Effektabonnemang

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Effektabonnemang

Inlägg av frippe »

I vår kommun har de precis efter nyåret börjat med att ta ut effektabonnemang på elanvändningen.
För varje kW så betalas det 42kr per månad. Beräknas mellan kl. 7-20 på vardagar med ett snitt av de tre högsta effekterna man tagit ut.

Att ladda på natten är inget problem så där slipper man fundera på detta. Men plötsligt börjar jag fundera på uppvärmning av bilen. Nu på vintern vill man gärna kunna värma bilen för att bli av med snö och is, men plötsligt brakar kW iväg lite onödigt. Går så klart att gå ut och koppla ur bilen om det behöver värmas de tider effekten mäts.

Finns det andra som har effektabonnemang, hur gör ni?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: Effektabonnemang

Inlägg av The Tog »

Detta kommer vara en verklighet för de flesta inom snar framtid. Din DSO har iallafall skljt på hög- och låglasttiderna, det kommer inte alla göra...

Mitt svar på frågan är framförallt att titta på hur din tidigare timeffekt ser ut 07-20. För de flesta peakar den vid middagstid och då har du kanske "utrymme" att köra värmningen och hamna under peaken.

Viktigt att tänka på att detär de tre högsta timmedel-värdena som du debiteras på, inte på momentan effekt, detta gör att man kan optimera kring klockslag. Antingen köra runt 07.00 eller runt 08.00 så att energin slås ut på två olika timmedel.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Effektabonnemang

Inlägg av Skyvandrare »

Det går ju att ställa ner strömmen för laddning. Då minskar ju även max ström för värmning. Dock får man lägga på några % i nattladdningen då viss effekt/energi för värmning kommer tas från batteri.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Effektabonnemang

Inlägg av Fredrik j »

Behöver du inte fullt batteri för vardagskörning kan du väl koppla ur laddningen och värma bilen från bilens batteri?
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Effektabonnemang

Inlägg av airdrive »

På min chargeamps halo kan jag ställa laddboxen så att den laddar med olika effekt på olika tider. Dvs man kan ju i praktiken ställa ner laddboxens effekt vissa tider så att bilen inte kan ta högre effekt från nätet även när den värmer.

Liknande upplägg med zaptec Go där det också går att styra via web-gränssnittet, men inte via appen.

Vissa andra bilar som Kia/hyundai kan man i bilens meny också ställa om så att bilen laddar med lägre strömstyrka på vissa tider. Jag vet dock inte om det påverkar hur mycket effekt bilen tar från nätet när man förvärmer.

På tesla går att styra strömstyrka mot tid via tex tesla-fi eller andra tredjeparts-appar.

En tredje variant om man kör med smart hem automation men då börjar det bli lite mer intressant men är nog inte mest pang för pengarna för man grejar nog det mesta genom att kolla på nätbolagets sida när man själv ha är sina effekt-toppar
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2286
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Effektabonnemang

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har effektavgift sedan många år.

Nu har jag även timprisavtal och batterilager.

Det gäller ju att under hela månadens varenda timme med effektavgift att försöka hålla ned det totala effektuttaget så att längre effekttoppar hålls ned.

Men det ska ju vara lite komfort också, det är ju inte så hög kostnad.

Vi kör en hushållmaskin åt gången så mycket som möjligt, då vår effektavgift är mellan 07:00-19:00 så kör vi disk och tvätt efter 19.00

Laddboxarna är igång mellan 24.00-07.00 och då förvärmer vi elbilarna från elbilens batterie med nattens lägre elpriser. Undantaget vid enstaka långresor för att få lite mer räckvidd.

Har du samma elpris dygnet runt kan 15 minuter förvärmning på effektavgift inte bli så kostsamt, det är ju timmedelvärde som räknas. 8 kW effekt 15 minuter blir 2 kW effektavgift.

Jag lyckades få 88% av min elförbrukning mellan 22.00-06.00 under december med hjälp av nya batterilagret på 28,4 kWh.

Förra året var det 62% samma månad.

Kör även med att kapa effekttoppar dagtid från batterilagret, december hade vi 2,37 kW i effektavgift med två elbilar, bergvärme, fyra vuxna med mycket distansarbete hemma. Hus 155 kvm i Stockholm.

Vår inkommande elkabel körs hårt på natten, mellan 25-27A på många timmar. Vi har 25A mätarsäkring.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Effektabonnemang

Inlägg av frippe »

Har timdebitering sedan vi skaffade solceller för ett par år sedan.

Kollade på boxen från Easee men verkar inte kunna ställa olika amperstyrkor över dygnet, laddar normalt med 10A så där finns en begränsning.

Är väl just nu när det varit tvåsiffrigt minus på morgonen som problemet uppstår. Laddningen går nattetid, batteriet till solcellerna kapar toppar på effektuttaget dagtid, till Max 3kW. Så är kanske inte ett jättestort problem egentligen om värmen går på Max vad 10A levererar under 20 minuter. Förhoppningsvis ska batteriet kunna kapa topparna en hel del.

Vill undvika att behöva gå ut och koppla ur för att värma bilen. Lite bekvämt måste det vara.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: Effektabonnemang

Inlägg av Felixen »

frippe skrev: 20 jan 2024 13:38

Vill undvika att behöva gå ut och koppla ur för att värma bilen. Lite bekvämt måste det vara.
Om man vill slippa gå ut kan man ju stänga av laddaren med appen och då borde man kunna förvärma bilen med bara effekt från batteriet. :)
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Effektabonnemang

Inlägg av frippe »

Felixen skrev: 20 jan 2024 14:49
frippe skrev: 20 jan 2024 13:38

Vill undvika att behöva gå ut och koppla ur för att värma bilen. Lite bekvämt måste det vara.
Om man vill slippa gå ut kan man ju stänga av laddaren med appen och då borde man kunna förvärma bilen med bara effekt från batteriet. :)
Ja, kom precis efter jag skickat mitt inlägg på att om jag låser upp laddhandtaget, får det samma effekt som att jag dragit ur det, har jag för mig.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar