Autopiloten stänger av
Moderator: Redaktion
Autopiloten stänger av
Ny MYP ägare och aldrig kört Tesla tidigare.
När jag kör med autopiloten vill den hela tiden att jag har händerna på ratten. Men det räcker inte att bara hålla i ratten den vill att jag vrider lite. Problemet är att när jag gör det så stängs autopiloten av, antagligen för att jag vridit för mycket? Hur gör ni andra med autopiloten? Förstår inte hur man ska hålla i ratten för att den både ska bli nöjd och inte stänga av autopiloten för att man tar i för mycket?
När jag kör med autopiloten vill den hela tiden att jag har händerna på ratten. Men det räcker inte att bara hålla i ratten den vill att jag vrider lite. Problemet är att när jag gör det så stängs autopiloten av, antagligen för att jag vridit för mycket? Hur gör ni andra med autopiloten? Förstår inte hur man ska hålla i ratten för att den både ska bli nöjd och inte stänga av autopiloten för att man tar i för mycket?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Autopiloten stänger av
Testa vila ena handen på ratten, men visst det uppmuntrar till enhands styrning. Men bilen blir nöjd. Testa om olika inställningar för styrmotståndet hjälper, tror dom heter komfort, standard och sport
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
-
- Kontakt:
Volvo hade liknande. Det tog mig ett par dagar att hitta hur löst/hårt som Teslan vill att en ska dra i ratten när den ger sådan uppmaning. Mitt tips är att ha lite is i magen, dvs dra inte till direkt. Bilen ber dig inte korrigera styrningen/riktningen på bilen, den behöver bara känna av att du är där och håller i ratten/erbjuder ett minimalt men märkbart motstånd.
Om bilen befinner sig i en lätt sväng till höger, så gör jag ett mycket litet motstånd till vänster.
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Om bilen befinner sig i en lätt sväng till höger, så gör jag ett mycket litet motstånd till vänster.
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
MYLR 2023
Min uppfattning är att det inte finns någon handsensor i ratten utan det bilen gör är att känna av rattvridande. Det vill säga det spelar egentligen ingen roll om du håller i ratten eller inte. Det enda som spelar roll är att du vrider ratten lite litegrann med tillräcklig frekvens, hur hårt du ”kramar” eller håller i ratten spelar ingen roll. Precis som någon är inne på ovan så tar det lite tid att lära sig hur mycket man ska ”vrida” (och hur ofta).
Jag har vant mig och hittat mittsätt där jag sitter och håller händerna på ratten och småvrider eller håller emot när AP styr lite då och då vilket bilen accepterar och varnar aldrig eller åtminstone väldigt sällan (vet inte exakt hur jag gör faktiskt, men det funkar
). Om varningen kommer upp så vet jag precis hur mycket jag ska vrida för att den ska försvinna direkt. Kanske går det också att hitta ett sätt att bara låta handen vila på rätt ställe på ratten, måste testa det någon gång.
Jag har vant mig och hittat mittsätt där jag sitter och håller händerna på ratten och småvrider eller håller emot när AP styr lite då och då vilket bilen accepterar och varnar aldrig eller åtminstone väldigt sällan (vet inte exakt hur jag gör faktiskt, men det funkar

Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Tack för svar. Provade igen och det gick mycket bättre. Speciellt när jag höll händerna på nedre delen av ratten
Kommer från en bmw x3 där den hade samma funktion men då var den inte kika känslig på att stänga av autopiloten. Säkert bara en vanesak. Kan samtidigt säga att autopiloten känns myycket bättre än den jag hade på bmwn. Håller filen mycket bättre. Bmwn hade en tendens att "dansa" fram och tillbaka i filen.
Kommer från en bmw x3 där den hade samma funktion men då var den inte kika känslig på att stänga av autopiloten. Säkert bara en vanesak. Kan samtidigt säga att autopiloten känns myycket bättre än den jag hade på bmwn. Håller filen mycket bättre. Bmwn hade en tendens att "dansa" fram och tillbaka i filen.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Grejen att meddelandet på skärmen är felaktigt.
Man skall inte alls vrida på ratten. Man skall snarare "kämpa emot" litegrann. Det finns tydligen en sensor som mäter vridmomentet.
Som skrivits tidigare så funkar det bra med att hänga på ratten med ena handen, håller man symmetriskt med båda händerna straffas man.
Man skall inte alls vrida på ratten. Man skall snarare "kämpa emot" litegrann. Det finns tydligen en sensor som mäter vridmomentet.
Som skrivits tidigare så funkar det bra med att hänga på ratten med ena handen, håller man symmetriskt med båda händerna straffas man.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja det är perfekt för oss som har vänster armbåge på dörren och hänger med fingarna på ratten.
Skönt stt slippa sitta och klämma på ratten.
Skönt stt slippa sitta och klämma på ratten.
Jag har kört Tesla i 7 år. Lagt mej till med autopilotovanor som kolla på annat än vägen hela tiden. Senaste uppdateringen så är bilen väldigt kinkig. Man måste kolla på vägen o hålla i ratten. Har fått 3 avstängningar. 2 till så blir jag utan autopilot en vecka efter vad jag förstår. Skulle vilja ha nån slags belöningssystem ala tvspel. Sköter man sej får man liv tillbaka.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tejpa för kameran så kan du titta vart du vill.Camper63 skrev: ↑14 jan 2024 16:58Jag har kört Tesla i 7 år. Lagt mej till med autopilotovanor som kolla på annat än vägen hela tiden. Senaste uppdateringen så är bilen väldigt kinkig. Man måste kolla på vägen o hålla i ratten. Har fått 3 avstängningar. 2 till så blir jag utan autopilot en vecka efter vad jag förstår. Skulle vilja ha nån slags belöningssystem ala tvspel. Sköter man sej får man liv tillbaka.
Då varnar bilen bara när du fingrar på skärmen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015