Grattis Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Grattis Sverige
Han har en poäng där. Ofta kan man uppnå stora resultat med små styrmedel. Se diesel miljöklass 1 vs 3. Skatteskillnaden är inte så stor, men miljöklass 3 försvann från marknaden.
Behöver man tillgripa stora styrmedel för att få små resultat är man på fel väg. Man får troligen större klimatnytta genom att använda dessa 4 kr i skattepengar till elektrifiering eller till åtgärder inom industrin.
Behöver man tillgripa stora styrmedel för att få små resultat är man på fel väg. Man får troligen större klimatnytta genom att använda dessa 4 kr i skattepengar till elektrifiering eller till åtgärder inom industrin.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Grattis Sverige
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Grattis Sverige
Men sänkt reduktionsplikt ger väl ingen direkt ökning av NOx utsläpp om inte fler väljer att köra på fossila bränslen. Biobränsle skapar lika mycket NOx som fossilt.
MYRW-23
Re: Grattis Sverige
Problemet är att Sverige inte kan ha egna regler och skatter som skiljer sig vitt mot våra grannländer då tappar vi konkurrenskraft och jobben flyttar istället.
Och för reduktionsplikten så var det dessutom direkt kontraproduktivt mot miljön på precis samma sätt som Etanolen.
Hade man haft med sig hela Eu .så hade det varit en annan sak
Och för reduktionsplikten så var det dessutom direkt kontraproduktivt mot miljön på precis samma sätt som Etanolen.
Hade man haft med sig hela Eu .så hade det varit en annan sak
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Grattis Sverige
Ironi?
Det här sänkta priset borde ju rimligtvis inte öka utsläppen, om inte teorin att fler väljer att köpa fossilbil nu när bränslet har blivit lite billigare. Dom som har fossilbilar lär ju inte sätta igång att tokköra mycket mera för det, det är ju fortfarande svindyrt med jihadjuice.
I så fall är det ju dom bättre bemedlade som undviker att köpa elbilar nästa bil.
Kanske är dumt med tesla strejken just nu.
skillnaden med biodrivmedeisinblandningen är ju att man behöver ju inte räkna med den när det gäller co2 utsläpp fastän den avger lika mycket som utan inblandning eftersom det räknas bli neutralt när träden växt upp på typ 80 års sikt. Otur att det är inom dom närmsta åren som reduceringen av co2 är viktig enligt alla som är oroliga för globala uppvärmningen.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Grattis Sverige
Bra, tack.nek0 skrev: ↑01 jan 2024 09:05Det var ironi.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 jan 2024 08:57Vad menar du med förebild, kan du utveckla?nek0 skrev: ↑01 jan 2024 08:32Nu blir vi en bra förebild, undrar bara for vem.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... ry=1201975
https://skattebetalarna.se/elskatten-ho ... gare-2024/
Hängde inte med, sorry
Vore väl bättre att minska beskattningen på ett ”rent” bränsle.
(Givet att elen produceras utan kol, olja, gas o trävaror - som skitar ned planeten)
Lägre elpris = konkurrerar ut fossilbilar snabbare. Bra!
Fattar inte var logiken bakom beslutet är…
Svårt att veta då miljödebatten ofta är kontraproduktiv (dvs förslagen från miljöförespråkarna förstör miljön MER genom ökade utsläpp, tex lägga ned kärnkraft, ersätta med vindkraft och återstarta gas/kolkraftverk)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Grattis Sverige
För den lite mer miljömedvetna dieselbrännaren förväntas även HVO100 (och RME100) bli billigare 2024.
https://miljo-utveckling.se/analys-forn ... ch-priser/
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/
https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser
Kanske ett alternativ till kinaberoende elbilar om man inte kör inom tätortorter då den fortsatt släpper ut kväveoxid och en del otrevliga partiklar.
https://miljofordonsverige.se/miljo-bil ... la/hvo100/
https://miljo-utveckling.se/analys-forn ... ch-priser/
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/
https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser
Kanske ett alternativ till kinaberoende elbilar om man inte kör inom tätortorter då den fortsatt släpper ut kväveoxid och en del otrevliga partiklar.
https://miljofordonsverige.se/miljo-bil ... la/hvo100/
Re: Grattis Sverige
Men skatteregler för tjänstemil blir ju nu väldigt förmånliga för fossila. För mig skiljer det 7-8 kr milen då ersättningen är högre på hybrid/diesel/bensin samt den skattefria delen är högre på hybrid/diesel/bensin.
Så tyvärr blir det ju numera bra ekonomi för en hybrid igen.
Re: Grattis Sverige
Love_O skrev: ↑02 jan 2024 10:43Men skatteregler för tjänstemil blir ju nu väldigt förmånliga för fossila. För mig skiljer det 7-8 kr milen då ersättningen är högre på hybrid/diesel/bensin samt den skattefria delen är högre på hybrid/diesel/bensin.
Så tyvärr blir det ju numera bra ekonomi för en hybrid igen.
Hur kan det bli så? Räknar du på dyr "fin-el" från snabbladdare då eller? Dessutom måste man köra väldigt mycket i tjänsten för att det ska få något större genomslag på totalekonomin.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Grattis Sverige
Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Haft alla 3/Y
Re: Grattis Sverige
Har svårt att se att de som har råd med nya bilar ska bäras på axlarna av de som är nödgade att köra gamla fordon. Det är faktiskt lite osmakligt.
Bara att välja 2023årsmodell eller miltal Max 500mil på blocket, sätta kombi och suv, sen sortera på billigast först.
Elbilar behöver absolut inget stöd och bidrag sett till prislappen.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Grattis Sverige
Tror man att folk börjar okynnesköra sin dieselbil för priset är lägre har man nog inte gjort någon större analys. Jobb och skola ligger fortfarande på samma avstånd.
Men, svenska bönder kan konkurrera på ett rimligare vis mot exvis tyska, varvid svensken som tidigare behövde lägga 500kr i månaden kan endera köpa närodlat istället för långväga transporteras mat. Etc etc.
Det blir fullkomligt förvirrat att stirra dig blind på en liten punkt i det hela.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Grattis Sverige
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Grattis Sverige
Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
Haft alla 3/Y
Re: Grattis Sverige
Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Grattis Sverige
Svenska bönder betalar inte samma pris för bränsle som du och jag. Svenska bönder konkurrerar inte med priser, bara skrämma och gnälla är taktiken. Och nej jag hittar inte på, känner en hel del bönder.Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:03Tror man att folk börjar okynnesköra sin dieselbil för priset är lägre har man nog inte gjort någon större analys. Jobb och skola ligger fortfarande på samma avstånd.
Men, svenska bönder kan konkurrera på ett rimligare vis mot exvis tyska, varvid svensken som tidigare behövde lägga 500kr i månaden kan endera köpa närodlat istället för långväga transporteras mat. Etc etc.
Det blir fullkomligt förvirrat att stirra dig blind på en liten punkt i det hela.
Re: Grattis Sverige
Förtydligar; kan konkurrera genom att fortfarande kunna sälja sina dyrare, men miljömedvetna, varor till en större andel kunder då dessa kunder nu har råd att köpa svenskt istället för utländsk mat…men nog är det även skillnad i pris för jordbrukare även om de köper på bulk, mot utländsk dito. Haft jordbruk själv så du behöver inte försöka skola mig…nek0 skrev: ↑02 jan 2024 11:23Svenska bönder betalar inte samma pris för bränsle som du och jag. Svenska bönder konkurrerar inte med priser, bara skrämma och gnälla är taktiken. Och nej jag hittar inte på, känner en hel del bönder.Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:03Tror man att folk börjar okynnesköra sin dieselbil för priset är lägre har man nog inte gjort någon större analys. Jobb och skola ligger fortfarande på samma avstånd.
Men, svenska bönder kan konkurrera på ett rimligare vis mot exvis tyska, varvid svensken som tidigare behövde lägga 500kr i månaden kan endera köpa närodlat istället för långväga transporteras mat. Etc etc.
Det blir fullkomligt förvirrat att stirra dig blind på en liten punkt i det hela.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 06 mar 2023 11:35
Re: Grattis Sverige
Här tycker jag tankarna kring den franska hundraeurosbilen kommer in bra.Airlift skrev: ↑02 jan 2024 10:56Har svårt att se att de som har råd med nya bilar ska bäras på axlarna av de som är nödgade att köra gamla fordon. Det är faktiskt lite osmakligt.
Bara att välja 2023årsmodell eller miltal Max 500mil på blocket, sätta kombi och suv, sen sortera på billigast först.
Elbilar behöver absolut inget stöd och bidrag sett till prislappen.
Leasing, så inget du kan sälja vidare. Maxtak på pris, samt inkomstgränser för att ta del.
Jag tror den kan ge fart till övergång i en grupp som annars inte skulle ha råd, med bilar som är rimliga för dom flesta som inte åker på längre resor.
(Visst har väl V snackat en del om det? Inte för jag har ngt till övers för dom i övrigt…)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Grattis Sverige
En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Grattis Sverige
Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden sammamikebike skrev: ↑02 jan 2024 11:41En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.
i4 är inte 3serie
Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Grattis Sverige
XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800Airlift skrev: ↑02 jan 2024 13:45Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden sammamikebike skrev: ↑02 jan 2024 11:41En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.
i4 är inte 3serie
Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1163
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Grattis Sverige
Sveriges bönder får nog vända på kronorna som alla andra, men vissa är väldigt kreativa vilket förmodligen var en av orsakerna till att min farbror åkte runt i Norrtäljes enda dieselgolf när det begav sig för många, många år sedan. Varför tanka dyrt från bensinmacken när man har pumpen på gården..?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Grattis Sverige
Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.Fredrik j skrev: ↑02 jan 2024 14:13XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800Airlift skrev: ↑02 jan 2024 13:45Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden sammamikebike skrev: ↑02 jan 2024 11:41En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.
i4 är inte 3serie
Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium