Snyggt!

Moderator: Redaktion
Snyggt!
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.HelectriC skrev: ↑22 dec 2023 08:26Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 dec 2023 01:23Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?HelectriC skrev: ↑21 dec 2023 21:32Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på![]()
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2023 16:12Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.HelectriC skrev: ↑22 dec 2023 08:26Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 dec 2023 01:23Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?HelectriC skrev: ↑21 dec 2023 21:32Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på![]()
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.
Har du kört EQE/S, intryck?
Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.taliz skrev: ↑23 dec 2023 16:17Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2023 16:12Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.HelectriC skrev: ↑22 dec 2023 08:26Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 dec 2023 01:23Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?HelectriC skrev: ↑21 dec 2023 21:32Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på![]()
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.
Har du kört EQE/S, intryck?
Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Har du verkligen kört Highland?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 08:15Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.taliz skrev: ↑23 dec 2023 16:17Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2023 16:12Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.HelectriC skrev: ↑22 dec 2023 08:26Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 dec 2023 01:23
Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.
Har du kört EQE/S, intryck?
Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Man ska först förstå att buller o brus uppfattas olika av olika människor.Legato skrev: ↑24 dec 2023 09:51Har du verkligen kört Highland?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 08:15Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.taliz skrev: ↑23 dec 2023 16:17Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2023 16:12Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.HelectriC skrev: ↑22 dec 2023 08:26
Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.
Har du kört EQE/S, intryck?
Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.Legato skrev: ↑24 dec 2023 09:51Har du verkligen kört Highland?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 08:15Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.taliz skrev: ↑23 dec 2023 16:17Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2023 16:12Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.HelectriC skrev: ↑22 dec 2023 08:26
Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.
Har du kört EQE/S, intryck?
Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
ObscureEconomist skrev: ↑24 dec 2023 15:48Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.Legato skrev: ↑24 dec 2023 09:51Har du verkligen kört Highland?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 08:15Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.taliz skrev: ↑23 dec 2023 16:17Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2023 16:12
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.
Har du kört EQE/S, intryck?
Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Bra poäng. Körde nyligen Highland, nya S och en ID7. Tyckte alla hade ungefär samma ljudnivå. I 140-150 var dock Highland lite mer högljudd, åtminstone än S.Verdi_ skrev: ↑24 dec 2023 16:12ObscureEconomist skrev: ↑24 dec 2023 15:48Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.Legato skrev: ↑24 dec 2023 09:51Har du verkligen kört Highland?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 08:15Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Hur många har kört Highland med sommardäck på svensk asfalt? Min Model S är jättetyst på vinterdäck men inte alls samma på sommardäck. Särskilt inte vår och höst när det är ganska kallt.
Har kört flera EQE och EQS, de är väldigt lika komfortmässigt.HelectriC skrev: ↑24 dec 2023 11:35Jag har inte kört EQE, men haft en 30min provkörning av EQS med full bakaxelstyrning, det var ju helt grymt. Bilen tycker jag är på mkt hög komfortnivå, så om man önskar tyst och komfortabel bil så är nog EQS det ultimata valet.
För övrigt så är nya Model 3 Highland nåt helt annat än den gamla, testa själv är enda rådet för att bekräfta eller inte![]()
Ja tveklöst för mjuk, men man kan även tycka att M3 är plastig och har små skräpstolar.
Tycker vinter med dubbdäck ger bäst koll. Det är tyvärr en stor del av året här uppe.Verdi_ skrev: ↑24 dec 2023 16:12ObscureEconomist skrev: ↑24 dec 2023 15:48Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.Legato skrev: ↑24 dec 2023 09:51Har du verkligen kört Highland?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 08:15Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Hur många har kört Highland med sommardäck på svensk asfalt? Min Model S är jättetyst på vinterdäck men inte alls samma på sommardäck. Särskilt inte vår och höst när det är ganska kallt.
Gamla 3an hade för små säten, men Highland har fått samma som i S och X sägs det. Betydligt rymligare tyckte jag iaf. Plastig är den inte heller, väldigt premium i känslan. Skulle nog faktiskt säga att en EQE är plastigare.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 19:10Ja tveklöst för mjuk, men man kan även tycka att M3 är plastig och har små skräpstolar.
Läder, tygsömmar, äkta trä, lyxkänsla och förfining tilltalar vissa, tex mig
Varje gång? På sin höjd är det väl två gånger i så fall?ObscureEconomist skrev: ↑24 dec 2023 15:48Samma varje gång, den här refreshen av model 3 är jättetyst och varje gång man ger sig ut med en blir man besviken. Inte testat en highland ännu men läst samma kommentar i flera år så har inga större förväntningar.Legato skrev: ↑24 dec 2023 09:51Har du verkligen kört Highland?Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 08:15Fast EQC är tyyyyst, där M3 bullrar o brusar som en kitcar.taliz skrev: ↑23 dec 2023 16:17Har du provat nya Model 3? Den är betydligt mer "förfinad" än en EQC tycker jag.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 dec 2023 16:12
Tack! Skitbra sammanfattning för oss amatörer som håller på att läsa in sig på ämnet.
Är en Taycan eller EQE mitt val skulle vara om budgeten tillät.
Sneglar på en fullspecad beggad EQC då de nu startar på 500k. Gillar tystnad och förfiningen i min E-klass (nära fullmatad) och skulle sakna det i Tesla tror jag.
Har du kört EQE/S, intryck?
Till fruga sneglar jag på en nyare beg BMW i3, fin att ratta och kolfiber gillas som F1-fan.
(EQCn känns som en 10 år gammal C-klass, vilket den ju faktiskt är)
Annars är M3 modern o bra.
Sedan är inredningen i en maxad EQC finfin och stolarna har utdragbara lårstöd.
Har extra ljudisolering, AMG-stolar och inredning i min E-klass så bortskämd
Poängen var att det vara finns två refresh. Nu låter det dessutom som du bara kört en av dem?ObscureEconomist skrev: ↑25 dec 2023 10:26De pissiga grova vägarna vi har i norr påverkar också rejält.
Nja tror jag fått höra tre eller fyra gånger att nu sen senaste ändringen är Model 3 så himla tyst av tesla fantaster.
Det går ju att betsa träpanelerna i Model 3 och Y. Hur är det möjligt ifall träpanelerna inte utgörs av äkta träfanér?...Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2023 19:10Ja tveklöst för mjuk, men man kan även tycka att M3 är plastig och har små skräpstolar.
Läder, tygsömmar, äkta trä, lyxkänsla och förfining tilltalar vissa, tex mig
Sorry!SwedishAdvocate skrev: ↑25 dec 2023 13:50För övrigt tycker jag det verkar som tråden övergått till handla om något annat än Taycan sen typ ~en sida bakåt...
Förslag: Kanske läge att skapa en ny tråd där man kan fortsätta den här allmänna diskussionen om premium/sportigare/lyxigare elbilar?...
Helt fel tråd och sista här men är det inte så som ni teslafantaster säger så förbättrar tesla hela tiden och därför funkar inte refresh som hos andra tillverkare.Legato skrev: ↑25 dec 2023 10:29Poängen var att det vara finns två refresh. Nu låter det dessutom som du bara kört en av dem?ObscureEconomist skrev: ↑25 dec 2023 10:26De pissiga grova vägarna vi har i norr påverkar också rejält.
Nja tror jag fått höra tre eller fyra gånger att nu sen senaste ändringen är Model 3 så himla tyst av tesla fantaster.
"Ni Teslafantaster"?ObscureEconomist skrev: ↑26 dec 2023 15:56Helt fel tråd och sista här men är det inte så som ni teslafantaster säger så förbättrar tesla hela tiden och därför funkar inte refresh som hos andra tillverkare.Legato skrev: ↑25 dec 2023 10:29Poängen var att det vara finns två refresh. Nu låter det dessutom som du bara kört en av dem?ObscureEconomist skrev: ↑25 dec 2023 10:26De pissiga grova vägarna vi har i norr påverkar också rejält.
Nja tror jag fått höra tre eller fyra gånger att nu sen senaste ändringen är Model 3 så himla tyst av tesla fantaster.
Stämmer inte det längre nu när tesla släppt en riktig refresh?