Enligt tm har de 300 anställda som är berörda av strejken. 90% av dem jobbar.
Metall påstår att tm har ca 130 personal berörda av strejken. 2/3 av dem jobbar.
Uppenbart att åtminstone tm ena siffra är medvetet felaktig.
Nej, nu hittar du på egna formuleringar.
...och Teslas egna siffra (i början av januari?) var att dom hade 157 servicetekniker. Idag är det nog närmare 170.
Hur får du ihop det med att 10% av 300 har valt att strejka?
Enligt ovanstående borde det vara ca 20% av 150-170 om det skall vara sanningsenligt.
Det beror väl på om du räknar på alla anställda eller enbart de som berörs av metalls avtalsområde?
300 anställda totalt men mellan 150-170 mekaniker som berörs av KA via metall.
Metall påstår att tm har ca 130 personal berörda av strejken. 2/3 av dem jobbar.
...och Teslas egna siffra (i början av januari?) var att dom hade 157 servicetekniker. Idag är det nog närmare 170.
Enligt ovanstående borde det vara ca 20% av 150-170 om det skall vara sanningsenligt.
Det beror väl på om du räknar på alla anställda eller enbart de som berörs av metalls avtalsområde?
Man får lätt intrycket att endast 10% valt att strejka när det i själva verket är mellan 20-33%.
Medvetet försök att vilseleda och förstärka intrycket att nästan ingen strejkar.
Man får lätt intrycket att endast 10% valt att strejka när det i själva verket är mellan 20-33%.
Medvetet försök att vilseleda och förstärka intrycket att nästan ingen strejkar.
Om så skulle vara fallet, så spelar det ju ingen roll för resonemanget, då det fortfarande handlar om en minoritet.
I min bok är Chefen och styrelsen, den enda minoritet som ska ha mandat att ta beslut för alla arbetare på en arbetsplats.
Frågade Medlingsinstitutet om var siffrorna kom ifrån. Så här svarade de (i gult):
Jag tycker det är uppfriskande att Medlingsinstitutet genom fiat kan deklarera att det inte finns någon påverkan på svensk ekonomi i övrigt pga strejken och att inga förlorade arbetsdagar har skett på andra håll, ännu mindre uppsagda anställda.
Eller så försöker facket blåsa upp stödet när dom har chansen att dribbla med lite "muntliga preliminära" siffror.
Summa summarum är att "strejken" hos Tesla inte märks av. Jag har åkt och köpt reservdelar som vanligt, jag har fått hem mobile serivce som vanligt och kunnat boka servicetider på verkstad som vanligt.
Alltså är det en obetydligt del av de anställda som strejkar.
Eller så försöker facket blåsa upp stödet när dom har chansen att dribbla med lite "muntliga preliminära" siffror.
Summa summarum är att "strejken" hos Tesla inte märks av. Jag har åkt och köpt reservdelar som vanligt, jag har fått hem mobile serivce som vanligt och kunnat boka servicetider på verkstad som vanligt.
Alltså är det en obetydligt del av de anställda som strejkar.
Det är min uppfattning också här i Stockholm.
Det kan dock vara så att dom har lite växtvärk generellt men det har inget med strejken att göra. Ansvarig på kundmottagningen i Infra City bad mig maila honom 19 ikväll för då har hans kollega gått hem och det blir garanterat han som tar mailet så jobbar gör dom.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det kan dock vara så att dom har lite växtvärk generellt men det har inget med strejken att göra. Ansvarig på kundmottagningen i Infra City bad mig maila honom 19 ikväll för då har hans kollega gått hem och det blir garanterat han som tar mailet så jobbar gör dom.
Fast dom har väl öppet till 22.00 som vanligt? (förutom under semestertider)
Deras växtverk har man lidit till och från utav de senaste 8 åren. Annat var det för 9 år sedan!
Det har sagts förut, vi gör det igen;
If Metall har den exakta siffran, det är bara för dem att berätta hur många som strejkar.
Tills dess kan vi utgå ifrån att det är en liten minoritet som strejkar.
Att slå så lågt som möjligt. Påverka omställningen för laddstationer öppna för alla elbilister. Bara hålla tummarna för att det blir lika verkningslöst som de strejkåtgärder de har försökt sig på hittills.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Håller med, men för att det skall funka så får vi hålla tummarna att Tesla faktiskt låter strejken påverka det där.
Dvs låt bli att serva dem. Låt de slockna
Jag tror (killgissar) att idag var den dag facket förlorade strejken, nu kommer det knorra än mer, när ALLA elbilsägare drabbas. Hoppas jag får rätt.
Det är väl inte säkert att någon elbilsägare kommer drabbas överhuvudtaget av detta? Jag antar att Tesla kommer hitta företag som är villiga att ta sig an dessa jobb. Känner jag Tesla rätt kommer Sekos medlemsföretag ALDRIG anlitas av Tesla igen.
Det blir intressant att se hur långt detta kommer gå. När det visar sig att inget händer (när jag har varit ute och farit har jag sett att de stationer som varit nere hittills kommit upp inom kort trots pågående strejk som man kan tycka borde ha påverkat situationen) - kommer facket se till att parkera ICE på laddningsplatserna? Uppmana andra att göra det? Ställa dit något annat som är svårt att flytta? För någonstans i tiden så kommer konflikten att ställas på sin spets och om det är någonstans där det kan komma att ske på riktigt så är det vid laddarna. Tänk er när vi kommer in för att fylla på med några procent kvar och inte har någon annanstans att vända oss, det kommer bli frustrerat om det inte fungerar som det brukar. Jag vill personligen inte behöva uppleva detta, så därför hoppas jag att det inte kommer ske.
Men jag hoppas däremot att detta enbart blir en fas som alla kommer glömma, så att IF Metall kan göra exit med någon slags heder i behåll. Fast kanske att det gått för långt för dom för detta nu. Det är väl kaklet som gäller.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Killgissar nu, tror detta är Metals sätt att dra sig ur men varslar om laddarna för att inte ge sken om att backa.
I och med de nya rönen om ett felaktig antaganden om uppslutning så vill man snyggt flytta på VP och LO är en vän i konflikten och korruptionen möter med hurrarop för den skickliga VP.
Saco och Transport verkar vara de mest militanta av LO förbunden? Dom tar verkligen i från tårna.
Hoppas nu att politikerna vaknar upp och vi kan städa upp denna galenskap med att förbjuda sympatiåtgärder.
Ja transport är nog det mest maktfullkomliga fackförbundet de backar inte ens för att utesluta medlemmar baserat på politisk tillhörighet.
Dessbättre fick de backa efter att dragit sina odemokratiska metoder hela vägen till domstol och fick fel både i tings och hovrätt.
Det hindrade dock inte facket att gå vidare till Europadomstolen https://arbetet.se/2023/09/19/transport ... domstolen/
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fast dom har väl öppet till 22.00 som vanligt? (förutom under semestertider)
Deras växtverk har man lidit till och från utav de senaste 8 åren. Annat var det för 9 år sedan!
Nu ska du inte vara sådan jag fick den första 85D för 8 år och 8,5 månader sedan, vill minnas att du inte fick din P85D förens i Mars samma år?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.