Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Moderator: Redaktion
Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Har haft problem i över ett år med att vår Ionoiq 5 inte startar pga startbatteriet laddas ur. Vi har haft bilen inlämnad på verkstad flera gånger för olika mätningar och tester. Vi har sen länge kopplat bort alla tredjepartsappar. För några veckor sedan byttes startbatteriet ut men samma problem uppstår fortfarande. Efter att ha informerat vår verkstad om att problemet fortfarande kvarstår så fick vi följande svar:
"Då har vi svaret på varför det drar ut 12v batteriet om den alltid är inkopplad.
Vad det är som triggas av det övergår min kunskap men jag har pratat Hyundais tekniska support som svarar på alla felsökningar som tekniker behöver hjälp med i Sverige.
Pratar jag med teknikern så säger han att det högst troliga är att när du har en laddsladd inkopplad så kommer laddboxen söka kontakt med bilens canbus system för att känna av laddnivå i bilen och se efter om bilen lagt in laddschema. När laddboxen söker av bilen går förbrukningen upp till 5-6 ampere mot normala 30 milli ampere ”tjuvförbrukning” så står bilen för länge med laddsladd inkopplad så hinner inte bilens underhållsladdning med att underhållsladda upp 12v batteriet."
Varav jag ifrågasätter hans svar och undrar om han på allvar menar att en elbil inte kan ha en laddkabbel i utan att riskera att startbatteriet laddas ur. Svaret vi får då är:
"Så länge bilen laddar är det inga problem. Problemen uppstår ju när laddsladden är inkopplad men bilen inte laddas.
Vad som är rimligt i detta vet jag inte, jag försöker hjälpa dig att undgå att batteriet dräneras.
Det är ju inte så att de gissar när de personligen ringer mig och försöker förstå problemet och förklarar att om någon av dessa 2 saker inträffar så är det där problemet ligger."
och efter det:
"Det som är sagt inte problem att ladda bilen normalt. Laddar bilen till 03:00 är det givetvis inte så att du behöver ställa klockan för att gå ut och dra ut sladden om du ska åka till jobb etc vid 07:00.
Men är du hemma 16:00 och stoppar i sladden och bilen inte ska laddas förrän 24:00 och du sedan drar iväg 13:00 dagen efter med sladden sittandes hela tiden, det är då problemen kan uppstå.
Ska du ladda så kan man ju gå ut och stoppa i sladden 22:00 och sen när ni vaknar gå ut och dra ut sladden. Det är lösningen i nuläget för att slippa utdraget batteri och då yttre åverkan som gör att en garanti inte går igenom på ett nytt batteri.
I nuläget finns det inget jag case jag kan dra i då det med nuvarande information inte finns någon annan åtgärd att utföra.
Annars får jag råda dig att försöka ta kontakt med Hyundai Sverige och se om de har svar på vart denna information finns i manual eller liknande."
Så verkstaden (holmgrens bil) tänker inte längre driva det här ärendet då de anser att det inte ingår i garantin utan vi som har ett märkligt laddningsmönster.... Är det bara jag som tycker det här är orimligt? Vet inte riktigt hur jag ska driva ärendet vidare då jag tycker det är orimligt att lösningen är att vi inte får ha laddsladden inkopplad mer än 24h efter laddning annars riskerar vi att den inte startar...
Men jag kan ställa mig frågan:
* Om jag kör till flygplatsen/färjan/tåget för att åka iväg under helgen o passar på att ladda bilen under det tillfället, ska jag då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Kommunens elbilar står inkopplade så fort de är parkerade och används mer eller mindre aldrig under helgerna... ska dom då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Poolbilar som drivs på el kan även dom stå parkerade under en längre period utan att användas, ska även dom kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
"Då har vi svaret på varför det drar ut 12v batteriet om den alltid är inkopplad.
Vad det är som triggas av det övergår min kunskap men jag har pratat Hyundais tekniska support som svarar på alla felsökningar som tekniker behöver hjälp med i Sverige.
Pratar jag med teknikern så säger han att det högst troliga är att när du har en laddsladd inkopplad så kommer laddboxen söka kontakt med bilens canbus system för att känna av laddnivå i bilen och se efter om bilen lagt in laddschema. När laddboxen söker av bilen går förbrukningen upp till 5-6 ampere mot normala 30 milli ampere ”tjuvförbrukning” så står bilen för länge med laddsladd inkopplad så hinner inte bilens underhållsladdning med att underhållsladda upp 12v batteriet."
Varav jag ifrågasätter hans svar och undrar om han på allvar menar att en elbil inte kan ha en laddkabbel i utan att riskera att startbatteriet laddas ur. Svaret vi får då är:
"Så länge bilen laddar är det inga problem. Problemen uppstår ju när laddsladden är inkopplad men bilen inte laddas.
Vad som är rimligt i detta vet jag inte, jag försöker hjälpa dig att undgå att batteriet dräneras.
Det är ju inte så att de gissar när de personligen ringer mig och försöker förstå problemet och förklarar att om någon av dessa 2 saker inträffar så är det där problemet ligger."
och efter det:
"Det som är sagt inte problem att ladda bilen normalt. Laddar bilen till 03:00 är det givetvis inte så att du behöver ställa klockan för att gå ut och dra ut sladden om du ska åka till jobb etc vid 07:00.
Men är du hemma 16:00 och stoppar i sladden och bilen inte ska laddas förrän 24:00 och du sedan drar iväg 13:00 dagen efter med sladden sittandes hela tiden, det är då problemen kan uppstå.
Ska du ladda så kan man ju gå ut och stoppa i sladden 22:00 och sen när ni vaknar gå ut och dra ut sladden. Det är lösningen i nuläget för att slippa utdraget batteri och då yttre åverkan som gör att en garanti inte går igenom på ett nytt batteri.
I nuläget finns det inget jag case jag kan dra i då det med nuvarande information inte finns någon annan åtgärd att utföra.
Annars får jag råda dig att försöka ta kontakt med Hyundai Sverige och se om de har svar på vart denna information finns i manual eller liknande."
Så verkstaden (holmgrens bil) tänker inte längre driva det här ärendet då de anser att det inte ingår i garantin utan vi som har ett märkligt laddningsmönster.... Är det bara jag som tycker det här är orimligt? Vet inte riktigt hur jag ska driva ärendet vidare då jag tycker det är orimligt att lösningen är att vi inte får ha laddsladden inkopplad mer än 24h efter laddning annars riskerar vi att den inte startar...
Men jag kan ställa mig frågan:
* Om jag kör till flygplatsen/färjan/tåget för att åka iväg under helgen o passar på att ladda bilen under det tillfället, ska jag då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Kommunens elbilar står inkopplade så fort de är parkerade och används mer eller mindre aldrig under helgerna... ska dom då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Poolbilar som drivs på el kan även dom stå parkerade under en längre period utan att användas, ska även dom kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Jag hänger i en del grupper och konsensus verkar vara precis det, att inte lämna den inkopplad allt för länge när den är färdigladdad. Självklart hoppas man att Hyundais utvecklare i Sydkorea eller var dom sitter jobbar på en lösning i detta nu. Teknikern du varit i kontakt med är rätt bakbunden och kan inte göra så mycket mer än att se till att detta rapporteras till Hyundai och försöka ge dig tips på en workaround för att slippa det.
Du kan ju fråga teknikern om dom rapporterat detta till Hyundai högre upp, det är dom som ska göra det. Han är lite otydlig på det tycker jag.
Sen hoppas man ju att alla som råkar ut för detta, rapporterar till sin ÅF och trycker på att de ska rapportera det till Hyundai.
Du kan ju fråga teknikern om dom rapporterat detta till Hyundai högre upp, det är dom som ska göra det. Han är lite otydlig på det tycker jag.
Sen hoppas man ju att alla som råkar ut för detta, rapporterar till sin ÅF och trycker på att de ska rapportera det till Hyundai.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Detta är också min erfarenhet. De två gånger jag har haft problem med 12v batteriet har laddats ur är då jag inte har tagit ur laddkabeln efter avslutad laddning. Kabeln har då suttit i till dagen efter.
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
"När laddboxen söker av bilen går förbrukningen upp till 5-6 ampere mot normala 30 milli ampere ”tjuvförbrukning” så står bilen för länge med laddsladd inkopplad så hinner inte bilens underhållsladdning med att underhållsladda upp 12v batteriet."
Det är fullkomligt orimligt att bilen drar så mycket när laddsladd sitter i utan att ladda att underhållsladdning av 12v inte hänger med.
Fundamentalt designfel på bilen, borde åtgärdas snarast så att den drar mindre vid sladd i utan laddning och/eller att underhållsladdningen uppgraderas så den klarar av förbrukningen med sladd i utan laddning.
(helt vansinnigt och total dealbreaker, hur kan ett modernt företag som Hyundai trampa i klaveret på detta sätt?)
En övrig tänkbar åtgärd är att Hyundai har en vid var tid uppdaterad lista över laddboxar som uppför sig och inte väcker bilen i tid och otid, men vill man verkligen ha en bil som bara fungerar med vissa utvalda boxar?
Det är fullkomligt orimligt att bilen drar så mycket när laddsladd sitter i utan att ladda att underhållsladdning av 12v inte hänger med.
Fundamentalt designfel på bilen, borde åtgärdas snarast så att den drar mindre vid sladd i utan laddning och/eller att underhållsladdningen uppgraderas så den klarar av förbrukningen med sladd i utan laddning.
(helt vansinnigt och total dealbreaker, hur kan ett modernt företag som Hyundai trampa i klaveret på detta sätt?)
En övrig tänkbar åtgärd är att Hyundai har en vid var tid uppdaterad lista över laddboxar som uppför sig och inte väcker bilen i tid och otid, men vill man verkligen ha en bil som bara fungerar med vissa utvalda boxar?
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo!
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo!
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Så 12V batteriet laddas ur pga laddkabeln sitter i några timmar när bilen är laddad. Låter som att det går bra att sriva i domstol.
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Att låta laddsladden sitta i flera dagar har jag då gjort många gånger på min Ioniq 5 utan problem. Det låter som att det är något fel på din bil.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Laddaren kan väl inte ens kolla status eller schema via typ2-kabel? Låter långsökt som bara den att det skulle bero på det.
Model Y LR AWD 2022
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 614
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Men vad är det som DÅ händer?
Det är ju klart mycket givet att bilen inget gör.
Borde vara en barnlek att mäta upp vad som ger denna förbrukning. Om inte annat med värmekamera.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Enligt videon har Hyundai kommit med en del förbättringar avseende 12V-laddningen. Se till att din bil verkligen är helt uppdaterad hos verkstad. I videon görs en del intressanta tester i ämnet. Dock inget längre test av just att lämna laddsladden inkopplad en längre tid:
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
De är rätt att ac laddboxen inte kan mäta av laddnivå och status (även om de finns en kommande standard för detta) däremot skulle de inte förvåna mig om de lämnar någon ecu igång när en laddkabel är kopplad så att just detta kan hända.
Obs hur de är i just detta fallet vet jag inte mer jag ser att system utvecklarna skulle ha kunna missa detta use case, pinsamt ja men inte omöjligt.
Halvt Offtopic: de är så sjukt att detta 12 volts batteri kan skapa så mycket problem, känns som typ alla bilmärken åtminstone någon gång haft problem med just 12 volts batterier.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 614
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Ja, tex byter flera i3-ägare 12V batteri.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Lite skumt att skriva ett inlägg om IONIQ 5 i sektionen "Tesla > Generellt".
Kan rekommendera dig att ansluta till facebook-gruppen för att ta del av andra ägares erfarenheter:
https://www.facebook.com/groups/3898726086826956
Det har kommit flera verkstadsuppdateringar som löser en del av problematiken.
Kan rekommendera dig att ansluta till facebook-gruppen för att ta del av andra ägares erfarenheter:
https://www.facebook.com/groups/3898726086826956
Det har kommit flera verkstadsuppdateringar som löser en del av problematiken.
Och ändå är det den näst mest vanliga anledningen till att 12V laddas ur på IONIQ 5. För en del har det varit att motorn till laddluckan har "tjuvat" ström. När laddkabeln är inkopplad så laddas ej 12V. Har man även något som väcker bilen ofta (t.ex tredjepartsapp) eller extremt kallt ute så blir det urladdat. Dum programmering.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Om det är så att 12V inte laddas när laddkabeln sitter i, då är det verkligen dumt programmerat. Och då borde Hyundai både ersätta skadade batterier på goodwill/garanti och fixa programmeringen omgående.DanneLKPG skrev: ↑28 feb 2024 09:40Och ändå är det den näst mest vanliga anledningen till att 12V laddas ur på IONIQ 5. För en del har det varit att motorn till laddluckan har "tjuvat" ström. När laddkabeln är inkopplad så laddas ej 12V. Har man även något som väcker bilen ofta (t.ex tredjepartsapp) eller extremt kallt ute så blir det urladdat. Dum programmering.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Jo alltså den laddar 12V när man laddar bilen men om bilen är färdigladdad och har kabeln i så verkar den ibland hamna i något felstate så att 12V dras ur. Har inte råkat ut för det själv men har nog aldrig haft laddkabeln kvar på det viset mer än typ en halv dag.juristen skrev: ↑28 feb 2024 11:45Om det är så att 12V inte laddas när laddkabeln sitter i, då är det verkligen dumt programmerat. Och då borde Hyundai både ersätta skadade batterier på goodwill/garanti och fixa programmeringen omgående.DanneLKPG skrev: ↑28 feb 2024 09:40Och ändå är det den näst mest vanliga anledningen till att 12V laddas ur på IONIQ 5. För en del har det varit att motorn till laddluckan har "tjuvat" ström. När laddkabeln är inkopplad så laddas ej 12V. Har man även något som väcker bilen ofta (t.ex tredjepartsapp) eller extremt kallt ute så blir det urladdat. Dum programmering.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Den slutar ladda när huvudbatteriet är under 20% också. Riktigt riktigt puckat. Mitt 12V dog med 19% batteri när den stod i någon dag på vintern… Hade kört 25 mil innan.juristen skrev: ↑28 feb 2024 11:45Om det är så att 12V inte laddas när laddkabeln sitter i, då är det verkligen dumt programmerat. Och då borde Hyundai både ersätta skadade batterier på goodwill/garanti och fixa programmeringen omgående.DanneLKPG skrev: ↑28 feb 2024 09:40Och ändå är det den näst mest vanliga anledningen till att 12V laddas ur på IONIQ 5. För en del har det varit att motorn till laddluckan har "tjuvat" ström. När laddkabeln är inkopplad så laddas ej 12V. Har man även något som väcker bilen ofta (t.ex tredjepartsapp) eller extremt kallt ute så blir det urladdat. Dum programmering.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Nästan lika idiotiskt som att förvärmningen av batteriet inte funkar under 20%. Då har man 6 mil kvar! Och när är det man behöver ladda? Inte när man har över 20% kvar av batteriet i alla fall.
Och de här är bara några av idiotierna i mjukvaran. Det är verkligen synd med Ioniq 5. En riktigt bra bil som förstörs av kass mjukvara.
Men jämfört med Tesla räddas den ändå av att den inte lägger sig i körningen. Ja, förutom då panikbromsningen när bilen bedömer att man kommit åt gaspedalen "av misstag" när man bara vill köra in i garaget efter att ha låst upp det, utan att ha tagit på sig bältet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.