Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev: 27 dec 2023 09:20
Jag tror faktiskt att Tesla är beredda att lämna Sverige. Tesla har avstått från att sälja i flera amerikanska delstater av principskäl. Sveriges roll som elbilspionjär är överspelad och vi har ingen Tesla-fabrik. Tyskland är en växande marknad och Tesla har en stor fabrik där.

Det är därför rationellt för Tesla att lämna Sverige även om kostnaden för ett kollektivavtal i Sverige skulle vara obetydlig eftersom kostnaden i Tyskland är så mycket större. I princip måste vinsten med att vara kvar i Sverige vara högre än kostnaden för kollektivavtal för de anställda i Tyskland.

Jag tror att Tesla lämnar under nästa år och avvecklar svenska underleverantörer.
Är verkligen kostnaden högre med kollektivavtal än den nivå som tesla redan betalar? Många hävdar ju att ersättningsnivåerna är betydligt bättre än avtalet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

MartinG skrev: 27 dec 2023 10:03
Legato skrev: 27 dec 2023 09:59
HenrikC skrev: 27 dec 2023 09:20
Jag tror faktiskt att Tesla är beredda att lämna Sverige. Tesla har avstått från att sälja i flera amerikanska delstater av principskäl. Sveriges roll som elbilspionjär är överspelad och vi har ingen Tesla-fabrik. Tyskland är en växande marknad och Tesla har en stor fabrik där.

Det är därför rationellt för Tesla att lämna Sverige även om kostnaden för ett kollektivavtal i Sverige skulle vara obetydlig eftersom kostnaden i Tyskland är så mycket större. I princip måste vinsten med att vara kvar i Sverige vara högre än kostnaden för kollektivavtal för de anställda i Tyskland.

Jag tror att Tesla lämnar under nästa år och avvecklar svenska underleverantörer.
Du utgår ifrån att det bara finns två alternativ. Teckna avtal eller lämna landet. Jag tror den analysen är felaktig. Är helt övertygad om att det landar i en mellanväg.

Att lämna landet vore strategisk katastrof imo, då öppnar man för andra länder att driva bort Tesla pss. Tyskland är ett praktexempel som skulle kunna gå samma väg...
Det kommer garanterat gå utmärkt att köpa Tesla-bilar i Sverige, även att ladda dem och få service på dem. Däremot har nog LO effektivt sett till att det skapas få arbetstillfällen av Tesla i Sverige.
Japp. "Lämna" är såklart en definitionsfråga. Men att Tesla skulle sluta sälja i Sverige, lägga ner all service samt stänga alla SUCs finns imo inte ens på kartan.

Mycket troligare, som sagt, att man använder externa bolag för att hantera olika delar av verksamheten.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Om Tesla vägrar samarbetspartners i Texas där Tesla är baserat ska ni nog se att man gör det i Sverige också.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Fredrik j skrev: 27 dec 2023 10:24
Är verkligen kostnaden högre med kollektivavtal än den nivå som tesla redan betalar? Många hävdar ju att ersättningsnivåerna är betydligt bättre än avtalet.
I Tyskland hävdar IG Metall att Tesla ligger 20% under kollektivavtalet. Tesla har 11000 anställda där. 300 Teslaanställda i Sverige är inte värt att öppna för kollektivavtal för. Det är som att "bara ta ett litet hål" i skrovet på en ubåt.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:49
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:09
...] Jag har nyligen läst en bok om Trump. Han har gjort mer bra saker för befokningen och landet än nästan någon annan president och ligger tvåa efter Lincoln på det planet, verifierat med rena fakta.
Sedan att han har en klumpig stil ofta älskar medierna att skriva om och jag har nu fattat att det är den bilden vi i Sverige har av honom, även jag hade. Jag har nu tänkt om.
Vilken bok?

Trump gjorde två bra saker:

1. Han kryssningsmissilsbombade en syrisk flygbas efter att den syriska diktatorn använt kemiska stridsmedel. Det gjorde inte Obama, så det ska Trump ha en eloge för.
2. Är inte så insatt, men något har han ju gjort för amerikanska tillverkningsjobb.

I övrigt har han huggit Ukraina i ryggen, förbjudit fri aborträtt, ljugit om presidentvalet 2020 samt manat på en massa ligister ta lagen i egna händer. Och när de gjorde det så stod han och såg på utan att lyfta ett finger. 5 dog och minst 138 poliser skadades. Sen ljög eller vilseledde han ytterligare 30572 gånger under de fyra år han var president.

https://en.wikipedia.org/wiki/January_6 ... tol_attack
https://en.wikipedia.org/wiki/False_or_ ... nald_Trump
Du verkar från mediainfo redan haft din egen rättegång och dömt mannen. I det läget hjälper ingen bok. Men om Trump överklagar din dom kommer han säkert att inkomma med yttranden tex denna bok.

Nu är vi off topic. Starta en ny tråd om du vill, skicka PM.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev: 27 dec 2023 11:31
Fredrik j skrev: 27 dec 2023 10:24
Är verkligen kostnaden högre med kollektivavtal än den nivå som tesla redan betalar? Många hävdar ju att ersättningsnivåerna är betydligt bättre än avtalet.
I Tyskland hävdar IG Metall att Tesla ligger 20% under kollektivavtalet. Tesla har 11000 anställda där. 300 Teslaanställda i Sverige är inte värt att öppna för kollektivavtal för. Det är som att "bara ta ett litet hål" i skrovet på en ubåt.
Här i Sverige känns det som konsensus att tesla betalar över avtalet. Att det är en sån skillnad…
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Tack vare den svenska modellen har vi arbetsgivarlönekartellee och låga löner.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt »

HenrikC skrev: 27 dec 2023 10:10
Musk är street smart. Ibland. Han lade fabriken i Berlin. Den är nog politiskt immun mot att tvingas bort, dock inte immun mot kollektivavtal eller miljökrav.

Svenska Tesla är mer likt Tesla i delstater som inte tillåter direktförsäljning. Tesla kunde ha valt återförsäljare, men avstod. Jag tror man kan välja samma lösning i Sverige: showroom utan försäljning.
Det sker ingen försäljning i Teslas Showroom’s, det är bara produktvisning och information som delas.

När du köper en Tesla gör du det själv på nätet, så Tesla har inga säljare om inget ändrats nyligen.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

HenrikC skrev: 27 dec 2023 11:23
Om Tesla vägrar samarbetspartners i Texas där Tesla är baserat ska ni nog se att man gör det i Sverige också.
Det är två helt olika situationer.

De skulle tex kunna driva verksamheten som vanligt men ha anställda från bemanningsföretag istället för direktanställda.

Men du tror alltså på fullt allvar att man kommer stänga alla SC och lägga ner alla SUC i Sverige? I så fall kan vi slå vad, om i princip hur mycket du vill :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Leon skrev: 27 dec 2023 05:30
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 20:49
Ser man det ur en annan synvinkel har han splittrat tre familjer och missat barns uppväxt rätt mycket för det är nedprioriterat. Ibland inser faktiskt pappor till slut att de behöver vara närvarande, spela boll och vara med på allt annat med barnen. Om inte annat kanske hans barn börjar leva jävul på sociala forum om avsaknaden.
Men som du skrev så kanske han kör ända in i kaklet.
Den som är rikast när han dör vinner!
Att skilja sig är fullt normalt. Du själv har ju skilt dig och då bör du ha förståelse för att saker inte alltid fungerar fullt ut mellan två personer. Det behöver inte alls betyda något dåligt om man gör det för rätt anledningar. Dessutom, dina spekulationer om hans barn är både olämpliga samt irrelevanta för diskussionen. Ta det inte på fel sätt men vi bör skippa sådana inlägg för att hålla diskussionen på en högre nivå.

Svar:
Hur Musk beter sig som privatperson är högst relevant för denna konflikt anser jag. Han är en frånvarande pappa. För mig säger det en del om hur han tänker. Att splittra 3 familjer ha 11 officiella och 2 inofficiella barn som han knappt ägnar sig åt förutom kulor till mödrarna vittnar för mig om en person som förutom är duktig och drivande även baksidorna ångesttillstånd, depression, trotssyndrom, kanske någon vanlig sjukdom som påverkar och emotionell instabilitet. Få eller inga vänner eller kontaktsvårigheter med kamrater är vanligt. Har ofta bara bekanta men inga vänner.
Jag var chef över 60 pers när jag i många år hade verkstad och har nog sett och hört "allt" Känner igen ovan bild från flera personer. Jag är ingen expert, men har mycket erfarenhet av hur folk fungerar.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:17
De "kan" inte lämna landet. Laddnätverket gör det omöjligt. Dels alla Teslabilar i landet och dels genomfartstrafiken, speciellt för deras lastbilar snart. Detta är själva basen i deras affärsidé.
Tesla är inte bundna till Sverige på något tvingande sätt. Vår marknad är dessutom relativt liten för Tesla och därmed är det fullt möjligt att dra ned på sin närvaro med minimal påverkan på egna verksamheten. Nätverket kan fortsätta vara aktivt så länge behovet finns och kan ej anses vara anledning nog att Tesla frångår sina globala riktlinjer för sina verkstäder. Expansion av Teslas lastbilar inom Europa, och mer specifikt inom Sverige, kommer dröja ett tag till och kan inte heller anses vara skäl nog.

Svar: observera att "kan" har citationstecken. Eftersom Sverige är ett transitland kommer Teslas laddstationer alltid att behövas, i alla fall i många år till. Hade Sverige varit Island skulle du ha rätt.


erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:17
De kan förvisso lägga ut laddnätverket på entreprenad, men den lösningen blir för krånglig för ett enda land. Att sälja det blir likaså.
Det är inget som skulle vara nödvändigt eller logiskt.
Nähä
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:49
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:09
...] Jag har nyligen läst en bok om Trump. Han har gjort mer bra saker för befokningen och landet än nästan någon annan president och ligger tvåa efter Lincoln på det planet, verifierat med rena fakta.
Sedan att han har en klumpig stil ofta älskar medierna att skriva om och jag har nu fattat att det är den bilden vi i Sverige har av honom, även jag hade. Jag har nu tänkt om.
Vilken bok?

Trump gjorde två bra saker:

1. Han kryssningsmissilsbombade en syrisk flygbas efter att den syriska diktatorn använt kemiska stridsmedel. Det gjorde inte Obama, så det ska Trump ha en eloge för.
2. Är inte så insatt, men något har han ju gjort för amerikanska tillverkningsjobb.

I övrigt har han huggit Ukraina i ryggen, förbjudit fri aborträtt, ljugit om presidentvalet 2020 samt manat på en massa ligister ta lagen i egna händer. Och när de gjorde det så stod han och såg på utan att lyfta ett finger. 5 dog och minst 138 poliser skadades. Sen ljög eller vilseledde han ytterligare 30572 gånger under de fyra år han var president.

https://en.wikipedia.org/wiki/January_6 ... tol_attack
https://en.wikipedia.org/wiki/False_or_ ... nald_Trump
Du verkar från mediainfo redan haft din egen rättegång och dömt mannen. I det läget hjälper ingen bok. Men om Trump överklagar din dom kommer han säkert att inkomma med yttranden tex denna bok.

Nu är vi off topic. Starta en ny tråd om du vill, skicka PM.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:49
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 21:09
...] Jag har nyligen läst en bok om Trump. Han har gjort mer bra saker för befokningen och landet än nästan någon annan president och ligger tvåa efter Lincoln på det planet, verifierat med rena fakta.
Sedan att han har en klumpig stil ofta älskar medierna att skriva om och jag har nu fattat att det är den bilden vi i Sverige har av honom, även jag hade. Jag har nu tänkt om.
Vilken bok?

Trump gjorde två bra saker:

1. Han kryssningsmissilsbombade en syrisk flygbas efter att den syriska diktatorn använt kemiska stridsmedel. Det gjorde inte Obama, så det ska Trump ha en eloge för.
2. Är inte så insatt, men något har han ju gjort för amerikanska tillverkningsjobb.

I övrigt har han huggit Ukraina i ryggen, förbjudit fri aborträtt, ljugit om presidentvalet 2020 samt manat på en massa ligister ta lagen i egna händer. Och när de gjorde det så stod han och såg på utan att lyfta ett finger. 5 dog och minst 138 poliser skadades. Sen ljög eller vilseledde han ytterligare 30572 gånger under de fyra år han var president.

https://en.wikipedia.org/wiki/January_6 ... tol_attack
https://en.wikipedia.org/wiki/False_or_ ... nald_Trump
Håller med, det är väl ungefär den uppfattning jag har också. Vore intressant att höra vilka andra bra saker han gjort samt att han faktiskt gjort en hel del riktigt dåliga saker. Men detta hör väl hemma i tråden för politik.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
JonasH skrev: 26 dec 2023 22:04
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43
niklas12 skrev: 26 dec 2023 18:41
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 18:34


Gratis provtid eller till reducerat pris första tiden är vanligt förekommande i samhället.

Om det stämmer eller är konspiration från din sida får vi aldrig veta.

Jag däremot skulle förmoda att det raggas medlemmar konstant på otaliga arbetsplatser. Har själv sett det ett antal gånger.
Ja vilket sammanträffande precis innan IF metall drog igång en strejk så erbjöd de alla Tesla anställda gratis medlemskap :lol: :lol:
Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
Som sagt innan är facken ute och rekryterar medlemmar konstant, inte bara hos Tesla.
Att göra en konkludering med avseende på denna strejk är en konspiration från din sida anser jag. Det kunde lika gärna vara ett annat företag.
Dessutom har facket besökt och haft möten TM Sweden sedan 2017 om saken.

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.

Uppmaning!
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Det finns minst två som påstår sig gjort detta, sagt upp medlemskapet, men ändå två månader senare blivit uteslutna. Kan inte gången i dom affärerna men lite märkligt låter det ju. Sedan skulle jag också vilja veta varför gick de som gjorde det med i facket, dvs vad lockade facket med? För några har ju i varje fall sagt att facket höll tyst om en kommande strejk trots att det måste varit huvudorsaken.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 00:27
Earplugged skrev: 27 dec 2023 00:08
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.
Man kan väl vara med i facket för att visa solidaritet med andra som hamnar i knipa och behöver hjälp samtidigt som man själv får möjlighet att få stöd om man skulle behöva? Att då bli utesluten för att man inte vill ta emot hjälp som man inte bett om blir väl väldigt märkligt??
Varför skulle jag strejka och förstöra för min arbetsplats om jag trivs och har det bra?
Om alla mekar skulle strejka så skulle företaget få panik och snabbt lösa KA eller annan lösning. Nu förhalar de anställda bara problemet och nu drabbar det andra företag också.
Det är oschysst anser jag. Varför tänker så många på sig själva bara? Vara kvar i facket och inte strejka. Vad är det flr stil?
Du menar att man ska inte stå upp för vad man tycker? Alla ska bara lägga sig ner och göra som facket vill annars är det egoistiskt och oschysst?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Pontus skrev: 27 dec 2023 12:33
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
JonasH skrev: 26 dec 2023 22:04
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43
niklas12 skrev: 26 dec 2023 18:41


Ja vilket sammanträffande precis innan IF metall drog igång en strejk så erbjöd de alla Tesla anställda gratis medlemskap :lol: :lol:
Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
Som sagt innan är facken ute och rekryterar medlemmar konstant, inte bara hos Tesla.
Att göra en konkludering med avseende på denna strejk är en konspiration från din sida anser jag. Det kunde lika gärna vara ett annat företag.
Dessutom har facket besökt och haft möten TM Sweden sedan 2017 om saken.

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.

Uppmaning!
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Det finns minst två som påstår sig gjort detta, sagt upp medlemskapet, men ändå två månader senare blivit uteslutna. Kan inte gången i dom affärerna men lite märkligt låter det ju. Sedan skulle jag också vilja veta varför gick de som gjorde det med i facket, dvs vad lockade facket med? För några har ju i varje fall sagt att facket höll tyst om en kommande strejk trots att det måste varit huvudorsaken.
Som jag skrev ovan, det är två kalendermånaders uppsägningstid på medlemskapet, så begärde de utträde i oktober skulle de varit medlemmar december ut om de inte blev uteslutna.

IF Metall gjorde alltså en poäng av att slänga ut dem just innan utträdet skulle vara klart.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

agehall skrev: 27 dec 2023 08:14
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Det var länge sedan det dök upp referenser till just det i tråden. IF Metall var där och raggade medlemmar utan att på något sätt antyda att de hade för avsikt att dra igång en konflikt. Argument i stil med ”Det är gratis, så varför skulle du inte gå med!?”.
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Det var ju en massa medlemmar som gjorde!
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Uppenbarligen blir man det.

Kan du sluta sprida FUD över hela denna tråd? Om du har sakliga argument eller uppgifter får du gärna presentera dem med källhänvisning, men iallafall jag börjar bli lite trött på att du ständigt häver ur dig åsikter som om det vore fakta och dessutom är det ofta runt saker som vi har ordentliga referenser till är helt fel.
Håller med om dessa rena faktafel och osanningar som sprids av Metalls l***j jag menar ”m***n”, förlåt.. Jag har anmält ett flertal inlägg men inget händer, tyvärr.
Senast redigerad av Harry Haffa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

HenrikC skrev: 27 dec 2023 11:31
Fredrik j skrev: 27 dec 2023 10:24
Är verkligen kostnaden högre med kollektivavtal än den nivå som tesla redan betalar? Många hävdar ju att ersättningsnivåerna är betydligt bättre än avtalet.
I Tyskland hävdar IG Metall att Tesla ligger 20% under kollektivavtalet. Tesla har 11000 anställda där. 300 Teslaanställda i Sverige är inte värt att öppna för kollektivavtal för. Det är som att "bara ta ett litet hål" i skrovet på en ubåt.
Hävdade dom inte att det var 20% under genomsnittet? Tänker att ett KA kan ju inte ha genomsnittet som botten då skulle ju alla behöva ha exakt samma lön.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Bengt skrev: 27 dec 2023 12:03
HenrikC skrev: 27 dec 2023 10:10
Musk är street smart. Ibland. Han lade fabriken i Berlin. Den är nog politiskt immun mot att tvingas bort, dock inte immun mot kollektivavtal eller miljökrav.

Svenska Tesla är mer likt Tesla i delstater som inte tillåter direktförsäljning. Tesla kunde ha valt återförsäljare, men avstod. Jag tror man kan välja samma lösning i Sverige: showroom utan försäljning.
Det sker ingen försäljning i Teslas Showroom’s, det är bara produktvisning och information som delas.

När du köper en Tesla gör du det själv på nätet, så Tesla har inga säljare om inget ändrats nyligen.
Antagligen har du inte varit i ett showroom och pratat med en säljare.
Innan mitt begagnatköp var jag inne hos Tesla Showroom. Säljaren gjorde en offert som han först skickade på mail och nästa gång jag var där och provkörde erbjöd han sig att knappa in ordern åt mig om jag ville när jag satt bredvid. Men han rekomenderade mig att istället köpa den beg Performance som jag visade var utannonserad. En av få med solcelkstak. Jag gjorde så eftersom han sa att Performance värde står sig bättre. Det har visat sig stämma. Min har gått upp i pris sedan köp.
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 12:45
Bengt skrev: 27 dec 2023 12:03
HenrikC skrev: 27 dec 2023 10:10
Musk är street smart. Ibland. Han lade fabriken i Berlin. Den är nog politiskt immun mot att tvingas bort, dock inte immun mot kollektivavtal eller miljökrav.

Svenska Tesla är mer likt Tesla i delstater som inte tillåter direktförsäljning. Tesla kunde ha valt återförsäljare, men avstod. Jag tror man kan välja samma lösning i Sverige: showroom utan försäljning.
Det sker ingen försäljning i Teslas Showroom’s, det är bara produktvisning och information som delas.

När du köper en Tesla gör du det själv på nätet, så Tesla har inga säljare om inget ändrats nyligen.
Antagligen har du inte varit i ett showroom och pratat med en säljare.
Innan mitt begagnatköp var jag inne hos Tesla Showroom. Säljaren gjorde en offert som han först skickade på mail och nästa gång jag var där och provkörde erbjöd han sig att knappa in ordern åt mig om jag ville när jag satt bredvid. Men han rekomenderade mig att istället köpa den beg Performance som jag visade var utannonserad. En av få med solcelkstak. Jag gjorde så eftersom han sa att Performance värde står sig bättre. Det har visat sig stämma. Min har gått upp i pris sedan köp.
Solcellstak, som standard på en Tesla?? Ja eller hur :lol:
Busted..
Senast redigerad av Harry Haffa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har själv pratat med en Tesla servicetekniker som var medlem i facket pga förra arbetsplatsen, som hade kollektivavtal och där "man bara gjorde så, gick med". Han behöll sitt medlemskap av gammal vana även när han bytt till Tesla.

Redan när IF Metall gick ut med sitt första varsel beslöt han sig för att säga upp medlemskapet. Men det gick otroligt segt, de ville inte avsluta hans medlemskap. Drog ut på det vecka efter vecka, månad efter månad.

Han gick inte ut i strejk. Jag har inte pratat med honom sedan dess men misstänker att nu blev han en av dem som "uteslöts" ur facket.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

bylund skrev: 27 dec 2023 12:40
Pontus skrev: 27 dec 2023 12:33
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
JonasH skrev: 26 dec 2023 22:04
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43


Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
Som sagt innan är facken ute och rekryterar medlemmar konstant, inte bara hos Tesla.
Att göra en konkludering med avseende på denna strejk är en konspiration från din sida anser jag. Det kunde lika gärna vara ett annat företag.
Dessutom har facket besökt och haft möten TM Sweden sedan 2017 om saken.

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.

Uppmaning!
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Det finns minst två som påstår sig gjort detta, sagt upp medlemskapet, men ändå två månader senare blivit uteslutna. Kan inte gången i dom affärerna men lite märkligt låter det ju. Sedan skulle jag också vilja veta varför gick de som gjorde det med i facket, dvs vad lockade facket med? För några har ju i varje fall sagt att facket höll tyst om en kommande strejk trots att det måste varit huvudorsaken.
Som jag skrev ovan, det är två kalendermånaders uppsägningstid på medlemskapet, så begärde de utträde i oktober skulle de varit medlemmar december ut om de inte blev uteslutna.

IF Metall gjorde alltså en poäng av att slänga ut dem just innan utträdet skulle vara klart.
Det missade jag men det förklarar ju gången rent teoretiskt. Sedan kan man ju tycka att det är lite konstigt att dom ska göra en poäng av det när dom själva varit så på för att ragga nya medlemmar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev: 27 dec 2023 12:40
Pontus skrev: 27 dec 2023 12:33
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13
JonasH skrev: 26 dec 2023 22:04
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43


Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
Som sagt innan är facken ute och rekryterar medlemmar konstant, inte bara hos Tesla.
Att göra en konkludering med avseende på denna strejk är en konspiration från din sida anser jag. Det kunde lika gärna vara ett annat företag.
Dessutom har facket besökt och haft möten TM Sweden sedan 2017 om saken.

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.

Uppmaning!
Det skulle vara tilldragande att få en förklaring från någon av mekarna som gick med men sedan bangade för gången när det blev reellt.
Alternativt hur kommer det sig att de de inte sa upp medlemsskapet direkt när de inte ville strejka?
Man inte bli utesluten om man innan sagt upp medlemsskapet.
Det finns minst två som påstår sig gjort detta, sagt upp medlemskapet, men ändå två månader senare blivit uteslutna. Kan inte gången i dom affärerna men lite märkligt låter det ju. Sedan skulle jag också vilja veta varför gick de som gjorde det med i facket, dvs vad lockade facket med? För några har ju i varje fall sagt att facket höll tyst om en kommande strejk trots att det måste varit huvudorsaken.
Som jag skrev ovan, det är två kalendermånaders uppsägningstid på medlemskapet, så begärde de utträde i oktober skulle de varit medlemmar december ut om de inte blev uteslutna.

IF Metall gjorde alltså en poäng av att slänga ut dem just innan utträdet skulle vara klart.
Plus att har man blivit utesluten kan man inte bara enkelt gå med igen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev: 27 dec 2023 12:50
Jag har själv pratat med en Tesla servicetekniker som var medlem i facket pga förra arbetsplatsen, som hade kollektivavtal och där "man bara gjorde så, gick med". Han behöll sitt medlemskap av gammal vana även när han bytt till Tesla.

Redan när IF Metall gick ut med sitt första varsel beslöt han sig för att säga upp medlemskapet. Men det gick otroligt segt, de ville inte avsluta hans medlemskap. Drog ut på det vecka efter vecka, månad efter månad.

Han gick inte ut i strejk. Jag har inte pratat med honom sedan dess men misstänker att nu blev han en av dem som "uteslöts" ur facket.
Man skulle ju vilja veta hur många som nu blir uteslutna och hur många av dom som självmant redan sagt upp sitt medlemskap.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Pontus skrev: 27 dec 2023 12:36
erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 00:27
Earplugged skrev: 27 dec 2023 00:08
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.
Man kan väl vara med i facket för att visa solidaritet med andra som hamnar i knipa och behöver hjälp samtidigt som man själv får möjlighet att få stöd om man skulle behöva? Att då bli utesluten för att man inte vill ta emot hjälp som man inte bett om blir väl väldigt märkligt??
Varför skulle jag strejka och förstöra för min arbetsplats om jag trivs och har det bra?
Om alla mekar skulle strejka så skulle företaget få panik och snabbt lösa KA eller annan lösning. Nu förhalar de anställda bara problemet och nu drabbar det andra företag också.
Det är oschysst anser jag. Varför tänker så många på sig själva bara? Vara kvar i facket och inte strejka. Vad är det flr stil?
Du menar att man ska inte stå upp för vad man tycker? Alla ska bara lägga sig ner och göra som facket vill annars är det egoistiskt och oschysst?
Nej, själv menar jag aldrig något för det taffliga sättet kommunicera på skapar bara missförstånd och konfliker (såsom min förra fru, hon kunde mena något genom att säga andra saker).
Har man åsikter så talar man om det för organisationen, inte lägga sig platt. Om du någon gång har varit medlem i en förening så har du den erfarenheten. Men till syvende och sist behöver du följa det som det beslutas om.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HenrikC »

Legato skrev: 27 dec 2023 12:09
Men du tror alltså på fullt allvar att man kommer stänga alla SC och lägga ner alla SUC i Sverige? I så fall kan vi slå vad, om i princip hur mycket du vill :D
SC ja, SuC nej.

SuC nätverket är ju det minst personalintensiva man kan tänka sig.

SuC-anläggningarna är ju inte byggda av Teslas egna grävmaskinister, så uppenbarligen tar Tesla in underleverantörer. Att låta elektriker från elfirmor med kollektivavtal serva laddarna är inte samma sak som att släppa in kollektivavtal i Tesla.

Även bensinstationerna har sin service utlagd på olika servicefirmor, inte egna anställda. Det är väldigt få anställda över huvud taget för de som driver automatstationer. Om Tesla behåller ett ensiffrigt antal personer för att driva SuC-nätverket tror jag risken för kollektivavtalsstrejk är minimal.

Som jämförelse har Ionity Gmbh Swedish Branch Filial en VD men tydligen ingen personal alls.

Det finns ingen personal med kundkontakt på SuC, så laddnätverket skiljer sig väldigt mycket från bilförsäljningen. Det blir lite som att jämföra St1 med Volkswagen.
Skriv svar