Energiföretagen presenterar varje vecka statistik över Sveriges elproduktion från de stora källorna så som vattenkraft, vindkraft, kärnkraft och övrig värmekraft. De tar även med vår elanvänding och räknar ut vår elexport utifrån det. Nu är det lite bristfälligt då den inte tar med samtliga kraftslag men skulle ändå påstå att det ger en bra överblick.
Då jag följt den statistiken under lång tid så har jag kunnat göra diagram över hur produktionen har sätt ut i form av rullande 52 veckor för de fyra kraftslagen sen början av 2019. Eftersom det är rullande 52 veckor så är första punkten i princip en bild av hur år 2018 såg ut.
Där går det att se att vattenkraften har haft några bra år men har under 2023 tappat en del för att sen nu senaste tiden återhämtat sig.
Kärnkraften har haft ett antal reaktorer nedstängda under denna tiden men driftproblem ovanpå detta har lätt till att den har tappat en hel del. Däremot så har de senaste veckorna gått betydligt bättre än för ett år sedan så den klättrar uppåt nu, kommer vi nå 50 TWh igen?
Vindkraften hade en fin tillväxt men sen från slutet av 2022 så har den nästan legat still, för att sen växa något nu i år tack vare några riktigt bra veckor.
Värmekraften vet jag inte riktigt vad som har hänt med men den är nästan under bottennivån den hade i slutet av 2020 och går mot det i snabb hastighet. Har det att göra med att mer källsorteras i Europa tack vare nya lagar? Har värmekraften fått prioritera värme till fjärrvärmenätet över elproduktion? Eller är det helt enkelt inte lönsamt nu när vi har lägre elpriser igen?
Slår vi ihop allt detta och lägger in vår faktiska elanvändning, alltså ej temperaturkorrigerad så går det att se att vår elexport minskar succesivt nu för tillfället.
Här är länk till senaste statistiken där man även kan se fyllnadsgraden på våra vattenmagasin, vi ligger idag under både det normala för tiden på året och hur det var samma tid förra året. Vi får väll se hur långt tid det tar innan det börjar fyllas på igen med vårfloden för här i södra Sverige så är det definitivt vår.
https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf