SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Redan idag kom SKV med sitt utlovade besked.

Nyköpta batterilager från 2024 får endast användas för att öka sin egna solenergiförbrukning.

En minimal lättnad mot tidigare är att batteriet nu ävenfår underhållladdas.

Alla stödtjänster går helt bort.

Vi fick också veta anledningen till detta, under 2023 betalades der ut 1,3 miljarder i stöd, men endast 13 miljoner var budgererat.

Redan på eftermiddagen skickade Checkwatt ut mail att det ändå är lönsamt att sälja stödtjänster utan grönt avdrag.

Batterilager från tidigare år får tydligen fortsätta sälja stödtjänster.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Anderzzon »

Har de berättat hur de ska hålla koll på detta? Om man skaffar ett batteri för egenlagring, hur länge måste man hålla det så innan man tecknar sig för en tjänst som tex Checkwatt?
Eller blir det så att de inte kommer ge avdrag för batterier som kan användas till försäljning?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Anderzzon skrev: 25 jan 2024 17:48
Har de berättat hur de ska hålla koll på detta? Om man skaffar ett batteri för egenlagring, hur länge måste man hålla det så innan man tecknar sig för en tjänst som tex Checkwatt?
Eller blir det så att de inte kommer ge avdrag för batterier som kan användas till försäljning?
Förmodar att de kräver kontrolluppgifter på alla som får ersättning för stödtjänster.

Sen matchar de väl mot grönt avdrag på personnumret.

Och har det för lönsamt ska de väl ha skatt på ersättningen också...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av frippe »

Kontrollen blir väl att du ska ha solceller i samma hus där du investerar i batteri? Så ett hus som inte har solceller kan inte generera grönt avdrag för investering i batteri.

Att sedan använda batteriet för stödtjänst, om du har solceller, borde då vara ok, eller tolkar jag det fel?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Off Grid Byggaren »

frippe skrev: 25 jan 2024 20:07
Kontrollen blir väl att du ska ha solceller i samma hus där du investerar i batteri? Så ett hus som inte har solceller kan inte generera grönt avdrag för investering i batteri.

Att sedan använda batteriet för stödtjänst, om du har solceller, borde då vara ok, eller tolkar jag det fel?
Nej tyvärr, är batteriet köpt efter 1 januari 2024 och du använder det till stödtjänster är du inte berättigad till bidraget.

Har du ändå fått det bidraget vill SKV ha tillbaka pengarna.

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 20580.html
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av frippe »

Off Grid Byggaren skrev: 25 jan 2024 20:54
frippe skrev: 25 jan 2024 20:07
Kontrollen blir väl att du ska ha solceller i samma hus där du investerar i batteri? Så ett hus som inte har solceller kan inte generera grönt avdrag för investering i batteri.

Att sedan använda batteriet för stödtjänst, om du har solceller, borde då vara ok, eller tolkar jag det fel?
Nej tyvärr, är batteriet köpt efter 1 januari 2024 och du använder det till stödtjänster är du inte berättigad till bidraget.

Har du ändå fått det bidraget vill SKV ha tillbaka pengarna.

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 20580.html
Finns det någon definition av stödtjänst?
Om man använder batteriet för att balansera husets effekt uttag är det en stödtjänst?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker det är lite luddigt fortfarande, men frekvensstödtjänsterna FCR upp & ned som haft ganska bra ersättning verkar inte få användas längre.

Om du sedan använder din egna lagrade solenergi för att kapa effekttoppar i din egna elanläggning så ökas ju din egenförbrukning.

Frågan är om det även får göras från underhållsladdningen av batteriet vintertid?

Fast det verkar ju vara någon panikåtgärd nu när så mycket pengar rinner iväg för grönt avdrag.

”Om man vet när man köper sitt batteri att det kommer att användas till annat än att lagra egen el kan det säkert vara bra. Men det ger inte rätt att använda det gröna avdraget.”

PIA BLANK THÖRNROOS, SKATTEJURIST SKATTEVERKET

Formuleringen lyder nu i stället: ”Installation av batteri som uteslutande eller så gott som uteslutande används för att lagra egenproducerad el”, enligt Skatteverkets uppdaterade ställningstagande den 25 januari.

– Vi har justerat texten så att batterier ska kunna användas för att lagra underhållsel. Det ska gå att sköta batteriet vintertid. Men i övrigt står vår lagtolkning fast, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist hos Skatteverket.

Branschorganisationer och företag har riktat kritik mot Skatteverkets lagtolkning.

Organisationen Power Circle menar att hembatterier kan bidra med flera nyttor samtidigt. Utöver att öka användningen av egenproducerad solel kan batterierna kapa effekttoppar i det lokala elnätet eller leverera stödtjänster för ett stabilare elnät.

– DETTA ÄR NYTTOR som framtidens elsystem behöver mer av och då är det mycket olyckligt om Skatteverket begränsar hushållens möjlighet att vara med och bidra, säger Johanna Lakso, vd på Power Circle.

Även föreningen Svensk Solenergi är kritisk. Föreningen menar bland annat att alla hembatterier som säljs på den svenska marknaden är utrustade med styrfunktioner. Därmed kan de flesta batterier användas till flera ändamål.

– Det är ytterst få batterier som används ensidigt till att lagra egen el, säger vd Anna Werner.
Företaget Checkwatt, en så kallad aggregator för stödtjänster till Svenska kraftnät, tycker att Skatteverket saknar stöd i lagen för sin tolkning.

– VÅRA SYSTEM för smart styrning ökar användningen av egenproducerad el, som lagen föreskriver, och skapar andra nyttor för både ägaren och elsystemet, säger vd Dan-Eric Archer.

De tre kritikerna tycker också att eventuella förändringar i villkoren för avdraget behöver ske under ordnade former. Till exempel att avdraget sänks successivt och planerat.

Enligt skattejurist Pia Blank Thörnroos är lagtolkningen korrekt. De nuvarande reglerna är hämtade från stödförordningar som skrevs långt före 2021.

– Sedan kan ju teknikutvecklingen ha sprungit ifrån lagtexten. Men om lagstiftningen kring grönt avdrag ska justeras blir upp till politiska beslut, säger hon.

PIA BLANK Thörnroos säger också att de förtydliganden som nu gjorts gäller framåt. De som ansökte om grönt avdrag under 2023 får skatteavdrag enligt tolkningarna då – om batteriet är kopplat till solceller och används för att lagra egenproducerad el.

– Om man vet när man köper sitt batteri att det kommer att användas till annat än att lagra egen el kan det säkert vara bra. Men det ger inte rätt att använda det gröna avdraget, säger hon.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Anderzzon »

Jag gissar (med betoning på gissar) att vad det här innebär är att anläggningar som har stöd för att sälja ut el kommer bli utan bidrag.
Skulle du sedan i efterhand köpa till hårdvara som möjliggör detta har jag svårt att se att de skulle kräva tillbaka pengarna. Eventuellt skulle de kunna dra gränsen så hårt att inga anläggningar där det går att komplettera med hårdvara som möjliggör försäljning kan få bidrag.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 768
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Trevlig »

Bästa är väll om de tar bort stöd för solceller så finns det ju ingen vits att köpa batteri🙃🙃🙃

Detta känns bakvänt men jag kan hålla med om att är batteriet till 100% stödtjänster kanske det är lite fel. Homevolt och sonnen kan väll köra det hybrid om jag har förstått allt rätt
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Anderzzon »

Trevlig skrev: 25 jan 2024 23:19
Bästa är väll om de tar bort stöd för solceller så finns det ju ingen vits att köpa batteri🙃🙃🙃

Detta känns bakvänt men jag kan hålla med om att är batteriet till 100% stödtjänster kanske det är lite fel. Homevolt och sonnen kan väll köra det hybrid om jag har förstått allt rätt
Tydligen är det rätt vanligt att folk köper några enstaka paneler för att kunna få bidraget för batteriet. Då spelar det ingen roll att man tar bort stödet för solceller då det ändå bara rör sig om någon tusenlapp i bidrag där.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Jerker »

När vi skaffade solceller så valde vi bort batteri eftersom vi inte såg att en sån investering var lönsam. Först efteråt blev vi medvetna om möjligheten att sälja stödtjänster.

Nu är vartannat inlägg i mitt flöde på FB reklam för olika stödtjänster med löften om att tjäna runt 60000 per år. Är detta verkligen rimligt? OM det är rimligt så har ju Checkwatt rätt i att det fortfarande är lönsamt, för då tjänar man in investeringen på ett par år. Men hur länge kommer det att vara lönsamt? Marknaden lär väl snart bli mättad för sådana här tjänster. Visst byggs det väl jättelika batterilager med detta som enda syfte?

Hade man tajmat och köpt batteri när det hela var nytt så hade det kanske gått att skriva av investeringen på bara ett fåtal år, men nu känns det väldigt osäkert.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av frippe »

Jerker skrev: 26 jan 2024 09:52
När vi skaffade solceller så valde vi bort batteri eftersom vi inte såg att en sån investering var lönsam. Först efteråt blev vi medvetna om möjligheten att sälja stödtjänster.

Nu är vartannat inlägg i mitt flöde på FB reklam för olika stödtjänster med löften om att tjäna runt 60000 per år. Är detta verkligen rimligt? OM det är rimligt så har ju Checkwatt rätt i att det fortfarande är lönsamt, för då tjänar man in investeringen på ett par år. Men hur länge kommer det att vara lönsamt? Marknaden lär väl snart bli mättad för sådana här tjänster. Visst byggs det väl jättelika batterilager med detta som enda syfte?

Hade man tajmat och köpt batteri när det hela var nytt så hade det kanske gått att skriva av investeringen på bara ett fåtal år, men nu känns det väldigt osäkert.
Ja, batterier är väldigt knepigt att räkna ihop.

Men, vi har precis fått effektabonnemang och där är batteriet väldigt bra att ha för att parera effekttoppar. Sedan får jag väl se vad vi kan spara genom att inte effektbalansera med batteriet när den första räkningen väl kommer. Teoretiskt är det Inge stora summor per år.

Jag tror även att vitsen med batteri ökar om du balanserar storleken på batteriet i förhållande till förbrukning per dag. Många som köpt batterier har nog egentligen för små batterier.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 821
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: SKV nya tolkning grönt avdrag batterilager

Inlägg av Jojo »

Såhär står det på Checkwatts hemsida:
Checkwatt
Skriv svar