BYD ryktas bygga i Ungern
Moderator: Redaktion
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
Spännande! Nu får Tesla det svettigt framöver. Men kul för oss kunder.
-
- Inlägg: 6165
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
Precis. Blir ju onekligen en del av förklaringen till Orbáns inställning till Ukraina...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
Kul med lite konkurrens i Europa, tyvärr skickar valet av land fel signaler.
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
Då blir det ingen BYD heller nästa gång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 544
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
Läste att fordonsindustrin i Europa sysselsatte 13,8 miljoner människor 2020.
”Fri” (subventionerad) konkurrens från diktaturer som Kina kommer förstås leda till ökad arbetslöshet i EU med sämre ekonomi och minskat politiskt oberoende för oss alla.
Mot denna självpåtagna invasion hjälper ju knappast att gå med i NATO.
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
BYD kan få det extremt svårt att locka till sig topptalanger och extremt kunniga experter i Europa då många redan gått till Northvolts batterifabriker runt om i världen. Lägg till säkerhetsarbetet som är på en helt annan nivå än i Kina. Sen var det hållbarheten och återvinningen som grädde på moset.
BYD kan få det rejält tufft i Europa!
BYD kan få det rejält tufft i Europa!
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
Otroligt konstigt resonemang. Tesla gör inga batterier i EU. Skulle de också få det ”rejält tufft i Europa” för att att någon försöker få folk att flytta till Skellefteå? Eller Nissan som ska börja bygga elbilar i Sunderland?ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 18:20BYD kan få det extremt svårt att locka till sig topptalanger och extremt kunniga experter i Europa då många redan gått till Northvolts batterifabriker runt om i världen. Lägg till säkerhetsarbetet som är på en helt annan nivå än i Kina. Sen var det hållbarheten och återvinningen som grädde på moset.
BYD kan få det rejält tufft i Europa!
BYD gör ju till och med batterier till Tesla. Får BYD Det tufft i EU har det troligen noll med Northvolt att göra, om dom nu inte väljer NV som leverantör och de inte kan leverera…
Vill BYD bemanna en fabrik för batterier i EU skickar dom väl några tusen kineser som utbildar ungrare.
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
spacecoin skrev: ↑25 dec 2023 20:36Otroligt konstigt resonemang. Tesla gör inga batterier i EU. Skulle de också få det ”rejält tufft i Europa” för att att någon försöker få folk att flytta till Skellefteå? Eller Nissan som ska börja bygga elbilar i Sunderland?ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 18:20BYD kan få det extremt svårt att locka till sig topptalanger och extremt kunniga experter i Europa då många redan gått till Northvolts batterifabriker runt om i världen. Lägg till säkerhetsarbetet som är på en helt annan nivå än i Kina. Sen var det hållbarheten och återvinningen som grädde på moset.
BYD kan få det rejält tufft i Europa!
BYD gör ju till och med batterier till Tesla. Får BYD Det tufft i EU har det troligen noll med Northvolt att göra, om dom nu inte väljer NV som leverantör och de inte kan leverera…
Vill BYD bemanna en fabrik för batterier i EU skickar dom väl några tusen kineser som utbildar ungrare.
BYD och Northvolt står i direkt konkurrens till varandra. Medan BYD har Tesla och några egna bilar i dagsläget har NV VW, BMW, Scania och Volvo. 2035 kan det vara fullt möjligt att NV har Tesla och BYD BMW.
Det är brist på spetskompetens i Europa för batteritillverkningen. Europas och västvärldens största hub och R&D för batterier är idag på Labs i Västerås.
Re: BYD ryktas bygga i Ungern
En bil består inte bara av batterier.spacecoin skrev: ↑25 dec 2023 20:36Otroligt konstigt resonemang. Tesla gör inga batterier i EU. Skulle de också få det ”rejält tufft i Europa” för att att någon försöker få folk att flytta till Skellefteå? Eller Nissan som ska börja bygga elbilar i Sunderland?ChrilleM skrev: ↑25 dec 2023 18:20BYD kan få det extremt svårt att locka till sig topptalanger och extremt kunniga experter i Europa då många redan gått till Northvolts batterifabriker runt om i världen. Lägg till säkerhetsarbetet som är på en helt annan nivå än i Kina. Sen var det hållbarheten och återvinningen som grädde på moset.
BYD kan få det rejält tufft i Europa!
BYD gör ju till och med batterier till Tesla. Får BYD Det tufft i EU har det troligen noll med Northvolt att göra, om dom nu inte väljer NV som leverantör och de inte kan leverera…
Vill BYD bemanna en fabrik för batterier i EU skickar dom väl några tusen kineser som utbildar ungrare.