Senaste version 2024.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Lurkern »

Tyvärr hör jag ingen röst som varnar för fartkamerorna, bara symboler och en varning på skärmen när jag kommer nära.

Vore OK om Elon fixade en röst i huvudet också.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 21 dec 2023 17:54

Det verkar finnas en stark korrelation här: Ju fler aktier i Tesla ju bättre funkar torkarna på bilen? :lol: Jag brukar prova torkarna en vecka gång per år och sedan köra jag manuellt i 51 veckor. Det är ingen stor grej för mig, men för en bil norr om miljonen så hade jag högre förväntingar. Det har gått fyra år nu utan en lösning i sikte. Dumsnålt är förnamnet.
Ja, men ser tex i Facebookgrupperna att det är många som tycker de är fantastiska. I en fortsatt diskussion kommer ofta t.ex ”då trycker man ju bara trycka på knappen, inga problem”.

Det är ganska vanligt att fasaden spricker, så att säga.

Jag tror nog inte aktier är det vanligaste utan att man är fanatisk. ”Tesla är fantastisk, och bäst och har därför de bästa torkarna”.
I det fall torkarautomatiken konstant kör så är man ”helt säker på” att det beror på att rutan inte är tillräckligt ren.


Utan att vilja trycka någon här i ögat så tror jag att det är större variation på hur vi upplever funktionen än hur det defakto fungerar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av AAKEE »

Körde en länge körning i mörker häromdagen.

Helt plötsligt fungerade helljusautomatiken ungefär lika dåligt som för ett år sedan och tidigare.
Bilen bländade inte alls av, det fungerade kanske bara i 30% av fallen.
Grymt bökigt att inte ha en spak att snabbt komma år för att blända av.
Det tar längre tid att hitta ljusknappen på ratt/yoken än en spak, man måste titta ned och hitta den i mörkret.
Slutade med att jag fick sitta 2.5h med tummen i beredskapsläge men retade ändå säkert upp 50 bilar.

Kontrollerade framrutan och den såg helt ren ut, även innanför glaset i kameraområdet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 30 dec 2023 10:17
spacecoin skrev: 21 dec 2023 17:54

Det verkar finnas en stark korrelation här: Ju fler aktier i Tesla ju bättre funkar torkarna på bilen? :lol: Jag brukar prova torkarna en vecka gång per år och sedan köra jag manuellt i 51 veckor. Det är ingen stor grej för mig, men för en bil norr om miljonen så hade jag högre förväntingar. Det har gått fyra år nu utan en lösning i sikte. Dumsnålt är förnamnet.
Ja, men ser tex i Facebookgrupperna att det är många som tycker de är fantastiska. I en fortsatt diskussion kommer ofta t.ex ”då trycker man ju bara trycka på knappen, inga problem”.

Det är ganska vanligt att fasaden spricker, så att säga.

Jag tror nog inte aktier är det vanligaste utan att man är fanatisk. ”Tesla är fantastisk, och bäst och har därför de bästa torkarna”.
I det fall torkarautomatiken konstant kör så är man ”helt säker på” att det beror på att rutan inte är tillräckligt ren.


Utan att vilja trycka någon här i ögat så tror jag att det är större variation på hur vi upplever funktionen än hur det defakto fungerar.
Precis. “Confirmation bias”
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Lurkern »

När jag kör en bil med vanlig bra regnsensor sitter jag då och då och justerar känsligheten på den, vilket kan antyda att jag hade ansett funktionen suga utan den möjligheten. Tror Tesla skulle kunna låta ett ratthjul agera känslighetsjustrring och vinna mycket.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av AAKEE »

Lurkern skrev: 30 dec 2023 10:32
När jag kör en bil med vanlig bra regnsensor sitter jag då och då och justerar känsligheten på den, vilket kan antyda att jag hade ansett funktionen suga utan den möjligheten. Tror Tesla skulle kunna låta ett ratthjul agera känslighetsjustrring och vinna mycket.
Jag tror problemet är att den i princip ser ”noll” regn under en viss nivå och då kan man liksom inte lösa det genom att ändra känsligheten.
0 x X är noll oavsett.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av fnurra »

AAKEE skrev: 30 dec 2023 10:27
Körde en länge körning i mörker häromdagen.

Helt plötsligt fungerade helljusautomatiken ungefär lika dåligt som för ett år sedan och tidigare.
Bilen bländade inte alls av, det fungerade kanske bara i 30% av fallen.
Grymt bökigt att inte ha en spak att snabbt komma år för att blända av.
Det tar längre tid att hitta ljusknappen på ratt/yoken än en spak, man måste titta ned och hitta den i mörkret.
Slutade med att jag fick sitta 2.5h med tummen i beredskapsläge men retade ändå säkert upp 50 bilar.

Kontrollerade framrutan och den såg helt ren ut, även innanför glaset i kameraområdet.
Oj vad trist, jag har glatt mig åt just helljusautomatiken som jag inte hade på min förra bil. Än så länge har det fungerat bra med helljusautomatiken för mig förutom att jag tycker den skulle kunna slå på helljuset lite tidigare då man passerat mötande trafik. Fungerade även ok efter senaste uppdateringen. Automatiska torkarfunktionen är däremot värdelös för det mesta, bra att den går att slå av nu trots att man har farthållare eller AP på. Hoppas inte mina automatiska helljus ballar ur också.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av AAKEE »

fnurra skrev: 30 dec 2023 14:31
AAKEE skrev: 30 dec 2023 10:27
Körde en länge körning i mörker häromdagen.

Helt plötsligt fungerade helljusautomatiken ungefär lika dåligt som för ett år sedan och tidigare.
Bilen bländade inte alls av, det fungerade kanske bara i 30% av fallen.
Grymt bökigt att inte ha en spak att snabbt komma år för att blända av.
Det tar längre tid att hitta ljusknappen på ratt/yoken än en spak, man måste titta ned och hitta den i mörkret.
Slutade med att jag fick sitta 2.5h med tummen i beredskapsläge men retade ändå säkert upp 50 bilar.

Kontrollerade framrutan och den såg helt ren ut, även innanför glaset i kameraområdet.
Oj vad trist, jag har glatt mig åt just helljusautomatiken som jag inte hade på min förra bil. Än så länge har det fungerat bra med helljusautomatiken för mig förutom att jag tycker den skulle kunna slå på helljuset lite tidigare då man passerat mötande trafik. Fungerade även ok efter senaste uppdateringen. Automatiska torkarfunktionen är däremot värdelös för det mesta, bra att den går att slå av nu trots att man har farthållare eller AP på. Hoppas inte mina automatiska helljus ballar ur också.
Det har fungerat bra hittills med senaste uppdateringen, förutom hemresan där från norra Finland.
Det kom ju en uppdatering där ljusautomatiken blev rätt okey, undrar om det inte är ungefär ett år sedan.
Håller med om att bilen väntar alldeles för länge med att slå på helljuset efter möte.
Hoppas verkligen det var något tillfälligt…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av bjornnilsson »

Uppdaterade i morse till 44.30.7 och började med ett par timmars mörkerkörning. Tyvärr bländade helljuset inte av förrän efter att mötande bilen var förbi. Upptäckte det först efter ett par möten, hade så skitiga/igensnöade ljus att det inte var någon större skillnad. Först skyllde jag på uppdateringen. Men nu funderar jag på ifall min bil tyckte detsamma.. kan det vara skillnad på hur den väljer att blända av om man har smutsiga lyktor?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev: 30 dec 2023 15:59
Uppdaterade i morse till 44.30.7 och började med ett par timmars mörkerkörning. Tyvärr bländade helljuset inte av förrän efter att mötande bilen var förbi. Upptäckte det först efter ett par möten, hade så skitiga/igensnöade ljus att det inte var någon större skillnad. Först skyllde jag på uppdateringen. Men nu funderar jag på ifall min bil tyckte detsamma.. kan det vara skillnad på hur den väljer att blända av om man har smutsiga lyktor?
Upplever också att det automatiska helljuset fungerar sämre än tidigare för mig nu med senaste uppdateringen (medans regnautomatiken fungerar bättre). Har hyfsat rena lyktor. Ett steg fram, och samtidigt ett steg tillbaka. Lite klassiker, tyvärr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Nogo »

Är den här uppdateringen ett skämt eller vad är problemet med AP som blir avaktiverad i en vecka av ingen anledning? Skulle köra iväg och får notifikationen på skärmen. Dessförinnan hade jag inte ens fått några varningar med AP igång.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
MellisTesla
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 dec 2020 20:48
Ort: Limhamn

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av MellisTesla »

Någon med nya M3 LR Highland som fått senaste programversionen? Väntar fortfarande, men hade det på den förra M3 LR 2021 som jag lämnade för en dryg vecka sedan.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av bjornnilsson »

Avbländningen på min bil har börjat funka igen. Har inte gjort något, vare sig uppdaterat eller tvättat några lampor. Den bländar av med beröm godkänt. Märkligt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Remuz »

Jag har precis bytt till en gammal S som ligger med en över ett är gammal mjukvara, men det är uppenbart att både AP (1), avbländning och torkarautomatik funkar sjukt mycket bättre på bilen från 2015 än den Model 3 2020 jag hade med senaste mjukvaran.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av ANLI »

I senare versioner kan torkarna slås av när farthållare eller autopilot är aktiverade.
Men varje gång de slås på hamnar torkarna i autoläge och börjar "vispa" på torr ruta.
Har inte tänkt på det innan då jag sällan använder farthållaren på vintern.
Bilen nu utan radar går för nära långsammare framförvarande bil.

Vet någon om S3XY button kan förhindra att torkarna hamnar i auto vid aktivering av farthållare eller autopilot?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av tor-ake »

Nogo skrev: 30 dec 2023 20:44
Är den här uppdateringen ett skämt eller vad är problemet med AP som blir avaktiverad i en vecka av ingen anledning? Skulle köra iväg och får notifikationen på skärmen. Dessförinnan hade jag inte ens fått några varningar med AP igång.
Har din bättre hälft lånat bilen? :P
Jag tejpade över kameran efter första gången den bannade mig (tittade ned på spotify i telefonen i laddaren i mittkonsolen 3-4ggr). Med tejp funkar den som förut.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av pjuur »

En sak jag upptäckt nu som inte gick tidigare är att det går att öppna laddluckan när bilen är låst, sålänge mobilen är i närheten. :D
Innan behövde jag alltid öppna en dörr först för att väcka bilen eller öppna laddluckan via appen.

Gött när bilen hinner låsa sig medan man hämtar laddkabeln vid stolpen någon meter bort och ska traska runt.
Nu går det ännu smidigare att ladda hemma :lol:

Har 2023.44.30.7.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av mikebike »

pjuur skrev: 09 jan 2024 20:40
En sak jag upptäckt nu som inte gick tidigare är att det går att öppna laddluckan när bilen är låst, sålänge mobilen är i närheten. :D
Innan behövde jag alltid öppna en dörr först för att väcka bilen eller öppna laddluckan via appen.

Gött när bilen hinner låsa sig medan man hämtar laddkabeln vid stolpen någon meter bort och ska traska runt.
Nu går det ännu smidigare att ladda hemma :lol:

Har 2023.44.30.7.
Ja, men det kom i någon tidigare uppdatering.
Jag vet att det inte gick tidigare, men före Jul testade jag eftersom någon på Facebook skrev att det gick. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av MNA »

ANLI skrev: 09 jan 2024 18:13
I senare versioner kan torkarna slås av när farthållare eller autopilot är aktiverade.
Men varje gång de slås på hamnar torkarna i autoläge och börjar "vispa" på torr ruta.
Har inte tänkt på det innan då jag sällan använder farthållaren på vintern.
Bilen nu utan radar går för nära långsammare framförvarande bil.

Vet någon om S3XY button kan förhindra att torkarna hamnar i auto vid aktivering av farthållare eller autopilot?
Ja det funkar med S3XY buttons.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av ANLI »

MNA skrev: 10 jan 2024 13:53
ANLI skrev: 09 jan 2024 18:13
I senare versioner kan torkarna slås av när farthållare eller autopilot är aktiverade.
Men varje gång de slås på hamnar torkarna i autoläge och börjar "vispa" på torr ruta.
Har inte tänkt på det innan då jag sällan använder farthållaren på vintern.
Bilen nu utan radar går för nära långsammare framförvarande bil.

Vet någon om S3XY button kan förhindra att torkarna hamnar i auto vid aktivering av farthållare eller autopilot?
Ja det funkar med S3XY buttons.
Tack @MNA
Det blir nog köp för att behålla lugnet vid färd.....
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av enoch85 »

ONSatan skrev: 21 dec 2023 17:58
spacecoin skrev: 21 dec 2023 17:54
G-Johansson skrev: 21 dec 2023 17:15
Ibland undrar jag om man kan prova byta bil med varandra. Bilarna verkar ju bete sig annorlunda. Jag är supernöjd med hur torkarna beter sig på min bil. Medan för vissa verkar det inte funka.
Det verkar finnas en stark korrelation här: Ju fler aktier i Tesla ju bättre funkar torkarna på bilen? :lol: Jag brukar prova torkarna en gång per år och sedan köra jag manuellt i 51 veckor. Det är ingen stor grej för mig, men för en bil norr om miljonen så hade jag högre förväntingar. Det har gått fyra år nu utan en lösning i sikte. Dumsnålt är förnamnet.
Jag har en polare med en Model 3 från 2019 och som säger att torkarna fungerar bra.
Jag avskrev honom tidigare som "fanboy" :D MEN, han insisterar att de verkligen fungerar för honom. Kan nog vara skillnad på bilar (i min LR från 2021 är de helt random)
Mina funkar sämre efter uppdateringen. Funkade perfekt förut. Vet inte om Esses videor har något med saken att göra. Hans var ju katastrof, och han är influencer.

Nu torkar mina vääääldigt sent istället, och jag får dutta manuellt själv eller ställa in på halvautomatisk. Kasst, samt downgrade för min del!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av jonasl »

Optimistiskt att tro att de håller på och skruvar på funktionen för torkarna i varenda uppdatering. Tror det är helt andra saker som gör att det fungerar olika över tid, väder, vind, ljusförhållanden, hur slitna torkarbladen är eller liknande. För mig fungerar det varken bättre eller sämre än när bilen var ny för ca 1.5 år sen och jag har inte upplevt några markanta försämringar eller förbättringar heller under tiden.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av enoch85 »

jonasl skrev: 10 jan 2024 23:31
Optimistiskt att tro att de håller på och skruvar på funktionen för torkarna i varenda uppdatering. Tror det är helt andra saker som gör att det fungerar olika över tid, väder, vind, ljusförhållanden, hur slitna torkarbladen är eller liknande. För mig fungerar de varken bättre eller sämre än när bilen var ny för ca 1.5 år sen och jag har inte upplevt några markanda försämringar eller förbättringar heller under tiden.
Något har ju hänt. Många upplever det bättre och en del sämre just med 2023.44.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av mikebike »

enoch85 skrev: 11 jan 2024 07:20
jonasl skrev: 10 jan 2024 23:31
Optimistiskt att tro att de håller på och skruvar på funktionen för torkarna i varenda uppdatering. Tror det är helt andra saker som gör att det fungerar olika över tid, väder, vind, ljusförhållanden, hur slitna torkarbladen är eller liknande. För mig fungerar de varken bättre eller sämre än när bilen var ny för ca 1.5 år sen och jag har inte upplevt några markanda försämringar eller förbättringar heller under tiden.
Något har ju hänt. Många upplever det bättre och en del sämre just med 2023.44.
Många upplever "minskad känslighet", men det kan ju vara årstiden också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av mikebike »

Jaha, då har bilen laddat ned 2023.44.30.7 över LTE alldeles själv.
Undrar hur länge det dröjer innan den installerar också?
Screenshot_20240111_164819_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar