Ja, Björn fick trixa lite för att hitta rätt. Han parkerade med bakändan på Buzzen nån meter framför stolpen lite diagonalt i rutan och drog kabeln snett framåt bakom bilen över på andra sidanjpetters skrev: ↑19 feb 2024 20:12Ja, rakt över bilen så borde sladden räcka på flertalet bilar. Kanske inget för de som är rädda om lacken och möjligen inte största SUVarna.Knix skrev:Inte?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Tesla Björn lyckades ladda en ID Buzz på v4-SuC på Gardemoen i rätt ruta (med kontakten på motsatt sida som stolpen.)
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag är nog korkad (också ). Kan du förklara hur det blir blockat?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.fth skrev: ↑19 feb 2024 18:21På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.Knix skrev: ↑19 feb 2024 17:46Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.tslaqqq skrev: ↑18 feb 2024 09:22Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Trodde själva grejen med V4 är att t.ex. om du står med en Tesla i rutan närmast kameran (ner till höger i bild) och har kört in från kamerans position så räcker sladden ändå från den ”främre” av laddarna om den bakre (närmast kameran) är tagen av bilen på andra sidan.
Tänkte att lösningen då är att ibland kan man köra rakt in, ibland måste man backa in. Beroende på vilken av laddarna som är ledig och vilken ruta som är ledig.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Nya superchargers i Sverige
Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.fth skrev: ↑19 feb 2024 18:21På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.Knix skrev: ↑19 feb 2024 17:46Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.tslaqqq skrev: ↑18 feb 2024 09:22Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?Lophornis skrev: ↑17 feb 2024 17:05Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Tesla Model S 90D
Re: Nya superchargers i Sverige
Precis så jag funderade också att man gör för att alla laddare alltid ska gå att använda. (Men du utryckte det enklare )DanneB skrev: ↑20 feb 2024 05:16Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.fth skrev: ↑19 feb 2024 18:21På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.Knix skrev: ↑19 feb 2024 17:46Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7247
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Det hänger ju dock på att alla ”gör rätt”, vilket kanske inte är så sannolikt, jag ser t.ex ganska ofta Tesla-förare backa in på fel stolpe bland ”dom gamla” på Gävle SuC och därmed blocka två platser.DanneB skrev: ↑20 feb 2024 05:16Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.fth skrev: ↑19 feb 2024 18:21På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.Knix skrev: ↑19 feb 2024 17:46Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Vi får hoppas att Tesla markerar rutorna tydligt och att det framgår vilken stolpe som hör till vilken ruta, annars kommer det nog bli många kreativa (icke-optimala) sätt att använda laddarna.
Strikt talat är ju det inte heller ”fel” enligt Teslas definition att använda ”fel” stolpe, det är ju bara när man parkerar över linjerna som man gör ”fel”.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Svårt på vintern med is och snö.fth skrev: ↑20 feb 2024 08:53Det hänger ju dock på att alla ”gör rätt”, vilket kanske inte är så sannolikt, jag ser t.ex ganska ofta Tesla-förare backa in på fel stolpe bland ”dom gamla” på Gävle SuC och därmed blocka två platser.DanneB skrev: ↑20 feb 2024 05:16Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.fth skrev: ↑19 feb 2024 18:21På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.Knix skrev: ↑19 feb 2024 17:46
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Vi får hoppas att Tesla markerar rutorna tydligt och att det framgår vilken stolpe som hör till vilken ruta, annars kommer det nog bli många kreativa (icke-optimala) sätt att använda laddarna.
Strikt talat är ju det inte heller ”fel” enligt Teslas definition att använda ”fel” stolpe, det är ju bara när man parkerar över linjerna som man gör ”fel”.
/fth
Jag skulle även vilja se stolparnas beteckning tydligare på håll. Kanske en liten karta på skärmen/i appen där man ser stationens layout och vilken stolpe som är vilken så man vet när man svänger in.
Ja jag vet att stolpar som är trasiga ska signalera det genom att inte lysa eller dylikt men jag har faktiskt aldrig riktigt förstått hur och oavsett vilket så är det otydligt i dagsljus.
I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
-
- elbilist
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: Nya superchargers i Sverige
Hade varit fint med en statuslampa uppe på toppen av laddaren.Verdi_ skrev: ↑20 feb 2024 12:33I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
Grön = Ledig
Gul = Används
Röd = Ur funktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Blått verkar annars vara standard för att laddning pågår.ChristofferG skrev: ↑20 feb 2024 12:56Hade varit fint med en statuslampa uppe på toppen av laddaren.Verdi_ skrev: ↑20 feb 2024 12:33I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
Grön = Ledig
Gul = Används
Röd = Ur funktion
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19601
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Man får ju ibland en sån ”hur tyckte du den senaste laddningen funkade?”-grej imikebike skrev: ↑20 feb 2024 14:13Blått verkar annars vara standard för att laddning pågår.ChristofferG skrev: ↑20 feb 2024 12:56Hade varit fint med en statuslampa uppe på toppen av laddaren.Verdi_ skrev: ↑20 feb 2024 12:33I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
Grön = Ledig
Gul = Används
Röd = Ur funktion
appen, kanske vore smart om vi alltid påpekade sånt här, då kanske det händer nåt till slut
Tesla känner såklart till dessa svårigheter men det kan ju bli lite extra eld i baken på dom att
fixa till något bättre (stolparna typ 10 meter från SuC i Gävle har tex lysdioder runt
fästet till handtagen som skiftar färg precis enligt era förslag).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya superchargers i Sverige
Redan en trasig...?!erikoskar skrev:
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
2023 MY LR blå/svart 19"
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag däremot använder en webbläsare, fast det är ju lite off topic i denna tråd.
Den kanske aldrig fungerade?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Nya superchargers i Sverige
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är väl ändå meningen att man skall backa in till de stolparna?Robin_j skrev:Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
MX LR (Raven) 2019
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Nya superchargers i Sverige
På bilden syns precis inte nästa rad så förstår hur du tänker när man ser bilden
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Nya superchargers i Sverige
Stationen är väl byggd på en tidigare parkering, så det borde väl inte bli mer trångt att ladda än det var att parkera innan, eller?Robin_j skrev:Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo precis det finns väldigt mycket utrymme på parkeringen så då tycker jag inte stolparna behöva stå så nära varandra så man knappt kan öppna bildörrarna om det är många som laddar
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Nya superchargers i Sverige
På vilket sätt är det trångt menar du? Jag tycker du står för långt fram på bilden. Åtminstone nån halvmeter. Lyktstoplen bör du ju inte passera för där ska sen nästa bil stå.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Nya superchargers i Sverige
Ok, så det är alltså trångt i sidled. Avståndet mellan två rader är svårt att bedöma på bilderna, men det ser ut som att man hade kunnar ställa bilen lite längre från stolpen.
Re: Nya superchargers i Sverige
NEEJJJ!!!Knix skrev: ↑22 feb 2024 09:04Ok, så det är alltså trångt i sidled. Avståndet mellan två rader är svårt att bedöma på bilderna, men det ser ut som att man hade kunnar ställa bilen lite längre från stolpen.
Dumma dumma Tesla. Dom har helt missförstått poängen med sina egna V4 laddare!
Det ger möjligheten att komma ifrån designen med sidoparkering där man ska förstå att varannan laddare är för "min sida" (där man ser siffra/bokstav) och varannan laddare är för "den andra sidan". Hälften av alla nya elbilsägare fattar ju ändå inte den subtila detaljen med vilken sida det är siffror på och vilken sida som är blank.
Med längre laddsladd är det ju mycket bättre för mänskligheten att man får köra in front först eller backa in på en parkeringsplats beroende på var laddluckan sitter.
Snyft!
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Nya superchargers i Sverige
Snälla, kan vi hålla oss till topic, NYA SuC i Sverige!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Nya superchargers i Sverige
Vilka nya om facket får bestämma (vilket de tydligen får, inte våra lagar)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Det trodde jag också, ända tills jag kom till Orsa i söndags.flamman skrev: ↑19 feb 2024 22:01Jag är nog korkad (också ). Kan du förklara hur det blir blockat?Nicke Nyfiken skrev: ↑19 feb 2024 19:29Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.fth skrev: ↑19 feb 2024 18:21
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Trodde själva grejen med V4 är att t.ex. om du står med en Tesla i rutan närmast kameran (ner till höger i bild) och har kört in från kamerans position så räcker sladden ändå från den ”främre” av laddarna om den bakre (närmast kameran) är tagen av bilen på andra sidan.
Tänkte att lösningen då är att ibland kan man köra rakt in, ibland måste man backa in. Beroende på vilken av laddarna som är ledig och vilken ruta som är ledig.
Bilen före mig, en Tesla Model 3, försökte göra så som du föreslår, (köra in och ta sladden från den främre stolpen) men sladden räckte inte. Så han flyttade till en annan stolpe som blev ledig. Då provade jag att backa in och dra sladden till andra sidan bilen, vilket inte heller funkade för att sladden var för kort.
Nu var det iofs. lite snövallar som gjorde att jag inte kom ända intill stolpen med bilen. Men det är så det ser ut i Sverige under vintern.
Model Y P
Model S P
Model S P