Kan Model III bli den effektivaste bilen?
Moderator: Redaktion
Kan Model III bli den effektivaste bilen?
I USA jämförs ofta bilar med MPG som står för miles per gallon och om de är andra bränslen än bensin så räknar de om hur mycket energi som finns i en gallon bensin. För tillfället är BMW I3 den effektivaste bilen som har testats men det jag funderar på är om Tesla Model III kan slå nytt rekord?
När det kommer till luftmotståndskoeficient så har BMW i3 0.28 och Model III ska ha runt 0.21 enligt Elon Musk.
Den totala frontarean är svår att jämföra, jag tror att Model III är lägre men betydligt bredare än i3 så de kanske är rätt jämnt där.
BMW i3 har mycket kolfiber för att minska vikten men detta påverkar mest när det kommer till acceleration, vid konstans hastighet så gör vikten ganska lite förutom extra friktion på vissa ställen.
Tesla använder AC-motor och så som jag har förstått det så använder BMW DC-motor i i3. Vad jag vet så brukar AC-motorer ha högre verkningsgrad och Tesla har ganska mycket kunskap inom området nu.
Så vad tror ni, kan Tesla Model III bli den effektivaste bilen?
När det kommer till luftmotståndskoeficient så har BMW i3 0.28 och Model III ska ha runt 0.21 enligt Elon Musk.
Den totala frontarean är svår att jämföra, jag tror att Model III är lägre men betydligt bredare än i3 så de kanske är rätt jämnt där.
BMW i3 har mycket kolfiber för att minska vikten men detta påverkar mest när det kommer till acceleration, vid konstans hastighet så gör vikten ganska lite förutom extra friktion på vissa ställen.
Tesla använder AC-motor och så som jag har förstått det så använder BMW DC-motor i i3. Vad jag vet så brukar AC-motorer ha högre verkningsgrad och Tesla har ganska mycket kunskap inom området nu.
Re: Kan Model III bli den effektivaste bilen?
Alla moderna elbilar använder AC motor. Tesla har tidigare försett Mercedes med drivlina till B-class och den bilen drar i särklass mest av alla.vigge50 skrev:I USA jämförs ofta bilar med MPG som står för miles per gallon och om de är andra bränslen än bensin så räknar de om hur mycket energi som finns i en gallon bensin. För tillfället är BMW I3 den effektivaste bilen som har testats men det jag funderar på är om Tesla Model III kan slå nytt rekord?
Men visst har de chans att göra den effektiv. Det får vi ju hoppas de lyckas med också
BMW i3 REX i väntan på Model3
Cykelhjulen på I3 ger ett litet försprång också..
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
För en model 3 så är ungefär hälften friktion (rullmotsånd) och hälften luftmotstånd vid cirka 60-70km/h pga. att den har så lågt luftmotstånd och väger en hel del och har stora hjul. I den cykel som mäts så är snitthastigheten relativt låg varför jag tror att BMW i3 kommer att vinna denna rond. Friktion beror som sagt på friktionstal och vikt på bilen, två parametrar där i3an vinner.
I verkligheten på motorvägen kommer nog model 3 att dra mindre, men det är inte så det mäts, och så borde energiförbrukning nog inte mätas heller. Så borde räckvidd mätas, eftersom man är intresserad av räckvidden när man åker långt och då åker man i 99 fall av 100 relativt fort också. Energiförbrukning borde mätas med nån form av medel och där är väl EPA ganska bra. Man skulle kunna lägga på typ 10-20% på det kanske men det tillhör en annan tråd.
I verkligheten på motorvägen kommer nog model 3 att dra mindre, men det är inte så det mäts, och så borde energiförbrukning nog inte mätas heller. Så borde räckvidd mätas, eftersom man är intresserad av räckvidden när man åker långt och då åker man i 99 fall av 100 relativt fort också. Energiförbrukning borde mätas med nån form av medel och där är väl EPA ganska bra. Man skulle kunna lägga på typ 10-20% på det kanske men det tillhör en annan tråd.
Det intressanta med att M3 nog tar hem förbrukningen på motorvägen är att den också kommer ligga närmare EPA än vad i3:an gör i samma farter. Det i sin tur tror jag är extremt intressant både nu och framöver.apkungen skrev:För en model 3 så är ungefär hälften friktion (rullmotsånd) och hälften luftmotstånd vid cirka 60-70km/h pga. att den har så lågt luftmotstånd och väger en hel del och har stora hjul. I den cykel som mäts så är snitthastigheten relativt låg varför jag tror att BMW i3 kommer att vinna denna rond. Friktion beror som sagt på friktionstal och vikt på bilen, två parametrar där i3an vinner.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag skulle vilja se en siffra som angav rangen vid 110km/h. Det hade varit praktiskt intressant för långresor.
Ja precis. Det här har diskuterats om bolt vs. model 3 också. Säg att båda får 35 mil EPA så kommer nog model 3 att komma 30mil i 120km/h och bolt kommer nog närmre 25mil... Bara en gissning men iaf. Model 3 kommer att bli såå grym!chpaulin skrev:Det intressanta med att M3 nog tar hem förbrukningen på motorvägen är att den också kommer ligga närmare EPA än vad i3:an gör i samma farter. Det i sin tur tror jag är extremt intressant både nu och framöver.apkungen skrev:För en model 3 så är ungefär hälften friktion (rullmotsånd) och hälften luftmotstånd vid cirka 60-70km/h pga. att den har så lågt luftmotstånd och väger en hel del och har stora hjul. I den cykel som mäts så är snitthastigheten relativt låg varför jag tror att BMW i3 kommer att vinna denna rond. Friktion beror som sagt på friktionstal och vikt på bilen, två parametrar där i3an vinner.
hmm , men den slår inte riktigt GM s elbil (som skrotades) (enligt Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient)
EV1 hade 0.19 (så det kan gå)
(inte de bilar som gjordes 1939 tydligen heller)
O så ser ju ev1 ut som stryk också. Det där från 1939 får man nog ta med en nypa salt
Som flera redan sagt så en drag coefficient säger ingenting själv. Det är bara en halv enhet. Att dessutom jämföra mot i3 som är en mycket mindre bil i en annan klass är heller inte riktigt rätt. Alla vet att en mindre bensinbil drar mindre soppa än en stor bensinbil gör. Samma sak med elbilar givetvis. Det vi kan hoppas på är att model 3 blir effektiv och drar lite ström, men en e-up kommer förmodligen alltid gå snålare eftersom den är hälften så stor.Mickep skrev:hmm , men den slår inte riktigt GM s elbil (som skrotades) (enligt Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient)
BMW i3 REX i väntan på Model3
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag har funderat lite på varför inte Tesla kör med lite smalare däck. Ger det för lite? Kommer 0-100 försämras för mycket?
Trodde att Model 3 skulle vara mer extrem vad gäller luftmotståndet, både till utseende och med smalare däck.
Trodde att Model 3 skulle vara mer extrem vad gäller luftmotståndet, både till utseende och med smalare däck.
Model Y LR AWD 2022
- kanylbullen
- Teslaägare
BMW i3 har dålig väghållning i höga hastigheter, jag föredrar att det drar lite mer om man får riktiga däck.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
245:or anser jag iofs inte vara "riktiga däck". Möjligen "riktiga ferrarijacka/castrolkeps/volvotrimmar-däck". Men det är ju inte riktigt samma sak.kanylbullen skrev:BMW i3 har dålig väghållning i höga hastigheter, jag föredrar att det drar lite mer om man får riktiga däck.
195:or är väl lagom ungefär. Kanske 205. Jag kör inte bana.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Lite så, och med en dyr dimension kommer ju däckkontot överstiga energikontot rätt rejält dessutom.
Tycker att vår (rätt gamla) Audis 225:or känns lätt onödiga på en familjebil och vet inte alls hur bredare däck påverkar väghållningen men den är onekligen väldigt stabil även i hög fart.
Tycker att vår (rätt gamla) Audis 225:or känns lätt onödiga på en familjebil och vet inte alls hur bredare däck påverkar väghållningen men den är onekligen väldigt stabil även i hög fart.
Model Y LR AWD 2022