Taxi Stockholm - Superchargers

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av tib »

Tror att de skulle behöva få lite utbildning i hur det funkar. Pratade med 2 taxichaufförer när jag var där sist och förklarade att det går långsammare när de står på 1a och 1b och delar på laddaren. Undrar hur ofta de laddar helt fullt och om de är medvetna om hur lång tid det tar för de sista 10-20%.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Killen jag åkte med från Arlanda i lördags kväll sa i alla fall att han oftast laddade på SuC i Infra City. Han var för övrigt anställd och körde främst kvällar, dvs bilen rullar även med fler förare. Han var iaf tillräckligt insatt för att veta att det tar ca 6 timmar att ladda via trefas som vad jag förstod fanns hemma hos ägaren/åkaren.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Fullt i Väsby varav 4 Taxis.. :oops:
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skall bli intressant att se när funktionen för lediga SuC kommer.
Lite politik men det känns lite egoistiskt att förbjuda taxibilar som per definition gör långresor (ex till arlanda), bara för att man tycker att man själv är den enda som inte bör vänta, man får istället se till att man begränsar hur länge varje bil får stå på ett ställe (ex 30-45 minuter).
Att det kommer bli köer är ofrånkomligt om antalet elbilar stiger kraftigt. Speciellt med tanke på att förarna säger att de sparar 120 tkr/år med elbil, tänk model3 så blir ekonomin ändå förmånligare då de kommer i princip gå plus på bilen efter 3 år och fortfarande ha 50% av värdet i inbyte. Troligtvis kommer fler och fler åkare räkna på det.
Tycker att det vore en no-brainer att en Superladdare (el snabbare framtida laddare) hade en station vid Arlanda och Landvetter och vad Malmös lilla flygplats heter.

Kan tom tycka att taxi gör helt rätt (dubbelt rätt) då de först kör folk utan utsläpp och andra hand kör de kollektivt. så se fram emot att bli "taxad" och sedan "3-ad "eller "Y-ad". Fast mest troligt är att det kommer heta S-ad och X-ad av majoriteten, när folk vill skälla på folk som ockuperar laddstationer.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om man kör runt i stockholm i 50mil tycker jag att det kan klassas som en långresa men grejen är att det borde ändå inte vara kö om de har 3-fas hemma och bara snabbladdar max två ggr per dag a 20min.

Det finns 1440min per dygn och sex stall ger 8640laddminuter. Det innebär 430laddtillfällen per dygn, dvs laddning till 215st teslor. Ja visst det finns "rusningstid" men i dagsläget finns det runt 20 teslataxi i Stockholm skulle jag tippa på. 50st teslor finansierar byggandet av en Supercharger till.

Så om alla taxiar laddar upp till 80% och bara åker in o laddar om de har under typ 40% så borde det inte vara ett problem.

Och om det ändå är det problem så tycker inte jag att det är taxiarnas fel utan teslas som inte bygger fler SuC
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Bild

4/6 som laddar är taxi och en taxi som står i kö att ladda.

Upplands Väsby

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
robert
Teslaägare

Inlägg av robert »

5st Taxi Kurir bevittnades i city i veckan, i parad. Flong nya och fint loggade. Kan man ana taxikrig på SuC nu? ;)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

vi väntar med spänning
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

12man skrev:
vi väntar med spänning
Vi Teslaägare väntar ALLTID med spänning :mrgreen:
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skulle vara intressant att veta hur många teslataxi som faktiskt finns i Stockholm. Något för vår egna journalist tibor att grotta i?

Vet att taxi Stockholm har massa, uber har nog ett gäng och 020 Stockholm har nog också några, tex den gula i bild. Och även taxi kurir nu alltså. Fullt på taxiar!
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Det blir nog snart några nya laddstationer i Stockholm tippar jag.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

AnteF skrev:
Jag undrar jag... Det här kan komma att bli en knivig fråga för Tesla framöver. Tanken var ju inte att använda superchargers för dagligt bruk utan mest för långresor. Visst har förare redan tidigare fått varningar från Tesla i USA?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

hoppas de hamnar i typ mariefred, enköping, knivsta/väg 77 och roslagsstoppet, de skulle då också fixa de in a blue moon gånger en taxi får en långkörning
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Mitt tips är att det inte prioriteras nya laddstationer väldigt nära Stockholm. Jag gissar att om man räknar bort taxi och folk boende i och kring Stockholm så skulle superladdaren i Upplands Väsby bli rätt tom.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Svårt kanske att jämföra med USA/Tyskland generellt men det finns exempel på stationer med väldigt korta avstånd mellan varandra (Hamburg exempelvis). Men som Bylund säger, knappast prioriterat nu men det skulle inte förvåna mig om något händer i höst vad gäller Stockholm när de säljer i den här takten.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Kilowatt skrev:
AnteF skrev:
Jag undrar jag... Det här kan komma att bli en knivig fråga för Tesla framöver. Tanken var ju inte att använda superchargers för dagligt bruk utan mest för långresor. Visst har förare redan tidigare fått varningar från Tesla i USA?
Nu vet jag inte hur snacket går internt på Tesla men taxibilar är nog ett av de bästa marknadsföringskanalerna de har. Problemet med de i Usa var väl att man ansåg att man stressade batteriet om man endast körde SC dagarna i ända. Jag gissar att de flesta taxibilarna laddar trefas över natten. Eller har folk i Sverige fått samma varning?

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Mitt tips är att det inte prioriteras nya laddstationer väldigt nära Stockholm. Jag gissar att om man räknar bort taxi och folk boende i och kring Stockholm så skulle superladdaren i Upplands Väsby bli rätt tom.
Precis, ser ingen vits med fler Supercharger kring Stockholm för tillfället. Reser jag till Stockholm så har jag Superchargers kring Stockholm och lär kunna ladda på destinationsladdare under tiden jag är i Stockholm. För mig behövs inte heller någon i Kalmar men för alla turister som ska besöka Öland eller köra längs sydostkusten så funkar en i närheten av Kalmar mycket bra. Närmaste station är nu Toftaholm knappa 20 mil bort, nästa är Flakenberg och Löddeköping 28 mil bort utan Supercharger mellan. Det är som att Stockholm inte skulle ha någon närmare Norrköping, Örebro eller Gävle och ska du till Öland så får du lägga på ytterligare ett antal mil. Tesla måste prioritera att öppna upp längre resor med hjälp av Superchargers framför att bygga Superchargers i storstadscentrum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Varje tesla betalar ju för SuC nätet och om det här köpts 50teslataxi i Stockholm vid det här laget så borde det bli en till suc i Stockholm helt enkelt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Varje tesla betalar ju för SuC nätet och om det här köpts 50teslataxi i Stockholm vid det här laget så borde det bli en till suc i Stockholm helt enkelt.
Fast Superchargers är ju till för långfärd så då borde de INTE ligga i Stockholm utan på lämpliga avstånd från Stockholm så att Stockholmare kan köra från staden. Supercharger är inte tänkt som den dagliga laddaren.

Desutom går det inte säga att X antal sålda Teslor leder till Y antal Superchargers. Pengarna är inte öronmärkta och initialt lär det ha kostat bra mycket mer än intäkterna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Long distance trip Är de till för. Att åka 50 mil är en lång resa oavsett om den är på samma ställe eller inte. Tesla har nog marknadsfört sina suc till taxiförarna. Utan dem skulle de inte köpt tesla och de klarar sig inte utan den. Om de bara laddar på suc tycker jag att det är fel men om de laddar hemma också tycker här bara att de borde uppmana till användandet. Om de installerar en laddare per 50st teslataxi så tror jag inte är det kommer bli så mycket kö så länge de laddar med vett.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Long distance trip Är de till för. Att åka 50 mil är en lång resa oavsett om den är på samma ställe eller inte. Tesla har nog marknadsfört sina suc till taxiförarna. Utan dem skulle de inte köpt tesla och de klarar sig inte utan den. Om de bara laddar på suc tycker jag att det är fel men om de laddar hemma också tycker här bara att de borde uppmana till användandet. Om de installerar en laddare per 50st teslataxi så tror jag inte är det kommer bli så mycket kö så länge de laddar med vett.
Taxi klarar sig alldeles utmärkt utan Supercharger. Visst blir det lite mer flexibelt om de har ständig tillgång till Supercharger. Det följer dock inte med några Superchargers per 50 beställda Teslas eller liknande. Vill de ha egna laddare för att inte behöva köa till de lokala så är det ju inga problem att köpa en eller två egna laddare. Exempel på det är ju de 167 Tesla-taxis som beställdes till Schiphol.

Som sagt var, pengarna är inte öronmärkta. Skulle de vara det så skulle vi inte ha så många laddare som vi har.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Visst är de inte öronmärkta. Jag menade bara att jag tror att 6 till laddare i Upplands väsby skulle göra mer skillnad än en i Kalmar eller Umeå. Det finns Chademo man kan använda där de få gångerna man behöver ladda där. Det brukar teslaägare Andreasson göra t.ex.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Visst är de inte öronmärkta. Jag menade bara att jag tror att 6 till laddare i Upplands väsby skulle göra mer skillnad än en i Kalmar eller Umeå. Det finns Chademo man kan använda där de få gångerna man behöver ladda där. Det brukar teslaägare Andreasson göra t.ex.
Så det finns inte Chademo i Stockholm? Upplands Väsby har Superchargers på två platser. Sydöstra Sverige har ingen. Som sagt var så är Superchargers inte till för lokal daglig laddning utan för långresor. Även ifall det skulle köpas in 50 stycken Tesla-taxis så finns det 1000 andra Tesla i Sverige som inte är Taxi-bilar. Skulle taxibolagen behöva stå i kö så kommer de att lösa laddningen på annat sätt med de pengar de sparar på att köpa en Tesla.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Tvärtom skulle jag säga. Det är när man är långt hemifrån superladdarna gör stor skillnad, då man
1) Kan räkna med att de fungerar
2) Är snabba
3) Man behöver inte klura ut vilket bisarrt betalsystem den lokala operatören har kommit fram till att de ska använda för att vara unika

Då jag fortsätter att hävda att det mest är stockholmare och taxi som laddar i Upplands Väsby, så påstår jag att 2) är mindre viktig i de flesta fall, och 3) kan man lära sig lätt i lokalområdet om man nu behöver ladda utanför hemmet/jobbet/taxibolagets egna laddare*. 1) är ett mindre problem i Stockholm då alternativen är många.

*) beskriver en idealsituation, jag vet inte att de skulle ha några egna laddare än
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare

Inlägg av Myran »

apkungen skrev:
För oss som bor här uppe och ofta åker söderut är det nästa en förutsättning för att kunna använda bilen. I alla fall på ett lika smidigt sätt som det är söderut. Det är på långresor man behöver Supercharger, inte för att ladda dagligen.
Sen finns det säkert behov av fler laddare på en Superchargerplats söderut, det är ju fler bilar där, men behovet finns även här uppe.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Skriv svar