Inte officiell ännu, men det finns gott om spionbilder och inofficiell info.
Tex att det kommer en trimotor Taycan GT med 1000+ hk.
Som väntat växer också batteripacket till en bra bit över 100kwh(troligen runt 110).
Nu finns uppgifter om att den nya laddar med över 300kw, även över 50% SOC.
Räknar man baklänges från den där skärmen(8kwh = 7%) så blir kapaciteten 114kwh.
Men det är förstås långt ifrån exakt. Skärmen visar inte sekunder och det försvinner ju en del vid överföringen.
Någon på youtube kom 75mil i 52-55mph, med fyra pers i bilen.
Sjukt bra!
Kommer samma förbättring (i mjukvaran) även på äldre Taycan, så de kommer något längre?
Är troligen inte bara HW som de förbättrat på nya Taycan.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Någon på youtube kom 75mil i 52-55mph, med fyra pers i bilen.
Sjukt bra!
Kommer samma förbättring (i mjukvaran) även på äldre Taycan, så de kommer något längre?
Är troligen inte bara HW som de förbättrat på nya Taycan.
det man kan hoppas på med gamla Taycan är att mer av batteriet blir tillgängligt, buffert är ju enorm.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Någon på youtube kom 75mil i 52-55mph, med fyra pers i bilen.
Sjukt bra!
Kommer samma förbättring (i mjukvaran) även på äldre Taycan, så de kommer något längre?
Är troligen inte bara HW som de förbättrat på nya Taycan.
det man kan hoppas på med gamla Taycan är att mer av batteriet blir tillgängligt, buffert är ju enorm.
Ja den nya hade mindre sa dom i videon
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Någon på youtube kom 75mil i 52-55mph, med fyra pers i bilen.
Sjukt bra!
Kommer samma förbättring (i mjukvaran) även på äldre Taycan, så de kommer något längre?
Är troligen inte bara HW som de förbättrat på nya Taycan.
Såg den, var imponerande. Dock RWD och rätt beskedliga fälgar. Men det går ju att göra även 4WD tvåhjulsdriven i efficiencyläget så skiljer nog inte mycket då.
Kan det vara 115 kWh batteriet som sitter i Audi Q8 E-tron 55 de anländer nu?
Kollade filmen och räknade fram över 100kWh men inte så högt som 115. Den laddade ruskigt segt sista procenten (som en tesla) så det lär ha dragits ned på bufferten.
Pratades också om laddning över 300kw upp till 60% med peak på 330kw.
Ser ut på kurvorna som 20-30kw försvinner på vägen.
Krävs en del hel kylning för att få bort så mkt effekt.
Intresssant också att de nu skippar möjligheten att begränsa laddhastigheten som gamla Taycan har. De tycker tydligen inte det gjorde nån nytta.
Själv skulle jag gärna ha ett "max 150kw" typ, så man slapp springa ut till bilen innan man ätit klart.
Ser ut på kurvorna som 20-30kw försvinner på vägen.
Krävs en del hel kylning för att få bort så mkt effekt.
Intresssant också att de nu skippar möjligheten att begränsa laddhastigheten som gamla Taycan har. De tycker tydligen inte det gjorde nån nytta.
Själv skulle jag gärna ha ett "max 150kw" typ, så man slapp springa ut till bilen innan man ätit klart.
Haha ja, det problemet har jag redan med min Q8 som inte laddar så fort. Käkar man mat kan man lika gärna ladda på en 50kW för att slippa stressa och flytta bilen innan man ätit upp.
The Taycan Turbo S makes 938 horsepower when using launch control – up from 750 hp in the previous model
gross capacity for the larger Performance Battery Plus rising from 93.4 kWh to 105 kWh. Net, or usable capacity is 98.6 kWh. Base models get a 89-kWh gross, 83.6-kWh net battery pack. Both packs are lighter than their predecessors, with the base battery offering about as much capacity as the previous upgrade unit.
Where old all-wheel drive models could regenerate up to 290 kW, the new one can do up to 400 kW
Before, the Taycan could charge at up to 270 kW in ideal conditions; now, it can take 320 kW, and Porsche claims just 18 minutes to charge from 10 to 80 percent. InsideEVs editor-in-chief Patrick George actually saw a Taycan 4S prototype take just 16 minutes to go from 8 to 80 percent.
Ser ut på kurvorna som 20-30kw försvinner på vägen.
Krävs en del hel kylning för att få bort så mkt effekt.
Intresssant också att de nu skippar möjligheten att begränsa laddhastigheten som gamla Taycan har. De tycker tydligen inte det gjorde nån nytta.
Själv skulle jag gärna ha ett "max 150kw" typ, så man slapp springa ut till bilen innan man ätit klart.
Eller väljer man bara en 400V laddare så hålls effekten på ”hinnaätalunch” nivå.
Roade mig med att bygga en 4 Cross Turismo. Med rimlig utrustning landade priset på 1,6 Mkr.
Nästan nya 4 Cross Turismo med liknande utrustning annonseras på Blocket för ca 900 000 kr.
Verkliga priset ligger sannolikt ännu något lägre.
Nästan 100 på att den har vanlig dum farthållare, den adaptiva kostar extra absolut.
En sak jag såg nu, verkar som den kommer med LED-matrix som standard. Står iaf det i konfiguratorn under standardutrustning. Men det kostar extra om man vill ha HD-matrix led med 32 000 pixlar. Grymt isåfall.
Antar att det är den gamla Matrix led som följer med. Har den på min Taycan och är riktigt nöjd med den.
Porsche ger inga rabatter utom i väldigt speciella fall.
Klart de gör. På volymbilarna iaf.
Taycan är bland det sista jag skulle köpa. Vad ska man ha den till? Det är ingen sportbil och värdetappet är så brutalt att det är billigare att långpendla i en 911:a trots bensinen.