Högt vinande ljud

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Daniel181

Högt vinande ljud

Inlägg av Daniel181 »

Hej!

Bytte vindruta på bilen och när jag hämtade bilen och körde ut från parkering så märkte jag direkt av det högre vägljudet. Höger fram låter det som att rutan är öppen. Va tvungen att kolla om dörren faktiskt va öppen = nej den va stängd.

Men sen när jag rullar ut på vägen och gasar så viner det högt, både vid mindre eller högre gaspådrag samt motorbroms. Vid jämn gas hörs knappt nånting. Detta låter mest från 30-70km/h men även högre och är helt klart ett el-ljud inte vindbrus eller liknande.

Åker tillbaka till RydsBilglas som bytte rutan men allt är som det ska säger dom. Ringer Tesla som även dom bekräftar att allt ser bra ut (från deras felsökning distans)
Ryds programmerade om mjukvaran sa dom vilken även tesla bekräftade, men Tesla sa att dom lagt in samma som va innan.
Nån som vart med om nått liknande? Som det är nu får man ont i huvudet av detta vinande...
Senast redigerad av Daniel181, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Högt vinande ljud

Inlägg av Jaegaern »

Det är ju uppenbarligen fel. Om ljudet inte kommer från sidorutorna så är det bara att de gör om bytet. Låt dem åka med.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Enkelt, rutan sitter ej rätt ( eller har fel form) och det läcker in luft.
Åk tillbaka till Ryds och stå på dig eller ta med hells angels

Edit, precis, kolla sidorutorna så dom inte fått en smäll under bytet.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Daniel181

Inlägg av Daniel181 »

Detta är absolut inte ett "vindljud" helt klart från elen. Gissar typ motorn? Märkliga är ju bara att det kom i samband med rutbytet.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ett mål...
IMG_6827.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Har inte bytt vindruta på min, men när de bytte dörrhandtagen fram, så fick de montera bort sidorutorna. Efter det, så hade jag vindbrus från rutorna. Hade mobila service-teknikern och var inne med bilen till SC tre gånger och det blev fortfarande inte helt bra.

Vindbrus är ju ganska lätt att känna igen. Sätt någon annan på passagerarplatsen och låt den lyssna och känna om det läcker någonstans.
Om det inte är rutan, så är det också lättare att höra var det kommer ifrån om man är flera i bilen.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Har bytt vindruta på Carglass.
Fick tydligt vindbrus efter bytet. Det visade sig att rutan hamnade lite-lite längre ner än tidigare. Då täcker inte gummilisten vinden lika bra och vid höga farter kan det dra in luft i dräneringsutrummet under gummilisten. Ingen risk att det blåser in eller läcker, men det blir med vindljud. Carglass monterade om vindrutan och ljudet försvann. Tyvärr fick jag nytt stenskott inte långt därefter.

Det förekom även från fabrik. Det är därför det blir bättre för en del med att montera gummi list runt takglaset.

Testa att lägga i gummi-list och tejpa skarven mellan vindruta och takglas för att se om ljudet minskar.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Daniel181

Inlägg av Daniel181 »

Åkte upp till Ryds igen. Efter provkörning så vill dom ta bort rutan igen då han tror den inte är tät i limningen! Håller tummarna :)
Skriv svar