Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.
Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.
Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!
Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil?

God jul! <3