HM inte helt övertygande , 10A tal i Uppsala... Hur funkar det att åka sthlm sälen tor när det är kallt ute, tex vid nyår/sportlov? Finns det ingen tråd med data, samt användare upplevelse? Känns lite sekt liknande detta. Tex att ice bilar får sämre räckvidd på vintern, för dem är det inget problem, 70 mil istället för 90. Det är bara att tanka lite oftare. Men att gå från 35 mil till 22 mil bara är inte bra. Så snälla motbevisa teslarti! Jag har sett modell S i Sälen. 30 min extra tid är OK, men inte mer.Herr X skrev:Hallå där! Bara för att du gillar att gubbkörajoel80 skrev:Den här snubben måste köra värre än Herr X.
Men det är hur som helst lugnt att köra på vintern - uppenbart blir räckvidden kortare med kyla och hastighet, men så länge man håller sig till vägar där det finns superladdare så bör det vara både praktiskt och teoretiskt omöjligt att inte komma fram till nästa laddplats.
Körde Oslo-Uppsla i januari när det var typ -20 eller nåt sånt? Massor av skön värme och bra fart (någon km/h under körkortsgränsen). Jag funderade inte över räckvidden - det är bara sånt man går och tänker på när man inte har en Tesla.
Jag kan se att man kan behöva pussla lite om man kör där det ännu inte finns något SuC-nätverk, men också det löser man.
Räckvidden är helt enkelt inte särskilt intressant längre när det finns ett superladdarnätverk.
Kolla denna tråden där jag lekte på spåret på min Uppsala-tur. Där får man en känsla för hur ansträngt det är att åka långtur i motorvägsfart mitt i vintern:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p60197
Laddning och räckvidd
Moderator: Redaktion
Re: Laddning och räckvidd
http://www.teslarati.com/tag/bjorn-nyland/
Aha, refferal program, 1/3 av alla bilar säljs så, också får folk bilar om de vinner. Nu fattar jag. Blir mer kritisk framöver. Jag vill ha info från oberoende källa. Eller båda sidor.
Aha, refferal program, 1/3 av alla bilar säljs så, också får folk bilar om de vinner. Nu fattar jag. Blir mer kritisk framöver. Jag vill ha info från oberoende källa. Eller båda sidor.
Lättare batteri gör att skilnaden är mindre än de 20% som det skiljer på batteristorlekJanE skrev:Ok, jag förstår vad ni menar:)
Tack för alla svar!
Detta bör dock betyda att en S70 inte klarar mer än knappa 30mil!
Jag får väl köra runt i 50km/h, hehe!

Som du ser är verklig räckvidd (baserat på min verkliga förbrukning) länge än 30 mil.
Sedan har vi en typisk förbrukning som man både kan uppnå och slå också över 30 mil
Och rill sist glädje kalkyler från eu cykel inte omöjlig att uppnå men det krävs oreslistiska förhållande för att nå dit
Då det är knappa 20 mil mellan SuC så är det ändå inte problem för nån av Model S
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Äh, vadå sektliknande? Tror du att jag skulle mörka att det skulle vara problematiskt att köra på vintern? Av vilken anledning skulle jag ljuga om detta? Vad skulle jag vinna på att få dig att tro att det går bra att köra på vintern när det i själva verket inte gör det?Swede1 skrev:Känns lite sekt liknande detta. Tex att ice bilar får sämre räckvidd på vintern, för dem är det inget problem, 70 mil istället för 90. Det är bara att tanka lite oftare. Men att gå från 35 mil till 22 mil bara är inte bra. Så snälla motbevisa teslarti! Jag har sett modell S i Sälen. 30 min extra tid är OK, men inte mer.
Känns lite konspiratoriskt.
Ja räckvidden minskar av kyla, men inte särskilt mycket. Luftmotstånd är den stora boven - kraftig motvind reducerar räckvidden något horribelt.
De turer där du saknar superladdare kommer innebära extra krångel sommar som vinter. Om du är och kör långa sträckor på småvägar utanför superladdarnätverket, behöver du ha koll på var det finns ChaDeMo och snabba AC-laddare - det finns ingen väg runt det.
Jag har ingen möjlighet att motbevisa Teslarati - man kör inte en elbil till batteriet är tomt på samma sätt som man kör en fossilbil, så jag vet inte hur långt jag potentiellt kommer på vintern.
Men jag skulle tippa på ca. 25 mil i sträng vinterkyla i 130km/h mot ca. 30 mil sommartid. Det är helt ointressant så länge du befinner dig längs vägar med superladdare - om lite extra kyla vintertid gör att du får stå och superladda 1 minut extra så är det ingenting som märks.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag åkte precis Uppsala - Fjätervålen ToR med en 85D. I vårt fall började vi med 100% laddning i Uppsala, åkte till Mora, hade ~28% kvar, laddade samtidigt som vi åt lunch på Mora Bar & Kök vid vattnet, det gav näst intill 100%. Sen åkte vi Mora -> Fjätervålen (det torde vara liknade som Mora - > Sälen). Vi kom fram med mer än 50% laddning. Vi hade laddning via motorvärmaruttag och hade laddat till 100% redan efter första natten. På vägen hem passade det att äta lunch i Mora igen och vi laddade under lunchen och åkte sen hem och körde förbi SuperChargern i Gävle utan att ladda och kom hem med ~20% (lite högre hastigheter på vägen hem än på vägen upp). Resan hade inte tagit längre tid om det var kallt då vår lunch var längre än tiden det tog att ladda, så även om det hade varit -20 så hade den extra förbrukningen inte skapat några problem.Swede1 skrev:HM inte helt övertygande , 10A tal i Uppsala... Hur funkar det att åka sthlm sälen tor när det är kallt ute, tex vid nyår/sportlov? Finns det ingen tråd med data, samt användare upplevelse? Känns lite sekt liknande detta. Tex att ice bilar får sämre räckvidd på vintern, för dem är det inget problem, 70 mil istället för 90. Det är bara att tanka lite oftare. Men att gå från 35 mil till 22 mil bara är inte bra. Så snälla motbevisa teslarti! Jag har sett modell S i Sälen. 30 min extra tid är OK, men inte mer.Herr X skrev:Hallå där! Bara för att du gillar att gubbkörajoel80 skrev:Den här snubben måste köra värre än Herr X.
Men det är hur som helst lugnt att köra på vintern - uppenbart blir räckvidden kortare med kyla och hastighet, men så länge man håller sig till vägar där det finns superladdare så bör det vara både praktiskt och teoretiskt omöjligt att inte komma fram till nästa laddplats.
Körde Oslo-Uppsla i januari när det var typ -20 eller nåt sånt? Massor av skön värme och bra fart (någon km/h under körkortsgränsen). Jag funderade inte över räckvidden - det är bara sånt man går och tänker på när man inte har en Tesla.
Jag kan se att man kan behöva pussla lite om man kör där det ännu inte finns något SuC-nätverk, men också det löser man.
Räckvidden är helt enkelt inte särskilt intressant längre när det finns ett superladdarnätverk.
Kolla denna tråden där jag lekte på spåret på min Uppsala-tur. Där får man en känsla för hur ansträngt det är att åka långtur i motorvägsfart mitt i vintern:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p60197
I detta fall var det runt nollan och en del vind. Vi höll hastighetesbegränsingarna och körde på autopilot 90%+ av tiden.
Sedan SuperChargern i Mora så finns det inga problem att åka till Sälen, Idre, Fjätervålen eller liknande vinterskidorter.
Körde i vintras från Vänersborg med 93% i batteriet och -9 på termometern. Stannade i Mölndal och fortsatte sedan hem. Ställde bilen över natt i -15-20 och körde sedan utan förvärmning till Mölndal igen i -15.
Inget rangemode, farthållaren på +10 (mestadels 110-120 km/h), kliman på 22 och lite ratt- och sätesvärme efter stopp. Hade 2% i batteriet, hade då kört 253 km och bilen hade stått riktigt kallt i ungefär 14 timmar utan att användas.
There you have a use case for you.
Inget rangemode, farthållaren på +10 (mestadels 110-120 km/h), kliman på 22 och lite ratt- och sätesvärme efter stopp. Hade 2% i batteriet, hade då kört 253 km och bilen hade stått riktigt kallt i ungefär 14 timmar utan att användas.
There you have a use case for you.

Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Jag KAN ladda fullt varje kväll hemma MEN jag gör det enbart när jag vet att jag skall ut på en långresa och vill börja med 100%. Det är få 'vanliga' dagar jag kör 35mil+ och då spelar det inte någon roll om jag ligger på 60, 70, 80 eller 90% laddning rent praktiskt och därför följer jag Teslas rekommendationer för vardagsladdning. Det viktiga är att jag aldrig behöver besöka en laddstation eller bensinstation i min vardag, det är ett minne blott.JanE skrev:En fråga till!
Laddar ni fullt varje kväll hemma?
Mvh
Vad jag gör för att uppmuntra dem som ställer upp med infrastruktur för laddning är att jag kopplar in och laddar när det finns Typ2 uttag vid tex IKEA, ICA osv, inte för att jag behöver eller är snål med de få kronorna för dem kWh utan istället för att jag vill visa andra att det finns och funkar. Har fått många positiva kommentarer och intresserade frågor ifrån omgivningen i sådana lägen.
Väntar du dig att du ska få en vw diesel att dra 0,3l/mil också? Alla bilar testas i nedc och ger rent felaktiga siffror. Det är inte tillverkarnas fel utan politikernas.JanE skrev:Min S85D har en utlovad räckvidd på 54mil! När får jag se detta?
Inte ens om man laddar fullt, utlovar bilen 50 mil.
Sen hur tillverkarna väljer att marknadsföra de siffrorna är individuellt. Jag har i mail från nissan fått förklarat för mig att deras nya leaf kommer mer än 25mil på en laddning. Det skriver inte tesla. Det finns heller inga handlare som ljuger en upp i ansiktet utan åker man till en teslabutik får man höra just 30-40mil beroende på modell och underlag.
Under 150Wh/km måste bilen bra. Lägg dig och kör i jämn hastighet en varm, torr och vindfri dag utan ac så kommer du nog ned i det.
Tack för exempel. Mm, 25 mil i -10-20 grader är väl OK om man kör hårt. Jämförelse med ice bil blir iof lite speciellt, ungefär som att ha 18 liter diesel i tanken. Elbilar med små batterier är som att åka med tankmätaren på rött hela tiden, den ice jag har nu går ca 10 mil från tankvarning, men då är det lite räckviddsångest på slutet, inte helt säker på mängden bränsle kvar. Totalt går den 60-90 mil mellan tankningar, beroende på körsätt och temperatur och väglag.
Vad var det för väglag när du körde? Skrovlig vinterväg?
Inte skrovligt. Bra väglag men med snösträngar (så man inte kunde åka autopilot hela vägen). Man kan nog säga att om jag hade laddat till 100% och tänkt mig för hur jag körde så hade nog 30 mil inte varit några problem.Swede1 skrev:Tack för exempel. Mm, 25 mil i -10-20 grader är väl OK om man kör hårt. Jämförelse med ice bil blir iof lite speciellt, ungefär som att ha 18 liter diesel i tanken. Elbilar med små batterier är som att åka med tankmätaren på rött hela tiden, den ice jag har nu går ca 10 mil från tankvarning, men då är det lite räckviddsångest på slutet, inte helt säker på mängden bränsle kvar. Totalt går den 60-90 mil mellan tankningar, beroende på körsätt och temperatur och väglag.
Visst är det skillnad på att åka elbil mot dieselbil. Min tidigare merca gick ledigt 120 mil på en tank. Dock har jag spenderat sammanlagt mindre tid på laddstationer än jag hade gjort på bensinstationer under den tid jag haft Teslan. Visst, mer tid på laddstationer när man åker långt, men ingen tid på laddstationer vid vanligt användande eftersom man alltid har bilen laddad när man åker hemifrån.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Anledningen till att du inte förstår oss som faktiskt har och kör Tesla varje dag, är att du tänker som om du körde fossilbil. En elbil fungerar helt annorlunda - lägg bort allt du vet om hur man tankar och kör med en fossilbil för en stund och läs min saga:Swede1 skrev:HM inte helt övertygande , 10A tal i Uppsala... Hur funkar det att åka sthlm sälen tor när det är kallt ute, tex vid nyår/sportlov? Finns det ingen tråd med data, samt användare upplevelse? Känns lite sekt liknande detta. Tex att ice bilar får sämre räckvidd på vintern, för dem är det inget problem, 70 mil istället för 90. Det är bara att tanka lite oftare. Men att gå från 35 mil till 22 mil bara är inte bra. Så snälla motbevisa teslarti! Jag har sett modell S i Sälen. 30 min extra tid är OK, men inte mer.
Föreställ dig att du precis köpt Samsungs senaste jättedyra smarttelefon, Galaxy S8 edges, med en spiralformad display som löper runt sig själv två varv. I denna telefon har Samsung packat in ett batteri som gör att du ska klara en hel dags normalt användande! Du är jättenöjd. Du läser Aftonbladet i sängen på morgonen, slösurfar lite på Facebook på pendeltåget på väg till jobbet, kollar lunchmenyn vid lunchen och lite mer slösurfning under dagen. På vägen hem från jobbet beställer du nagellack från eBay och i soffan på kvällen läser du i mobilen att Expressen testat en helt ny elbil som kommit ut på marknaden. Den är visst både dyr, ful och dålig. Expressenjournalisten rekommenderar bensinbilar. Han gillar bensin jättemycket.
Hur som helst, framåt kvällen går du och lägger dig och din mobil har då nästan tomt batteri så du sätter den på laddning. När du vaknar nästa morgon är den fulladdad och din dag repeteras; först Aftonbladet, sedan Facebook, lunchmenyn och på kvällen Expressen. Men denna dag får du också ett SMS av en Nigeriansk kung som behöver hjälp att förvara en större mängd pengar - du följer instruktionerna och du sätter in tiotusen på ett konto för att hjälpa den stackars kungen.
Du är nöjd med din telefon - du tänker inte på det där med laddning - rutinen fungerar för allt du vanligtvis gör, till en dag då du och din 82-åriga mamma ska åka till Mallorca över påsken.
Nu blir allt annorlunda! Du går upp tidigt och spenderar timmar på flygbussen då du frenetiskt läser Facebookinlägg efter Facebookinlägg, i säkerhetskontrollen behöver du visa upp din digitala biljett och ser då att du redan förbrukat hälften av batterikapaciteten - och dan har nästan bara börjat! Du ska ju sitta vid gaten och vänta, och sedan spendera ytterligare några timmar på ett flyg! Ack och ve! Hur ska det här gå?! Mobilen kommer ju vara urladdad redan innan du går på flyget, och du som har en halv runda patiens kvar att lägga!
Men när du sätter dig vid gaten upptäcker du att Samsung placerat ut Super-USB-chargers lite överallt på strategiska platser där folk sitter och väntar. Du pluggar in din telefon, och efter några minuter är den fulladdad igen. Oj! Den var verkligen supersnabb! Efter två timmar vid gaten är flyget försenat. Du har spelat 400 rundor patiens och går nu över till frenetiskt Facebookande - trots att du tittat på alla kattbilder som dina vänner delat idag, kollar du igen och drar tummen hårdare och hårdare för att Facebook ska uppdateras. Men ingenting är nytt. Inga nya bilder på vad folk äter, eller selfies på nya frisyrer - ingenting. Plötsligt plingar det till i högtalarsystemet och du får äntligen gå på flyget. Du har en kort konflikt med din gamla mamma om vem som ska sitta vid fönstret. Hon slår dig hårt i huvudet med senaste numret av Hänt i Veckan och du erkänner dig besegrad. Du sjunker ner i mittensätet och fiskar fram din mobil igen; Helvete! Nästan slut på batteri igen! Hur är detta möjligt? Du tittar dig desperat omkring och ser då att Samsung satt upp en Super-USB-charger precis rakt framför ögonen på dig! Wow! Vad smart! Samsung har verkligen placerat ut sina supersnabba USB-laddare på strategiska ställen - precis på de platser där du sitter och väntar en stund och verkligen behöver strömmen! Du laddar din telefon och ankommer det tvåstjärniga vandrarhemmet på Mallorca. Receptionisten tittar på dig med is i blicken, det är uppenbart att han tycker att du är motbjudande. Du förstår inte vad han har emot dig, men sedan nickar han mot din nya supertelefon Samsung Galaxy S8 edges och säger: "Usch, hur är en sån där på vintern egentligen?"
Du förstår inte frågan. Receptionisten fräser nu åt dig: "Vintern! Hur är den på vintern? Du kan aldrig resa hela vägen från Sverige till Mallorca! Batteriet tar slut alldeles för fort!".
Nu begriper du! Receptionisten är van att behöva gå in i små butiker överallt där han är för att köpa små nödbatterier till sin gamla LG-telefon. Du försöker förklara att du inte behöver några nödbatterier eftersom Samsung placerat ut Super-USB-laddare på strategiska platser, så du har ingen aning om hur bra eller dålig den är att resa med vintertid - telefonen kommer ju snabbladdas jättesnabbt medan du ändå sitter och väntar i flygplansstolen.
"Äh, det här känns sektliknande", säger receptionisten och blänger på dig. "Jag håller mig till att traska runt med fickorna fulla av nödbatterier, det är jag van vid och begriper - det är orealistiskt att tro att marknaden skulle ändra sig på den punkten", säger han och stirrar ut genom fönstret där solen just är på väg att gå ner bakom några träd. Du går upp till ditt rum och lägger dig i träsängen. Sektliknande tänker du och skrattar till för dig själv, innan du somnar och drömmer om hur mycket trevligare framtiden skulle vara om alla förstod hur smart det är med Samsungs Super-USB-laddare.
SLUT
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Skillnaden i batterikapacitet mellan 70D och 85D är ca 15% och 70D dra ca 5% mindre energi så skillnaden i räckvidd är ca 10%.JanE skrev:Ok, jag förstår vad ni menar:)
Tack för alla svar!
Detta bör dock betyda att en S70 inte klarar mer än knappa 30mil!
Jag får väl köra runt i 50km/h, hehe!
Model 3 Performance 2022
Herr X skrev:Anledningen till att du inte förstår oss som faktiskt har och kör Tesla varje dag, är att du tänker som om du körde fossilbil. En elbil fungerar helt annorlunda - lägg bort allt du vet om hur man tankar och kör med en fossilbil för en stund och läs min saga:Swede1 skrev:HM inte helt övertygande , 10A tal i Uppsala... Hur funkar det att åka sthlm sälen tor när det är kallt ute, tex vid nyår/sportlov? Finns det ingen tråd med data, samt användare upplevelse? Känns lite sekt liknande detta. Tex att ice bilar får sämre räckvidd på vintern, för dem är det inget problem, 70 mil istället för 90. Det är bara att tanka lite oftare. Men att gå från 35 mil till 22 mil bara är inte bra. Så snälla motbevisa teslarti! Jag har sett modell S i Sälen. 30 min extra tid är OK, men inte mer.
Föreställ dig att du precis köpt Samsungs senaste jättedyra smarttelefon, Galaxy S8 edges, med en spiralformad display som löper runt sig själv två varv. I denna telefon har Samsung packat in ett batteri som gör att du ska klara en hel dags normalt användande! Du är jättenöjd. Du läser Aftonbladet i sängen på morgonen, slösurfar lite på Facebook på pendeltåget på väg till jobbet, kollar lunchmenyn vid lunchen och lite mer slösurfning under dagen. På vägen hem från jobbet beställer du nagellack från eBay och i soffan på kvällen läser du i mobilen att Expressen testat en helt ny elbil som kommit ut på marknaden. Den är visst både dyr, ful och dålig. Expressenjournalisten rekommenderar bensinbilar. Han gillar bensin jättemycket.
Hur som helst, framåt kvällen går du och lägger dig och din mobil har då nästan tomt batteri så du sätter den på laddning. När du vaknar nästa morgon är den fulladdad och din dag repeteras; först Aftonbladet, sedan Facebook, lunchmenyn och på kvällen Expressen. Men denna dag får du också ett SMS av en Nigeriansk kung som behöver hjälp att förvara en större mängd pengar - du följer instruktionerna och du sätter in tiotusen på ett konto för att hjälpa den stackars kungen.
Du är nöjd med din telefon - du tänker inte på det där med laddning - rutinen fungerar för allt du vanligtvis gör, till en dag då du och din 82-åriga mamma ska åka till Mallorca över påsken.
Nu blir allt annorlunda! Du går upp tidigt och spenderar timmar på flygbussen då du frenetiskt läser Facebookinlägg efter Facebookinlägg, i säkerhetskontrollen behöver du visa upp din digitala biljett och ser då att du redan förbrukat hälften av batterikapaciteten - och dan har nästan bara börjat! Du ska ju sitta vid gaten och vänta, och sedan spendera ytterligare några timmar på ett flyg! Ack och ve! Hur ska det här gå?! Mobilen kommer ju vara urladdad redan innan du går på flyget, och du som har en halv runda patiens kvar att lägga!
Men när du sätter dig vid gaten upptäcker du att Samsung placerat ut Super-USB-chargers lite överallt på strategiska platser där folk sitter och väntar. Du pluggar in din telefon, och efter några minuter är den fulladdad igen. Oj! Den var verkligen supersnabb! Efter två timmar vid gaten är flyget försenat. Du har spelat 400 rundor patiens och går nu över till frenetiskt Facebookande - trots att du tittat på alla kattbilder som dina vänner delat idag, kollar du igen och drar tummen hårdare och hårdare för att Facebook ska uppdateras. Men ingenting är nytt. Inga nya bilder på vad folk äter, eller selfies på nya frisyrer - ingenting. Plötsligt plingar det till i högtalarsystemet och du får äntligen gå på flyget. Du har en kort konflikt med din gamla mamma om vem som ska sitta vid fönstret. Hon slår dig hårt i huvudet med senaste numret av Hänt i Veckan och du erkänner dig besegrad. Du sjunker ner i mittensätet och fiskar fram din mobil igen; Helvete! Nästan slut på batteri igen! Hur är detta möjligt? Du tittar dig desperat omkring och ser då att Samsung satt upp en Super-USB-charger precis rakt framför ögonen på dig! Wow! Vad smart! Samsung har verkligen placerat ut sina supersnabba USB-laddare på strategiska ställen - precis på de platser där du sitter och väntar en stund och verkligen behöver strömmen! Du laddar din telefon och ankommer det tvåstjärniga vandrarhemmet på Mallorca. Receptionisten tittar på dig med is i blicken, det är uppenbart att han tycker att du är motbjudande. Du förstår inte vad han har emot dig, men sedan nickar han mot din nya supertelefon Samsung Galaxy S8 edges och säger: "Usch, hur är en sån där på vintern egentligen?"
Du förstår inte frågan. Receptionisten fräser nu åt dig: "Vintern! Hur är den på vintern? Du kan aldrig resa hela vägen från Sverige till Mallorca! Batteriet tar slut alldeles för fort!".
Nu begriper du! Receptionisten är van att behöva gå in i små butiker överallt där han är för att köpa små nödbatterier till sin gamla LG-telefon. Du försöker förklara att du inte behöver några nödbatterier eftersom Samsung placerat ut Super-USB-laddare på strategiska platser, så du har ingen aning om hur bra eller dålig den är att resa med vintertid - telefonen kommer ju snabbladdas jättesnabbt medan du ändå sitter och väntar i flygplansstolen.
"Äh, det här känns sektliknande", säger receptionisten och blänger på dig. "Jag håller mig till att traska runt med fickorna fulla av nödbatterier, det är jag van vid och begriper - det är orealistiskt att tro att marknaden skulle ändra sig på den punkten", säger han och stirrar ut genom fönstret där solen just är på väg att gå ner bakom några träd. Du går upp till ditt rum och lägger dig i träsängen. Sektliknande tänker du och skrattar till för dig själv, innan du somnar och drömmer om hur mycket trevligare framtiden skulle vara om alla förstod hur smart det är med Samsungs Super-USB-laddare.
SLUT
haha, hilarious! funderat på att knäcka extra som humorskribent?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hastighet, last, luftmotstånd, däck, temperatur, etc. påverkar alla hur långt du kommer på en laddning.
Finns mängder skrivet om det och även en hel del bra sidor.
Kika t.ex. på den här bilden:

Tagen från artikeln: http://insideevs.com/heres-how-speed-im ... a-model-s/
Där ser du att vid hastighet på ca 50km/h kan du komma över 60 mil på en laddning. (Tesla-Bjorn körde över 70 mil på en laddning när han testade).
Lägger du dig istället och kör i 200km/h så kommer du knappt 20 mil.
Du har samma effekt på en fossilbil. Det är enorm skillnad i förbrukning om du kör i 80km/h eller 150km/h. Sannolikt dubblar du din förbrukning. I en bensinbil innebär det att du får stanna och tanka dubbelt så ofta. Det innebär också att du kommer få betala dubbelt så mycket i bränslekostnad.
I en tesla får du samma scenario. När du ligger i 150km/h istället för 80km/h kommer du ta slut på batteriet mycket snabbare. Kanske t.om. dubbelt så snabbt. Det enda det medför är att du får stanna och ladda i kanske 15 min istället för 7-8 min på superchargern. I övrigt kostar det dig inte ett öre extra.
Någon räknade till och med ut att du kom fram snabbare vid långkörning om du låg i 160km/h än i 120km/h på autobahn med en Tesla, eftersom den extra tiden det tar att ladda upp den var lägre än tiden du "körde in".
För övrigt: Herr X! Hatten av för den historien. Humor och samtidigt huvudet på spiken för det är exakt så där tongångarna är mot Teslaägarna.

Där ser du att vid hastighet på ca 50km/h kan du komma över 60 mil på en laddning. (Tesla-Bjorn körde över 70 mil på en laddning när han testade).
Du har samma effekt på en fossilbil. Det är enorm skillnad i förbrukning om du kör i 80km/h eller 150km/h. Sannolikt dubblar du din förbrukning. I en bensinbil innebär det att du får stanna och tanka dubbelt så ofta. Det innebär också att du kommer få betala dubbelt så mycket i bränslekostnad.
I en tesla får du samma scenario. När du ligger i 150km/h istället för 80km/h kommer du ta slut på batteriet mycket snabbare. Kanske t.om. dubbelt så snabbt. Det enda det medför är att du får stanna och ladda i kanske 15 min istället för 7-8 min på superchargern. I övrigt kostar det dig inte ett öre extra.
Någon räknade till och med ut att du kom fram snabbare vid långkörning om du låg i 160km/h än i 120km/h på autobahn med en Tesla, eftersom den extra tiden det tar att ladda upp den var lägre än tiden du "körde in".
För övrigt: Herr X! Hatten av för den historien. Humor och samtidigt huvudet på spiken för det är exakt så där tongångarna är mot Teslaägarna.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Huvudet på spiken, Herr X. Bästa liknelsen på länge!Herr X skrev:Anledningen till att du inte förstår oss som faktiskt har och kör Tesla varje dag, är att du tänker som om du körde fossilbil. En elbil fungerar helt annorlunda - lägg bort allt du vet om hur man tankar och kör med en fossilbil för en stund och läs min saga...

Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Perfekt HerrX!!!
Var på kalas och började naturligtvis prata Tesla.
SuperSnickaren på andra sidan bordet fnöööös och förklarade för alla att i HANS jobb går det inte att ha leksaksibil.
Kunderna blir sura om man inte kan komma pga batteritorsk. Batterierna håller ju bara några år, sa han.
Jag frågade vilka kunder som betalade honom för att sitta och köra bil halva dan. Han svarade med en fnysning, "halva dan"??
Äldre dam vid sidan om sa sedan till mig att "det förstår du väl att batterierna håller inte, som SuperSnickaren sa"...
Det går inte att försöka förklara när någon redan "kan allt".
Tråkigt när såna som Håkan Matttssson bara spär på de gamla "sanningarna" som folk suger i sig.
Var på kalas och började naturligtvis prata Tesla.
SuperSnickaren på andra sidan bordet fnöööös och förklarade för alla att i HANS jobb går det inte att ha leksaksibil.
Kunderna blir sura om man inte kan komma pga batteritorsk. Batterierna håller ju bara några år, sa han.
Jag frågade vilka kunder som betalade honom för att sitta och köra bil halva dan. Han svarade med en fnysning, "halva dan"??
Äldre dam vid sidan om sa sedan till mig att "det förstår du väl att batterierna håller inte, som SuperSnickaren sa"...
Det går inte att försöka förklara när någon redan "kan allt".
Tråkigt när såna som Håkan Matttssson bara spär på de gamla "sanningarna" som folk suger i sig.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Du kan ju inte köpa en tesla. Den kommer bara 20mil om du kör riktigt fort i motvind, på vintern i regn o rusk i uppförsbacke! Isf kan du bara köra fyra dagar innan du laddar om du kör 5 mil per dag. Tom. en toyota aggio kommer längre. Köp den... Eller?
Körde Tärnaby/Umeå i påsk med min P85 bakhjulsdriven. -2gr ute och höll hastighetsbegränsningarna och körde 35 mil och hade drygt 7mil kvar i Umeå. (42,5 mils räckvidd alltså) Hade 35 mil "upp" veckan innan. Sen direkt vidare till Stockholm. Blev totalt 105 mil på drygt 14 timmar. Hade tagit ca 13 tim om vi inte träffat så många Trevliga Teslamänniskor att prata vid på SuC!
Obs! Med dubbfria vinterdäck och fullastad bil. Så visst kan man komma långt om man vill.
Obs! Med dubbfria vinterdäck och fullastad bil. Så visst kan man komma långt om man vill.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Haha, tack för texten Herr X, mkt fyndig. Du är bra på att skriva och vara kreativ. Jo, jag börjar förstå att man måste tänka lite annorlunda med en elbil. Till vardags är det aldrig några problem med räckvidden när den är laddad. Och även om man skulle få för sig att åka långt utan förvarning så är det antagligen inga större problem, man kanske måste åka en konstig/längre väg för att ladda men inget jätteproblem verkar det vara redan idag.Herr X skrev:Anledningen till att du inte förstår oss som faktiskt har och kör Tesla varje dag, är att du tänker som om du körde fossilbil. En elbil fungerar helt annorlunda - lägg bort allt du vet om hur man tankar och kör med en fossilbil för en stund och läs min saga:Swede1 skrev:HM inte helt övertygande , 10A tal i Uppsala... Hur funkar det att åka sthlm sälen tor när det är kallt ute, tex vid nyår/sportlov? Finns det ingen tråd med data, samt användare upplevelse? Känns lite sekt liknande detta. Tex att ice bilar får sämre räckvidd på vintern, för dem är det inget problem, 70 mil istället för 90. Det är bara att tanka lite oftare. Men att gå från 35 mil till 22 mil bara är inte bra. Så snälla motbevisa teslarti! Jag har sett modell S i Sälen. 30 min extra tid är OK, men inte mer.
SLUT
Köper man en ny bil för ca en halv miljon så vill i alla fall jag ha nära samma frihetskänsla och möjligheter som med den billiga ICE som jag har idag. Att långfärder på vintern kan ta 30 min mer är ok men där nånstans går gränsen. Jag vill kunna ta olika vägar till t ex Sälen för man har blivit less på samma tråkiga Uppsala-Gävle sträcka.
Testade en Ludicrious (700hk) idag, och den var löjlig, farlig t o m i vanlig trafik, otrolig acceleration, särskilt från låg fart. Pedalen lite för långt ner så hoppar det till bara. Sportläget kändes mer för mig, bara 400 hk och jämnare acceleration, inte galen/farlig. Bilen kostade 1,6 miljoner, så har man pengar och vill spöa bmw och porschar så perfekt, här har verkligen Tesla lyckats. Kom faktiskt en fin nyare bmw bredvid på påfart upp på motorvägen, han försökte inte ens svara, de vet att det inte är någon ide sa försäljaren. (Hm att komma åt pedalen lite för mkt och sen släppa direkt är nästan lite som att köra en gammal bil som hoppar i drivlinan) (vägkänslan var tung bil, och kändes inte direkt som man hade jättekontroll/kontakt med vägen, men det är säkert behagligt i längden)
En vanlig fråga var tydligen att folk ville hyra bilen en helg för att verkligen testa hur det funkar med en Tesla. Tesla hyr dock inte ut bilarna.
Batteriluckan såg lite vek ut, annars verkar allt rejält. Laddkontakten i p-huset hade gått sönder så man kunde ta ut den bara, men det är inget problem(möjligen om nån unge drar ut sladden för att jävlas). Dubbelladdare i p-hus, 1 mil på 10 minuter. Hemmaladdare 8 tim till full laddning.
Journalisterna får skriva vad de vill (de har betalt för det), det är mina krav och preferenser som gäller. Enda nackdelen med en elbil är räckvidd just vid långfärd (och särskilt i kyla med stor friktion) , men det problemet verkar vara tillräckligt litet redan idag (med SuperChargers) för att de allra flesta skulle vara fullt nöjda med en Tesla. Fördelarna: 1. Slipper göda osympatiska oljebolag/länder (Hur känns det att sponsra Saudi/Ryssland varje gång du tankar?), 2. Miljön globalt o lokalt 3. Tyst bil i låg/normal fart.
Övriga elbilar måste ha supercharger kapacitet eller bättre annars vinner Tesla elbils racet stort. Dvs köra i 2 - 2½ timme och laddar 30 min. Inte som Bolt köra 1½ timme och ladda 1 timme, inte tillräckligt bra för mig.
Grejen är ju så här i korthet:
För en fossilbilist:
Elbil (Tesla) är något annat än fossilbil.
För en elbilist:
Fossilbil är något annat än elbil (Tesla).
Man måste lägga om sina vanor lite, inte så mycket men lite. Man får lov att anpassa sig lite. Man blir lite begränsad.
För en fossilbilist:
Elbil (Tesla) är något annat än fossilbil.
För en elbilist:
Fossilbil är något annat än elbil (Tesla).
Man måste lägga om sina vanor lite, inte så mycket men lite. Man får lov att anpassa sig lite. Man blir lite begränsad.
För övriga nördar gjorde jag lite egna beräkningar för ett tag sen.muran skrev:Hastighet, last, luftmotstånd, däck, temperatur, etc. påverkar alla hur långt du kommer på en laddning.
http://tesla.sondell.biz/?p=2060
http://tesla.sondell.biz/?p=2150
De vägar där det idag finns superchargers kan du åka utan att alls behöva tänka på någonting - bilen säger åt dig när du behöver ladda och hur länge.Swede1 skrev:Köper man en ny bil för ca en halv miljon så vill i alla fall jag ha nära samma frihetskänsla och möjligheter som med den billiga ICE som jag har idag. Att långfärder på vintern kan ta 30 min mer är ok men där nånstans går gränsen. Jag vill kunna ta olika vägar till t ex Sälen för man har blivit less på samma tråkiga Uppsala-Gävle sträcka.
Åker du långa sträckor utanför superladdarnätverket så får du mecka med tredjepartsalternativ: Fortums/Vattenfalls/Clevers ChaDeMo-laddare, kommunala Typ2-laddplatser och liknande. Jag har kört 3500 mil med min Model S och har bara behövt förlita mig på externa snabbladdare två gånger. Men jag skulle heller inte få för mig att köra utanför superladdarnätverket om jag inte absolut måste. Det är ingen glädje i att ladda långsamt hos Fortum för 3kr per minut.
Jag upplever ingen frihetsinskränkning efter att jag köpte min Tesla, tvärt om: nu behöver jag aldrig bekymra mig om tankning - ström finns precis överallt och bilen är alltid fulladdad varje morgon.
I dagsläget finns inte superladdare längs annat än motorvägsnätet i Sverige, vilket innebär att om du vill åka utanför bilens räckvidd på småvägar så behöver du förlita dig till andra aktörers laddlösningar.
Om det är viktigt för dig att ta omvägar runt superladdarna för att du är trött på de vägarna där superladdarna står, och du inte vill mecka med tredjepartsalternativ, så får vi nog konstatera att Tesla just nu inte är för dig och du måste vänta några år till superladdarnätverket är heltäckande.
Det där med 30 minuter laddning på vintern har du skrivit i två inlägg och jag har inte förstått vad du menar eller vad det kommer ifrån?
Om du menar att nattladdningen tar 30 minuter längre tid vintertid så är det mycket möjligt, men det spelar ju ingen världens roll eftersom du ändå ligger och sussar djupt medan bilen blir fulladdad. Om du syftar på snabbladdning så talar vi om några enstaka minuters extra väntan vid superladdaren vintertid, inga 30 minuter.
Slutligen skriver du att du vill ha samma möjligheter som med den billiga ICE som du har idag. Detta är inte möjligt - ICE-bilen har längre räckvidd och du finner bensinmackar i stort sett överallt. Elbilen däremot har helt andra fördelar: den kan laddas hemma, du kan värma upp den vintertid via din telefon, den kan stå igång med luftkonditionering eller värme i timmar medan du lyssnar på musik, det blir helt rent i garaget etc. etc.
Det är på samma sätt som när smarttelefonerna kom - du kan inte få den gamla nokiatelefonens veckolånga batteritid men den moderna smarttelefonens skärm, utan du måste välja det ena eller det andra. Men när du väl har din elbil så inser du snabbt att alla fördelarna med elbil vida överstiger fossilbilens enda fördel (räckvidden) och att det egentligen är en no-brainer eftersom superladdarnätverket i stort sett helt löser räckviddsutmaningen hos elbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Hallå där, ja now were talking.
Vilket ockerpris 3kr per minut , kostnaden borde vara ca 1 kr per kilowatt, eller makt mindre, alla skatt borde bort för att premiera miljövänligt resande, MP kan väl tjata om det istället . och smälla upp snabb ladd stolpar överallt. Kan inte kosta många miljarder. Bestämmande Folkomröstning tack. De kan sluta med tåg tokerier för 300 MDR.
Kostnaden per mil blir ca 2 kr (2kwh), stor fördel jämfört med diesel också som är 6-7 kr för snål diesel ice. (Batteriets slitage kanske gör att det går jämt ut? Håller det 8 år 20 000 mil minst? 5 kr per mil om batteribyte kostar 100 000, ungefär samma milkostnad, men jag slapp göda obehagliga oljenationer, istället får Elon pengarna och gör något vettigt med dem, otroligt mycket bättre)
Kanske håller batterierna mycket längre än 20000 mil?
30 minuter är alltså laddtid för ca 20-30 mil vintertid. Men visst, inget tidsproblem om man ändå ska stanna och rasta/äta etc.
Jag borde hyra en Tesla och testa hur det funkar.
Känslan bör vara att bilen är där och jag kan när som helst åka var jag vill. Jätteviktig frihetskänsla med att äga en bil.
Vilket ockerpris 3kr per minut , kostnaden borde vara ca 1 kr per kilowatt, eller makt mindre, alla skatt borde bort för att premiera miljövänligt resande, MP kan väl tjata om det istället . och smälla upp snabb ladd stolpar överallt. Kan inte kosta många miljarder. Bestämmande Folkomröstning tack. De kan sluta med tåg tokerier för 300 MDR.
Kostnaden per mil blir ca 2 kr (2kwh), stor fördel jämfört med diesel också som är 6-7 kr för snål diesel ice. (Batteriets slitage kanske gör att det går jämt ut? Håller det 8 år 20 000 mil minst? 5 kr per mil om batteribyte kostar 100 000, ungefär samma milkostnad, men jag slapp göda obehagliga oljenationer, istället får Elon pengarna och gör något vettigt med dem, otroligt mycket bättre)
Kanske håller batterierna mycket längre än 20000 mil?
30 minuter är alltså laddtid för ca 20-30 mil vintertid. Men visst, inget tidsproblem om man ändå ska stanna och rasta/äta etc.
Jag borde hyra en Tesla och testa hur det funkar.
Känslan bör vara att bilen är där och jag kan när som helst åka var jag vill. Jätteviktig frihetskänsla med att äga en bil.
Till vardags är det inga problem ens med en fjuttig elbil som Leafen. Den klarar alla våra resor utan problem, vi bor cirka 3-4 mil från staden och affärerna.
På lång resor så blir det lite många och för korta stopp. Jag hade då gärna haft lite större batteri så att man kommit en lite bit till och sedan fått en paus som man hunnit äta lite under. Nu blir det lite rumphugget...
Men efter den här helgen så måste man ju fråga sig om man överhuvudtaget ska fortsätta att försöka övertala fossilfolk. Det är nu ca 300000 personer som lagt ut 10000kr på en köplats till en elbil. Det kommer säkert fortsätta så och vi som vill ha elbil kommer att kunna köpa tillräckligt billiga bilar. Egentligen bara bra om inte fler ansluter för det blir ju bara kö.
Om jag ska välja mellan att vänta 30-40 minuter efter 2h eller att punga ut med 700kr så är mitt val enkelt i alka fall. Och vad ger mest frihetskänsla, att resan till Milano kostar 4000kr i bränsle eller om den är grattis? Hmm... få se nu.
På lång resor så blir det lite många och för korta stopp. Jag hade då gärna haft lite större batteri så att man kommit en lite bit till och sedan fått en paus som man hunnit äta lite under. Nu blir det lite rumphugget...
Men efter den här helgen så måste man ju fråga sig om man överhuvudtaget ska fortsätta att försöka övertala fossilfolk. Det är nu ca 300000 personer som lagt ut 10000kr på en köplats till en elbil. Det kommer säkert fortsätta så och vi som vill ha elbil kommer att kunna köpa tillräckligt billiga bilar. Egentligen bara bra om inte fler ansluter för det blir ju bara kö.
Om jag ska välja mellan att vänta 30-40 minuter efter 2h eller att punga ut med 700kr så är mitt val enkelt i alka fall. Och vad ger mest frihetskänsla, att resan till Milano kostar 4000kr i bränsle eller om den är grattis? Hmm... få se nu.