eller vridreglage.
Det finns väl ingen som seriöst kan hävda att blinkersen fungerar bra på Highland iaf? Eller bättre än de vanliga reglagen är väl kriteriet.
Det får också sägas att sänka blicken för att fokusera längre tid är sämre för trafiksäkerheten. Att ha fysiska reglage gör en i regel snabbare än med en skärm pga hur man måste fokusera om.
Det finns väl ingen som seriöst kan hävda att blinkersen fungerar bra på Highland iaf? Eller bättre än de vanliga reglagen är väl kriteriet.
Det får också sägas att sänka blicken för att fokusera längre tid är sämre för trafiksäkerheten. Att ha fysiska reglage gör en i regel snabbare än med en skärm pga hur man måste fokusera om.
Håller med. Har provkört Highland och gillar den mycket, men blinkersknappar på ratten är en lösning på ett problem som inte finns. Visst vänjer man sig säkert efter ett tag, men varför ska man ändra på något som funkar likadant på alla andra bilar och man dessutom måste använda hela tiden? Vad är nästa steg, att sätta en knapp på ratten för bromsen? Man använder ju den ändå inte speciellt ofta på en Tesla....
touchknappar är riktigt dryga, fungerar inte med handskar och fungerar inte om man har torra händer. Vet inte hur många gånger jag har försökt trycka fram en kölapp utan att skräpet fungerar
Fungerar inte med blöta händer heller.
Kanske inte ett lika förekommande problem i en bil som i ett kök. Må vitvarutillverkares skägg för evigt växa inåt.
Ja, någon får gärna förklara varför det måste vara toush på t.ex. induktionshällar istället för ett skjut eller vridreglage.
För de är billigt.. men även för att så som ett kök ser ut idag så vill du ju inte ha knappar som sticker upp ur spishällen.
Tittar på ugnar, där är de knappar, men där.fungerar de rant praktiskt också.
Sen är ju kanske inte kök riktigt samma sak som bilar och säkerhet runt dessa.
Det finns väl ingen som seriöst kan hävda att blinkersen fungerar bra på Highland iaf? Eller bättre än de vanliga reglagen är väl kriteriet.
Det får också sägas att sänka blicken för att fokusera längre tid är sämre för trafiksäkerheten. Att ha fysiska reglage gör en i regel snabbare än med en skärm pga hur man måste fokusera om.
Håller med. Har provkört Highland och gillar den mycket, men blinkersknappar på ratten är en lösning på ett problem som inte finns. Visst vänjer man sig säkert efter ett tag, men varför ska man ändra på något som funkar likadant på alla andra bilar och man dessutom måste använda hela tiden? Vad är nästa steg, att sätta en knapp på ratten för bromsen? Man använder ju den ändå inte speciellt ofta på en Tesla....
Svärfar kör en Model S och han och de i hans ålder som lånar bilen skiter i att blinka istället. Sjukt trafiksäkert när 70% av alla 55+ som kör bilar med knapp för blinkers slutar blinka i rondeller för det blir för stort fokus på fel sak.
Det finns väl ingen som seriöst kan hävda att blinkersen fungerar bra på Highland iaf? Eller bättre än de vanliga reglagen är väl kriteriet.
Det får också sägas att sänka blicken för att fokusera längre tid är sämre för trafiksäkerheten. Att ha fysiska reglage gör en i regel snabbare än med en skärm pga hur man måste fokusera om.
Håller med. Har provkört Highland och gillar den mycket, men blinkersknappar på ratten är en lösning på ett problem som inte finns. Visst vänjer man sig säkert efter ett tag, men varför ska man ändra på något som funkar likadant på alla andra bilar och man dessutom måste använda hela tiden? Vad är nästa steg, att sätta en knapp på ratten för bromsen? Man använder ju den ändå inte speciellt ofta på en Tesla....
Svärfar kör en Model S och han och de i hans ålder som lånar bilen skiter i att blinka istället. Sjukt trafiksäkert när 70% av alla 55+ som kör bilar med knapp för blinkers slutar blinka i rondeller för det blir för stort fokus på fel sak.
Så därför behöver de inte vara lätt att använda en blinkers eller vad är de du försöker få fram?
Vad ska de ha fokus på?
Ja, någon får gärna förklara varför det måste vara touch på t.ex. induktionshällar istället för ett skjut eller vridreglage.
Som andra skrivit, för att det blir mycket billigare så. Men också sämre. Det finns faktiskt hällar med traditionella vridreglage som ligger i fronten på bänken, men de hällarna är väldigt mycket dyrare. Kommer ändock att bli en sån så småningom i mitt kök. Touchreglage på spishällar är dåliga på många sätt.
Det finns väl ingen som seriöst kan hävda att blinkersen fungerar bra på Highland iaf? Eller bättre än de vanliga reglagen är väl kriteriet.
Det får också sägas att sänka blicken för att fokusera längre tid är sämre för trafiksäkerheten. Att ha fysiska reglage gör en i regel snabbare än med en skärm pga hur man måste fokusera om.
Håller med. Har provkört Highland och gillar den mycket, men blinkersknappar på ratten är en lösning på ett problem som inte finns. Visst vänjer man sig säkert efter ett tag, men varför ska man ändra på något som funkar likadant på alla andra bilar och man dessutom måste använda hela tiden? Vad är nästa steg, att sätta en knapp på ratten för bromsen? Man använder ju den ändå inte speciellt ofta på en Tesla....
Svärfar kör en Model S och han och de i hans ålder som lånar bilen skiter i att blinka istället. Sjukt trafiksäkert när 70% av alla 55+ som kör bilar med knapp för blinkers slutar blinka i rondeller för det blir för stort fokus på fel sak.
Gjorde nog mig skyldig till detsamma några gånger under min provkörning. Känns ju inte så trafiksäkert att titta ner på ratten för att hitta rätt knapp när man ska köra ut ur en rondell. Kanske Tesla blir tvugna att backa om de får 4 stjärnor i Euro NCAP....
På Cybertruck funkar det i alla fall lite bättre tack vare Steer by wire:
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Det finns väl ingen som seriöst kan hävda att blinkersen fungerar bra på Highland iaf? Eller bättre än de vanliga reglagen är väl kriteriet.
Det får också sägas att sänka blicken för att fokusera längre tid är sämre för trafiksäkerheten. Att ha fysiska reglage gör en i regel snabbare än med en skärm pga hur man måste fokusera om.
Håller med. Har provkört Highland och gillar den mycket, men blinkersknappar på ratten är en lösning på ett problem som inte finns. Visst vänjer man sig säkert efter ett tag, men varför ska man ändra på något som funkar likadant på alla andra bilar och man dessutom måste använda hela tiden? Vad är nästa steg, att sätta en knapp på ratten för bromsen? Man använder ju den ändå inte speciellt ofta på en Tesla....
Svärfar kör en Model S och han och de i hans ålder som lånar bilen skiter i att blinka istället. Sjukt trafiksäkert när 70% av alla 55+ som kör bilar med knapp för blinkers slutar blinka i rondeller för det blir för stort fokus på fel sak.
Så därför behöver de inte vara lätt att använda en blinkers eller vad är de du försöker få fram?
Vad ska de ha fokus på?
Tvärtom. Och fokus när man kör bil bör vara på vägen, de på den och det som omger vägen. Inte att hitta blinkersknappen.
Det finns väl ingen som seriöst kan hävda att blinkersen fungerar bra på Highland iaf? Eller bättre än de vanliga reglagen är väl kriteriet.
Det får också sägas att sänka blicken för att fokusera längre tid är sämre för trafiksäkerheten. Att ha fysiska reglage gör en i regel snabbare än med en skärm pga hur man måste fokusera om.
Håller med. Har provkört Highland och gillar den mycket, men blinkersknappar på ratten är en lösning på ett problem som inte finns. Visst vänjer man sig säkert efter ett tag, men varför ska man ändra på något som funkar likadant på alla andra bilar och man dessutom måste använda hela tiden? Vad är nästa steg, att sätta en knapp på ratten för bromsen? Man använder ju den ändå inte speciellt ofta på en Tesla....
Svärfar kör en Model S och han och de i hans ålder som lånar bilen skiter i att blinka istället. Sjukt trafiksäkert när 70% av alla 55+ som kör bilar med knapp för blinkers slutar blinka i rondeller för det blir för stort fokus på fel sak.
Så därför behöver de inte vara lätt att använda en blinkers eller vad är de du försöker få fram?
Vad ska de ha fokus på?
Tvärtom. Och fokus när man kör bil bör vara på vägen, de på den och det som omger vägen. Inte att hitta blinkersknappen.
Lagen kräver dock att du ska använda blinkers vilket gör den total trafiksäkerheten säkrare, här finns de ingen tvekan.
"In line with our next planned step-change in protocols being introduced from 2026, ANCAP will discourage manufacturers from locating key vehicle controls such as indicators, hazard lights, horn and windscreen wipers within touch screens," ANCAP CEO Carla Hoorweg told Drive.
"Physical buttons or stalks to operate these key vehicle controls will be encouraged through scoring, with manufacturers awarded points for the prioritisation of physical controls."
Håller med. Har provkört Highland och gillar den mycket, men blinkersknappar på ratten är en lösning på ett problem som inte finns. Visst vänjer man sig säkert efter ett tag, men varför ska man ändra på något som funkar likadant på alla andra bilar och man dessutom måste använda hela tiden? Vad är nästa steg, att sätta en knapp på ratten för bromsen? Man använder ju den ändå inte speciellt ofta på en Tesla....
Svärfar kör en Model S och han och de i hans ålder som lånar bilen skiter i att blinka istället. Sjukt trafiksäkert när 70% av alla 55+ som kör bilar med knapp för blinkers slutar blinka i rondeller för det blir för stort fokus på fel sak.
Så därför behöver de inte vara lätt att använda en blinkers eller vad är de du försöker få fram?
Vad ska de ha fokus på?
Tvärtom. Och fokus när man kör bil bör vara på vägen, de på den och det som omger vägen. Inte att hitta blinkersknappen.
Lagen kräver dock att du ska använda blinkers vilket gör den total trafiksäkerheten säkrare, här finns de ingen tvekan.
Om du släpper blicken från vägen för att leta blinkersknapp så är det inte säkrare.
Svärfar kör en Model S och han och de i hans ålder som lånar bilen skiter i att blinka istället. Sjukt trafiksäkert när 70% av alla 55+ som kör bilar med knapp för blinkers slutar blinka i rondeller för det blir för stort fokus på fel sak.
Så därför behöver de inte vara lätt att använda en blinkers eller vad är de du försöker få fram?
Vad ska de ha fokus på?
Tvärtom. Och fokus när man kör bil bör vara på vägen, de på den och det som omger vägen. Inte att hitta blinkersknappen.
Lagen kräver dock att du ska använda blinkers vilket gör den total trafiksäkerheten säkrare, här finns de ingen tvekan.
Om du släpper blicken från vägen för att leta blinkersknapp så är det inte säkrare.
Vet inte ens vad du försöker med.
Nej därför bör man ha en spak för de är så mycket mycket enklare och man behöver inte släppa ögonen från vägen.
Men jag börjar tror att vi kanske har samma åsikt egentligen eller?
Så därför behöver de inte vara lätt att använda en blinkers eller vad är de du försöker få fram?
Vad ska de ha fokus på?
Tvärtom. Och fokus när man kör bil bör vara på vägen, de på den och det som omger vägen. Inte att hitta blinkersknappen.
Lagen kräver dock att du ska använda blinkers vilket gör den total trafiksäkerheten säkrare, här finns de ingen tvekan.
Om du släpper blicken från vägen för att leta blinkersknapp så är det inte säkrare.
Vet inte ens vad du försöker med.
Nej därför bör man ha en spak för de är så mycket mycket enklare och man behöver inte släppa ögonen från vägen.
Men jag börjar tror att vi kanske har samma åsikt egentligen eller?
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.
Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.