Jag har kört Paris - Gävle ToR två gånger under november-januari med min "gamla" 2016 Model X90, totalt drygt 900 mil, helt problemfritt och "gratis" med fri SuC.
Räckvidden på vintern med den här bilen lämnar förstås en del övrigt att önska, men den totala restiden påverkas inte så mycket som man kan tro, enda problemet egentligen är att resan blir lite "hackig" när man försöker optimera laddstoppen, jag snittar drygt 250 Wh/km på europeisk motorväg nu på vintern, motsvarande drygt 30 mil verklig räckvidd för 0-100% SoC, vilket betyder c:a 10-20 mil mellan laddstoppen när jag optimerar för restid.
Fick för första gången köa på SuC i Jönköping och i Mantorp, i övrigt inte ens delad stolpe på något enda ställe.
Supercharger-nätverket har verkligen byggts ut massivt dom senaste åren, många på helt nya ställen, och många ställen som byggts ut med fler stolpar, gamla v2-stationer som Busdorf har t.ex. fått ett antal nya v3-stolpar, vilket gör en enorm skillnad i kapacitet.
Långresor med Tesla funkar alltså förstås fortfarande alldeles utmärkt, alla rykten om "laddkaos" är rejält överdrivna.
Tvärtom är laddupplevelsen nu betydligt trevligare än förr, med många fler ställen att välja mellan, nya typer av platser som köpcentrum och "outlet villages" om man har tröttnat på mackar och lågprishotell.
/fth