Precis vad jag tänkte. Alcantara är ju fuskmocka.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 13:02Vad är fuskalcantara?Nect skrev: ↑07 feb 2024 12:34Avtagbar dragkrok är tillval och jag vet faktiskt inte om det går att eftermontera?Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 07:48Jag förutsatte faktiskt att alla E-Tron har dragkrok men så verkar inte vara fallet. Går att eftermontera? Är inte så viktigt för mig men är ändå ett plus såklart. Den är även den enda som har HUD. Men är det inte samma stolar i alla tre? Ratt brukar också gå att byta och är en mindre kostnad om allt annat stämmer och priset är rätt.Nect skrev: ↑07 feb 2024 00:03https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 23:21Jag funderar på en E-Tron trots hög förbrukning och begränsad räckvidd. Ev mot bättre vetande men vet inte vad jag kan köpa annars till rimlig kostnad som är tillräckligt stor och går på el och som har blinkersspak.
Är de här rimligt prissatta? Vilken är "bäst"?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000892214
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837583
Denna skulle nog jag tagit trots de högre milen.
Den har bra utrustning + dragkrok. Sköna säten och 3-ekrad ratt så det inte känns som att köra en buss.
Sen vet man så klart inte hur batterierna har skötts, men det gäller väl alla elbilar.
-21 började Audi leverera bilarna med två olika batterier. Ena som har den grymma raka kurvan. Och det andra som tappar effekt mycket tidigare (som Q8-50 levereras med). Så det kan vara värt mycket, men kommer inte ihåg vilket batteri som var vilket.
Sjukt mycket bil för pengarna iaf…
Min tidiga favorit är annars den gråa. Är lite trött på svarta bilar och så har den skinn och värme bak åt barnen. Fast skinn kanske är sämre än halvskinn ur komfortsynvinkel?
Det där med batteriet kommer som en överraskning också. Vet du hur man kollar det?
Synd bara att prisbilden svajar lite och det är svårt att veta vad som gäller. Men jag vill gärna ha en med black line eller vad det heter. Går väl att göra Chrome Delete som på Teslan men helst inte. Vill även ha hyfsad utrustningsnivå och då gärna just en sen 2021 då förmånsvärdet är lite lägre på de uttagna före 2021-07-01. Dragkrok, HUD, S-Line osv är plus men inga krav.
Gällande stolarna så har s-line sportstolar fram och finns både i fuskalcantara (som bilen jag länkade till) samt skin/fuskskin. Alcantaran har jag själv och tycker stolarna är sköna och blir inte för varm eller kall sommar/vinter tid.
Förresten så är rattvärme tillval och kommer jag ihåg rätt så är det 3-ekrad ratt som gällde för att kunna lägga till det tillvalet 2021.
Jag har själv en daytonagrå och älskar färgen. Smuts/skit syns knappt.
Batteriet är nog enklast att kolla genom provkörning och snabbladdning. Det batteriet som laddar snabbt håller ca 150 kW upp till 80% medan det andra börjar rampa ner vid 68-70%.
Det sjuka är att en begagnad A6 hybrid är dyrare än en E-tron 55. Obegripligt för mig![]()
Är det inte helskinn på den grå utan fuskskinn? På vilka ytor?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi e-tron
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi e-tron
Haha ja lite doh på mig. Tänkte såklart fuskmocka!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 13:02Vad är fuskalcantara?Nect skrev: ↑07 feb 2024 12:34Avtagbar dragkrok är tillval och jag vet faktiskt inte om det går att eftermontera?Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 07:48Jag förutsatte faktiskt att alla E-Tron har dragkrok men så verkar inte vara fallet. Går att eftermontera? Är inte så viktigt för mig men är ändå ett plus såklart. Den är även den enda som har HUD. Men är det inte samma stolar i alla tre? Ratt brukar också gå att byta och är en mindre kostnad om allt annat stämmer och priset är rätt.Nect skrev: ↑07 feb 2024 00:03https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 23:21Jag funderar på en E-Tron trots hög förbrukning och begränsad räckvidd. Ev mot bättre vetande men vet inte vad jag kan köpa annars till rimlig kostnad som är tillräckligt stor och går på el och som har blinkersspak.
Är de här rimligt prissatta? Vilken är "bäst"?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000892214
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837582
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... 1000837583
Denna skulle nog jag tagit trots de högre milen.
Den har bra utrustning + dragkrok. Sköna säten och 3-ekrad ratt så det inte känns som att köra en buss.
Sen vet man så klart inte hur batterierna har skötts, men det gäller väl alla elbilar.
-21 började Audi leverera bilarna med två olika batterier. Ena som har den grymma raka kurvan. Och det andra som tappar effekt mycket tidigare (som Q8-50 levereras med). Så det kan vara värt mycket, men kommer inte ihåg vilket batteri som var vilket.
Sjukt mycket bil för pengarna iaf…
Min tidiga favorit är annars den gråa. Är lite trött på svarta bilar och så har den skinn och värme bak åt barnen. Fast skinn kanske är sämre än halvskinn ur komfortsynvinkel?
Det där med batteriet kommer som en överraskning också. Vet du hur man kollar det?
Synd bara att prisbilden svajar lite och det är svårt att veta vad som gäller. Men jag vill gärna ha en med black line eller vad det heter. Går väl att göra Chrome Delete som på Teslan men helst inte. Vill även ha hyfsad utrustningsnivå och då gärna just en sen 2021 då förmånsvärdet är lite lägre på de uttagna före 2021-07-01. Dragkrok, HUD, S-Line osv är plus men inga krav.
Gällande stolarna så har s-line sportstolar fram och finns både i fuskalcantara (som bilen jag länkade till) samt skin/fuskskin. Alcantaran har jag själv och tycker stolarna är sköna och blir inte för varm eller kall sommar/vinter tid.
Förresten så är rattvärme tillval och kommer jag ihåg rätt så är det 3-ekrad ratt som gällde för att kunna lägga till det tillvalet 2021.
Jag har själv en daytonagrå och älskar färgen. Smuts/skit syns knappt.
Batteriet är nog enklast att kolla genom provkörning och snabbladdning. Det batteriet som laddar snabbt håller ca 150 kW upp till 80% medan det andra börjar rampa ner vid 68-70%.
Det sjuka är att en begagnad A6 hybrid är dyrare än en E-tron 55. Obegripligt för mig![]()
Är det inte helskinn på den grå utan fuskskinn? På vilka ytor?
Audi är lite luriga och kör veganklädsel som många gör. Kolla med återförsäljaren de ska ha koll om det är vegan eller äkta läder.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Är veganklädsel det nya namnet på konstläder? 

Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Audi e-tron
Menar du läder /veganklädsel som när de skriver : "Läder/konstläder mono.pur 550-kombination" i specen?
Re: Audi e-tron
Ja precis! Vet inte om en del är riktigt läder och en del konstläder eller om hela är konstläder. Upplevde den typ som galon när jag provade den.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Konstkött
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).taliz skrev: ↑07 feb 2024 12:27Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.Geesy skrev: ↑07 feb 2024 12:09Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500taliz skrev: ↑07 feb 2024 11:47Båda hade svarta optikpaketet. Ena var helsvart den andra mörkblå.
Har för mig det var S-Line också. 21” hjul.
Var nästan lite sugen själv men likadana går ju för knappt 400 på KVD så…
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579
Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183
Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.
Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Re: Audi e-tron
Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.
Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678
Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.
En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678
Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.
En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Re: Audi e-tron
Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:35Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.
Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678
Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.
En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.macky skrev: ↑07 feb 2024 20:08Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).taliz skrev: ↑07 feb 2024 12:27Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.Geesy skrev: ↑07 feb 2024 12:09Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579
Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183
Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.
Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Re: Audi e-tron
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:39Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.macky skrev: ↑07 feb 2024 20:08Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).taliz skrev: ↑07 feb 2024 12:27Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.Geesy skrev: ↑07 feb 2024 12:09Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579
Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183
Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.
Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
taliz skrev: ↑07 feb 2024 20:37Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:35Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.
Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678
Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.
En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...
Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.
Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...
Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Re: Audi e-tron
Provade du dynamic körläget samt S (sport) på växel väljaren? Tycker den är väldigt pigg då iaf. Men har inget direkt att jämföra mot.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:47taliz skrev: ↑07 feb 2024 20:37Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:35Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.
Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678
Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.
En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...
Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.
Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...
Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:43En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:39Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.macky skrev: ↑07 feb 2024 20:08Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).taliz skrev: ↑07 feb 2024 12:27Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.Geesy skrev: ↑07 feb 2024 12:09
Inte riktigt för bilar kring 5-7k mil va? Proline med 4500
mil där reservationspris inte uppnåddes trots 472k…..
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-200579
Vid 12k mil 2022 s line för 426k…
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-199183
Bilarna du pratar om på ALD lär ha varit proline och var då oavsett en bra men inte lika magisk deal.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.
Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattroIndication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.

MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Jo det tror jag nog. Men trampar du gasen i botten i de flesta Teslor så rycker det till på ett sätt som känns absurt de första gångerna. Det finns liksom ingen upprampning av effekten utan du får allt direkt. Folk som inte är beredda tappar huvet mot ryggstödet varje gång. Det ger en slags lätthet över bilen och en känsla av kontroll då gaspedalen är så precis. En av de största fördelarna med Tesla.Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:50Provade du dynamic körläget samt S (sport) på växel väljaren? Tycker den är väldigt pigg då iaf. Men har inget direkt att jämföra mot.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:47taliz skrev: ↑07 feb 2024 20:37Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:35Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.
Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678
Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.
En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...
Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.
Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...
Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Re: Audi e-tron
Aha! För mig är det två skilda saker.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:10Jo det tror jag nog. Men trampar du gasen i botten i de flesta Teslor så rycker det till på ett sätt som känns absurt de första gångerna. Det finns liksom ingen upprampning av effekten utan du får allt direkt. Folk som inte är beredda tappar huvet mot ryggstödet varje gång. Det ger en slags lätthet över bilen och en känsla av kontroll då gaspedalen är så precis. En av de största fördelarna med Tesla.Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:50Provade du dynamic körläget samt S (sport) på växel väljaren? Tycker den är väldigt pigg då iaf. Men har inget direkt att jämföra mot.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:47taliz skrev: ↑07 feb 2024 20:37Har du kört etron? Vore roligt att höra vad du tycker jämför med S. Är ju "lite" skillnad...Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:35Nu är den svarta med dragkrok och HUD borttagen från Blocket.
Inser att det finns ännu bättre stolar än sportstolarna. Den här var det inget bra pris på men den har stolarna.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1000976678
Har även sett att vissa har night vision. Det vore guld värt för mig som kör mycket i skogen utan viltstängsel.
En sak jag skulle vilja ha men som verkar vara enormt sällsynt är skinnklädd instrumentbräda. Eller åtminstone klädd i sensatec. Den där knottriga plasten som är standard gillar jag verkligen inte.
Skulle förövrigt aldrig köpa en med kameraspeglarna...
Yes, har provkört en gång. Var över ett år sen nu iofs men känslan var övervägande god.
Plus:
Komfort och kvalitetskänsla. Sittkomfort, ljudkomfort, fjädringskomfort...
Minus:
Långsammare gasrespons och sävligare överlag.
Där respons är hur snabbt den reagerar på nedtryckt pedal (svarar den direkt eller tar det en stund).
Hur snabbt det accelererar/kopplar in effekt är för mig kopplat till hur mycket effekt bilen kan leverera där Teslorna är en nivå för sig (men det på bekostnad av drivaxlarna).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Ja de var ju konstigt må jag säga!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:06Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:43En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:39Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.macky skrev: ↑07 feb 2024 20:08Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).taliz skrev: ↑07 feb 2024 12:27
Oklart. Hursomhelst vettetusan om jag inte tagit typ en fullsmetad ID4 istället.
Nästan samma pris men betydligt billigare drift. Visst, ingen luftfjädring och lite billigare material, men man slipper spårvagnsljudet och ev. problem med luftfjädring, strulande app etc.
Förövrigt gick det en 2021 Model 3 LR(med dubbelglas) med 11k mil för 260k på en annan auktionssida. Sliten svart lack men i övrigt fin. Lite sugen på en sån. Bra "slit och släng" bil, är ju oslagbar på långresa också då den laddar så snabbt och går extremt snålt.
Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattroIndication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.
MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?
Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.
Min nya Q8 50 visar nu 20 mils räckvidd vid 70% laddning med bara kortkörningar och hög förbrukning.
Ger ca 28 mil vid 100%.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:23Ja de var ju konstigt må jag säga!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:06Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:43En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:39Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.macky skrev: ↑07 feb 2024 20:08
Efter att ha kört Q4 50 quattro i två veckor med två längre resor kan jag verkligen inte hålla med om att jag skulle välja en MEB bil framför en fat e-tron. Laddar ju lika segt som min Cupra på vintern. Lite snålare visst, men många steg under i bilkänsla, chassi, kraft och komfort. Appen upplever jag som sämre i Cupran än senaste 2 åren i audi som varit i stort felfria. Så den behöver man inte oroa sig för (längre).
Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattroIndication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.
MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?
Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.
265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
Re: Audi e-tron
Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:26Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:23Ja de var ju konstigt må jag säga!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:06Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:43En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 20:39
Jag hade inte tittat åt E-Trons håll om jag tänkte hålla på med mycket långkörningar. Mycket tyder på att jag i princip aldrig kommer köra längre än 27 mil i sträck framöver. Nu kommer den inte klara ens det på vintern förmodligen men finns gott om laddare längs vägen och det behöver inte vara mer än ett 5-10 minuter långt stopp. Kan ladda när jag kommer fram, åt båda hållen.
Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattroIndication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.
MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?
Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.
265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:32Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:26Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:23Ja de var ju konstigt må jag säga!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:06Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:43
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.
Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattroIndication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.
MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?
Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.
265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.
Jag har även kollat Abetterrouteplanner på sträckan. Bo har mycket data från bilarna och siffrorna där bör stämma bra också.
Re: Audi e-tron
Audi ryktas flytta produktionen av Q8 till Mexiko.
https://www.electrive.com/2024/02/05/au ... q8-e-tron/
https://www.electrive.com/2024/02/05/au ... q8-e-tron/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag upplever att de drar väldigt mycket i kyla.Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:32Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:26Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:23Ja de var ju konstigt må jag säga!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:06Nect skrev: ↑07 feb 2024 20:43
En liten fördel med E-tron är iaf att förbrukningen inte ökar så väldigt mycket vintertid som övriga bilar. Tror e-tronen var den som tappar minst räckvidd vintertid enligt ett test. Har för mig att den enligt deras test i praktiken hade samma verklig räckvidd vintertid som en MY AWD.
Edit: hitta länken.
https://carup.se/tester-sa-mycket-rackv ... ar-i-kyla/
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattroIndication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.
MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?
Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.
265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.
Köpte min (nuvarande) i Borlänge. Startade resan i -23 grader med helt fulladdat.Temperaturen ökade sakta men säkert och när jag var hemma på Tyresö var det -9 grader. Bilen hade stått inne i hallen och var alltså varm vid avfärd.
Det är en resa på 22 mil och jag körde lugnt, det tog ca 3 timmar. Då kom jag fram med 12% kvar. Då har den faktiskt 19" vinterhjul dessutom.
Så väldigt "törstig" vintertid tycker jag fortfarande e-tron är. Allra mest påtagligt är det dock vid kortresor.
Vår förra e-tron körde vi "i tåg" med till Dalarna tillsammans med vår Plaid X. Båda på 20" hjul och i några minusgrader. E-tronen drog nära 50% mer!
Har inte snabbladdat min nuvarande, men min förra höll faktiskt 150 kW betydligt längre än till 80%. Det började klinga av först vid ca 86%. Väldigt skönt på vår långa resa till Spanien!
Personligen tycker jag de är rätt "sega" även i Dynamic-läge. Men väldigt bekväma och tysta samt extremt prisvärda givet dagens prisbild.
Personligen gillar jag dock i-Pace mer som bil (och den har rasat minst lika mycket), men e-tron är imo ett bättre köp ändå. Tillförlitligheten på i-Pace verkar ganska usel (åtminstone 2019-2020) och reparationer är väldigt dyra.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nu har jag "sovit på saken" i ett par nätter och det känns inte alls lika hett med en E-Tron längre. Tror helt enkelt jag väntar tills jag får råd med en iX 50 eller liknande.
Re: Audi e-tron
Beror väl på många förutsättningar antar jag.Legato skrev: ↑09 feb 2024 17:15Jag upplever att de drar väldigt mycket i kyla.Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:32Det kanske de gör?, vad som är roligt är att det knappt gör någon skillnad på förbrukningen om det är -5c ute eller -25c.Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:26Nect skrev: ↑07 feb 2024 21:23Ja de var ju konstigt må jag säga!Verdi_ skrev: ↑07 feb 2024 21:06
Jag brukar kolla EV Database. Vet tyvärr inte var de får sina siffror ifrån men något bör det väl säga.
https://ev-database.org/car/1355/Audi-e-tron-55-quattro
Highway - Cold Weather 265 km
Highway - Mild Weather 330 km
Model Y Performance: https://ev-database.org/car/1183/Tesla- ... erformance
Highway - Cold Weather * 300 km
Highway - Mild Weather * 385 km
Model Y Long Range: https://ev-database.org/car/1619/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 405 km
Min Model S: https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
Highway - Cold Weather 350 km
Highway - Mild Weather 450 km
Några konkurrenter utom tävlan för att jag fastnat i det här och tycker att det är roligt.
MB EQE SUV 500: https://ev-database.org/car/1762/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 315 km
Highway - Mild Weather * 400 km
BMW iX 40: https://ev-database.org/car/1472/BMW-iX-xDrive40
Highway - Cold Weather 260 km
Highway - Mild Weather 330 km
BMW iX 50: https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 465 km
Skoda Enyaq 85x: https://ev-database.org/car/2025/Skoda-Enyaq-Coupe-85x
Highway - Cold Weather * 340 km
Highway - Mild Weather * 445 km
Q8 E-Tron 55: https://ev-database.org/car/1770/Audi-Q ... 55-quattro
Highway - Cold Weather 365 km
Highway - Mild Weather 465 km
Model S Raven LR+: https://ev-database.org/car/1323/Tesla- ... Range-Plus
Highway - Cold Weather * 405 km
Highway - Mild Weather * 525 km
Model S Palladium LR: https://ev-database.org/car/1404/Tesla- ... Dual-Motor
Highway - Cold Weather 420 km
Highway - Mild Weather 550 km
MB EQS 450+: https://ev-database.org/car/1483/Merced ... QS-450plus
Highway - Cold Weather 465 km
Highway - Mild Weather 610 km
MB EQE 500: https://ev-database.org/car/1716/Merced ... 500-4MATIC
Highway - Cold Weather * 365 km
Highway - Mild Weather * 475 km
Men å andra sidan åker ju många e-trons på 21-22”s fälgar så det är inte orimligt att ev-databasen har med många såna kanske?
Men motorväg (110/120) i -15c och 19” dubbdäck så hade jag en verklig räckvidd på ca 25 mil med min gamla e-tron 55.
265 km i -10 och 110km/h stämmer väl bra mot dina 25 mil?
När min Q8 var inne på lagning så fick jag en Q4 40 RWD som lånebil och den drog faktiskt mer när det var -20c ute än min Q8 och gamla E-tron 55.
Köpte min (nuvarande) i Borlänge. Startade resan i -23 grader med helt fulladdat.Temperaturen ökade sakta men säkert och när jag var hemma på Tyresö var det -9 grader. Bilen hade stått inne i hallen och var alltså varm vid avfärd.
Det är en resa på 22 mil och jag körde lugnt, det tog ca 3 timmar. Då kom jag fram med 12% kvar. Då har den faktiskt 19" vinterhjul dessutom.
Så väldigt "törstig" vintertid tycker jag fortfarande e-tron är. Allra mest påtagligt är det dock vid kortresor.
Vår förra e-tron körde vi "i tåg" med till Dalarna tillsammans med vår Plaid X. Båda på 20" hjul och i några minusgrader. E-tronen drog nära 50% mer!
Har inte snabbladdat min nuvarande, men min förra höll faktiskt 150 kW betydligt längre än till 80%. Det började klinga av först vid ca 86%. Väldigt skönt på vår långa resa till Spanien!
Personligen tycker jag de är rätt "sega" även i Dynamic-läge. Men väldigt bekväma och tysta samt extremt prisvärda givet dagens prisbild.
Personligen gillar jag dock i-Pace mer som bil (och den har rasat minst lika mycket), men e-tron är imo ett bättre köp ändå. Tillförlitligheten på i-Pace verkar ganska usel (åtminstone 2019-2020) och reparationer är väldigt dyra.
Men jag har kört upp till vår stuga i -10c och haft samma förbrukning som när det typ var +10c.
Är det inte spårigt och ingen motvind vintertid så drar den som sagt inte så värst mycket mer.
Som ett exempel. 27,7 kWh/100km vid nyår i -15c och 36 mil körda där bilen stod utomhus.
Samma sträcka fast åt andra hållet (nedför) november och runt 0 och -1c.
26.2 kWh/100km.
Men en tydlig gräns är runt -5c för någonstans där kickar batterivärmaren i även fast man kör korta sträckor. Sen från -5 och neråt så tycker iaf jag att förbrukningen inte ökar så mycket utan ligger ungefär lika. Inga problem att ligga på 40 kWh/100 km vid kortkörningar och -5c ute.
Men e-tron är ingen effektiv historia. Men för mig kvittar det då jag iaf laddar på samma ställen oavsett bil. (Kör runt 20mil innan jag stannar för en bensträckare)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25