Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av mlmmax »

Hej!

Som frågan i ämnesraden, har RWD varianten "Premium Audio" eller ej?

Läste följande:


Men, det verkar som att det kanske bara gäller USA-producerade bilar?


Är det någon som vet hur man kan kontrollera ifall man får Premium Audio ifall jag beställer idag?
Stort tack!


Mvh,
M
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av Fiskk »

på teslas hemsida om du väljer en ny rwd så står det fortfarande:

Ljud och media
Premium-ljudsystem – 13 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
Musik och media via Bluetooth®
USB-A-port i handskfacket med en 128 GB bärbar lagringsenhet ingår

De borde inte leverera annat än där står i beskrivningen på den valda bilen.
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av mlmmax »

Fiskk skrev: 23 jan 2024 14:44
på teslas hemsida om du väljer en ny rwd så står det fortfarande:

Ljud och media
Premium-ljudsystem – 13 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
Musik och media via Bluetooth®
USB-A-port i handskfacket med en 128 GB bärbar lagringsenhet ingår

De borde inte leverera annat än där står i beskrivningen på den valda bilen.
Ah... nu ser jag, jag är fan blind.. :?

Tesla lär väl ta bort Premium Audio från RWD Europe inom kort.

...

Då är det endast drivlinan som skiljer dem åt, inget annat. Prestandan kan jag leva utan, och jag har klarat mig bra med en Model 3 SR+ vad gäller range. Jag har väldigt svårt för att bestämma mig om jag skall ta RWD eller LR!

Vad säger folket? Hjälp mig.. :)
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3721
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av jonasl »

Jag uppgraderade från Model 3 SR+ 2020 till en MYLR och det är rejält stor skillnad på ljudet. Det var helt OK i Trean men i Y:n är det riktigt bra jämfört med standardstereon i många bilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7732
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av mikebike »

mlmmax skrev: 23 jan 2024 15:06
Fiskk skrev: 23 jan 2024 14:44
på teslas hemsida om du väljer en ny rwd så står det fortfarande:

Ljud och media
Premium-ljudsystem – 13 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
Musik och media via Bluetooth®
USB-A-port i handskfacket med en 128 GB bärbar lagringsenhet ingår

De borde inte leverera annat än där står i beskrivningen på den valda bilen.
Ah... nu ser jag, jag är fan blind.. :?

Tesla lär väl ta bort Premium Audio från RWD Europe inom kort.

...

Då är det endast drivlinan som skiljer dem åt, inget annat. Prestandan kan jag leva utan, och jag har klarat mig bra med en Model 3 SR+ vad gäller range. Jag har väldigt svårt för att bestämma mig om jag skall ta RWD eller LR!

Vad säger folket? Hjälp mig.. :)
Efter 23+ år med AWD tänker jag inte köpa en tvåhjulsdriven vardagsbil igen. Klart vanebildande. Dessutom vill jag ha lång räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av mlmmax »

jonasl skrev: 23 jan 2024 15:10
Jag uppgraderade från Model 3 SR+ 2020 till en MYLR och det är rejält stor skillnad på ljudet. Det var helt OK i Trean men i Y:n är det riktigt bra jämfört med standardstereon i många bilar.
Har M3SR+ nu och är inte nöjd med ljudet, och provkörde en MYLR och gillade vad jag hörde.
Tydligen ingår Premium Audio i MY RWD (iaf för europeiska marknaden).
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av mlmmax »

mikebike skrev: 23 jan 2024 15:13

Efter 23+ år med AWD tänker jag inte köpa en tvåhjulsdriven vardagsbil igen. Klart vanebildande. Dessutom vill jag ha lång räckvidd.
Har kört BMW större delen av mitt liv, så jag har inget emot RWD. Bort i Skåne, vi har snö, men sporadiskt. Hade nog nästan hellre köpt en Model Y Long Range RWD om den gav ytterligare räckvidd, men det alternativet finns inte.. ;)
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av Klingspor »

mlmmax skrev: 23 jan 2024 15:06
Fiskk skrev: 23 jan 2024 14:44
på teslas hemsida om du väljer en ny rwd så står det fortfarande:

Ljud och media
Premium-ljudsystem – 13 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
Musik och media via Bluetooth®
USB-A-port i handskfacket med en 128 GB bärbar lagringsenhet ingår

De borde inte leverera annat än där står i beskrivningen på den valda bilen.
Ah... nu ser jag, jag är fan blind.. :?

Tesla lär väl ta bort Premium Audio från RWD Europe inom kort.

...

Då är det endast drivlinan som skiljer dem åt, inget annat. Prestandan kan jag leva utan, och jag har klarat mig bra med en Model 3 SR+ vad gäller range. Jag har väldigt svårt för att bestämma mig om jag skall ta RWD eller LR!

Vad säger folket? Hjälp mig.. :)
Beror på hur och var du kör. Kör du mycket långresor och/eller mycket på isiga/snöiga vägar skulle jag nog överväga LR istället för RWD. Vi kör kanske riktigt långt (snabbladdning krävs) 3-4 gånger per år och bor i södra Sverige - därmed har RWD fyllt våra behov gott och väl. Gällande hala vägar har jag aldrig haft någon AWD så har svårt att jämföra, men RWD har klarat det bra - man får dock ta det lite lugnt i snömoddiga rondeller.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av pom »

mlmmax skrev: 23 jan 2024 15:26
mikebike skrev: 23 jan 2024 15:13

Efter 23+ år med AWD tänker jag inte köpa en tvåhjulsdriven vardagsbil igen. Klart vanebildande. Dessutom vill jag ha lång räckvidd.
Har kört BMW större delen av mitt liv, så jag har inget emot RWD. Bort i Skåne, vi har snö, men sporadiskt. Hade nog nästan hellre köpt en Model Y Long Range RWD om den gav ytterligare räckvidd, men det alternativet finns inte.. ;)
Eftersom man får samma utrusning i både LR och RWD om man bortser från motor och batteri (och dimljus) ..

.. så är det för mig just batteriet i RWD som är vinnaren över något annat. Att kunna ladda till 100% hemma varje dag ger längre daglig räckvidd än en LR vid 80% där jag använder bilen som mest. Vinterväder som är LFP batteriets största fiende verkar man ha hittat lösningar för dessutom som gör att man knappt märker skillnad.

Lägg sen till att man slipper kobalt, batteriet degraderar otroligt mycket långsammare och är extremt säkert. Efter några år av degradering kommer LR ikapp i total räckvidd.. tänker att det kan påverka andrahandsvärdet!

Drömmen är att LR kom med ett större LFP batteri och AWD! Jag tror det är planen i den nära framtiden.
Även fast det kanske inte är användbart i min vardag vore det ju betydligt roligare om det var lite mer klös i bilen än nuvarande RWD…
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Tesla Model Y RWD (SR) - "Premium Audio" eller ej?

Inlägg av mlmmax »

pom skrev: 24 jan 2024 09:03

Eftersom man får samma utrusning i både LR och RWD om man bortser från motor och batteri (och dimljus) ..

.. så är det för mig just batteriet i RWD som är vinnaren över något annat. Att kunna ladda till 100% hemma varje dag ger längre daglig räckvidd än en LR vid 80% där jag använder bilen som mest. Vinterväder som är LFP batteriets största fiende verkar man ha hittat lösningar för dessutom som gör att man knappt märker skillnad.

Lägg sen till att man slipper kobalt, batteriet degraderar otroligt mycket långsammare och är extremt säkert. Efter några år av degradering kommer LR ikapp i total räckvidd.. tänker att det kan påverka andrahandsvärdet!

Drömmen är att LR kom med ett större LFP batteri och AWD! Jag tror det är planen i den nära framtiden.
Även fast det kanske inte är användbart i min vardag vore det ju betydligt roligare om det var lite mer klös i bilen än nuvarande RWD…


Ja, har läst en del om BYD LFP och jag gillar det jag läser, bla att den har en klart bättre laddkurva när du Supercharge:ar.



Bild



Tycker det är svårt att säga något om degradering, vill gärna ha lite 'real world' data sett över 5-10år.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Skriv svar