Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 12 jan 2024 13:54
Vasaru skrev: 12 jan 2024 13:33
roffe_s skrev: 12 jan 2024 13:12
I en Facebook-grupp för ägare inom EU skrev någon att EU-lagstiftningen ställde hyfsat mer omfattande krav angående insamlande av data/integritet. Så det är ganska många ändringar som ska till i de bilar som säljs i EU. De gissade att den programvara vi kör i EU har en bas i kinesiska v4.x, där ska dom visst redan vara uppe i v5.1.

Sannolikt handlar det i slutändan om att programvaran (och säkerhetssystemen) utvecklas i två parallella spår där plattformarna i varje marknad delar programvara mer än modellerna. T ex att Zeekrs utveckling hamnar, i något omstöpt interface, i Polestar 4. Har förresten någonting läckt ut om Polestar 4 mer kommer att luta sig mot Google/Android Automobile? Någon interiörbild eller liknande?
Priser kom ut i veckan men det såg du säkert, verkar liknande 001:an. Finns en del interiörbilder på https://www.polestar.com/se/polestar-4/. Svårt att se men det är väl ganska likt Google Automobile?
Ptjaa, jag skulle säga att det påminner lite mer om Zeekr layout:
PS 4 Interior.jpg
PS 4 Interior_2.jpg

Den senare är från en video, panelen i baksätet ser nästan exakt ut som Zeekr.

Färgerna i menyerna är Polestar orange, men kontrollerna på ratten, menyupplägget, navigationen påminner mycket om Zeekr. De verkar ha en mer påkostad förardisplay, i Zeekr ligger mest "varningslampor" på sidorna men annars skulle jag säga att denna version av mjukvara liknar Zeekr betydligt mer ån Polestar 3 (och 2)...
Ser ut att vara en Google assistant logga nere till höger, annars är det likt Zeekr
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
cgullin
elbilist
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av cgullin »

Zeekr 001 och Polestar 4 är båda byggda på SEA1-plattformen och delar det mesta. Interiören i båda bilar är väldigt lika på detaljer så som ratten, säten, skärmar etc. Det som skiljer är såklart materialvalen och hur bilen känns på vägen där Polestar 4 ska vara lite sportigare medan 001 ska vara mer komfortabel roadtripbil. Polestar kör dock vidare med Android Automotive medan Zeekr endast kör med Android i grunden och sen sitt egen skin ovanpå. Man slipper nog lite licenskostnader på det viset :) Ser dock inte det som något direkt dåligt, upplevde Zeekr 001 som riktigt bra byggd så kan Polestar 4 också ge samma känsla så har vi två bra byggda bilar.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Ja då var man hemma igen efter hämtning, här kommer mina första intryck.

Blev ca 64 mil totalt. Lite små-ärenden i Stockholm och sedan hem. Då det är första elbilen vågade jag inte chansa med vad jag tyckte var för låg nivå så det blev två laddningar, Örebro och Lidköping på ReCharge. Betalade med voucherkort från Zeekr med det blev dyrt, min diesel hade varit betydligt billigare. Men, detta är lärotid för mig så jag kommer testa lite olika leverantörer. Angående laddhastighet så kom jag aldrig högre än 130, dvs som övriga upplevt.

Första jag gjorde var att stänga av förarövervakningen och keep lane assist samt hastighetsöverskridning, resten på med lite olika justeringar för ljudnivåer etc. Jag har aldrig (och då har jag kört många gånger Stockholm ToR) haft en sådan bra resa med någon bil tidigare, klart godkänd. Stabil, snabb, tyst och en styrning jag uppskattar, det går att ta rondeller snabbt..

Hud'en trodde jag inte jag skulle använda men den underlättar enormt. Jag var också oroligt för det här med farthållare och touchpanel, men det fungerar över förväntan, Hud'en hjälper till här, man behöver inte ta blicken från vägen. Funktionen hastighetsgränsanpassning (långt ord..) är mycket bra, använde den hela vägen.

Varningar: Ja, som övriga fick jag även här en drös med varningar under färden men allt fungerade så jag har ingen förklaring. Nu var detta en av de sämsta dagarna att hämta ut ny vit bil, tö-väder i Stockholm med brun sörja överallt, hemma var det minusgrader så nu har den bruna sörjan från 64 mil frusit, bak-kameran ser man inte mycket genom nu.

Mindre bra: har svårt att få till riktigt bra radio mottagning eller så missar jag något, DAB verkar ostabilt, synd då jag lyssnar mycket på radio och streamar noll. Ljudet är ok men långt ifrån BO systemet i Audin.

Programversion 0.9.1 men frågade leveranskillen varför iaf en tidigare levererad (Roffe) hade 1.01 och inte jag, han sade att den versionen är för Holland så Roffe du kör en holländsk bil!

Jaja, skall ut och köra lite till nu idag så får vi se.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 13 jan 2024 10:07
Ja då var man hemma igen efter hämtning, här kommer mina första intryck.

Blev ca 64 mil totalt. Lite små-ärenden i Stockholm och sedan hem. Då det är första elbilen vågade jag inte chansa med vad jag tyckte var för låg nivå så det blev två laddningar, Örebro och Lidköping på ReCharge. Betalade med voucherkort från Zeekr med det blev dyrt, min diesel hade varit betydligt billigare. Men, detta är lärotid för mig så jag kommer testa lite olika leverantörer. Angående laddhastighet så kom jag aldrig högre än 130, dvs som övriga upplevt.

Första jag gjorde var att stänga av förarövervakningen och keep lane assist samt hastighetsöverskridning, resten på med lite olika justeringar för ljudnivåer etc. Jag har aldrig (och då har jag kört många gånger Stockholm ToR) haft en sådan bra resa med någon bil tidigare, klart godkänd. Stabil, snabb, tyst och en styrning jag uppskattar, det går att ta rondeller snabbt..

Hud'en trodde jag inte jag skulle använda men den underlättar enormt. Jag var också oroligt för det här med farthållare och touchpanel, men det fungerar över förväntan, Hud'en hjälper till här, man behöver inte ta blicken från vägen. Funktionen hastighetsgränsanpassning (långt ord..) är mycket bra, använde den hela vägen.

Varningar: Ja, som övriga fick jag även här en drös med varningar under färden men allt fungerade så jag har ingen förklaring. Nu var detta en av de sämsta dagarna att hämta ut ny vit bil, tö-väder i Stockholm med brun sörja överallt, hemma var det minusgrader så nu har den bruna sörjan från 64 mil frusit, bak-kameran ser man inte mycket genom nu.

Mindre bra: har svårt att få till riktigt bra radio mottagning eller så missar jag något, DAB verkar ostabilt, synd då jag lyssnar mycket på radio och streamar noll. Ljudet är ok men långt ifrån BO systemet i Audin.

Programversion 0.9.1 men frågade leveranskillen varför iaf en tidigare levererad (Roffe) hade 1.01 och inte jag, han sade att den versionen är för Holland så Roffe du kör en holländsk bil!

Jaja, skall ut och köra lite till nu idag så får vi se.
Kul, att plattformen är bra är trots allt det viktigaste. En fördel med att känna till vad man kan förvänta sig gör det så mycket enklare.

Haha, holländsk bil - då hade man väl kunnat få med ett fång tulpaner i frunken? :D Men bra att Du frågade, alltid kul med en logisk förklaring.

I går eftermiddag ringde min säljare och frågade om mina erfarenheter. Det stod snabbt klart att de följer vad som skrivs både här och på SoMe. Det är enligt mig alldeles utmärkt och jag framförde i alla fall mina tankar om hur Zeekr lämpligen samlar upp kommunikationen så att alla ägare har möjlighet att få aktuell info samtidigt.

Detta tror jag faktiskt är den bästa respons jag fått i samband med ett bilköp. Även i förhållande till lokala återförsäljare. Nu blir det snöröjning, därefter biltvätt!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Glömde redovisa förbrukning, snittet blev 2,29kWh/mil. Mer än hälften motorväg 110/120, resterande 80/70 väg och temperatur från +7 till -7, lite regn.

Bilen drar även till sig viss uppmärksamhet, vid flera tillfällen under ladd sessionerna kom det fram folk och tittade noga.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 13 jan 2024 12:38
Glömde redovisa förbrukning, snittet blev 2,29kWh/mil. Mer än hälften motorväg 110/120, resterande 80/70 väg och temperatur från +7 till -7, lite regn.

Bilen drar även till sig viss uppmärksamhet, vid flera tillfällen under ladd sessionerna kom det fram folk och tittade noga.
Det var bra förbrukning även för Dig.

Jag och grabben tog lite bilvård i eftermiddag, då om inte förr så märker man skillnaden i storlek på 001 och PS2 :)
IMG_9288.jpeg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 13 jan 2024 20:38
dm4 skrev: 13 jan 2024 12:38
Glömde redovisa förbrukning, snittet blev 2,29kWh/mil. Mer än hälften motorväg 110/120, resterande 80/70 väg och temperatur från +7 till -7, lite regn.

Bilen drar även till sig viss uppmärksamhet, vid flera tillfällen under ladd sessionerna kom det fram folk och tittade noga.
Det var bra förbrukning även för Dig.

Jag och grabben tog lite bilvård i eftermiddag, då om inte förr så märker man skillnaden i storlek på 001 och PS2 :)
Ja verkligen, den är stor. Fick också chans att spola av igår, plusgrader för första gången på några veckor!

Har kanske ett problem, kan inte få ut draget. Inte för att jag behöver det just nu men skulle visa fru'n att jag nu slipper mecka med att montera drag varenda gång det skall användas, fungerade naturligtvis inte..

Har mailat så får vi se om det är rent handhavande eller fel, fungerade dock när jag testade vid leverans dagen innan.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

dm4 skrev: 14 jan 2024 11:17
Har mailat så får vi se om det är rent handhavande eller fel, fungerade dock när jag testade vid leverans dagen innan.
Hur funkar kroken? Jag trodde den var automatisk och utfällbar?
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

spacecoin skrev: 14 jan 2024 11:29
Hur funkar kroken? Jag trodde den var automatisk och utfällbar?
Det skall den vara och jag testade vid leverans, allt ok. Men, hemma vill den inte fungera.
Zeekr 001 2023
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Fredrik j »

dm4 skrev: 14 jan 2024 11:54
spacecoin skrev: 14 jan 2024 11:29
Hur funkar kroken? Jag trodde den var automatisk och utfällbar?
Det skall den vara och jag testade vid leverans, allt ok. Men, hemma vill den inte fungera.
Jag har ingen aning om hur dragkroken på en zeekr fungerar men på en Volvo avaktiveras funktionen om bagaget varit öppet för länge.
Värt att prova kanske.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Hejsan.
Har fått upp ögonen för Zeekr. Det lutar åt att gå från Tesla som jag kört sedan 2013.
Har läst lite och förstått att allt inte är riktigt klart.
Har kört några model S och model 3 och har helt varit inne på att nästa bil blir en MYP. Men nu när jag sett Zeekr 001 så känns den mer lockande.
Ni som tagit leverans är ni nöjda? Ingen som ångrat sig?
Jag skulle ju vilja prova men bor i Göteborg och ser att dem bara erbjuder provkörningar i Stockholm. Precis vad Tesla gjorde i början.
Dem har ju en hela designgänget i Göteborg så jag hoppas dem kan erbjuda provkörning i Götet. Har ingen lust att åka till Stockholm bara för en provkörning.
Skulle kunna tänka mig att beställa denna oprövad i värsta fall 😎
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 14 jan 2024 11:17
roffe_s skrev: 13 jan 2024 20:38
dm4 skrev: 13 jan 2024 12:38
Glömde redovisa förbrukning, snittet blev 2,29kWh/mil. Mer än hälften motorväg 110/120, resterande 80/70 väg och temperatur från +7 till -7, lite regn.

Bilen drar även till sig viss uppmärksamhet, vid flera tillfällen under ladd sessionerna kom det fram folk och tittade noga.
Det var bra förbrukning även för Dig.

Jag och grabben tog lite bilvård i eftermiddag, då om inte förr så märker man skillnaden i storlek på 001 och PS2 :)
Ja verkligen, den är stor. Fick också chans att spola av igår, plusgrader för första gången på några veckor!

Har kanske ett problem, kan inte få ut draget. Inte för att jag behöver det just nu men skulle visa fru'n att jag nu slipper mecka med att montera drag varenda gång det skall användas, fungerade naturligtvis inte..

Har mailat så får vi se om det är rent handhavande eller fel, fungerade dock när jag testade vid leverans dagen innan.
Jag tror Du måste köra en sväng eller vänta ett slag innan den kan manövreras igen. Jag fällde ut det i fredags för att demonstrera det för en kamrat, men att fälla in det direkt ville den inte vara med om. Så vi körde en kort bit hem och då gick det galant.

Fredrik - det liknar Volvos och Polestars halvautomatiska, d v s på de bilarna trycker man på knappen, draget faller ned och sedan drar man upp det i läge med handen tills det klickar fast. Men på Zeekr är det motordrivet hela vägen, d v s Du trycker på knappen och sedan driver en elmotor draget i läge.

Jag tror att BMW har en liknande konstruktion på sina helautomatiska drag.

Åter till Zeekr - jag har sett liknande beteende hos Volvo och Polestar, ibland ”lyser” inte knappen för dragautomatiken och då går den inte omedelbart att manövrera. Har inte brytt mig om att sätta mig in i det mer, men prova att manövrera draget som det är tänkt, bilen igång, P-läge ilagt och tryck på knappen så ska det funka👍
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

martinsson skrev: 14 jan 2024 12:27
Hejsan.
Har fått upp ögonen för Zeekr. Det lutar åt att gå från Tesla som jag kört sedan 2013.
Har läst lite och förstått att allt inte är riktigt klart.
Har kört några model S och model 3 och har helt varit inne på att nästa bil blir en MYP. Men nu när jag sett Zeekr 001 så känns den mer lockande.
Ni som tagit leverans är ni nöjda? Ingen som ångrat sig?
Jag skulle ju vilja prova men bor i Göteborg och ser att dem bara erbjuder provkörningar i Stockholm. Precis vad Tesla gjorde i början.
Dem har ju en hela designgänget i Göteborg så jag hoppas dem kan erbjuda provkörning i Götet. Har ingen lust att åka till Stockholm bara för en provkörning.
Skulle kunna tänka mig att beställa denna oprövad i värsta fall 😎
Jag är nöjd, och beställde även jag oprovat. Sedan lyckades jag få in en provkörning när jag ändå var i hufvudstaden under Stockholm Open vilket gav mersmak. Objektivt sett tror jag inte att Du hittar någon mer prisvärd bil vad avser hårdvaran. När det gäller mjukvaran som behövs tweakas är, för mig som lekman, omfattningen hanterbar.

Bilen är tyst, bekväm/komfortabel OCH kul att köra. Vilken variant man väljer är upp till plånboken, mest prisvärd skulle jag kanske säga att Performance är, men luftfjädringen och det extra lull-lullet i Privilege är i mina ögon rimligt prissatt.

Min inbitne Tesla- och Citroënvän BrooklynS som kör MY LR var förresten förbi och kände på min Zeekr i fredags, vill Du ha hans tankar som ”icke insyltad” kan Du förslagsvis skicka honom ett PM och hälsa från mig:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

martinsson skrev: 14 jan 2024 12:27
Hejsan.
Har fått upp ögonen för Zeekr. Det lutar åt att gå från Tesla som jag kört sedan 2013.
Har läst lite och förstått att allt inte är riktigt klart.
Har kört några model S och model 3 och har helt varit inne på att nästa bil blir en MYP. Men nu när jag sett Zeekr 001 så känns den mer lockande.
Ni som tagit leverans är ni nöjda? Ingen som ångrat sig?
Jag skulle ju vilja prova men bor i Göteborg och ser att dem bara erbjuder provkörningar i Stockholm. Precis vad Tesla gjorde i början.
Dem har ju en hela designgänget i Göteborg så jag hoppas dem kan erbjuda provkörning i Götet. Har ingen lust att åka till Stockholm bara för en provkörning.
Skulle kunna tänka mig att beställa denna oprövad i värsta fall 😎
Bor på rätt sida Sverige och provkörde i Göteborg, de håller till ute vid SVT, du borde kunna prata till dig en körning där. Körde även i Stockholm när jag var där men just vid det tillfället hade de endast Performance. Nöjd? Tja, har bara kört ca 70 mil ännu men håller med om det Roffe skrev ovan. Framtiden får utvisa men av de bilar jag provkört inför byte till elbil var denna bäst (enligt min uppfattning), se tidigare i tråden ang min utgångspunkt/referens.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

dm4 skrev: 14 jan 2024 13:18
martinsson skrev: 14 jan 2024 12:27
Hejsan.
Har fått upp ögonen för Zeekr. Det lutar åt att gå från Tesla som jag kört sedan 2013.
Har läst lite och förstått att allt inte är riktigt klart.
Har kört några model S och model 3 och har helt varit inne på att nästa bil blir en MYP. Men nu när jag sett Zeekr 001 så känns den mer lockande.
Ni som tagit leverans är ni nöjda? Ingen som ångrat sig?
Jag skulle ju vilja prova men bor i Göteborg och ser att dem bara erbjuder provkörningar i Stockholm. Precis vad Tesla gjorde i början.
Dem har ju en hela designgänget i Göteborg så jag hoppas dem kan erbjuda provkörning i Götet. Har ingen lust att åka till Stockholm bara för en provkörning.
Skulle kunna tänka mig att beställa denna oprövad i värsta fall 😎
Bor på rätt sida Sverige och provkörde i Göteborg, de håller till ute vid SVT, du borde kunna prata till dig en körning där. Körde även i Stockholm när jag var där men just vid det tillfället hade de endast Performance. Nöjd? Tja, har bara kört ca 70 mil ännu men håller med om det Roffe skrev ovan. Framtiden får utvisa men av de bilar jag provkört inför byte till elbil var denna bäst (enligt min uppfattning), se tidigare i tråden ang min utgångspunkt/referens.
Tack för era inputs. Skall försöka få till en testkörning i Göteborg.
Känner mer sug efter en sådan här än en ny Tesla 😎
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Hur var det med leveransen? Är man tvungen att ta dig till Stockholm?
Min första Tesla kom på en biltransport från Danmark. Hoppas Zeekr kan lösa något liknande.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

martinsson skrev:
Hur var det med leveransen? Är man tvungen att ta dig till Stockholm?
Min första Tesla kom på en biltransport från Danmark. Hoppas Zeekr kan lösa något liknande.
Jag frågade ifall jag kunde hämta ut min i Göteborg men det va inte möjligt.

Har haft en M3a som tjänstebil sen 2020 och var ganska inställd på att det var en ny Tesla jag skulle ha när min tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Men efter ha fått upp ögonen för 001 och gjort en provkörning avbeställde jag Teslan. 001an kändes så premium. jag var mycket tveksam till Teslas val med Vision, borttagna spakar och vindrutetorkare som drivit mig till vansinne flera gånger. Detta gjorde valet enkelt för mig. Jag är övertygad om att problemen som finns med programvaran kommer vara löst inom inte allt för lång tid.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Vasaru skrev: 14 jan 2024 13:53
martinsson skrev:
Hur var det med leveransen? Är man tvungen att ta dig till Stockholm?
Min första Tesla kom på en biltransport från Danmark. Hoppas Zeekr kan lösa något liknande.
Jag frågade ifall jag kunde hämta ut min i Göteborg men det va inte möjligt.

Har haft en M3a som tjänstebil sen 2020 och var ganska inställd på att det var en ny Tesla jag skulle ha när min tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Men efter ha fått upp ögonen för 001 och gjort en provkörning avbeställde jag Teslan. 001an kändes så premium. jag var mycket tveksam till Teslas val med Vision, borttagna spakar och vindrutetorkare som drivit mig till vansinne flera gånger. Detta gjorde valet enkelt för mig. Jag är övertygad om att problemen som finns med programvaran kommer vara löst inom inte allt för lång tid.
Ok. Ju fler som frågar desto bättre. Jag skall också fråga. Dem borde ju kunna leverera till beställaren tänker jag men i värsta fall får man väl ta en dagstur.
Har ju sonderat marknaden innan jag bytt bil varje gång. Inte förrän nu det finns en riktig utmanare. Tog längre tid än väntat men gott att tiden är kommen.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 14 jan 2024 12:29
Jag tror Du måste köra en sväng eller vänta ett slag innan den kan manövreras igen. Jag fällde ut det i fredags för att demonstrera det för en kamrat, men att fälla in det direkt ville den inte vara med om. Så vi körde en kort bit hem och då gick det galant.

Fredrik - det liknar Volvos och Polestars halvautomatiska, d v s på de bilarna trycker man på knappen, draget faller ned och sedan drar man upp det i läge med handen tills det klickar fast. Men på Zeekr är det motordrivet hela vägen, d v s Du trycker på knappen och sedan driver en elmotor draget i läge.

Jag tror att BMW har en liknande konstruktion på sina helautomatiska drag.

Åter till Zeekr - jag har sett liknande beteende hos Volvo och Polestar, ibland ”lyser” inte knappen för dragautomatiken och då går den inte omedelbart att manövrera. Har inte brytt mig om att sätta mig in i det mer, men prova att manövrera draget som det är tänkt, bilen igång, P-läge ilagt och tryck på knappen så ska det funka👍
Tack för tipsen, har provat men inget resultat.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 14 jan 2024 14:11
roffe_s skrev: 14 jan 2024 12:29
Jag tror Du måste köra en sväng eller vänta ett slag innan den kan manövreras igen. Jag fällde ut det i fredags för att demonstrera det för en kamrat, men att fälla in det direkt ville den inte vara med om. Så vi körde en kort bit hem och då gick det galant.

Fredrik - det liknar Volvos och Polestars halvautomatiska, d v s på de bilarna trycker man på knappen, draget faller ned och sedan drar man upp det i läge med handen tills det klickar fast. Men på Zeekr är det motordrivet hela vägen, d v s Du trycker på knappen och sedan driver en elmotor draget i läge.

Jag tror att BMW har en liknande konstruktion på sina helautomatiska drag.

Åter till Zeekr - jag har sett liknande beteende hos Volvo och Polestar, ibland ”lyser” inte knappen för dragautomatiken och då går den inte omedelbart att manövrera. Har inte brytt mig om att sätta mig in i det mer, men prova att manövrera draget som det är tänkt, bilen igång, P-läge ilagt och tryck på knappen så ska det funka👍
Tack för tipsen, har provat men inget resultat.
Trist. Nu har jag precis kommit in efter en tur men när jag går ut till garaget igen ska jag försöka klura ut hur det funkar. Tyvärr saknas ju dragkroken i instruktionsdelen i appen.

Nu ska jag ut och göra en första ”fulmodd” - ett snöskydd av en tvättsvamp för laddkabeln. Vi hade lite drevsnö för någon dag sedan i Luleå och jag noterade att det yrt in snö under natten vid likströmssstiften. Det är inget kul om det blir is i samband med väderomslag och att man sedan kommer till en snabbladdare… Jag hade en tvättsvamp även till vår PS2, enkelt att få tätt mot uttaget, ändå till dess att Polestar skickade ut en bricka i plast. Förvisso snyggare men ändå inte lika funktionell som svampen :)

När jag ändå är där ska jag passa på att fördjupa mig i dragkroken - Bifogar det jag hittade i Polestars anvisning. Det tillför väl inte mer än vad som redan sagts - efter att bakluckan stått öppen en stund inaktiveras dragmanövreringen, lösningen är att stänga luckan och sedan öppna den igen. En snabb koll kan väl vara säkringen, jag ska kika i manualen om den finns angiven…
IMG_9294.jpeg
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 14 jan 2024 16:37
Trist. Nu har jag precis kommit in efter en tur men när jag går ut till garaget igen ska jag försöka klura ut hur det funkar. Tyvärr saknas ju dragkroken i instruktionsdelen i appen.

Nu ska jag ut och göra en första ”fulmodd” - ett snöskydd av en tvättsvamp för laddkabeln. Vi hade lite drevsnö för någon dag sedan i Luleå och jag noterade att det yrt in snö under natten vid likströmssstiften. Det är inget kul om det blir is i samband med väderomslag och att man sedan kommer till en snabbladdare… Jag hade en tvättsvamp även till vår PS2, enkelt att få tätt mot uttaget, ändå till dess att Polestar skickade ut en bricka i plast. Förvisso snyggare men ändå inte lika funktionell som svampen :)

När jag ändå är där ska jag passa på att fördjupa mig i dragkroken - Bifogar det jag hittade i Polestars anvisning. Det tillför väl inte mer än vad som redan sagts - efter att bakluckan stått öppen en stund inaktiveras dragmanövreringen, lösningen är att stänga luckan och sedan öppna den igen. En snabb koll kan väl vara säkringen, jag ska kika i manualen om den finns angiven…
Provat det mesta, när jag öppnar luckan lyser dragkrogsknappen en stund, spelar dock ingen roll om jag trycker på den upplyst eller inte.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BrooklynS »

roffe_s skrev:
martinsson skrev: 14 jan 2024 12:27
Hejsan.
Har fått upp ögonen för Zeekr. Det lutar åt att gå från Tesla som jag kört sedan 2013.
Har läst lite och förstått att allt inte är riktigt klart.
Har kört några model S och model 3 och har helt varit inne på att nästa bil blir en MYP. Men nu när jag sett Zeekr 001 så känns den mer lockande.
Ni som tagit leverans är ni nöjda? Ingen som ångrat sig?
Jag skulle ju vilja prova men bor i Göteborg och ser att dem bara erbjuder provkörningar i Stockholm. Precis vad Tesla gjorde i början.
Dem har ju en hela designgänget i Göteborg så jag hoppas dem kan erbjuda provkörning i Götet. Har ingen lust att åka till Stockholm bara för en provkörning.
Skulle kunna tänka mig att beställa denna oprövad i värsta fall Bild
Jag är nöjd, och beställde även jag oprovat. Sedan lyckades jag få in en provkörning när jag ändå var i hufvudstaden under Stockholm Open vilket gav mersmak. Objektivt sett tror jag inte att Du hittar någon mer prisvärd bil vad avser hårdvaran. När det gäller mjukvaran som behövs tweakas är, för mig som lekman, omfattningen hanterbar.

Bilen är tyst, bekväm/komfortabel OCH kul att köra. Vilken variant man väljer är upp till plånboken, mest prisvärd skulle jag kanske säga att Performance är, men luftfjädringen och det extra lull-lullet i Privilege är i mina ögon rimligt prissatt.

Min inbitne Tesla- och Citroënvän BrooklynS som kör MY LR var förresten förbi och kände på min Zeekr i fredags, vill Du ha hans tankar som ”icke insyltad” kan Du förslagsvis skicka honom ett PM och hälsa från mig:)
Haha jo jag tog/fick chansen att vara en av de första provkörarna… :)

Mina snabba intryck:

+ Fjädring, utrustning, finesser, ljudnivå, backkamerans funktion

- Låg i tak vid insteg, grunt bagage, återgång av ratt, imma vid autoläge på kliman, blinkljud

Jag tror som Roffe att det kommer att bli en snabb utveckling vad gäller mjukvara och det innebär att bilen kommer att bli betydligt mognare. Jag var ju med när jag köpte första model3 där 2019 och fick uppleva hur bilen verkligen blev mycket bättre under de år jag hade den. Mjukvara är inte så enkelt och många gånger BEHÖVER man sannolikt data och input från kunder för att veta hur man skall kalibrera allting. Exempelvis klimatanläggningen, blinkljud, servostyrningen osv osv.

Bilen är STOR och mycket komfortabel att åka i. Jag tror att den drar lite men energi men den har stort batteri och förefaller vara brutalt prisvärd. Det blir roligt att följa utvecklingen vad gäller mjukvara och en sak är säker: utvecklingen kommer att gå fort för de kinesiska tillverkarna framöver.
Tesla Y LR -22 EAP
roffe_s
elbilist
Inlägg: 692
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 14 jan 2024 17:01
roffe_s skrev: 14 jan 2024 16:37
Trist. Nu har jag precis kommit in efter en tur men när jag går ut till garaget igen ska jag försöka klura ut hur det funkar. Tyvärr saknas ju dragkroken i instruktionsdelen i appen.

Nu ska jag ut och göra en första ”fulmodd” - ett snöskydd av en tvättsvamp för laddkabeln. Vi hade lite drevsnö för någon dag sedan i Luleå och jag noterade att det yrt in snö under natten vid likströmssstiften. Det är inget kul om det blir is i samband med väderomslag och att man sedan kommer till en snabbladdare… Jag hade en tvättsvamp även till vår PS2, enkelt att få tätt mot uttaget, ändå till dess att Polestar skickade ut en bricka i plast. Förvisso snyggare men ändå inte lika funktionell som svampen :)

När jag ändå är där ska jag passa på att fördjupa mig i dragkroken - Bifogar det jag hittade i Polestars anvisning. Det tillför väl inte mer än vad som redan sagts - efter att bakluckan stått öppen en stund inaktiveras dragmanövreringen, lösningen är att stänga luckan och sedan öppna den igen. En snabb koll kan väl vara säkringen, jag ska kika i manualen om den finns angiven…
Provat det mesta, när jag öppnar luckan lyser dragkrogsknappen en stund, spelar dock ingen roll om jag trycker på den upplyst eller inte.
Jag var precis ute vid bilen och provade - öppnade bakluckan, tryckte på knappen, kroken fälldes ut medan knappen blir orange. När den blev vit igen väntade jag ett par sekunder och tryckte igen, då fälldes den in igen. Det finns en säkringsgrupp under huven på förarsidan och en grupp på passagerarsidan. Har inte öppnat och kollat i vilken dosa säkring för draget finns.

I praktiken har Du väl då två alternativ (om Du inte redan provat dessa):

1 - Starta om mjukvaran genom att hålla volymknappen intryckt i minst 10 sekunder och vrid sedan, utan att släppa trycket nedåt, volymknappen lugnt fem klick medurs (höja volymen). Jag har provat det några gånger, det går bra att vrida några klick extra till dess skärmarna slocknar (man ser på volymkontrollen att den ibland missar något klick).

2 - avvakta Zeekrs återkommande så får de berätta vilken säkringsgrupp och säkring Du kan kolla eller helt enkelt boka en tid för kontroll.

För att muntra upp publiken bifogas en bild på min fulmodd. Inte vackert - men funkar :)
IMG_9295.jpeg
Edit - Tack ska Du ha BrooklynS, och kaffekoppen jag utlovade får Du ha innestående ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

BrooklynS skrev: 14 jan 2024 17:23
roffe_s skrev:
martinsson skrev: 14 jan 2024 12:27
Hejsan.
Har fått upp ögonen för Zeekr. Det lutar åt att gå från Tesla som jag kört sedan 2013.
Har läst lite och förstått att allt inte är riktigt klart.
Har kört några model S och model 3 och har helt varit inne på att nästa bil blir en MYP. Men nu när jag sett Zeekr 001 så känns den mer lockande.
Ni som tagit leverans är ni nöjda? Ingen som ångrat sig?
Jag skulle ju vilja prova men bor i Göteborg och ser att dem bara erbjuder provkörningar i Stockholm. Precis vad Tesla gjorde i början.
Dem har ju en hela designgänget i Göteborg så jag hoppas dem kan erbjuda provkörning i Götet. Har ingen lust att åka till Stockholm bara för en provkörning.
Skulle kunna tänka mig att beställa denna oprövad i värsta fall Bild
Jag är nöjd, och beställde även jag oprovat. Sedan lyckades jag få in en provkörning när jag ändå var i hufvudstaden under Stockholm Open vilket gav mersmak. Objektivt sett tror jag inte att Du hittar någon mer prisvärd bil vad avser hårdvaran. När det gäller mjukvaran som behövs tweakas är, för mig som lekman, omfattningen hanterbar.

Bilen är tyst, bekväm/komfortabel OCH kul att köra. Vilken variant man väljer är upp till plånboken, mest prisvärd skulle jag kanske säga att Performance är, men luftfjädringen och det extra lull-lullet i Privilege är i mina ögon rimligt prissatt.

Min inbitne Tesla- och Citroënvän BrooklynS som kör MY LR var förresten förbi och kände på min Zeekr i fredags, vill Du ha hans tankar som ”icke insyltad” kan Du förslagsvis skicka honom ett PM och hälsa från mig:)
Haha jo jag tog/fick chansen att vara en av de första provkörarna… :)

Mina snabba intryck:

+ Fjädring, utrustning, finesser, ljudnivå, backkamerans funktion

- Låg i tak vid insteg, grunt bagage, återgång av ratt, imma vid autoläge på kliman, blinkljud

Jag tror som Roffe att det kommer att bli en snabb utveckling vad gäller mjukvara och det innebär att bilen kommer att bli betydligt mognare. Jag var ju med när jag köpte första model3 där 2019 och fick uppleva hur bilen verkligen blev mycket bättre under de år jag hade den. Mjukvara är inte så enkelt och många gånger BEHÖVER man sannolikt data och input från kunder för att veta hur man skall kalibrera allting. Exempelvis klimatanläggningen, blinkljud, servostyrningen osv osv.

Bilen är STOR och mycket komfortabel att åka i. Jag tror att den drar lite men energi men den har stort batteri och förefaller vara brutalt prisvärd. Det blir roligt att följa utvecklingen vad gäller mjukvara och en sak är säker: utvecklingen kommer att gå fort för de kinesiska tillverkarna framöver.
Tack för detta. Det mesta är ju positivt som det verkar.
Jag tror på 001 av det jag läst och sett hittills.
Skall som sagt bli spännande att följa.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 14 jan 2024 17:32
Jag var precis ute vid bilen och provade - öppnade bakluckan, tryckte på knappen, kroken fälldes ut medan knappen blir orange. När den blev vit igen väntade jag ett par sekunder och tryckte igen, då fälldes den in igen. Det finns en säkringsgrupp under huven på förarsidan och en grupp på passagerarsidan. Har inte öppnat och kollat i vilken dosa säkring för draget finns.

I praktiken har Du väl då två alternativ (om Du inte redan provat dessa):

1 - Starta om mjukvaran genom att hålla volymknappen intryckt i minst 10 sekunder och vrid sedan, utan att släppa trycket nedåt, volymknappen lugnt fem klick medurs (höja volymen). Jag har provat det några gånger, det går bra att vrida några klick extra till dess skärmarna slocknar (man ser på volymkontrollen att den ibland missar något klick).

2 - avvakta Zeekrs återkommande så får de berätta vilken säkringsgrupp och säkring Du kan kolla eller helt enkelt boka en tid för kontroll.
Yep, har provat. Skillnaden hos mig är knappen är orange och kroken är ej ute, efter en stund slocknar lampan helt. Står faktiskt om dragkroken i appens manual. Får väl anta att den är trasig i mitt fall.
Zeekr 001 2023
Skriv svar