Njae, det var som sagt ett antal säsonger sedan och med en MB E-klass detta begav sig. Här uppe gäller nordiska friktionsdäck under vinterhalvåret om man vill köra odubbat, europeiska friktion har enligt mig för hårt gummi för att funka bra på vintern.martinot skrev: ↑10 dec 2023 19:09Kanske ett par All-Seasondäck, med lite mer fokus på mer snö/vintergeneskaper än på sommaregenskaper, skulle kunna vara ett bättre alternativ i ditt fall när man önskar köra på samma däck året runt?roffe_s skrev: ↑10 dec 2023 17:35Jag och några andra i tråden bor i Norrbotten, själv färdas jag oftast längs kusten och några resor inåt landet. För ett antal år sedan bytte jag till nya dubbfria varje höst och körde slut på dem över sommaren (ca 4 500 mil per år).
Vanligtvis gick det bra och visst var ljudnivån ett plus. Nackdelen att däcken dels var sämre på sommaren, dels hade förlorat mycket av sina friktionsegenskaper när hösten väl kom. Så att köra två vintrar på dem var liksom aldrig något alternativ.
Efter att ha testat med MBn i tre säsonger fick det bli sommar- och vinterdäck igen. Och då dubbdäck då vi bor vid vattnet och vägen upp mot E4 ofta är utsatt och blankslipad.
Problemet enligt min erfarenhet med friktionsdäck är egentligen inte första säsongen, skulle jag inte vara beroende av bil på det sätt jag är skulle vi kanske kunna prova med nordiska friktion enbart på vintern. Men utmaningen är säsong 2 (och 3), jag upplevde en avsevärd försämring i grepp som jag förklarade med gummits mjukhet (för att fungera i låga temperaturer) och åldrande, det härdade helt enkelt och förlorade sina goda friktionsegenskaper.
Hur upplever Ni övriga friktionsdäckens egenskaper när det åldras?
De senaste sex säsongerna har jag därför kört dubbat på vintern igen. Men jag skulle inte vara främmande för att testa friktionsdäck igen, speciellt inte den dag vi kan välja att avstå resor de mest utsatta dagarna.
Men tack för förslaget, utvecklingen står ju inte still på däcksområdet heller