Kan du länka till priset?
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
” Priserna börjar på 980 000 kronor för Macan 4 och 1 310 000 kronor för Macan Turbo”
Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.
https://configurator.porsche.com/sv-SE/ ... tart/macan
Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:00Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.
Ja, det var saftigt. Det är bra grejer men inte ngt revolutionerande direkt. Då lär en vettig Q6 med motsvarande utrustning rulla väl över miljonen.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:00Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.
Det är ju en mycket mindre bil. Men har man inte behovet av storleken och har pengarna så kan man ju resonera så.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:08Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:00Ridå... En utrustad Macan 4 kommer alltså kosta 1,2 miljoner.Love_O skrev: ↑25 jan 2024 14:49” Priserna börjar på 980 000 kronor för Macan 4 och 1 310 000 kronor för Macan Turbo”
https://via.tt.se/pressmeddelande/34093 ... 11&lang=sv
Jo det är ju helt utifrån personliga preferenser. Även hur man skattar Porsche vs. Tesla spelar såklart in också.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:14Det är ju en mycket mindre bil. Men har man inte behovet av storleken och har pengarna så kan man ju resonera så.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:08Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!
Det får du ju på Teslan med, men då är det snarare tal om rabatt på restvärdetVilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 jan 2024 15:25Man får väl fortfarande rabatt på Porsche, eller? 10%? Någon som vet eller kan basera på Taycan-köp?
Jag har aldrig varit Porsche-frälst. Jag tycker deras samröre med Audi och VAG tynger varumärket. Föredrar BMW och Mercedes då jag verkligen ogillar VAG. Har heller aldrig varit särskilt förtjust i Porsches formspråk.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:41Jo det är ju helt utifrån personliga preferenser. Även hur man skattar Porsche vs. Tesla spelar såklart in också.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 15:14Det är ju en mycket mindre bil. Men har man inte behovet av storleken och har pengarna så kan man ju resonera så.Arctic Drifter skrev: ↑25 jan 2024 15:08Alltså typ som en Model S... jag skulle välja Macan 4 alla dagar i veckan!
Det får du ju på Teslan med, men då är det snarare tal om rabatt på restvärdetVilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 jan 2024 15:25Man får väl fortfarande rabatt på Porsche, eller? 10%? Någon som vet eller kan basera på Taycan-köp?![]()
Jag har fått för mig att Porsche ger lägre rabatter än övriga tyskar. Men det kanske bara gäller sportbilarna?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 jan 2024 15:25Man får väl fortfarande rabatt på Porsche, eller? 10%? Någon som vet eller kan basera på Taycan-köp?
Porsches SUV:ar och Panamera/Taycan är inga sportbilar och bara aningen dyrare än sina syskon från Audi. Cayenne är lite dyrare än Q7, Macan är lite dyrare än Q5, Panamera är lite dyrare än A7 och Taycan är lite dyrare än e-tron GT. Men det är fasiken inte många procent, allt annat lika. Det som skiljer är att du inte kan få en Macan med 2-liters diesel vilket du kan/kunde med en Q5. Dvs Porsche säljer inte lika billiga varianter som Audi.Force-Walker skrev: ↑25 jan 2024 16:04Allvarligt talat.
Sluta sitt och jämför Porsche med Tesla.
Porsche är ett exklusivt sportbilsvarumärke.
En Audi Q6 kommer landa på runt miljonen, kanske 1,1 maxad. Dom vill nog ogärna lägga sig på samma pris.
Porsche levererade 87 000 Macans under förra året.
https://newsroom.porsche.com/en/2024/co ... 34942.html
Priset är väntat. Är positivt överraskad till bagageutrymmet. 540 är mycket större än dagens Macan, och något större än ID4an.
Porsche har bra marginaler på sin extrautrustning, man vill inte bli ett volymmärke.
Denna tror jag kommer sälja som tusan. Mäklarna i LA och Kineserna kommer beställa massor.
Okej, jag förstår inte riktigt vad du menar? Har aldrig sagt att det är någon superkvalitet på Porsche vs Audi. Dock upplever jag nog att de vill att man skall tycka det.Verdi_ skrev: ↑25 jan 2024 16:35Porsches SUV:ar och Panamera/Taycan är inga sportbilar och bara aningen dyrare än sina syskon från Audi. Cayenne är lite dyrare än Q7, Macan är lite dyrare än Q5, Panamera är lite dyrare än A7 och Taycan är lite dyrare än e-tron GT. Men det är fasiken inte många procent, allt annat lika. Det som skiljer är att du inte kan få en Macan med 2-liters diesel vilket du kan/kunde med en Q5. Dvs Porsche säljer inte lika billiga varianter som Audi.Force-Walker skrev: ↑25 jan 2024 16:04Allvarligt talat.
Sluta sitt och jämför Porsche med Tesla.
Porsche är ett exklusivt sportbilsvarumärke.
En Audi Q6 kommer landa på runt miljonen, kanske 1,1 maxad. Dom vill nog ogärna lägga sig på samma pris.
Porsche levererade 87 000 Macans under förra året.
https://newsroom.porsche.com/en/2024/co ... 34942.html
Priset är väntat. Är positivt överraskad till bagageutrymmet. 540 är mycket större än dagens Macan, och något större än ID4an.
Porsche har bra marginaler på sin extrautrustning, man vill inte bli ett volymmärke.
Denna tror jag kommer sälja som tusan. Mäklarna i LA och Kineserna kommer beställa massor.
De här bilarna jag räknar upp säljer Porsche till alla som kliver innanför dörren och säger att de vill köpa. Det finns inget exklusivt över dem. Det är bara en lite dyrare sminkad Audi. De riktiga Porsche-entusiasterna räknar inte de här kärrorna som äkta Porsche-bilar ens
Sportbilarna som byggde märkets image är det lite annat med. Särskilt GT*-modellerna. Till och med på 992 GTS så är det väl lite kö och krav på att visa att man är en bra kund som inte säljer bilen vidare direkt.
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Precis. Den genomsnittliga porschekunden bryr sig inte. Man jagar inte ”mest bil för pengarna”. Det är en av Porsches USP.Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Porsche absolut, men en Porsche SUV är verkligen en bastard och styggelse!
Jo, det är en stor förbättring att ha den på normal plats bak. Alltid stört mig på Taycan med dess idiotiska placering av laddintaget/laddintagen.
Yes, jag kan bara instämma 100%.