Löfven och Elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Herr X »

Bod skrev:
ironjack skrev:
Glöm snabbtåg - satsa direkt på Hyperloopen http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyperloop :)
Håller med!!! :)
Det håller jag faktiskt också med om. Sverige har historiskt varit en ledande ingenjörsnation och staten har också tagit stora ekonomiska risker när man satsat på att man själv kan skapa bättre teknik än vad som varit tillgängligt på marknaden. X2000, Jas Gripen, Viggen, Stirlingmotorn i ubåtar, AK5, Hägglunds bandvagnar etc. är exempel på sådana satsningar - jag kan i skrivande stund inte komma på någon enda statlig satsning på ett svenskt ingenjörsprojekt (förutom möjligen tunneln i Hallandsåsen) som floppat/blivit sämre än tänkt/väntat. Nån annan som har några exempel?

Enligt Elon Musks ingenjörers beräkningar så skulle ett Hyperloop-system vara billigare än höghastighetståg, men även om det skulle vara dyrare så skulle staten med stor säkerhet kunna tjäna in det på:
- Skatteintäkter i förbindelse med nya beställningar på byggnation i andra länder (när man får det att fungera tillfredsställande i Sverige)
- Kraftiga tidsbesparingar för resenärerna
- Helt andra bosättningsmöjligheter för de som arbetar i Stockholm eller Göteborg (de kan utan problem bo i en helt annan stad längs sträckan)
- Ökad turism (många som vill se systemet/provåka)
- Ytterligare ökat internationellt anseende inom ingenjörsområdet

Dessutom skulle det sannolikt vara väldigt driftsäkert eftersom det inte skulle drabbas av snö/is/vind/självmord/olyckor etc.

Ibland kan det löna sig att ta stora risker, och att utveckla ett helt nytt revolutionerande transportsystem skulle definitivt ha potential att ge så stora ringar på vattnet att man skulle kunna tjäna tillbaka varenda krona man investerat så i transportsystemet mellan Stockholm och Göteborg. I slutänden skulle det kunna visa sig vara en vinstmaskin för staten snarare än en kostnad. Hur går man vidare för att tipsa politikerna om att iallafall utreda det?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Herr X skrev:
Enligt Elon Musks ingenjörers beräkningar så skulle ett Hyperloop-system vara billigare än höghastighetståg,
Nja, de höghastighets tåg som de skulle bygga i californien skulle ju bli ofantligt dyrt (mest pga allt land man skulle behöva köpa för att bygga det.) musk har designat hyperloopen på pelare för att kunna bygga den över motorvägen och på så sätt slippa markköparkostnarderna.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Men hur många flyger egentligen mellan Stockholm och Göteborg en dag? Jag kan tänka mig att de passagerarna får plats på redan befintliga tåg. Alla som drömmer om snabbjärnvägar, tänk på att Sverige har ungefär en tiondel av Tysklands befolkningstäthet. Det finns en hel del som talar för att vi kommer få en lägre beläggning på tågen om vi har dubbelt så många spår på stambanorna. De nya biljetterna måste rimligtvis vara markant dyrare än dagens tågbiljetter som redan de innebär en förlust över en 10 årsperiod för SJ. Ändå lyckas man bara få 50% beläggning.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

AGCF du har rätt. Sverige är alldeles för glesbefolkat för att infrastukturinvesteringar ska gå ihop sig. Snabbtåg är därför tyvärr inte en lösning, inte heller Hyperloop. Tyvärr. Vi måste tänka nya, andra lösningar när det gäller glesbygd som Sverige.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

AGCF skrev:
Men hur många flyger egentligen mellan Stockholm och Göteborg en dag? Jag kan tänka mig att de passagerarna får plats på redan befintliga tåg.
Du tänker fel - det är tillgången till infrastruktur som skapar behovet av resande. Låt oss säga att 10 000 personer färdas mellan Stockholm och Göteborg dagligen. Om enda alternativet till transport mellan städerna hade varit cykel, så hade inte 10 000 personer cyklat mellan städerna dagligen - utan detta är resor som aldrig blivit av.
Den handel som sker mellan städerna som resultat av dessa resor (och som stärker ekonomin i båda regionerna) hade inte blivit av utan transportmöjligheten.

Nu tar det ca. 3,5 timmar att färdas med tåg mellan Sveriges två största städer, vilket begränsar resandet. Om vi haft ett Hyperloopsystem, hade det tagit 45 minuter att göra denna resa, vilket skulle kunna innebära att man utan problem kan bo i den ena staden/regionen och arbeta/studera i den andra. En sådan förkortning av restiden skulle helt klart få en obeskrivligt positiv påverkan på båda regionerna som det är helt omöjligt att förutspå idag.
z balata skrev:
AGCF du har rätt. Sverige är alldeles för glesbefolkat för att infrastukturinvesteringar ska gå ihop sig. Snabbtåg är därför tyvärr inte en lösning, inte heller Hyperloop. Tyvärr. Vi måste tänka nya, andra lösningar när det gäller glesbygd som Sverige.
Att Sverige är glest befolkat och att det därigenom inte skulle vara lönsamt är ett kasst argument som dyker upp varje gång det är tal om nya större infrastrukturprojekt. All infrastruktur som vi byggt ut mellan de största städerna har utan problem betalat sig (eller är det någon som propagerar för att vi aldrig skulle byggt ut E4/E20 till motorväg eller byggt järnväg mellan Sthlm/Gbg?). Vi vet helt enkelt inte när det inte skulle vara lönsamt längre eftersom vi så här långt skapat behov av resande för varje infrastrukturprojekt som vi byggt ut, och därigenom fyllt det (=finansierat det).

Några av er kanske minns protesterna mot Öresundsbron när den skulle byggas? Det var exakt samma argument. Folk skulle inte vilja åka mellan regionerna och det skulle vara bortkastade pengar. De få som ändå åkte skulle utan problem få plats på redan existerande färjor. Det var riktigt stora protester och en allvarlig offentlig debatt där man i undergångston talade om Öresundsbron som ett katastrofprojekt som i stort sett skulle kunna innebära slutet för svensk (och dansk) ekonomi. Dessutom skulle vissa sällsynta fiskarter dö och det var ingen ände på eländet.

Men som direkt följd av bron har handeln mellan regionens exploderat och bron är nu helt fullbelagd. Man talar om två helt nya förbindelser mellan regionerna och protesterna har tystnat. Istället finns det en bred majoritet bland de boende i regionen att bygga ut ytterligare förbindelser.

Och fiskarterna då? De överlevde utan problem och blev tvärt om mer än glada för bron - för nu bor de under bropelarna och beståndet har exploderat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag var för öresundsbron. Jag är också för att varje investering skall bära sig och bedömas separat. Därför bör nya snabbjärnvägar mellan sthlm-gbg-malmö över sin livslängd bära sig genom biljettintäkter. Man kan inte generellt säga att all infrastruktur som hittils bygts är lönsam och därför aldrig göra några prioriteringar. Det har alltid gjorts prioriteringar och ändå har vissa projekt varit olönsamma samhällsekonomiskt.

Biltrafiken betalar idag för mer än dubbla kostnaden av väginvesteringar och slitage. Bilisterna är de mest missgynnade ekonomiskt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Ni kanske minns när SJs monopol konkurrensutsattes endast på de sträckor som var olönsamma för SJ. Ändå fortsatte SJ att gå med förlust. De hade fortfarande monopol på sthl-gbg-malmöbanorna.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

AGCF skrev:
Jag var för öresundsbron. Jag är också för att varje investering skall bära sig och bedömas separat. Därför bör nya snabbjärnvägar mellan sthlm-gbg-malmö över sin livslängd bära sig genom biljettintäkter. Man kan inte generellt säga att all infrastruktur som hittils bygts är lönsam och därför aldrig göra några prioriteringar. Det har alltid gjorts prioriteringar och ändå har vissa projekt varit olönsamma samhällsekonomiskt.

Biltrafiken betalar idag för mer än dubbla kostnaden av väginvesteringar och slitage. Bilisterna är de mest missgynnade ekonomiskt.
Jag håller med dig till fullo. Men jag tycker att det är väldigt orättvist att transportsystemet bara får tillgodoräkna sig biljettintäkterna när man ska räkna ut huruvida det finansierat sig själv eller inte. Alla ökade skatteintäkter som direkt eller indirekt kan härledas till transportsystemet måste också tas med i beräkningen, och där blir det svårt.

De samhälleliga förändringar som sker som följd av att man bygger ut ett transportsystem kan många gånger om betala för systemet, men det kan också falera och visa sig bli olönsamt.
Det är dessa risker som historiskt sett gjort att samhället är där det befinner sig idag. Tesla Motors möttes exempelvis av enorma protester när de fick ett statligt lån av amerikanska energidepartementet och de blev kallade "losers" av både Mitt Romney och Sarah Palin. Nu är lånet återbetalat, med ränta, och det är få amerikaner som tycker att det var en dålig idé.

Det är en safe bet att bygga ett modernt och supersnabbt transportsystem mellan Stockholm och Göteborg - det är två stora regioner med över 5 miljoner invånare inom pendlingsavstånd till Hyperloop-stationerna. Se hur Öresundsregionen påverkats av Öresundsbron - Göteborg och Stockholm är idag två isolerade öar men skulle, om de byggs ihop med Hyperloop, ha potential att bli en sammansvetsad region som många gånger om betalar kostnaden för infrastrukturinvesteringen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag skulle vilja ha lite mer information innan jag bestämde att det är ett safe bet. Hyperloopen finns väl än så länge bara en skiss på?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Man kan ha olika åsikter om att staten skall riskera miljardtals kronor av skattebetalarnas pengar i lån till nystartade biltillverkare som lovar att bygga fantastiska bilar. Det stämmer att Tesla har betalat tillbaka pengarna. Även Fisker fick stora lån och de gick i konkurs för några år sedan vad jag vet? Staten måste ha mycket stor kompetens i riksanalys, marknadsanalys etc. för att riskera sådana summor. Det finns så många exempel på när det går snett. Många projekt ser ut som rena guldgruvan på pappret. Man kan inte dra slutsatsen att Mitt Romney är inkompetent för att han inte vill riskera skattepengar. Tesla kan mycket väl ha fått låna pengarna de behövde på annat sätt om de fått nej av staten.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

AGCF skrev:
Jag skulle vilja ha lite mer information innan jag bestämde att det är ett safe bet. Hyperloopen finns väl än så länge bara en skiss på?
Jag menade att det är en safe bet att koppla ihop regionerna på det sättet. Hyperloop är inte en safe bet utan en risk som måste utredas. Du har rätt att det bara finns skisser på Hyperloop och det gör risken större. Men det är mängden risk man är villig att ta som avgör vilken potentiell vinst som samhället kan räkna hem. Att Sverige är en grym ingenjörsnation med riktigt duktiga ingenjörer och en industri i världsklass gör risken mindre - det är inte säkert att alla stater skulle klara att rita/bygga ett sådant system och få det att fungera.

Jag tror iallafall att man seriöst borde kika på Hyperloop innan man bygger en vanlig höghastighetsförbindelse som med 2,5 timmars restid inte har potential att skapa samma effekter som Hyperloops 45 minuter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Varför är det så mycket attacker mot MP? MP vill inte "döda" bilen.
Bilen fyller sin funktion, men den gör det inte överallt. I många fall finns bättre alternativ. Att köra bil överallt är helt enkelt inget bra val, oavsett vad bilen drivs med.

I städerna är idag största problemen med massbilismen följande:
1) det tar extremt mycket plats
2) de släpper ut miljövidriga gifter som gör folk sjuka
3) de bullrar
4) de är farliga för oskyddade trafikanter

Endast punkt 2 kan elbilar lösa, och då endast delvis(de kommer tex fortfarande släppa ut gifter från slitage av däck och bromsar). Elbilar kommer fortfarande att ta lika mycket plats, de kommer fortfarande bullra(vägljud) och de kommer fortfarande vara farliga för oskyddade trafikanter.

Det finns alltså bättre alternativ. I städer bör vi se till att ha betydligt bättre kollektivtrafik, som dessutom är 100% skattefinaniserad. Tänk dig själv att du kan kliva på buss/spårvagn/tunnelbana varsomhelst, närsomhelst, och slippa böka med spärrar/betalning osv. Kollektivtrafik som går hela tiden. I tex Köpenhamn finns inga förare i Metron, den är helt automatisk.
Om du vill vara för dig själv kan du cykla. Är du för lat för att trampa så skaffa elcykel. Själv bor jag centralt och äger bara just en cykel. Funkar utmärkt.

För transporter mellan städer bör vi satsa rejält på höghastighetståg. Om man varit söderut i europa dom senaste åren och åkt tåg så inser man snabbt hur stenålders tågnätet i Sverige är. Att kunna hoppa på ett tåg som går i 300+ kmh, och går ofta, till en kostnad av 1/4 av det i Sverige... Ja det säger sig självt att det är betydligt mer lockande än att böka med säkerhetskontroller och transport till/från flygplatser. Och då skall vi inte ens prata om utsläppen..

Så var hör då bilen hemma? Jo på landsbygden. Här är elbilar perfekt. Många skulle också kunna ha solpaneler på sina hus och i kombination med home energy storage bli helt självförsörjande på el.
Men även här kan faktiskt många köra betydligt mindre bil. Faktum är att folk på landsbygden ofta har närmare till jobbet än de som bor i städer. Dvs de kan i många fall cykla. Skillnaden här är att det inte gör så mycket att de kör bil, utrymme finns det gott om, sålänge det är en elbil och elen är producerad på förnybart vis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Elbilar bullrar betydligt mindre än diesel/biogasdrivna bussar inne i städerna. Här på landet går det 1buss kl 0800 samt 1 buss. Kl 1700 måndag till fredag ingenting alls på helgerna. Jag tycker fortfarande att MP är det partiet som stöder bilismen för oss på landsbygden minst.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Elbilar hör absolut hemma i storstäderna, men i form av bilpooler och taxi. Eget bilägande för de som bor och arbetar inom tullarna är förkastligt ur miljö och resurssynpunkt.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
ZeroX

Inlägg av ZeroX »

kanylbullen skrev:
Elbilar hör absolut hemma i storstäderna, men i form av bilpooler och taxi. Eget bilägande för de som bor och arbetar inom tullarna är förkastligt ur miljö och resurssynpunkt.
Jag håller med om att det kan vara onödigt med bil om man bor & jobbar innanför tullarna.Tyvärr så bor ju majoriteten av "storstadsbefolkningen" utanför tullarna samt att det ibland är opraktiskt att åka lokaltrafiken för att utföra vissa ärenden.

Många av dessa ärenden kan dock ersättas med hem-leveranser där man kan spara både utsläpp och trängsel. Mat/bygg varor är praktexempel på detta.

Den bästa lösningen är en kombination av bil/tåg & lokaltrafik. Där tycker i alla fall jag att det behövs snabbare och mer pålitliga förbindelser mellan de något större städerna. Inte bara Stockholm-Göteborg. Samt ett lägre pris. Där jag upplever att en resa för en barnfamilj på 4 personer måste vara ekonomiskt bättre att åka tåg istället för bil. Vilket vi gör 1 gång per månad mellan Stockholm & Karlstad, så fort vi försöker boka en resa med 2 vuxna så blir det genast billigare för oss att åka med våran moderna dieselbil.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

taliz skrev:
Bilen fyller sin funktion, men den gör det inte överallt. I många fall finns bättre alternativ. Att köra bil överallt är helt enkelt inget bra val, oavsett vad bilen drivs med.

3) de bullrar

.
Allt det här löses i framtiden. Alla bilar kommer vara elbilar eller motsvarande. Alla bilar kommer ha autopiloter och trafiken styrs av datorer. Bilarna kan ägas privat eller så hyr man en bil. Taxi kommer inte finnas. Tunnelbanan finns kvar, knappast bussar. Detta tar förhållandevis lite plats. Bilarna kan själva åka iväg och parkera, så inga behöver stå på gatorna. Bullret blir mycket mindre än idag. Oskyddade trafikanter blir mycket säkrare. Allt blir miljövänligt. All el är förnyelsebar energi.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:

3) de bullrar
Jo framtidens bil kan nog lösa detta.

1. Parkeringen går ju lösa genom parkeringshus med laddning, gärna en bit bort dit bilen tar sig med autodrive. Absolut ingen parkering på gatan, vilket öppnar upp gatorna enormt. Motorvägar kan med fördel byggas i flera våningar.
2. Inga avgaser naturligtvis. Jobb måste göras för att däck och vägbeläggning ska anpassas för att minimera slitage och farligt damm. Tungafordon är nog här största problemet, mycket större belastningar på däck och väg från dem. Att tex lägga om från buss till T-bana är alltså gynnsamt. Även bromsarna från tungafordon smutsar ner väligt, på en elbil kan fricktionsbromsar helt slopas.
3. Samma här fixa vägbeläggningar och däck samt slopa bussar.
4. I stadstrafik kommer en bil inte kunna köra på någon, om hen inte går/cyklar in i sidan på bilen. Kommer vara betydligt större risk att bli tex på cyklad.

När det gäller landsbygden är bilen enda vettiga alternativet, inte minst ur miljösynpunkt. Tänk på att en buss måste vara hyfsat full för att bli bränsleeffektiv. Tåg ska vi inte tala om eftersom det inte går att lägga räls kors och tvärs utan stora resurser, miljömässigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

z balata skrev:
taliz skrev:

3) de bullrar

.
Allt det här löses i framtiden. Alla bilar kommer vara elbilar eller motsvarande. Alla bilar kommer ha autopiloter och trafiken styrs av datorer. Bilarna kan ägas privat eller så hyr man en bil. Taxi kommer inte finnas. Tunnelbanan finns kvar, knappast bussar. Detta tar förhållandevis lite plats. Bilarna kan själva åka iväg och parkera, så inga behöver stå på gatorna. Bullret blir mycket mindre än idag. Oskyddade trafikanter blir mycket säkrare. Allt blir miljövänligt. All el är förnyelsebar energi.
Nej, om folk skall äga bilar privat så betydet det att problemen kommer kvarstå. Privatägda bilar innebär nämligen bilar som står still 90% av tiden, och oftast bara nyttjas av 1 person. De fortsätter därmed ta upp massvis med stadsutrymme.
På vilket sätt blir bullret mycket mindre? Redan idag är motorerna väldigt tysta och vägljud står för en stor del av bullret, det försvinner inte med eldrift.
Det kan aldrig bli miljövänligt med bilar eftersom de är tunga och därmed kräver väldigt mycket energi för såväl framdrift som bromsning. Partiklar från däck och bromsar kommer fortsätta vara ett problem oavsett om bilarna kör sig själva eller inte.

Vi måste helt enkelt förhålla oss till vad vi har idag och bygga framtiden efter det. Vi kan inte basera framtiden bara på drömmar. Gör vi det så blir det som med kärnkraften. Där har man i över fem decennier väntat på en lösning på avfallsproblemet, men det ser ut att vara ett olösligt problem.
LarsL skrev:
taliz skrev:

3) de bullrar
Jo framtidens bil kan nog lösa detta.

1. Parkeringen går ju lösa genom parkeringshus med laddning, gärna en bit bort dit bilen tar sig med autodrive. Absolut ingen parkering på gatan, vilket öppnar upp gatorna enormt. Motorvägar kan med fördel byggas i flera våningar.
2. Inga avgaser naturligtvis. Jobb måste göras för att däck och vägbeläggning ska anpassas för att minimera slitage och farligt damm. Tungafordon är nog här största problemet, mycket större belastningar på däck och väg från dem. Att tex lägga om från buss till T-bana är alltså gynnsamt. Även bromsarna från tungafordon smutsar ner väligt, på en elbil kan fricktionsbromsar helt slopas.
3. Samma här fixa vägbeläggningar och däck samt slopa bussar.
4. I stadstrafik kommer en bil inte kunna köra på någon, om hen inte går/cyklar in i sidan på bilen. Kommer vara betydligt större risk att bli tex på cyklad.

När det gäller landsbygden är bilen enda vettiga alternativet, inte minst ur miljösynpunkt. Tänk på att en buss måste vara hyfsat full för att bli bränsleeffektiv. Tåg ska vi inte tala om eftersom det inte går att lägga räls kors och tvärs utan stora resurser, miljömässigt.
1. Varför skall vi slösa stadsutrymme på parkeringshus när vi istället kan ha tex bostadshus, affärer och parker där istället?
2. Man kan aldrig få bort utsläppen om man inte får bort trafiken, så enkelt är det. Och eftersom folk inte MÅSTE köra bil i städerna, utan dom gör det av ren lathet, så är det rent ut sagt korkat att göra något annat än att begränsa det i största möjliga mån.
3. Va? En buss släpper ut betydligt mindre gifter per person än en bil. Det är dessutom väldigt enkelt att införa tex trådbussar.
4. Det där är inget annat än drömmar. Inget som människan skapat är ofelbart, och kommer aldrig vara det heller. Fakta är att oskyddade trafikanter ALLTID kommer ha en betydligt större risk att dödas eller skadas svårt vid krock med en bil än med en annan oskyddad trafikant. Varför? Helt enkelt eftersom bilen har så mycket större massa, och håller betydligt högre snitthastighet.

Ingen har förövrigt påstått att bilen ska bort på landsbygden. Däremot kan bilåkandet begränsas betydligt. Jag är själv uppväxt på landet och vet att folk kör minst lika mycket bil i onödan där som i stan. Av någon konstig anledning så lär sig folk cykla som barn, och cyklar sedan till skola, kompisar, fritidsaktiviteter m.m. under ungdomsåren. Men så fort de sen skaffar körkort så slutar de cykla. Folk är helt enkelt fruktansvärt lata och korkade rent generellt. Allt fler i dagens samhälle blir feta och får hjärt och kärlproblem, men ingen jävel fattar att det beror på att de inte rör sig. Om vi skulle begränsa privatbilismen så skulle samhället bli otroligt mycket bättre. Alla skulle bli friskare, må bättre och ha roligare liv. Hundratals miljarder skulle kunna sparas på sjukvården. Våra städer skulle kunna ha frisk luft, och det som nu är asfalt skulle i många fall kunna vara träd, gräs och annat grönt och skönt. Det skulle vara tyst och människor skulle vara ute betydligt mer. Ingen gillar ju att promenera vid stora bilvägar, utan man vill promenera "i naturen".
PS. Folk som argumenterar för att handel osv skulle dö utan bilen: var är det mest kommers? Svar: vid gågator och i gallerior där allt ligger på bekvämt gångavstånd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

@ taliz: här har mina barn 23km till skolan och 15km till närmaste fritidsaktivitet. Bilen behövs på landet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Trådbussar på landet :P :roll:
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Skjutsgruppen kan varmt rekommenderas!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

taliz skrev:
Nej, om folk skall äga bilar privat så betydet det att problemen kommer kvarstå. Privatägda bilar innebär nämligen bilar som står still 90% av tiden, och oftast bara nyttjas av 1 person. De fortsätter därmed ta upp massvis med stadsutrymme.
I framtiden är det troligt att man kommer att tvinga bilarna att gå på stadsdatorstyrd autopilot i städerna - då elimineras risken för olyckor och man får perfekt regisserad trafik helt utan köer eller problem.
Om det inte händer av sig själv genom teknikutveckling så har politikerna alla möjligheter att tvinga fram detta genom reglering - teknikutvecklingen är redan på väg åt autopilot, så det är inte en alltför djärv tanke att människor av kött och blod förbjuds från att manuellt kontrollera bilar i framtidens städer.
Om alla bilar ändå är autonoma så är det väldigt liten skillnad från att äga en egen "podd-bil" och att åka kollektivt. En gigantisk andel stadsbor skulle inte köpa en egen bil om det var exakt lika bekvämt att hyra en "podd-bil" vid behov.
taliz skrev:
På vilket sätt blir bullret mycket mindre? Redan idag är motorerna väldigt tysta och vägljud står för en stor del av bullret, det försvinner inte med eldrift.
Det kan aldrig bli miljövänligt med bilar eftersom de är tunga och därmed kräver väldigt mycket energi för såväl framdrift som bromsning. Partiklar från däck och bromsar kommer fortsätta vara ett problem oavsett om bilarna kör sig själva eller inte.
Du gör ett stort tankefel när du interpolerar framtidens trafiklösningar ifrån dagens situation. Hade man gjort samma sak i början av 1800-talet så hade man byggt ett omfattande system av rännor i mitten av vägarna där hästarnas avföring genom ett snillrikt kanalsystem kunde ledas bort under färd.
Bullret i städerna kan absolut försvinna med eldrift - med elektriska bilar blir det inga utsläpp vilket betyder att biltrafiken kan gå i tunnlar utan några speciellt höga krav på ventilation. I praktiken innebär detta att man kan bygga lock på existerande vägar alternativt gräva ner vägarna - då frigörs massor av markyta och man kan bygga hus eller grönområden på toppen. Detta är i väldigt liten grad möjligt idag eftersom fossilbilars avgaser måste ventileras ut kontinuerligt för att inte skapa en dödlig atmosfär inne i sådana tunnlar. Tunnlar skapar också bättre förutsättningar för autopilot som jag skrev om i stycket ovan eftersom naturelement såsom vind, snö, regn försvinner.
När du skriver om däckbuller och partikelutsläpp från däck och bromsar så utgår du återigen från att framtidens bilar kommer att fungera som en gammal 240 från 1981. Både däck och bromsar har redan genomgått en gigantisk teknikutveckling och nya revolutioner är på gång - det finns massor av pågående projekt kring att reducera eller eliminera partikelutsläpp från däck. Du kan lugnt utgå ifrån att det inom 10 år finns i stort sett partikelfria däck om vi sätter det målet. Men marknaden behöver spelregler - vilken däcktillverkare vill investera miljarder i forskning på partikelfria däck om det inte finns efterfrågan?
taliz skrev:
Vi måste helt enkelt förhålla oss till vad vi har idag och bygga framtiden efter det. Vi kan inte basera framtiden bara på drömmar. Gör vi det så blir det som med kärnkraften. Där har man i över fem decennier väntat på en lösning på avfallsproblemet, men det ser ut att vara ett olösligt problem.
Absolut inte. All teknik som behövs för att bygga helt perfekta och automatiska system för person, gods och kollektivtrafik finns redan idag och är inga knasiga drömmar. Det är upp till oss i samhället att bestämma hur vi vill att transporter ska fungera, sätta ett mål och arbeta mot de målen - tekniken finns redan eller utvecklas på mycket kort tid. I de tillfällen man tagit beslut om att storsatsa på framtidslösningar har det i regel fallit väldigt bra ut. Vem i Stockholm ångrar idag på att man satsade på tunnelbana? Ett mer närliggande exempel är UlTra på Heathrow som fungerat jättebra och nu byggs ut.

Ditt exempel med kärnkraften är också väldigt konstigt - det finns redan tekniska lösningar för hantering av en enorm del av avfallet (breed-reaktorer) och den slutliga minimala avfallsmängden är så liten att det inte är några problem att "slutförvara". Det är helt andra saker som stoppat hanteringen av kärnavfall, såsom en oro hos befolkningen (man tror att kärnkraftverken fungerar på samma sätt som på 60-talet, blandar ihop kärnkraft med kärnvapen och är rädda för teknik som man inte förstår). Det är en politisk blockering som stoppar avfallshanteringsfrågan, inte en teknisk.
taliz skrev:
1. Varför skall vi slösa stadsutrymme på parkeringshus när vi istället kan ha tex bostadshus, affärer och parker där istället?
Parkeringshus kan ligga utanför staden. Autonoma bilar åker och parkerar själva. De parkeringshus som idag ligger ovan jord kan då med fördel bli bostadshus. De som ligger i staden under jord kan gärna för min del fortsätta att vara parkeringshus, men om folk gärna vill bo under jord så kan man utan problem flytta ut de parkeringshusen också.
taliz skrev:
2. Man kan aldrig få bort utsläppen om man inte får bort trafiken, så enkelt är det. Och eftersom folk inte MÅSTE köra bil i städerna, utan dom gör det av ren lathet, så är det rent ut sagt korkat att göra något annat än att begränsa det i största möjliga mån.
Jovisst. Teknikutvecklingen har reducerat utsläppen med flera storleksordningar sedan bilen uppfanns. Utsläppen kan elimineras helt. Den icke spårbundna trafiken är gigantiskt mycket bättre än den spårbundna eftersom man kan bygga ut nya rutter hur lätt som helst. Du sitter och tänker på att lata människor ska sitta bakom sina rattar och köra runt i städerna. Sluta att tänka på det - dagens situation är en parentes i historien och mina barnbarn kommer inte begripa hur vi kunde acceptera dagens situation med manuellt framförda fordon när tekniken redan nu finns för helt automatisk styrning.
taliz skrev:
3. Va? En buss släpper ut betydligt mindre gifter per person än en bil. Det är dessutom väldigt enkelt att införa tex trådbussar.
Bussar kommer finnas parallellt med andra typer av fordon i framtiden, men bussar löser bara vissa transportbehov - du köper inte en byrå på IKEA och fraktar i bussen. Och för de som vill ha affärssamtal eller sitta och jobba i lugn och ro så är en privat "podd-bil" att föredra framför bussar. Det är heltokigt att tvinga folk att transportera sig på sätt som inte passar deras behov och önskemål. Bussar passar för visst resande men inte för allt.
taliz skrev:
4. Det där är inget annat än drömmar. Inget som människan skapat är ofelbart, och kommer aldrig vara det heller. Fakta är att oskyddade trafikanter ALLTID kommer ha en betydligt större risk att dödas eller skadas svårt vid krock med en bil än med en annan oskyddad trafikant. Varför? Helt enkelt eftersom bilen har så mycket större massa, och håller betydligt högre snitthastighet.
Återigen utgår du från att framtiden ser exakt lika dan ut som dagens situation. Kanske ditt absolut största misstag i hela den här debatten.
taliz skrev:
Jag är själv uppväxt på landet och vet att folk kör minst lika mycket bil i onödan där som i stan.
Självklart - människor är inte rationella. Personbilen innebär en fantastisk frihetskänsla och skapar gigantiska möjligheter till en flexibel vardag. Du kommer aldrig vinna poäng på att göra det sämre för folk eller ta död på den friheten som man har via bilen - den stora massan kommer att streta emot och till slut är absolut ingenting vunnet. Miljöpartiets bensinskattepolitik och vurm för att forcera folk att åka kollektivt, gör att partiet i stort sett eliminerats och i stort sett inte lyckats med någonting. Lösningen är naturligtvis att utgå ifrån folks transportpreferenser och göra de olika alternativen bättre och mer miljövänliga - om Miljöpartiet hade gjort detta från början hade de nu varit ett stort och framgångsrikt parti som kraftigt reducerat utsläppen och satt ny fart på den svenska teknikutvecklingen.
taliz skrev:
Hundratals miljarder skulle kunna sparas på sjukvården. Våra städer skulle kunna ha frisk luft, och det som nu är asfalt skulle i många fall kunna vara träd, gräs och annat grönt och skönt. Det skulle vara tyst och människor skulle vara ute betydligt mer. Ingen gillar ju att promenera vid stora bilvägar, utan man vill promenera "i naturen".
Det var inte så jättebra med 1800-talets hästtransporter på leriga jordstigar, det finns en anledning till att folk bytte till bil när den kom. Även om man förbjöd bilar så skulle inte B2B-säljare från SEB traska omkring i skogarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Bra inlägg herr X

Vi kanske ska grunda Elbilspartiet och skaka om lite i nästa valrörelse :D
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Bengt skrev:
Bra inlägg herr X

Vi kanske ska grunda Elbilspartiet och skaka om lite i nästa valrörelse :D
Får min röst. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Miljöpartiets problem är att de består av kommunister eller sådana som borde blivit kommunister. De tror på en enväldig stat som ska detaljstyra hur vi ska leva, in i minsta detalj. De ser därför hela miljöhotet som en möjlighet att teycka in människor i detta socialistiska utopisammhälle där alla bor i storstäder. Miljöpartisten har aldrig eller åtminstone inte på väldigt länge varit utanför tullarna, vilka de också återinförde.
Skriv svar