Batteriuppgradering på garantin

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Batteriuppgradering på garantin

Inlägg av Gimbo »

Hej,

Mitt stora batteri pajade och kommer att bytas ut på garantin när jag läser amerikanska forum så sägs det att man kan få batteriet uppgraderat mot en kostnad vid garanti ärenden. När jag pratar med service teknikern via appen så säger han att man inte kan fp det uppgraderat mot en kostnad. Är det någon här som fått sitt batteri uppgraderat från 75 till 90 eller 100?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriuppgradering på garantin

Inlägg av Bjelke »

75-batteriet har ju lägre spänning än dom andra så det är inte bara att byta det,
man måste även byta drive unit (DU) eller åtminstone delar av den (vilket inte Tesla
sysslar med vad jag vet iaf) plus säkert några fler prylar som hänger ihop med
högre spänning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Batteriuppgradering på garantin

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Den enda uppgraderingen jag hört talas om i samband med garantibyte är från 85 till 90 kWh batteri. Och då pga att det inte funnits några renoverade 85-batteri tillgängliga.

När mitt 85-batteri pajade, frågade jag om jag kunde pröjsa extra för att få ett 90-batteri. Men det var inte möjligt. Fick veta att om det inte finns 85-batteri tillgängligt så får jag ett 90-batteri utan att behöva betala något.

Fick tyvärr ett slitet 85-batteri som laddade långsammare än det jag hade. Surt!

Och vad jag läste på flera amerikanska sidor i samband med mitt batteribyte, så måste flera säkerhetssystem omprogrameras vid byte från 90 till 100 kWh batteri pga den ökade vikten. Och airbagarna i stolarna behöver bytas ut för att ligga inom spec.

Så det verkar inte vara "bara bara" om allt ska vara riktigt gjort.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar