När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Läste att Niro ET hade kört drygt 100 mil på en laddning.
Kollade på vad det var för batterityp, verkar vara 150 kWh NCM som vidareutvecklas. Benämns CTP teknik.
Hos CATL finns en del att läsa.
Verkar ju smart att skapa så effektiv batterivärme genom att kortsluta elmotorn i fem minuter bara.
Att ladda fullt på 5 minuter verkar häftigt.
Hänger Northvolt med i denna utveckling?
Kommer de flesta biltillverkare köpa en färdig batterilåda med allt inkluderat som inverter och motorstyrning i framtiden?
https://www.catl.com/en/research/technology/
Kollade på vad det var för batterityp, verkar vara 150 kWh NCM som vidareutvecklas. Benämns CTP teknik.
Hos CATL finns en del att läsa.
Verkar ju smart att skapa så effektiv batterivärme genom att kortsluta elmotorn i fem minuter bara.
Att ladda fullt på 5 minuter verkar häftigt.
Hänger Northvolt med i denna utveckling?
Kommer de flesta biltillverkare köpa en färdig batterilåda med allt inkluderat som inverter och motorstyrning i framtiden?
https://www.catl.com/en/research/technology/
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Jag är övertygad om att de bästa elmotorerna, bms och batterier kommer att göras av företag som specialiserar på detta.Off Grid Byggaren skrev: ↑23 dec 2023 17:17Kommer de flesta biltillverkare köpa en färdig batterilåda med allt inkluderat som inverter och motorstyrning i framtiden?
CATL verkar ligga i en egen liga när det gäller batteriteknik. Tvåor: Panasonic, LG, BYD.
Det råder ju batteribrist, och en teoretisk fördel med battery swap är att man kan ha ett 50-70 kwh-batteri i vardagen och swappa till ett 150kwh om man ska åka långt.
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
CTP = Cell to pack
Det är ett annat sätt att packa cellerna effektivt istället för att stoppa celler i en låda.
Vilken kemi man använder kan variera.
Det är ett annat sätt att packa cellerna effektivt istället för att stoppa celler i en låda.
Vilken kemi man använder kan variera.
- Jimel
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
- Referralkod: ts.la/jimmie163492
- Kontakt:
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Ja man hoppar över modulen, tyvärr svårare att återvinna/laga pack på detta sätt men det löser de säkert i framtiden
-21 M3LR
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Va? Efter alla år här har du inte fattat att generalister är bättre än specialister? Iaf om de heter Tesla...spacecoin skrev: ↑05 jan 2024 11:42Jag är övertygad om att de bästa elmotorerna, bms och batterier kommer att göras av företag som specialiserar på detta.Off Grid Byggaren skrev: ↑23 dec 2023 17:17Kommer de flesta biltillverkare köpa en färdig batterilåda med allt inkluderat som inverter och motorstyrning i framtiden?
CATL verkar ligga i en egen liga när det gäller batteriteknik. Tvåor: Panasonic, LG, BYD.
Det råder ju batteribrist, och en teoretisk fördel med battery swap är att man kan ha ett 50-70 kwh-batteri i vardagen och swappa till ett 150kwh om man ska åka långt.
Tyvärr tror jag inte ett smack på att byta till ett större batteripaket när man ska åka långt. De flesta vill ju åka långt samtidigt... Lycka till med att hitta ett stort pack till påsk eller till semestern.
Däremot vore det ju fantastiskt med moduler på typ 25kWh styck och så har man 4-6 slots och hyr så många man för tillfället behöver.
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Ja modulärt batteripack + swap vore grymt smidigt men jag tror inte det händer heller.Verdi_ skrev: ↑05 jan 2024 12:46Va? Efter alla år här har du inte fattat att generalister är bättre än specialister? Iaf om de heter Tesla...
Tyvärr tror jag inte ett smack på att byta till ett större batteripaket när man ska åka långt. De flesta vill ju åka långt samtidigt... Lycka till med att hitta ett stort pack till påsk eller till semestern.
Däremot vore det ju fantastiskt med moduler på typ 25kWh styck och så har man 4-6 slots och hyr så många man för tillfället behöver.
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Northvolt är definitivt i racet tillsammans med CATL och några fler tillverkare om 100 mils batterier. Blir inte förvånad om de släpper ett nytt superbatteri snart. Deras 1 500 000km batteri till Scania är väl idag ledande för tunga elfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/north ... r-inte-med
https://www.vibilagare.se/nyheter/north ... r-inte-med
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Ibland önskar jag att det fanns en "håller inte med" eller "hahaha"-knapp på det här forumet.ChrilleM skrev: ↑05 jan 2024 13:50Northvolt är definitivt i racet tillsammans med CATL och några fler tillverkare om 100 mils batterier. Blir inte förvånad om de släpper ett nytt superbatteri snart. Deras 1 500 000km batteri till Scania är väl idag ledande för tunga elfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/north ... r-inte-med
Vad någon tror kan hända inom 10 år och vad någon annan gör med prototyper idag går inte att jämföra.
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Intressant att du verkar veta bättre än styrelseledamöterna på Volvo, BMW, Scania, VW Group och Epiroc. Ordrar över 550 miljarder är signerade!spacecoin skrev: ↑05 jan 2024 14:01Ibland önskar jag att det fanns en "håller inte med" eller "hahaha"-knapp på det här forumet.ChrilleM skrev: ↑05 jan 2024 13:50Northvolt är definitivt i racet tillsammans med CATL och några fler tillverkare om 100 mils batterier. Blir inte förvånad om de släpper ett nytt superbatteri snart. Deras 1 500 000km batteri till Scania är väl idag ledande för tunga elfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/north ... r-inte-med
Vad någon tror kan hända inom 10 år och vad någon annan gör med prototyper idag går inte att jämföra.
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Tänk om man kunde byta batterier enkelt som man byter på radiobilar (AAA batterier) man bara flippar bilen öppnar luckan och tar ut batterier och sätter in nya. Tänk om man kunde ha 75 kWh i bilen och 75 kWh som hemma batteri. (för vardagliga resor duger det gott). Sedan när man skall fara på långresor flyttar man 75 kWh till bilen (eller kanske 45 kWh) då man ej har samma behöv att lagra ström hemma. Att ha ett stort batteri hemma gör att man kan långsam-ladda under billiga tider (ex på solceller) och sedan ladda snabbt när man behöver komma iväg. Nackdelen är att det troligtvis behövs en dyr apparat som flippar bilar och skruvar loss skyddet (så det är inte realistiskt).
Jag gillar Nios approach, men det kommer bara fungera i storstäder där det finns folk/marknad med djupa plånböcker.
Jag gillar Nios approach, men det kommer bara fungera i storstäder där det finns folk/marknad med djupa plånböcker.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Ja känns som bilindustrin missade möjligheten att göra en standard för swap-batterier även modet hade varit en dröm för oss konsumenter.
Whats in it for me gör dock att tillverkare som ligger långt fram knappast har fördelar att skapa en standard som andra skulle kunna åka snålskjuts på.
Whats in it for me gör dock att tillverkare som ligger långt fram knappast har fördelar att skapa en standard som andra skulle kunna åka snålskjuts på.
M3 LR 2023
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Ja för bilen är det inte logiskt med batteribyte men däremot för lastbilar då det är betydligt mer tidspress och krävande för batterierna.airdrive skrev: ↑05 jan 2024 21:50Ja känns som bilindustrin missade möjligheten att göra en standard för swap-batterier även modet hade varit en dröm för oss konsumenter.
Whats in it for me gör dock att tillverkare som ligger långt fram knappast har fördelar att skapa en standard som andra skulle kunna åka snålskjuts på.
Titta på Kina de är ljusår före övriga världen när det gäller batteribyte för lastbilar, där har flera tillverkare gått ihop och skapat en standard för batteriet dock finns det fortfarande variationer.
så om Eurpeiska lastbilstillverkare vill lyckas bör man i ett tidigt stadie ta fram ett standardiserat batteripack för alla tillverkare.
Det hade gett en stor konkurrensfördel.
Men tyvärr tror jag att man är fast i gamla mönster och sitter på egen kammare och tar fram unika batterier och lösningar som blir svårt att skala upp.
https://www.batterytechonline.com/batte ... uty-trucks
https://theicct.org/china-is-propelling ... ket-aug23/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Känns som att jag skrev liknande saker för många år sedan nu, det vore helt fantastisktspacecoin skrev: ↑05 jan 2024 13:34Ja modulärt batteripack + swap vore grymt smidigt men jag tror inte det händer heller.Verdi_ skrev: ↑05 jan 2024 12:46Va? Efter alla år här har du inte fattat att generalister är bättre än specialister? Iaf om de heter Tesla...
Tyvärr tror jag inte ett smack på att byta till ett större batteripaket när man ska åka långt. De flesta vill ju åka långt samtidigt... Lycka till med att hitta ett stort pack till påsk eller till semestern.
Däremot vore det ju fantastiskt med moduler på typ 25kWh styck och så har man 4-6 slots och hyr så många man för tillfället behöver.
om man kunde få till ett standardiserat system för ”extra-batterier” och då med ett fast
monterat batteri och sedan möjlighet att slänga i extra vid behov (eller om man nu helt
enkelt vill ha mer permanent såklart).
Dom lösa skulle ju då kunna användas på sjukt många olika sätt: flyttas mellan bilar, slänga
in i husbilen inför resa, använda i båten (som knappt skulle behöva ett fast batteri i många
fall), lagring hemma (ihop med solceller antar jag), hjälpa någon som fått batteri-torsk (apropå
kaoset på en stor väg nyligen tex) och såklart uthyrning osv osv osv.
Men det verkar inte finnas på kartan öht (än iaf)
Dessa extra-batterier skulle antagligen behöva vara enbart luftkylda eller kanske t.o.m. typ
ingen kylning alls, möjligen kyld ”låda” där dom sitter, så lite begränsat vid DC-laddning ev.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Vill vi ha 150 kwh-batterier då?
När tekniken finns kan man istället bygga ett 75 kwh batteri för halva kostnaden, på halva utrymmet och med halva vikten. Laddinfra slår batteristorlek över en viss storlek.
När tekniken finns kan man istället bygga ett 75 kwh batteri för halva kostnaden, på halva utrymmet och med halva vikten. Laddinfra slår batteristorlek över en viss storlek.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 808
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Jag ser fram emot detta, enorm batterhälsa då man kan ligga på 20-50% 95% av tiden sedan ladda fullt när man behöver tex resor, camping v2x, nödström ect
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Exakt det. Plus att laddning går fort då man kommer kunna ha hög hastighet längre med stort batteri. Men det är klart, med stort batteri kanske man inte ens behöver snabbladda då man klarar sig i större grad med hemmaladdning.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
juristen skrev: ↑09 jan 2024 13:19Exakt det. Plus att laddning går fort då man kommer kunna ha hög hastighet längre med stort batteri. Men det är klart, med stort batteri kanske man inte ens behöver snabbladda då man klarar sig i större grad med hemmaladdning.
Vikt, kostnad och allmänt slöseri med battericeller är betydande nackdelar dock.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 808
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
100 dollar per kWh där ligger priset nu. Betalar gärna 100k mer för en bil med 150kwh istället för 82kwhVerdi_ skrev: ↑09 jan 2024 13:25juristen skrev: ↑09 jan 2024 13:19Exakt det. Plus att laddning går fort då man kommer kunna ha hög hastighet längre med stort batteri. Men det är klart, med stort batteri kanske man inte ens behöver snabbladda då man klarar sig i större grad med hemmaladdning.
Vikt, kostnad och allmänt slöseri med battericeller är betydande nackdelar dock.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Samma här, hade varit ett lätt var för familjens huvud/resebil.Trevlig skrev:100 dollar per kWh där ligger priset nu. Betalar gärna 100k mer för en bil med 150kwh istället för 82kwhVerdi_ skrev: ↑09 jan 2024 13:25juristen skrev: ↑09 jan 2024 13:19Exakt det. Plus att laddning går fort då man kommer kunna ha hög hastighet längre med stort batteri. Men det är klart, med stort batteri kanske man inte ens behöver snabbladda då man klarar sig i större grad med hemmaladdning.
Vikt, kostnad och allmänt slöseri med battericeller är betydande nackdelar dock.
Det optimala hade ju varit om man kunde ha en flexibel "rese/hemmodul" som man kunde lämna hemma som hembatteri och sedan ta med på resor. Lär inte komma på ett bra tag, om alls.
Närmast till hands vore nog varianten monterad i en husvagn, som är delvis självdrivade.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 808
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Och kunna använda i husvagnen tex, dra husvagnen dit man vill, koppla modulen till husvagnen för att kunna ta korta sträckor med bilen. Så kan husvagnen ladda med tex 1kw för att inte förstöra elen på kampingplatser.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Eftersom battericeller är en ändlig resurs och vi gör det här för att minska utsläppen av växthusgaser så innebär ditt tankesätt att omställningen försenas. Men visst kan man betala för sig och roffa åt sig mer än man egentligen behöver. Man kan även köpa diesel, bensin och flygbiljetter.Trevlig skrev: ↑09 jan 2024 14:19100 dollar per kWh där ligger priset nu. Betalar gärna 100k mer för en bil med 150kwh istället för 82kwhVerdi_ skrev: ↑09 jan 2024 13:25juristen skrev: ↑09 jan 2024 13:19Exakt det. Plus att laddning går fort då man kommer kunna ha hög hastighet längre med stort batteri. Men det är klart, med stort batteri kanske man inte ens behöver snabbladda då man klarar sig i större grad med hemmaladdning.
Vikt, kostnad och allmänt slöseri med battericeller är betydande nackdelar dock.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 808
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Bidrar med solceller och aldrig åkt flygplan som vuxen (inget aktivt val, trivs bättre i bilen)Verdi_ skrev: ↑09 jan 2024 16:29Eftersom battericeller är en ändlig resurs och vi gör det här för att minska utsläppen av växthusgaser så innebär ditt tankesätt att omställningen försenas. Men visst kan man betala för sig och roffa åt sig mer än man egentligen behöver. Man kan även köpa diesel, bensin och flygbiljetter.
Investerar även i batterier.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Det hade väl inte med saken att göra?Trevlig skrev: ↑09 jan 2024 16:35Bidrar med solceller och aldrig åkt flygplan som vuxen (inget aktivt val, trivs bättre i bilen)Verdi_ skrev: ↑09 jan 2024 16:29Eftersom battericeller är en ändlig resurs och vi gör det här för att minska utsläppen av växthusgaser så innebär ditt tankesätt att omställningen försenas. Men visst kan man betala för sig och roffa åt sig mer än man egentligen behöver. Man kan även köpa diesel, bensin och flygbiljetter.
Investerar även i batterier.
Solcellerna bidrar egentligen inte till något annat än lite lägre elräkning för egen del. Jag har sålt ca 4-5000 kWh i år men det är ju inte så att de har trängt undan fossil el. Troligen har det bara bidragit till lite lägre elpris och därigenom lite högre elkonsumtion. Vore skillnad om de verkligen gav något när det var mörkt, kallt och vindstilla och vi verkligen behövde energin.
Vet inte vad du menar med att "investera i batterier"? Gör dina hembatterier mer nytta än de hade kunnat göra i en elbil?
Egentligen är det bästa hybrider. Det ger nog antagligen högst utnyttjande uttryckt i "antal körda mil per kWh batterikapacitet".
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 808
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Gruvbolag kanske är bättre benämning, men har även batteri på g till huset.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: När kommer 150 kWh batterier på Svenska marknaden,
Jag tror att det är så få som kommer köpa bilar med stora batterier att det inte påverkar tillgången. Tvärtom är det nog så att bilarna med stora batterier också kommer gå i bräshen med ny teknik så världen kommer tjäna på att en liten del av befolkningen lägger stora pengar på sitt fordon som i sin tur driver utvecklingen framåt.Verdi_ skrev: ↑09 jan 2024 16:29
Eftersom battericeller är en ändlig resurs och vi gör det här för att minska utsläppen av växthusgaser så innebär ditt tankesätt att omställningen försenas. Men visst kan man betala för sig och roffa åt sig mer än man egentligen behöver. Man kan även köpa diesel, bensin och flygbiljetter.
En rätt stor del av gynnarna som nu kan köpa en model 3 eller Y kan göra det för att folk med köpkraft betalat dyrt för S/X de senaste 10 åren. S/X har varit en enabler för 3/Y.
Det ovan är den principiella delen. Jag tror dock att behovet av 150kWh är grymt begränsat. I dagens läge blir det tungt och stort och batteriet ska släpas varje km man kör till en kostnad sv el.
När det gäller batteristorlek hade tex den utredningen svenska miljöinstitutet gjorde helt fel (där man dissade en model S-storlek för att ha för stort batteri).
De rekommenderade en väldigt litet batteri vilket skulle innebära relativt stora cykler och hög laddningsnivå dagligen för att använda bilen = högt slitage på batteriet.
Under längre resor vill man sannolikt inte heller spendera lång tid på laddning. Laddningstiden kommer behöva stå i relation till bilens förbrukning för att få rimlig laddtid på en resa medans batteriets storlek styr hur fort man kan ladda det med rimligt slitage.
Ett 40kWh-batteri slits lika mycket av 40kw som 150kW på ett 150kWh-batteri. (Samma C-rate på laddningen.
Citybilar som är ”andrabilar” och knappt lämnar stan, kortpendling till jobbet och affären etc kan ha ett litet batteri.
Familjebilen som i vart fall ngn gång används för resor måste ha ett större batteri.
Det blir egentligen inte räckvidden i sog som spelar stor roll, utan laddtiden. Man kan nog acceptera att stanna varannan timme om det är pisspauskort som med de bästa bilarna idag.
Jag har 100kWh och kommer 50 mil i praktiken på sommaren, och >40 nu i smällkall vinter.
Man behöver eg inte den räckvidden för huvuddelen av folket i Sve. Ska jag dra ett släp är det nog skönt att ha men även räckvidden med släp är nog längre än lämplig delsträcka så det skulle lätt gå med mindre batteri också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5