Nu har grävningsarbetet börjat på ICA Maxis parkering i Birsta/Sundsvall North. Placeras bredvid "Bilkrafts" laddare. Oklart ännu hur många platser det blir.
Kul! Mycket bra läge, perfekt lunchstopp för oss bredvid Chop chop när vi tuffar våra 100 mil med start i Stockholm.
Ur ett rent nörd-perspektiv tycker förstås jag också det är kul med v4, men rent praktiskt har det väl ingen som helst betydelse för en Tesla-ägare, eller har jag missat något?
…
/fth
Testade V4 nyligen men föredrar nog lättheten i kabeln till V3 och V2 framöver. Tyngden på kabeln gjorde att varannan laddkabel låg på backen i Orsa när vi stannade där.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Det där ser ju extremt konstigt ut, hur tänkte dom där?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Var förbi Haninge SuC idag. Märkligt nog inte en enda ICEad plats, trots det var efter lunch och således 95% full parkering när alla ska in och köpa en platta Sofiero (SuC har alltså "tagit" av p-platserna utanför Systembolaget). Parkerade som brukligt längst bort från infarten där det fanns en plats med tomma rutor runtom och otroligt nog stod det ingen bil bredvid när jag kom tillbaka. Står alla planeterna i linje idag tro?
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Det där ser ju extremt konstigt ut, hur tänkte dom där?
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Det där ser ju extremt konstigt ut, hur tänkte dom där?
/fth
Troligtvis fick de liten yta men många MW.
Enda poängen med v4 just nu är ju att inga stolpar ska kunna bli blockerade, här slarvar man ju bort den fördelen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Det där ser ju extremt konstigt ut, hur tänkte dom där?
/fth
Vad menar du?
Det är ju en vanlig klassisk SuC-utformning där det står 2 bilar efter varandra.
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Det där ser ju extremt konstigt ut, hur tänkte dom där?
/fth
Vad menar du?
Det är ju en vanlig klassisk SuC-utformning där det står 2 bilar efter varandra.
Jag tycker det ser extremt trångt ut, både mellan stolparna och runt om, svårt att se hur alla stolpar ska kunna utnyttjas samtidigt? Men det kanske är mer plats i verkligheten än vad det ser ut på bild?
/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Oavsett kul med V3/V4 lite längre norrut, snart kanske vi även får en V4 i den norra halvan av Sverige också...?
Ur ett rent nörd-perspektiv tycker förstås jag också det är kul med v4, men rent praktiskt har det väl ingen som helst betydelse för en Tesla-ägare, eller har jag missat något?
Är det inte bara andra märken som gynnas av längre kabel och annorlunda placering av stolpe?
/fth
Indirekt gynnas ju teslaägare också eftersom andra märken inte längre kommer att blockera laddare tack vara den längre kabeln och det är ju trevligt tycker jag.
Jo, detta är en klar fördel med dessa nya V4-dispensers även för oss som kör Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ur ett rent nörd-perspektiv tycker förstås jag också det är kul med v4, men rent praktiskt har det väl ingen som helst betydelse för en Tesla-ägare, eller har jag missat något?
…
/fth
Testade V4 nyligen men föredrar nog lättheten i kabeln till V3 och V2 framöver. Tyngden på kabeln gjorde att varannan laddkabel låg på backen i Orsa när vi stannade där.
Det är nog något som är svårt att komma ifrån. När man behöver längre kablar, så behöver man också kraftigare kablar då spänningsfallet annars blir för stort (även med samma effekt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Det där ser ju extremt konstigt ut, hur tänkte dom där?
/fth
Vad menar du?
Det är ju en vanlig klassisk SuC-utformning där det står 2 bilar efter varandra.
Jag tycker det ser extremt trångt ut, både mellan stolparna och runt om, svårt att se hur alla stolpar ska kunna utnyttjas samtidigt? Men det kanske är mer plats i verkligheten än vad det ser ut på bild?
/fth
Jag tror nog att det är samma avstånd som på de gamla V2 och V3. Tror man lurar sig för att V4 stolparna är mycket större och högre än V2 och V3.
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Då sladden är mycket längre så ser det ju ok ut. Man parkerar med laddaren jäms med B-stolpen istället för bakluckan (på en Tesla).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
Då sladden är mycket längre så ser det ju ok ut. Man parkerar med laddaren jäms med B-stolpen istället för bakluckan (på en Tesla).
Får nog bli lite rutor som visar hur man står, annars kommer det troligtvis bli kaos.
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.
Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).
/fth
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Inte?
Tesla Björn lyckades ladda en ID Buzz på v4-SuC på Gardemoen i rätt ruta (med kontakten på motsatt sida som stolpen.)
Ja, rakt över bilen så borde sladden räcka på flertalet bilar. Kanske inget för de som är rädda om lacken och möjligen inte största SUVarna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---