Räkna på model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

addebob
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 maj 2022 01:42

Räkna på model S

Inlägg av addebob »

Hej!

Jag går i tankarna att köpa en model s p85d -15. Den jag har kikat lite på har ett bra pris anser jag (260k privat). Billigaste p85d på blocket just nu ligger ute för 339k dock på firma. Jag håller på att räkna på vad det kommer att kosta i snitt varje månad bara för att se om det är något som jag känner att jag är villig på att lägga på en bil. Jag kommer att ta ett privatlån på 230k. Privatlånet kommer att betalas av på 10 år så efter 3 år så kommer lånet vara på 161k. Om jag har gissat/räknat rätt så anser jag att bilen kommer vara värd cirka 160k om 3 år. Jag kommer troligtvis köpa en nyare bil om 3 år men kan såklart både bli tidigare eller senare.

Min fråga är om amorteringen som jag betalar går att räkna som "samma som värdeminskningen"? Alltså måste jag räkna lånet plus värdeminskningen eller blir lånet en del av värdeminskningen så att det tekniskt sett blir samma kostnad?? Isåfall så borde värdeminskningen för mig endast bli de 30k som jag betalade utan lån från början.

Min andra fråga är om det finns något specifikt som kan vara bra att veta innan jag slår till? Finns det någon utrustning denna årsmodell (2015) som ni inte kan leva utan eller som är bra att ha? Något som är vanligt fel på dessa?

Ber om ursäkt om det blev grötigt men är tacksam för alla svar jag får!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räkna på model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

addebob skrev: 24 jan 2024 17:20
Min andra fråga är om det finns något specifikt som kan vara bra att veta innan jag slår till? Finns det någon utrustning denna årsmodell (2015) som ni inte kan leva utan eller som är bra att ha? Något som är vanligt fel på dessa?
Det viktigaste är väl länkarmarna. Är dessa original eller bytta till den nyare version som kom ~2018?

Finns mer info t.ex här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Har bilen det öppningsbara glastaket? Som jag förstått det så kan det kosta en del att åtgärda hos Tesla ifall det går sönder eller skulle börja strula. Men det finns kanske andra verkstäder som är billigare. Grufman bil i Sthlm kanske?...

Här är en video med lite ytterligare info:
viewtopic.php?t=34876

Avslutningsvis...
Inser själv att det här skulle kunna framstå som reklam för Grufman bil, men det är helt ärligt inte min avsikt. De har en egen Youtubekanal, många av deras video handlar om äldre Model S och således finns det en hel del info om äldre Model S att hämta där... Och min kunskap om från Tesla fristående verkstäder som tar sig an Teslas bilar är begränsad...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räkna på model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ytterligare en grej som kan vara bra att känna till ifall du inte redan visste: Det finns några få unicornexempar av Model S som har en dragkrok som man får dra lagligt med. Men om den här bilen inte en av dessa så finns det i dagsläget inget sätt att eftermontera en dragkrok på Model S som man får dra lagligt med.

Mer info. t.ex. här:
viewtopic.php?p=721369#p721369
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räkna på model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har själv inte så bra koll på det här:
viewtopic.php?t=26247

Har för mig att det även går eller åtm. har gått att uppgradera snabbladdningsutrustningen på 2015 Model S, men det är ytterligare ett område som jag inte har så bra koll på. Finns trådar om det här på forumet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Räkna på model S

Inlägg av spacecoin »

Tips: Kolla försäkringskostnad innan köp så du inte blir överraskad.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Räkna på model S

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle tycka att fri laddning är viktig om man kör hyggligt mycket. Det blir rätt många tusen på ett år. I den prisklassen kanske man kan överväga halvförsäkring, sparar ytterligare många tusen/år.
Kolla om den har eftermonterad mittkonsol, dansgolvet som de levererades med är inte cool tycker jag. CCS ombyggnad är ett måste - kolla i menyn under info om det är gjort och att adaptern följer med - annars rätt billigt (ca 3') att uppgradera.
Gjorda reparationer, speciellt batteribyte är förstås intressant. Det gamla vanliga om bilen är krockad, reparerad å sånt.
Är det taklucka så bör den nog vara fixad redan - det beror på när den tillverkades också - den blev bättre efter hand.
Dubbelladdare hade en del av dessa - det är nice att kunna ladda 22 kW med typ2 sladd.
Ombyggt ljus till 35 W xenon är en bra uppgradering då ljuset är kass på dessa.
Autopilot är ju också trevligt - med den följer adaptiv farthållare och auto helljus om jag inte minns fel- Då det är AP1 funkar allt som det ska.
Tror det fanns "next gen" säten också - vissa tycker de är bättre, men inte för mig tyckte jag.
Premium ljud var nog ett tillval, utan det finns ingen bas i bilen att tala om. Blev standard senare.
Finns säkert fler saker, men dessa skulle jag betala extra för.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räkna på model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Personligen tycker jag next gen-sätena gör rätt mkt för utseendet på interiören. Men det är så klart subjektivt och ant. också en kostnadsfråga...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räkna på model S

Inlägg av Nicke Nyfiken »

addebob skrev: 24 jan 2024 17:20
Min andra fråga är om det finns något specifikt som kan vara bra att veta innan jag slår till? Finns det någon utrustning denna årsmodell (2015) som ni inte kan leva utan eller som är bra att ha? Något som är vanligt fel på dessa?
Angående utrustning så har de flesta P85D det mesta man vill ha. Tyvärr ofta även utrustning man inte vill ha. (Öppningsbart glastak och luftfjädring)

En Model S från 2015 är ärligt talat inte världens driftsäkraste bil. Så du måste kalkylera med en del reparationer.

Om inte det stora batteriet är utbytt på senare tid till en uppdaterad version, så skulle jag inte köpa bilen. De ursprungliga 85-batterierna har många problem och därför är många utbytta på garanti. Detta måste du kolla, alternativt budgetera för batteribyte/reparation. Däremot har de oftast väldigt låg degradering.

I övrigt så blir ofta luftfjädringen en dyr historia. Antar att bilen du tittar på har luftfjädring eftersom det bara finns ett fåtal P85D med vanlig fjädring.
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räkna på model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

För den som inte vet så gissar jag att även följande är intressant. Som jag förstår det så gäller den infon även för den/de årsmodeller som du är intresserad av.

viewtopic.php?p=771873#p771873
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Räkna på model S

Inlägg av Klintan »

Dumt att betala av på tio år på en såpass gammal bil. En jättefin bil, men du behöver ha marginaler i fall reparationer behövs, en batterirenovering för 100k (hos fristående verkstad) kan dyka upp. Bilen kan få ett nollvärde om den behöver reparationer som det inte finns marginal för.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Räkna på model S

Inlägg av Gustafsson »

Klintan skrev: 25 jan 2024 09:32
Dumt att betala av på tio år på en såpass gammal bil. En jättefin bil, men du behöver ha marginaler i fall reparationer behövs, en batterirenovering för 100k (hos fristående verkstad) kan dyka upp. Bilen kan få ett nollvärde om den behöver reparationer som det inte finns marginal för.
Håller med. Bilen kommer att kosta minst 50% mer totalt om du lånar till vanliga räntor. Det är den inte värd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar